Contexts, policies and results of secondary education assessment: a study in four brazilian states

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Sofia Lerche
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Vidal, Eloísa Maia, Galvão, Willana Nogueira M.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos Cenpec
Texto Completo: http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/365
Resumo: This study discusses national and state large-scale assessment policies in four Brazilian states – São Paulo, Goiás, Pernambuco and Ceará – focusing on the effects of these policies on secondary schools with good performance levels situated in high socio-spatial vulnerability areas. The sample comprised 24 schools and the methodology involved quantitative and qualitative analyses. By analyzing the configurations of the national and state systems, we found that there are more similarities than differences between them, which led us to question whether equivalent efforts and resources are not being employed twice to improve the quality of education, thus burdening schools and everyone involved. Participants’ accounts show an acute awareness that the assessment culture is here to stay, and stress some harmful effects of its excesses.
id CENPEC-1_cca9f22c9099050fa07175f7397d248b
oai_identifier_str oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/365
network_acronym_str CENPEC-1
network_name_str Cadernos Cenpec
spelling Contexts, policies and results of secondary education assessment: a study in four brazilian statesContextos, políticas y resultados de evaluación en la enseñanza media: un estudio en cuatro estados brasileñosContextos, políticas e resultados de avaliação no ensino médio: um estudo em quatro estados brasileirosEducational policy. Large-scale assessment. Secondary education. School management.Política educacional. Evaluación a gran escala. Enseñanza media. Gestión escolar.Política educacional. Avaliação de larga escala. Ensino médio. Gestão escolar.This study discusses national and state large-scale assessment policies in four Brazilian states – São Paulo, Goiás, Pernambuco and Ceará – focusing on the effects of these policies on secondary schools with good performance levels situated in high socio-spatial vulnerability areas. The sample comprised 24 schools and the methodology involved quantitative and qualitative analyses. By analyzing the configurations of the national and state systems, we found that there are more similarities than differences between them, which led us to question whether equivalent efforts and resources are not being employed twice to improve the quality of education, thus burdening schools and everyone involved. Participants’ accounts show an acute awareness that the assessment culture is here to stay, and stress some harmful effects of its excesses.Este estudio discute las políticas de evaluación a gran escala, a nivel federal y estatal (provincial), en cuatro estados de Brasil —São Paulo, Goiás, Pernambuco y Ceará—, centrándose en su repercusión en escuelas de enseñanza media con buenos resultados, ubicadas en territorios socioespaciales vulnerables. El muestreo incluyó 24 escuelas y la metodología adoptada se basó en el análisis cuanticualitativo. El estudio de la configuración de los sistemas nacionales y estatales muestra la existencia de más semejanzas que diferencias entre unos y otros, lo que llevaría a indagar si no estaría habiendo una duplicación de esfuerzos y recursos en pro de la mejora de la calidad de la educación, generando una sobrecarga a las escuelas y a todos los involucrados. Los testimonios de los participantes evidencian una aguda conciencia de que la cultura de evaluación ha llegado para quedarse, y llama la atención hacia algunos efectos perjudiciales generados por sus excesos. O estudo discute as políticas de avaliação de larga escala nacionais e estaduais em quatro unidades da federação – São Paulo, Goiás, Pernambuco e Ceará –, focalizando suas repercussões em escolas de ensino médio com bons resultados, localizadas em territórios socioespaciais vulneráveis. A amostra envolveu 24 escolas e a metodologia adotou a perspectiva quanti-qualitativa de análise. O estudo da configuração dos sistemas nacionais e estaduais mostra a existência de mais semelhanças que diferenças entre uns e outros, o que levaria a indagar se não estaria havendo uma duplicação de esforços e recursos em nome da melhoria da qualidade da educação, gerando uma sobrecarga para as escolas e todos os envolvidos. Os depoimentos dos participantes evidenciam uma aguda consciência de que a cultura de avaliação chegou para ficar, e chama a atenção sobre alguns efeitos deletérios gerados pelos seus excessos. Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaVieira, Sofia LercheVidal, Eloísa MaiaGalvão, Willana Nogueira M.2017-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/36510.18676/cadernoscenpec.v6i2.365Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino MédioCadernos Cenpec; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v6i2reponame:Cadernos Cenpecinstname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/365/360Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova sérieinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-10-05T23:34:44Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/365Revistahttp://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oai2237-99832237-9983opendoar:null2020-06-25 22:19:38.472Cadernos Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)true
dc.title.none.fl_str_mv Contexts, policies and results of secondary education assessment: a study in four brazilian states
Contextos, políticas y resultados de evaluación en la enseñanza media: un estudio en cuatro estados brasileños
Contextos, políticas e resultados de avaliação no ensino médio: um estudo em quatro estados brasileiros
title Contexts, policies and results of secondary education assessment: a study in four brazilian states
spellingShingle Contexts, policies and results of secondary education assessment: a study in four brazilian states
Vieira, Sofia Lerche
Educational policy. Large-scale assessment. Secondary education. School management.
Política educacional. Evaluación a gran escala. Enseñanza media. Gestión escolar.
Política educacional. Avaliação de larga escala. Ensino médio. Gestão escolar.
title_short Contexts, policies and results of secondary education assessment: a study in four brazilian states
title_full Contexts, policies and results of secondary education assessment: a study in four brazilian states
title_fullStr Contexts, policies and results of secondary education assessment: a study in four brazilian states
title_full_unstemmed Contexts, policies and results of secondary education assessment: a study in four brazilian states
title_sort Contexts, policies and results of secondary education assessment: a study in four brazilian states
author Vieira, Sofia Lerche
author_facet Vieira, Sofia Lerche
Vidal, Eloísa Maia
Galvão, Willana Nogueira M.
author_role author
author2 Vidal, Eloísa Maia
Galvão, Willana Nogueira M.
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Sofia Lerche
Vidal, Eloísa Maia
Galvão, Willana Nogueira M.
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv Educational policy. Large-scale assessment. Secondary education. School management.
Política educacional. Evaluación a gran escala. Enseñanza media. Gestión escolar.
Política educacional. Avaliação de larga escala. Ensino médio. Gestão escolar.
topic Educational policy. Large-scale assessment. Secondary education. School management.
Política educacional. Evaluación a gran escala. Enseñanza media. Gestión escolar.
Política educacional. Avaliação de larga escala. Ensino médio. Gestão escolar.
dc.description.none.fl_txt_mv This study discusses national and state large-scale assessment policies in four Brazilian states – São Paulo, Goiás, Pernambuco and Ceará – focusing on the effects of these policies on secondary schools with good performance levels situated in high socio-spatial vulnerability areas. The sample comprised 24 schools and the methodology involved quantitative and qualitative analyses. By analyzing the configurations of the national and state systems, we found that there are more similarities than differences between them, which led us to question whether equivalent efforts and resources are not being employed twice to improve the quality of education, thus burdening schools and everyone involved. Participants’ accounts show an acute awareness that the assessment culture is here to stay, and stress some harmful effects of its excesses.
Este estudio discute las políticas de evaluación a gran escala, a nivel federal y estatal (provincial), en cuatro estados de Brasil —São Paulo, Goiás, Pernambuco y Ceará—, centrándose en su repercusión en escuelas de enseñanza media con buenos resultados, ubicadas en territorios socioespaciales vulnerables. El muestreo incluyó 24 escuelas y la metodología adoptada se basó en el análisis cuanticualitativo. El estudio de la configuración de los sistemas nacionales y estatales muestra la existencia de más semejanzas que diferencias entre unos y otros, lo que llevaría a indagar si no estaría habiendo una duplicación de esfuerzos y recursos en pro de la mejora de la calidad de la educación, generando una sobrecarga a las escuelas y a todos los involucrados. Los testimonios de los participantes evidencian una aguda conciencia de que la cultura de evaluación ha llegado para quedarse, y llama la atención hacia algunos efectos perjudiciales generados por sus excesos. 
O estudo discute as políticas de avaliação de larga escala nacionais e estaduais em quatro unidades da federação – São Paulo, Goiás, Pernambuco e Ceará –, focalizando suas repercussões em escolas de ensino médio com bons resultados, localizadas em territórios socioespaciais vulneráveis. A amostra envolveu 24 escolas e a metodologia adotou a perspectiva quanti-qualitativa de análise. O estudo da configuração dos sistemas nacionais e estaduais mostra a existência de mais semelhanças que diferenças entre uns e outros, o que levaria a indagar se não estaria havendo uma duplicação de esforços e recursos em nome da melhoria da qualidade da educação, gerando uma sobrecarga para as escolas e todos os envolvidos. Os depoimentos dos participantes evidenciam uma aguda consciência de que a cultura de avaliação chegou para ficar, e chama a atenção sobre alguns efeitos deletérios gerados pelos seus excessos. 
description This study discusses national and state large-scale assessment policies in four Brazilian states – São Paulo, Goiás, Pernambuco and Ceará – focusing on the effects of these policies on secondary schools with good performance levels situated in high socio-spatial vulnerability areas. The sample comprised 24 schools and the methodology involved quantitative and qualitative analyses. By analyzing the configurations of the national and state systems, we found that there are more similarities than differences between them, which led us to question whether equivalent efforts and resources are not being employed twice to improve the quality of education, thus burdening schools and everyone involved. Participants’ accounts show an acute awareness that the assessment culture is here to stay, and stress some harmful effects of its excesses.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-06-13
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/365
10.18676/cadernoscenpec.v6i2.365
url http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/365
identifier_str_mv 10.18676/cadernoscenpec.v6i2.365
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/365/360
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova série
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova série
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio
Cadernos Cenpec; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio
2237-9983
2237-9983
10.18676/cadernoscenpec.v6i2
reponame:Cadernos Cenpec
instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron:CENPEC
reponame_str Cadernos Cenpec
collection Cadernos Cenpec
instname_str Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron_str CENPEC
institution CENPEC
repository.name.fl_str_mv Cadernos Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1674121123239821312