An assessment of UFMG’s socioracial bonus on student academic performance

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Golgher, André Braz
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Amaral, Ernesto Friedrich de Lima, Neves, Alan Vítor Coelho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Mediações - Revista de Ciências Sociais
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/19865
Resumo: The objective of this article is to assess whether academic performance at the Federal University of Minas Gerais (Universidade Federal de Minas Gerais—UFMG) varies depending on whether students received socioracial bonuses on the institution’s entrance exam. The study analyzes the impact of different categories of this social inclusion policy. The database contains socioeconomic and academic performance information for students in their 1st, 2nd, 3rd and 4th semesters at UFMG in 2009 and 2010. A series of models were estimated to analyze differences in Semiannual Global Performance (Rendimento Semestral Global—RSG). The results suggest that RSG results for students who received and did not receive the bonus are similar, controlling for social, demographic and economic variables. This study suggests that UFMG’s socioracial bonus policy had the desired effect of including less-favored groups at the university without diminishing educational quality.
id UEL-16_934f0cda1be1cc743adf4bdcbfbf1e21
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19865
network_acronym_str UEL-16
network_name_str Mediações - Revista de Ciências Sociais
repository_id_str
spelling An assessment of UFMG’s socioracial bonus on student academic performanceAvaliação de impacto do bônus sociorracial da UFMG no desempenho acadêmico dos estudantesPublic policiesEducationAffirmative action policiesSocioracial bonusPolíticas públicasEducaçãoPolíticas de ação afirmativaBônus sociorracialThe objective of this article is to assess whether academic performance at the Federal University of Minas Gerais (Universidade Federal de Minas Gerais—UFMG) varies depending on whether students received socioracial bonuses on the institution’s entrance exam. The study analyzes the impact of different categories of this social inclusion policy. The database contains socioeconomic and academic performance information for students in their 1st, 2nd, 3rd and 4th semesters at UFMG in 2009 and 2010. A series of models were estimated to analyze differences in Semiannual Global Performance (Rendimento Semestral Global—RSG). The results suggest that RSG results for students who received and did not receive the bonus are similar, controlling for social, demographic and economic variables. This study suggests that UFMG’s socioracial bonus policy had the desired effect of including less-favored groups at the university without diminishing educational quality.O objetivo deste artigo é avaliar se o desempenho acadêmico na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) é diferenciado entre estudantes que receberam e que não receberam o bônus sociorracial no vestibular da instituição. O estudo analisa o impacto de diferentes categorias desta política de inclusão social. O banco de dados possui informações socioeconômicas e de desempenho acadêmico sobre alunos que estavam cursando os 1ºs, 2ºs, 3ºs e 4ºs semestres na UFMG nos anos de 2009 e 2010. Uma série de modelos foram estimados para analisar diferenças no Rendimento Semestral Global (RSG). Os resultados sugerem que o RSG é similar entre bonistas e não bonistas, controlando por variáveis sociais, demográficas e econômicas. Este estudo sugere que a política de bônus sociorracial da UFMG ocasionou o efeito desejado de inclusão de grupos menos favorecidos na universidade, sem diminuir a qualidade de ensino.Universidade Estadual de Londrina2014-03-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/1986510.5433/2176-6665.2014v19n1p214Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 19 No. 1 (2014); 214-248Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 19 Núm. 1 (2014); 214-248Mediações - Revista de Ciências Sociais; v. 19 n. 1 (2014); 214-2482176-66651414-0543reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/19865/15099Copyright (c) 2014 André Braz Golgher, Ernesto Friedrich de Lima Amaral, Alan Vítor Coelho Nevesinfo:eu-repo/semantics/openAccessGolgher, André BrazAmaral, Ernesto Friedrich de LimaNeves, Alan Vítor Coelho2022-05-31T14:01:57Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19865Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/oaimediacoes@uel.br2176-66652176-6665opendoar:2023-01-13T10:38:00.118344Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv An assessment of UFMG’s socioracial bonus on student academic performance
Avaliação de impacto do bônus sociorracial da UFMG no desempenho acadêmico dos estudantes
title An assessment of UFMG’s socioracial bonus on student academic performance
spellingShingle An assessment of UFMG’s socioracial bonus on student academic performance
Golgher, André Braz
Public policies
Education
Affirmative action policies
Socioracial bonus
Políticas públicas
Educação
Políticas de ação afirmativa
Bônus sociorracial
title_short An assessment of UFMG’s socioracial bonus on student academic performance
title_full An assessment of UFMG’s socioracial bonus on student academic performance
title_fullStr An assessment of UFMG’s socioracial bonus on student academic performance
title_full_unstemmed An assessment of UFMG’s socioracial bonus on student academic performance
title_sort An assessment of UFMG’s socioracial bonus on student academic performance
author Golgher, André Braz
author_facet Golgher, André Braz
Amaral, Ernesto Friedrich de Lima
Neves, Alan Vítor Coelho
author_role author
author2 Amaral, Ernesto Friedrich de Lima
Neves, Alan Vítor Coelho
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Golgher, André Braz
Amaral, Ernesto Friedrich de Lima
Neves, Alan Vítor Coelho
dc.subject.por.fl_str_mv Public policies
Education
Affirmative action policies
Socioracial bonus
Políticas públicas
Educação
Políticas de ação afirmativa
Bônus sociorracial
topic Public policies
Education
Affirmative action policies
Socioracial bonus
Políticas públicas
Educação
Políticas de ação afirmativa
Bônus sociorracial
description The objective of this article is to assess whether academic performance at the Federal University of Minas Gerais (Universidade Federal de Minas Gerais—UFMG) varies depending on whether students received socioracial bonuses on the institution’s entrance exam. The study analyzes the impact of different categories of this social inclusion policy. The database contains socioeconomic and academic performance information for students in their 1st, 2nd, 3rd and 4th semesters at UFMG in 2009 and 2010. A series of models were estimated to analyze differences in Semiannual Global Performance (Rendimento Semestral Global—RSG). The results suggest that RSG results for students who received and did not receive the bonus are similar, controlling for social, demographic and economic variables. This study suggests that UFMG’s socioracial bonus policy had the desired effect of including less-favored groups at the university without diminishing educational quality.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-03-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/19865
10.5433/2176-6665.2014v19n1p214
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/19865
identifier_str_mv 10.5433/2176-6665.2014v19n1p214
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/19865/15099
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 André Braz Golgher, Ernesto Friedrich de Lima Amaral, Alan Vítor Coelho Neves
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 André Braz Golgher, Ernesto Friedrich de Lima Amaral, Alan Vítor Coelho Neves
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 19 No. 1 (2014); 214-248
Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 19 Núm. 1 (2014); 214-248
Mediações - Revista de Ciências Sociais; v. 19 n. 1 (2014); 214-248
2176-6665
1414-0543
reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociais
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Mediações - Revista de Ciências Sociais
collection Mediações - Revista de Ciências Sociais
repository.name.fl_str_mv Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv mediacoes@uel.br
_version_ 1797047383566057472