Affirmative Action in the Public University: comparing the quota and the bonus mechanisms

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Alberto de Mello e
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Meta: avaliação (Rio de Janeiro)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/153
Resumo: The affirmative action programs in public universities use the quota and bonus mechanisms, to benefit those in the focal groups. The distribution of bonuses is related to the score of the student and the type of bonus: fixed or variable. The aim of this work is to compare these mechanisms, mainly through a supply and demand analysis in relation to the career, both in the bonus and quota system. The variable bonus, although less common, is used at the University of Sao Paulo (USP) due to its flexibility, whereas the fixed bonus is used by the Campinas State University (Unicamp). The focus group, in both cases, consists of the candidates who studied only in public high schools and have a family income smaller than the limit set. The quota system, the number of vacancies in relation to the career for the quota holders. Generally there are two focal groups defined by color and by having studied in public high schools in the quota system. One important conclusion regards the flexibility of the bonus compared to the rigidity of the quota system.
id CESGRAN-1_277b9d9c4d34b058f7709621701e6599
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/153
network_acronym_str CESGRAN-1
network_name_str Meta: avaliação (Rio de Janeiro)
repository_id_str
spelling Affirmative Action in the Public University: comparing the quota and the bonus mechanismsAcciones Afirmativas en la Universidad Pública: comparacion entre el sistema de cuotas y el sistema de bonificacionAcoes Afirmativas na Universidade Pública: comparação entre o sistema de cotas e o sistema de bônusAffirmative actions; Focal group; Quotas and bonuses; Comparative analysisAcciones afirmativas; Grupo focal; Cuotas y bonus; Analisis comparadoAcoes afirmativas; Grupo focal; Quotas e bônus; Analise comparadaThe affirmative action programs in public universities use the quota and bonus mechanisms, to benefit those in the focal groups. The distribution of bonuses is related to the score of the student and the type of bonus: fixed or variable. The aim of this work is to compare these mechanisms, mainly through a supply and demand analysis in relation to the career, both in the bonus and quota system. The variable bonus, although less common, is used at the University of Sao Paulo (USP) due to its flexibility, whereas the fixed bonus is used by the Campinas State University (Unicamp). The focus group, in both cases, consists of the candidates who studied only in public high schools and have a family income smaller than the limit set. The quota system, the number of vacancies in relation to the career for the quota holders. Generally there are two focal groups defined by color and by having studied in public high schools in the quota system. One important conclusion regards the flexibility of the bonus compared to the rigidity of the quota system.Los mecanismos utilizados para la implantacion de acciones afirmativas en universidades públicas son los sistemas de bonificacion o bonus y el de cuotas. Este trabajo pretende comparar esas dos modalidades, observar el comportamiento de las curvas de la demanda y la oferta de plazas en una carrera, ya sea en el sistema de bonus, o en el de cuotas. El bonus, menos común, posee atractivos por su flexibilidad y es el que se usa en la USP – Universidad de San Pablo– en la modalidad de bonus variable; ya la UNICAMP - Universidad Provincial de Campinas, San Pablo - usa el bonus o porcentaje fijo. El grupo focal, en ambos casos, se compone de candidatos que cursaron los tres años de enseñanza media en escuelas públicas y tienen una renta familiar per capita que no pasa el techo fijado. El sistema de cuotas fijas, el número de plazas en cada carrera para los cuotistas. De manera general, son dos grupos focales en el caso de las cuotas, definidos por el color o por haber cursado la enseñanza media en escuelas públicas. Una conclusion importante es la flexibilidad del bonus, cuando se lo compara con la rigidez en el uso de las cuotas.Os mecanismos utilizados para a implantação de acoes afirmativas em universidades públicas sao os sistemas de bônus e de cotas. O intuito deste trabalho e o de cotejar essas duas modalidades, principalmente observando o comportamento das curvas que descrevem a demanda e a oferta de vagas em uma carreira, seja no sistema de bônus seja no sistema de cotas. O bônus, embora menos comum, possui atrativos pela sua flexibilidade e e utilizado pela USP – Universidade de Sao Paulo, na modalidade de bônus variavel; ja a UNICAMP- Universidade Estadual de Campinas utiliza o bônus ou percentual fixo. O grupo focal, em ambos os casos, e constituido de candidatos que cursaram as tres series do ensino medio em escolas públicas e tem uma renda familiar per capita que nao excede o teto fixado. O sistema de cotas fixas, o número de vagas em cada carreira para os cotistas. Normalmente, sao dois os grupos focais no caso das cotas, definidos pela cor ou por terem cursado o ensino medio em escolas públicas. Uma conclusao importante e a flexibilidade do bônus, quando comparada com a rigidez no uso das cotas.Fundação CesgranrioSouza, Alberto de Mello e2013-03-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/15310.22347/2175-2753v4i12.153Revista Meta: Avaliação; v. 4, n. 12 (2012): Revista Meta: Avaliacao; 277-2882175-2753reponame:Meta: avaliação (Rio de Janeiro)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIOporhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/153/pdfDireitos autorais 2015 Fundação Cesgranriohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2013-03-25T11:19:28Zoai:ojs.localhost:article/153Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/indexPRIhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/oaimetaavaliacao@cesgranrio.org.br2175-27532175-2753opendoar:2013-03-25T11:19:28Meta: avaliação (Rio de Janeiro) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Affirmative Action in the Public University: comparing the quota and the bonus mechanisms
Acciones Afirmativas en la Universidad Pública: comparacion entre el sistema de cuotas y el sistema de bonificacion
Acoes Afirmativas na Universidade Pública: comparação entre o sistema de cotas e o sistema de bônus
title Affirmative Action in the Public University: comparing the quota and the bonus mechanisms
spellingShingle Affirmative Action in the Public University: comparing the quota and the bonus mechanisms
Souza, Alberto de Mello e
Affirmative actions; Focal group; Quotas and bonuses; Comparative analysis
Acciones afirmativas; Grupo focal; Cuotas y bonus; Analisis comparado
Acoes afirmativas; Grupo focal; Quotas e bônus; Analise comparada
title_short Affirmative Action in the Public University: comparing the quota and the bonus mechanisms
title_full Affirmative Action in the Public University: comparing the quota and the bonus mechanisms
title_fullStr Affirmative Action in the Public University: comparing the quota and the bonus mechanisms
title_full_unstemmed Affirmative Action in the Public University: comparing the quota and the bonus mechanisms
title_sort Affirmative Action in the Public University: comparing the quota and the bonus mechanisms
author Souza, Alberto de Mello e
author_facet Souza, Alberto de Mello e
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Alberto de Mello e
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv Affirmative actions; Focal group; Quotas and bonuses; Comparative analysis
Acciones afirmativas; Grupo focal; Cuotas y bonus; Analisis comparado
Acoes afirmativas; Grupo focal; Quotas e bônus; Analise comparada
topic Affirmative actions; Focal group; Quotas and bonuses; Comparative analysis
Acciones afirmativas; Grupo focal; Cuotas y bonus; Analisis comparado
Acoes afirmativas; Grupo focal; Quotas e bônus; Analise comparada
description The affirmative action programs in public universities use the quota and bonus mechanisms, to benefit those in the focal groups. The distribution of bonuses is related to the score of the student and the type of bonus: fixed or variable. The aim of this work is to compare these mechanisms, mainly through a supply and demand analysis in relation to the career, both in the bonus and quota system. The variable bonus, although less common, is used at the University of Sao Paulo (USP) due to its flexibility, whereas the fixed bonus is used by the Campinas State University (Unicamp). The focus group, in both cases, consists of the candidates who studied only in public high schools and have a family income smaller than the limit set. The quota system, the number of vacancies in relation to the career for the quota holders. Generally there are two focal groups defined by color and by having studied in public high schools in the quota system. One important conclusion regards the flexibility of the bonus compared to the rigidity of the quota system.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-03-21
dc.type.none.fl_str_mv


dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/153
10.22347/2175-2753v4i12.153
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/153
identifier_str_mv 10.22347/2175-2753v4i12.153
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/153/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2015 Fundação Cesgranrio
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2015 Fundação Cesgranrio
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Revista Meta: Avaliação; v. 4, n. 12 (2012): Revista Meta: Avaliacao; 277-288
2175-2753
reponame:Meta: avaliação (Rio de Janeiro)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO
institution CESGRANRIO
reponame_str Meta: avaliação (Rio de Janeiro)
collection Meta: avaliação (Rio de Janeiro)
repository.name.fl_str_mv Meta: avaliação (Rio de Janeiro) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv metaavaliacao@cesgranrio.org.br
_version_ 1754845672222228480