Affirmative Action in the Public University: comparing the quota and the bonus mechanisms
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Meta: avaliação (Rio de Janeiro) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/153 |
Resumo: | The affirmative action programs in public universities use the quota and bonus mechanisms, to benefit those in the focal groups. The distribution of bonuses is related to the score of the student and the type of bonus: fixed or variable. The aim of this work is to compare these mechanisms, mainly through a supply and demand analysis in relation to the career, both in the bonus and quota system. The variable bonus, although less common, is used at the University of Sao Paulo (USP) due to its flexibility, whereas the fixed bonus is used by the Campinas State University (Unicamp). The focus group, in both cases, consists of the candidates who studied only in public high schools and have a family income smaller than the limit set. The quota system, the number of vacancies in relation to the career for the quota holders. Generally there are two focal groups defined by color and by having studied in public high schools in the quota system. One important conclusion regards the flexibility of the bonus compared to the rigidity of the quota system. |
id |
CESGRAN-1_277b9d9c4d34b058f7709621701e6599 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/153 |
network_acronym_str |
CESGRAN-1 |
network_name_str |
Meta: avaliação (Rio de Janeiro) |
repository_id_str |
|
spelling |
Affirmative Action in the Public University: comparing the quota and the bonus mechanismsAcciones Afirmativas en la Universidad Pública: comparacion entre el sistema de cuotas y el sistema de bonificacionAcoes Afirmativas na Universidade Pública: comparação entre o sistema de cotas e o sistema de bônusAffirmative actions; Focal group; Quotas and bonuses; Comparative analysisAcciones afirmativas; Grupo focal; Cuotas y bonus; Analisis comparadoAcoes afirmativas; Grupo focal; Quotas e bônus; Analise comparadaThe affirmative action programs in public universities use the quota and bonus mechanisms, to benefit those in the focal groups. The distribution of bonuses is related to the score of the student and the type of bonus: fixed or variable. The aim of this work is to compare these mechanisms, mainly through a supply and demand analysis in relation to the career, both in the bonus and quota system. The variable bonus, although less common, is used at the University of Sao Paulo (USP) due to its flexibility, whereas the fixed bonus is used by the Campinas State University (Unicamp). The focus group, in both cases, consists of the candidates who studied only in public high schools and have a family income smaller than the limit set. The quota system, the number of vacancies in relation to the career for the quota holders. Generally there are two focal groups defined by color and by having studied in public high schools in the quota system. One important conclusion regards the flexibility of the bonus compared to the rigidity of the quota system.Los mecanismos utilizados para la implantacion de acciones afirmativas en universidades públicas son los sistemas de bonificacion o bonus y el de cuotas. Este trabajo pretende comparar esas dos modalidades, observar el comportamiento de las curvas de la demanda y la oferta de plazas en una carrera, ya sea en el sistema de bonus, o en el de cuotas. El bonus, menos común, posee atractivos por su flexibilidad y es el que se usa en la USP – Universidad de San Pablo– en la modalidad de bonus variable; ya la UNICAMP - Universidad Provincial de Campinas, San Pablo - usa el bonus o porcentaje fijo. El grupo focal, en ambos casos, se compone de candidatos que cursaron los tres años de enseñanza media en escuelas públicas y tienen una renta familiar per capita que no pasa el techo fijado. El sistema de cuotas fijas, el número de plazas en cada carrera para los cuotistas. De manera general, son dos grupos focales en el caso de las cuotas, definidos por el color o por haber cursado la enseñanza media en escuelas públicas. Una conclusion importante es la flexibilidad del bonus, cuando se lo compara con la rigidez en el uso de las cuotas.Os mecanismos utilizados para a implantação de acoes afirmativas em universidades públicas sao os sistemas de bônus e de cotas. O intuito deste trabalho e o de cotejar essas duas modalidades, principalmente observando o comportamento das curvas que descrevem a demanda e a oferta de vagas em uma carreira, seja no sistema de bônus seja no sistema de cotas. O bônus, embora menos comum, possui atrativos pela sua flexibilidade e e utilizado pela USP – Universidade de Sao Paulo, na modalidade de bônus variavel; ja a UNICAMP- Universidade Estadual de Campinas utiliza o bônus ou percentual fixo. O grupo focal, em ambos os casos, e constituido de candidatos que cursaram as tres series do ensino medio em escolas públicas e tem uma renda familiar per capita que nao excede o teto fixado. O sistema de cotas fixas, o número de vagas em cada carreira para os cotistas. Normalmente, sao dois os grupos focais no caso das cotas, definidos pela cor ou por terem cursado o ensino medio em escolas públicas. Uma conclusao importante e a flexibilidade do bônus, quando comparada com a rigidez no uso das cotas.Fundação CesgranrioSouza, Alberto de Mello e2013-03-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/15310.22347/2175-2753v4i12.153Revista Meta: Avaliação; v. 4, n. 12 (2012): Revista Meta: Avaliacao; 277-2882175-2753reponame:Meta: avaliação (Rio de Janeiro)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIOporhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/153/pdfDireitos autorais 2015 Fundação Cesgranriohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2013-03-25T11:19:28Zoai:ojs.localhost:article/153Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/indexPRIhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/oaimetaavaliacao@cesgranrio.org.br2175-27532175-2753opendoar:2013-03-25T11:19:28Meta: avaliação (Rio de Janeiro) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Affirmative Action in the Public University: comparing the quota and the bonus mechanisms Acciones Afirmativas en la Universidad Pública: comparacion entre el sistema de cuotas y el sistema de bonificacion Acoes Afirmativas na Universidade Pública: comparação entre o sistema de cotas e o sistema de bônus |
title |
Affirmative Action in the Public University: comparing the quota and the bonus mechanisms |
spellingShingle |
Affirmative Action in the Public University: comparing the quota and the bonus mechanisms Souza, Alberto de Mello e Affirmative actions; Focal group; Quotas and bonuses; Comparative analysis Acciones afirmativas; Grupo focal; Cuotas y bonus; Analisis comparado Acoes afirmativas; Grupo focal; Quotas e bônus; Analise comparada |
title_short |
Affirmative Action in the Public University: comparing the quota and the bonus mechanisms |
title_full |
Affirmative Action in the Public University: comparing the quota and the bonus mechanisms |
title_fullStr |
Affirmative Action in the Public University: comparing the quota and the bonus mechanisms |
title_full_unstemmed |
Affirmative Action in the Public University: comparing the quota and the bonus mechanisms |
title_sort |
Affirmative Action in the Public University: comparing the quota and the bonus mechanisms |
author |
Souza, Alberto de Mello e |
author_facet |
Souza, Alberto de Mello e |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Alberto de Mello e |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Affirmative actions; Focal group; Quotas and bonuses; Comparative analysis Acciones afirmativas; Grupo focal; Cuotas y bonus; Analisis comparado Acoes afirmativas; Grupo focal; Quotas e bônus; Analise comparada |
topic |
Affirmative actions; Focal group; Quotas and bonuses; Comparative analysis Acciones afirmativas; Grupo focal; Cuotas y bonus; Analisis comparado Acoes afirmativas; Grupo focal; Quotas e bônus; Analise comparada |
description |
The affirmative action programs in public universities use the quota and bonus mechanisms, to benefit those in the focal groups. The distribution of bonuses is related to the score of the student and the type of bonus: fixed or variable. The aim of this work is to compare these mechanisms, mainly through a supply and demand analysis in relation to the career, both in the bonus and quota system. The variable bonus, although less common, is used at the University of Sao Paulo (USP) due to its flexibility, whereas the fixed bonus is used by the Campinas State University (Unicamp). The focus group, in both cases, consists of the candidates who studied only in public high schools and have a family income smaller than the limit set. The quota system, the number of vacancies in relation to the career for the quota holders. Generally there are two focal groups defined by color and by having studied in public high schools in the quota system. One important conclusion regards the flexibility of the bonus compared to the rigidity of the quota system. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-03-21 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/153 10.22347/2175-2753v4i12.153 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/153 |
identifier_str_mv |
10.22347/2175-2753v4i12.153 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/153/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2015 Fundação Cesgranrio http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2015 Fundação Cesgranrio http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Meta: Avaliação; v. 4, n. 12 (2012): Revista Meta: Avaliacao; 277-288 2175-2753 reponame:Meta: avaliação (Rio de Janeiro) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO |
institution |
CESGRANRIO |
reponame_str |
Meta: avaliação (Rio de Janeiro) |
collection |
Meta: avaliação (Rio de Janeiro) |
repository.name.fl_str_mv |
Meta: avaliação (Rio de Janeiro) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
metaavaliacao@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754845672222228480 |