Learning assessment in virtual environments: it
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Meta: avaliação (Rio de Janeiro) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/42 |
Resumo: | This article is based on a study that is being developed by a research group named Evaluation of Information and Communication Technologies, at the Professional Master's Course in Evaluation at CESGRANRIO Foundation. The article aims to debate learning assessment in virtual environments. It presents a brief description of distance education generations, emphasizing the actual resources available in these learning environments. It presents the evolutional process of Distance Education in Brazil, observing a strong tendency for the creation of partnerships, mainly among public institutions. It shows that undergraduate courses offered from a distance in general adopt traditional evaluative approaches, which give stronger emphasis to the final exam, revealing a technicist influence, even when they claim to be constructivist. Based on these ideas, the article presents alternative approaches for learning assessment in virtual environments. It ends reassuring the need to reevaluate public policies for the field that, at the moment, seem more to interfere than to help improve the quality of Distance Education in the country. |
id |
CESGRAN-1_2a6c6c87b07890c02da6be7ea454536b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/42 |
network_acronym_str |
CESGRAN-1 |
network_name_str |
Meta: avaliação (Rio de Janeiro) |
repository_id_str |
|
spelling |
Learning assessment in virtual environments: itEvaluacion del aprendizaje in ambientes virtuales: es posible innovar?Avaliação da Aprendizagem em Ambientes Virtuais: e possivel inovar?Distance education; Virtual learning environments; Learning evaluation; Alternative evaluationEducacion a distancia; Ambientes virtuales de aprendizaje; Evaluacion de aprendizaje; Evaluacion alternativaEducação à distância; Ambientes virtuais de aprendizagem; Avaliação da aprendizagem; Abordagens alternativas de avaliação.This article is based on a study that is being developed by a research group named Evaluation of Information and Communication Technologies, at the Professional Master's Course in Evaluation at CESGRANRIO Foundation. The article aims to debate learning assessment in virtual environments. It presents a brief description of distance education generations, emphasizing the actual resources available in these learning environments. It presents the evolutional process of Distance Education in Brazil, observing a strong tendency for the creation of partnerships, mainly among public institutions. It shows that undergraduate courses offered from a distance in general adopt traditional evaluative approaches, which give stronger emphasis to the final exam, revealing a technicist influence, even when they claim to be constructivist. Based on these ideas, the article presents alternative approaches for learning assessment in virtual environments. It ends reassuring the need to reevaluate public policies for the field that, at the moment, seem more to interfere than to help improve the quality of Distance Education in the country.El artículo esta basado en un estudio desarrollado por uno grupo de investigación cuyo nombre es Evaluacion de las Tecnologias de Informacion y Comunicacion, que pertenece al Curso de Maestria Profesional de la Fundacion CESGRANRIO. El foco del artículo esta en el debate de la evaluacion de aprendizaje en los ambientes virtuales. El presenta una corta descripcion de las generaciones de Educacion a distancia, con enfasis en los recursos que estan disponibles actualmente en los ambientes virtuales de aprendizaje. Presenta tambien el proceso de evolucion de la Educacion a Distancia en Brasil, observando una fuerte tendencia para la creacion de consorcios, principalmente entre las instituciones públicas. Es percibido que los cursos de graduacion ofrecidos a distancia, en general, adoptan abordajes tradicionales de evaluacion, que dan gran enfasis al examen final, lo que muestra una fuerte influencia tecnicista, mismo cuando se los declaran constructivistas. Basado en estas ideas, el artículo presenta propuestas alternativas de evaluacion del aprendizaje in ambientes virtuales. El termina reafirmando la necesidad de reevaluacion de las politicas públicas para el area que, en este momento, parecen que no ayudan mucho en mejorar la calidad de la Educacion a Distancia en el pais.O presente trabalho e fruto de estudo em andamento vinculado à linha de pesquisa Avaliação das Tecnologias de Informação e Comunicação, do Curso de Mestrado Profissional em Avaliação da Fundação Cesgranrio. O artigo tem por objetivo discutir a avaliação da aprendizagem em ambientes virtuais. Para isso, apresenta de forma breve as geracoes da Educação a Distância (EAD), enfatizando os atuais recursos tecnologicos disponibilizados em AVA. Destaca, tambem, o processo evolutivo da EAD no Brasil, observando-se uma tendencia marcante para a criação de consorcios, principalmente na esfera pública. Percebe-se que os cursos de graduação oferecidos na modalidade EAD, de forma geral, adotam abordagens avaliativas tradicionais, atribuindo um peso maior às provas finais presenciais, revelando influencia dos principios tecnicistas, mesmo quando os referidos cursos se autodenominam construtivistas. A partir do quadro exposto, discutem-se abordagens alternativas de avaliação em ambientes virtuais. Finaliza-se o artigo reafirmando a necessidade de se reavaliar as politicas públicas do setor, que muito mais obstaculizam do que contribuem para a qualidade da Educação a Distância no pais.Fundação CesgranrioCarrancho, AngelaLeite, Ligia SilvaSilva, Christina Marília Teixeira da2009-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/mswordhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/4210.22347/2175-2753v1i2.42Revista Meta: Avaliação; v. 1, n. 2 (2009): Revista Meta: Avaliacao; 237-2482175-2753reponame:Meta: avaliação (Rio de Janeiro)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIOporhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/42/20Direitos autorais 2015 Fundação Cesgranriohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2010-08-05T12:38:24Zoai:ojs.localhost:article/42Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/indexPRIhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/oaimetaavaliacao@cesgranrio.org.br2175-27532175-2753opendoar:2010-08-05T12:38:24Meta: avaliação (Rio de Janeiro) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Learning assessment in virtual environments: it Evaluacion del aprendizaje in ambientes virtuales: es posible innovar? Avaliação da Aprendizagem em Ambientes Virtuais: e possivel inovar? |
title |
Learning assessment in virtual environments: it |
spellingShingle |
Learning assessment in virtual environments: it Carrancho, Angela Distance education; Virtual learning environments; Learning evaluation; Alternative evaluation Educacion a distancia; Ambientes virtuales de aprendizaje; Evaluacion de aprendizaje; Evaluacion alternativa Educação à distância; Ambientes virtuais de aprendizagem; Avaliação da aprendizagem; Abordagens alternativas de avaliação. |
title_short |
Learning assessment in virtual environments: it |
title_full |
Learning assessment in virtual environments: it |
title_fullStr |
Learning assessment in virtual environments: it |
title_full_unstemmed |
Learning assessment in virtual environments: it |
title_sort |
Learning assessment in virtual environments: it |
author |
Carrancho, Angela |
author_facet |
Carrancho, Angela Leite, Ligia Silva Silva, Christina Marília Teixeira da |
author_role |
author |
author2 |
Leite, Ligia Silva Silva, Christina Marília Teixeira da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carrancho, Angela Leite, Ligia Silva Silva, Christina Marília Teixeira da |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Distance education; Virtual learning environments; Learning evaluation; Alternative evaluation Educacion a distancia; Ambientes virtuales de aprendizaje; Evaluacion de aprendizaje; Evaluacion alternativa Educação à distância; Ambientes virtuais de aprendizagem; Avaliação da aprendizagem; Abordagens alternativas de avaliação. |
topic |
Distance education; Virtual learning environments; Learning evaluation; Alternative evaluation Educacion a distancia; Ambientes virtuales de aprendizaje; Evaluacion de aprendizaje; Evaluacion alternativa Educação à distância; Ambientes virtuais de aprendizagem; Avaliação da aprendizagem; Abordagens alternativas de avaliação. |
description |
This article is based on a study that is being developed by a research group named Evaluation of Information and Communication Technologies, at the Professional Master's Course in Evaluation at CESGRANRIO Foundation. The article aims to debate learning assessment in virtual environments. It presents a brief description of distance education generations, emphasizing the actual resources available in these learning environments. It presents the evolutional process of Distance Education in Brazil, observing a strong tendency for the creation of partnerships, mainly among public institutions. It shows that undergraduate courses offered from a distance in general adopt traditional evaluative approaches, which give stronger emphasis to the final exam, revealing a technicist influence, even when they claim to be constructivist. Based on these ideas, the article presents alternative approaches for learning assessment in virtual environments. It ends reassuring the need to reevaluate public policies for the field that, at the moment, seem more to interfere than to help improve the quality of Distance Education in the country. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-10-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/42 10.22347/2175-2753v1i2.42 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/42 |
identifier_str_mv |
10.22347/2175-2753v1i2.42 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/42/20 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2015 Fundação Cesgranrio http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2015 Fundação Cesgranrio http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/msword |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Meta: Avaliação; v. 1, n. 2 (2009): Revista Meta: Avaliacao; 237-248 2175-2753 reponame:Meta: avaliação (Rio de Janeiro) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO |
institution |
CESGRANRIO |
reponame_str |
Meta: avaliação (Rio de Janeiro) |
collection |
Meta: avaliação (Rio de Janeiro) |
repository.name.fl_str_mv |
Meta: avaliação (Rio de Janeiro) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
metaavaliacao@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754845673073672192 |