Reflections on primary school training of teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira da Silva, Sheila Roberti
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos Cenpec (Online)
Texto Completo: https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/16
Resumo: This paper discusses the relationships between theory and practice in teacher training. It highlights that a solid theoretical basis is fundamental to understanding and advancing academic practices, counter to trends in training that deepen the dichotomy between theory and practice. In training specialist teachers, the challenge of promoting dialogue between specific content and its educational dimension is explained. The text concludes that it is necessary to rescale the role of the internship as an articulating axis between theory and practice; to do this, the internship should be a training space capable of providing a contextualized academic experience.
id CENPEC-1_f1ca3fed04d2fbfd6555d869983a70f2
oai_identifier_str oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/16
network_acronym_str CENPEC-1
network_name_str Cadernos Cenpec (Online)
repository_id_str
spelling Reflections on primary school training of teachersReflexões sobre a formação de professores para o ensino fundamentalFormação de professores; Ensino fundamental; Teoria e prática; EstágioTeacher training; Primary school; Theory and practice; InternshipThis paper discusses the relationships between theory and practice in teacher training. It highlights that a solid theoretical basis is fundamental to understanding and advancing academic practices, counter to trends in training that deepen the dichotomy between theory and practice. In training specialist teachers, the challenge of promoting dialogue between specific content and its educational dimension is explained. The text concludes that it is necessary to rescale the role of the internship as an articulating axis between theory and practice; to do this, the internship should be a training space capable of providing a contextualized academic experience.O texto aborda as relações entre teoria e prática na formação dos professores. Ressalta que um sólido embasamento teórico é fundamental para a compreensão e avanço das práticas escolares, na contramão das tendências de formação que aprofundam a dicotomia entre teoria e prática. Na formação de professores especialistas, explicita o desafio de promover o diálogo entre o conteúdo específico e sua dimensão pedagógica. O texto conclui que é imprescindível redimensionar o papel do estágio como eixo articulador entre teoria e prática e que, para isso, o estágio deve ser um espaço de formação capaz de proporcionar uma vivência escolar contextualizada. Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaPereira da Silva, Sheila Roberti2007-08-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/1610.18676/cadernoscenpec.v2i4.16Cadernos Cenpec | Nova série; v. 2, n. 4 (2007): Educação na segunda etapa do ensino fundamentalCadernos Cenpec; v. 2, n. 4 (2007): Educação na segunda etapa do ensino fundamental2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v2i4reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/16/15info:eu-repo/semantics/openAccess2016-05-03T14:30:48Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/16Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2016-05-03T14:30:48Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflections on primary school training of teachers
Reflexões sobre a formação de professores para o ensino fundamental
title Reflections on primary school training of teachers
spellingShingle Reflections on primary school training of teachers
Pereira da Silva, Sheila Roberti
Formação de professores; Ensino fundamental; Teoria e prática; Estágio
Teacher training; Primary school; Theory and practice; Internship
title_short Reflections on primary school training of teachers
title_full Reflections on primary school training of teachers
title_fullStr Reflections on primary school training of teachers
title_full_unstemmed Reflections on primary school training of teachers
title_sort Reflections on primary school training of teachers
author Pereira da Silva, Sheila Roberti
author_facet Pereira da Silva, Sheila Roberti
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira da Silva, Sheila Roberti
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores; Ensino fundamental; Teoria e prática; Estágio
Teacher training; Primary school; Theory and practice; Internship
topic Formação de professores; Ensino fundamental; Teoria e prática; Estágio
Teacher training; Primary school; Theory and practice; Internship
description This paper discusses the relationships between theory and practice in teacher training. It highlights that a solid theoretical basis is fundamental to understanding and advancing academic practices, counter to trends in training that deepen the dichotomy between theory and practice. In training specialist teachers, the challenge of promoting dialogue between specific content and its educational dimension is explained. The text concludes that it is necessary to rescale the role of the internship as an articulating axis between theory and practice; to do this, the internship should be a training space capable of providing a contextualized academic experience.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-08-07
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/16
10.18676/cadernoscenpec.v2i4.16
url https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/16
identifier_str_mv 10.18676/cadernoscenpec.v2i4.16
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/16/15
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
publisher.none.fl_str_mv Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos Cenpec | Nova série; v. 2, n. 4 (2007): Educação na segunda etapa do ensino fundamental
Cadernos Cenpec; v. 2, n. 4 (2007): Educação na segunda etapa do ensino fundamental
2237-9983
2237-9983
10.18676/cadernoscenpec.v2i4
reponame:Cadernos Cenpec (Online)
instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron:CENPEC
instname_str Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
instacron_str CENPEC
institution CENPEC
reponame_str Cadernos Cenpec (Online)
collection Cadernos Cenpec (Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)
repository.mail.fl_str_mv celiaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br
_version_ 1808042073426755584