Reflections on primary school training of teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos Cenpec (Online) |
Texto Completo: | https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/16 |
Resumo: | This paper discusses the relationships between theory and practice in teacher training. It highlights that a solid theoretical basis is fundamental to understanding and advancing academic practices, counter to trends in training that deepen the dichotomy between theory and practice. In training specialist teachers, the challenge of promoting dialogue between specific content and its educational dimension is explained. The text concludes that it is necessary to rescale the role of the internship as an articulating axis between theory and practice; to do this, the internship should be a training space capable of providing a contextualized academic experience. |
id |
CENPEC-1_f1ca3fed04d2fbfd6555d869983a70f2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/16 |
network_acronym_str |
CENPEC-1 |
network_name_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Reflections on primary school training of teachersReflexões sobre a formação de professores para o ensino fundamentalFormação de professores; Ensino fundamental; Teoria e prática; EstágioTeacher training; Primary school; Theory and practice; InternshipThis paper discusses the relationships between theory and practice in teacher training. It highlights that a solid theoretical basis is fundamental to understanding and advancing academic practices, counter to trends in training that deepen the dichotomy between theory and practice. In training specialist teachers, the challenge of promoting dialogue between specific content and its educational dimension is explained. The text concludes that it is necessary to rescale the role of the internship as an articulating axis between theory and practice; to do this, the internship should be a training space capable of providing a contextualized academic experience.O texto aborda as relações entre teoria e prática na formação dos professores. Ressalta que um sólido embasamento teórico é fundamental para a compreensão e avanço das práticas escolares, na contramão das tendências de formação que aprofundam a dicotomia entre teoria e prática. Na formação de professores especialistas, explicita o desafio de promover o diálogo entre o conteúdo específico e sua dimensão pedagógica. O texto conclui que é imprescindível redimensionar o papel do estágio como eixo articulador entre teoria e prática e que, para isso, o estágio deve ser um espaço de formação capaz de proporcionar uma vivência escolar contextualizada. Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaPereira da Silva, Sheila Roberti2007-08-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/1610.18676/cadernoscenpec.v2i4.16Cadernos Cenpec | Nova série; v. 2, n. 4 (2007): Educação na segunda etapa do ensino fundamentalCadernos Cenpec; v. 2, n. 4 (2007): Educação na segunda etapa do ensino fundamental2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v2i4reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/16/15info:eu-repo/semantics/openAccess2016-05-03T14:30:48Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/16Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2016-05-03T14:30:48Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reflections on primary school training of teachers Reflexões sobre a formação de professores para o ensino fundamental |
title |
Reflections on primary school training of teachers |
spellingShingle |
Reflections on primary school training of teachers Pereira da Silva, Sheila Roberti Formação de professores; Ensino fundamental; Teoria e prática; Estágio Teacher training; Primary school; Theory and practice; Internship |
title_short |
Reflections on primary school training of teachers |
title_full |
Reflections on primary school training of teachers |
title_fullStr |
Reflections on primary school training of teachers |
title_full_unstemmed |
Reflections on primary school training of teachers |
title_sort |
Reflections on primary school training of teachers |
author |
Pereira da Silva, Sheila Roberti |
author_facet |
Pereira da Silva, Sheila Roberti |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira da Silva, Sheila Roberti |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores; Ensino fundamental; Teoria e prática; Estágio Teacher training; Primary school; Theory and practice; Internship |
topic |
Formação de professores; Ensino fundamental; Teoria e prática; Estágio Teacher training; Primary school; Theory and practice; Internship |
description |
This paper discusses the relationships between theory and practice in teacher training. It highlights that a solid theoretical basis is fundamental to understanding and advancing academic practices, counter to trends in training that deepen the dichotomy between theory and practice. In training specialist teachers, the challenge of promoting dialogue between specific content and its educational dimension is explained. The text concludes that it is necessary to rescale the role of the internship as an articulating axis between theory and practice; to do this, the internship should be a training space capable of providing a contextualized academic experience. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-08-07 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/16 10.18676/cadernoscenpec.v2i4.16 |
url |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/16 |
identifier_str_mv |
10.18676/cadernoscenpec.v2i4.16 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/16/15 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
publisher.none.fl_str_mv |
Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec | Nova série; v. 2, n. 4 (2007): Educação na segunda etapa do ensino fundamental Cadernos Cenpec; v. 2, n. 4 (2007): Educação na segunda etapa do ensino fundamental 2237-9983 2237-9983 10.18676/cadernoscenpec.v2i4 reponame:Cadernos Cenpec (Online) instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) instacron:CENPEC |
instname_str |
Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
instacron_str |
CENPEC |
institution |
CENPEC |
reponame_str |
Cadernos Cenpec (Online) |
collection |
Cadernos Cenpec (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC) |
repository.mail.fl_str_mv |
celiaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br |
_version_ |
1808042073426755584 |