Secondary education policies and social and school inequalities: the cases of Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos Cenpec (Online) |
Texto Completo: | https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/359 |
Resumo: | This article analyzes secondary education policies implemented in the Brazilian states of Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo, as well as their consequences on the improvement of educational indicators and on the increase or reduction of educational and social inequalities. To that end, it describes the model that founds these policies, which is organized by presuppositions of managerialism and articulated around the following: the creation of assessment and accountability policy systems; investment in the production and dissemination of curricular documents with a greater measure of prescription and detail; monitoring of pedagogical work in schools; a smaller investment in recruiting and training teachers; and, finally, a diversification of the offer in full and part-time systems (day school and night school). The analysis shows, among other findings, that offer diversification tends to favor the influence of social inequalities, turning them into school inequalities. |
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Secondary education policies and social and school inequalities: the cases of Ceará, Goiás, Pernambuco and São PauloPolíticas para la enseñanza media y desigualdades escolares y sociales: los casos de Ceará, Goiás, Pernambuco y São PauloPolíticas para o ensino médio: o caso de quatro estadosEducational policy. Secondary education. School inequality.Política educacional. Enseñanza media. Desigualdad escolar.Política educacional. Ensino médio. Desigualdade escolar.This article analyzes secondary education policies implemented in the Brazilian states of Ceará, Goiás, Pernambuco and São Paulo, as well as their consequences on the improvement of educational indicators and on the increase or reduction of educational and social inequalities. To that end, it describes the model that founds these policies, which is organized by presuppositions of managerialism and articulated around the following: the creation of assessment and accountability policy systems; investment in the production and dissemination of curricular documents with a greater measure of prescription and detail; monitoring of pedagogical work in schools; a smaller investment in recruiting and training teachers; and, finally, a diversification of the offer in full and part-time systems (day school and night school). The analysis shows, among other findings, that offer diversification tends to favor the influence of social inequalities, turning them into school inequalities.Este artículo analiza las políticas de enseñanza media implementadas en los estados brasileños de Goiás, Ceará, Pernambuco y Sao Paulo, así como sus consecuencias en la mejora de los indicadores educativos y en la ampliación o reducción de las desigualdades escolares y sociales. Para ello, se adentra en el modelo que sostiene estas políticas, organizado por principios del llamado gerencialismo y articulado alrededor de la creación de sistemas de evaluación y de políticas de responsabilización; de la inversión en la producción y propagación de documentos curriculares con mayor grado de prescripción y detalle; del seguimiento o monitoreo del trabajo pedagógico de las escuelas; de una inversión menor en el reclutamiento y en la formación de docentes; y, finalmente, de una diversificación de la oferta, en períodos completo y parcial (diurno y nocturno). El análisis muestra, entre otros resultados, que la diversificación de la oferta tiende a favorecer la influencia de las desigualdades sociales, transformándolas en desigualdades escolares.O artigo analisa as políticas de ensino médio implementadas no Ceará e em Goiás, Pernambuco e São Paulo, assim como suas consequências para a melhoria dos indicadores educacionais e para a ampliação ou redução de desigualdades escolares e sociais. Para isso, apreende o modelo que sustenta essas políticas, organizado por pressupostos do gerencialismo e articulado em torno da criação de sistemas de avaliação e de políticas de responsabilização; do investimento na produção e disseminação de documentos curriculares com maior grau de prescrição e detalhamento; do acompanhamento ou monitoramento do trabalho pedagógico das escolas; de um investimento menor no recrutamento e na formação de docentes, e, por fim, de uma diversificação da oferta, em períodos integral e parcial (diurno e noturno). A análise mostra, entre outros resultados, que a diversificação da oferta tende a favorecer a influência de desigualdades sociais, transformando–as em desigualdades escolares. Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação ComunitáriaBatista, Antônio Augusto GomesKasmisrki, Paula ReisGusmão, Joana Buarque deVieira, Sofia LercheVidal, Eloísa MaiaMello, Hivy Damasio Araújo2017-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/35910.18676/cadernoscenpec.v6i2.359Cadernos Cenpec | Nova série; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino MédioCadernos Cenpec; v. 6, n. 2 (2016): Políticas de Ensino Médio2237-99832237-998310.18676/cadernoscenpec.v6i2reponame:Cadernos Cenpec (Online)instname:Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)instacron:CENPECporhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/359/372Direitos autorais 2017 Cadernos Cenpec | Nova sérieinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-08-16T16:36:21Zoai:ojs.www.cadernos.cenpec.org.br:article/359Revistahttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/PUBhttps://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/oaiceliaparra@cenpec.org.br||celiaparra@cenpec.org.br2237-99832237-9983opendoar:2018-08-16T16:36:21Cadernos Cenpec (Online) - Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária (CENPEC)false |
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