Learning assessment in virtual environments: it

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carrancho, Angela
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Leite, Ligia Silva, Silva, Christina Marília Teixeira da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Meta: avaliação (Rio de Janeiro)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/42
Resumo: This article is based on a study that is being developed by a research group named Evaluation of Information and Communication Technologies, at the Professional Master's Course in Evaluation at CESGRANRIO Foundation. The article aims to debate learning assessment in virtual environments. It presents a brief description of distance education generations, emphasizing the actual resources available in these learning environments. It presents the evolutional process of Distance Education in Brazil, observing a strong tendency for the creation of partnerships, mainly among public institutions. It shows that undergraduate courses offered from a distance in general adopt traditional evaluative approaches, which give stronger emphasis to the final exam, revealing a technicist influence, even when they claim to be constructivist. Based on these ideas, the article presents alternative approaches for learning assessment in virtual environments. It ends reassuring the need to reevaluate public policies for the field that, at the moment, seem more to interfere than to help improve the quality of Distance Education in the country.
id CESGRAN-1_2a6c6c87b07890c02da6be7ea454536b
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/42
network_acronym_str CESGRAN-1
network_name_str Meta: avaliação (Rio de Janeiro)
repository_id_str
spelling Learning assessment in virtual environments: itEvaluacion del aprendizaje in ambientes virtuales: es posible innovar?Avaliação da Aprendizagem em Ambientes Virtuais: e possivel inovar?Distance education; Virtual learning environments; Learning evaluation; Alternative evaluationEducacion a distancia; Ambientes virtuales de aprendizaje; Evaluacion de aprendizaje; Evaluacion alternativaEducação à distância; Ambientes virtuais de aprendizagem; Avaliação da aprendizagem; Abordagens alternativas de avaliação.This article is based on a study that is being developed by a research group named Evaluation of Information and Communication Technologies, at the Professional Master's Course in Evaluation at CESGRANRIO Foundation. The article aims to debate learning assessment in virtual environments. It presents a brief description of distance education generations, emphasizing the actual resources available in these learning environments. It presents the evolutional process of Distance Education in Brazil, observing a strong tendency for the creation of partnerships, mainly among public institutions. It shows that undergraduate courses offered from a distance in general adopt traditional evaluative approaches, which give stronger emphasis to the final exam, revealing a technicist influence, even when they claim to be constructivist. Based on these ideas, the article presents alternative approaches for learning assessment in virtual environments. It ends reassuring the need to reevaluate public policies for the field that, at the moment, seem more to interfere than to help improve the quality of Distance Education in the country.El artículo esta basado en un estudio desarrollado por uno grupo de investigación cuyo nombre es Evaluacion de las Tecnologias de Informacion y Comunicacion, que pertenece al  Curso de Maestria Profesional de la Fundacion CESGRANRIO. El foco del artículo esta en el debate de la evaluacion de aprendizaje en los ambientes virtuales. El presenta una corta descripcion de las generaciones de Educacion a distancia, con enfasis en los recursos que estan disponibles actualmente en los ambientes virtuales de aprendizaje.  Presenta tambien el proceso de evolucion de la Educacion a Distancia en Brasil, observando una fuerte tendencia para la creacion de consorcios, principalmente entre las instituciones públicas. Es percibido que los cursos de graduacion ofrecidos a distancia, en general, adoptan abordajes tradicionales de evaluacion, que dan gran enfasis al examen final, lo que muestra una fuerte influencia tecnicista, mismo cuando se los declaran constructivistas. Basado en estas ideas, el artículo presenta propuestas alternativas de evaluacion del aprendizaje in ambientes virtuales. El termina reafirmando la necesidad de reevaluacion de las politicas públicas para el area que, en este momento, parecen que no ayudan mucho en mejorar la calidad de la Educacion a Distancia en el pais.O presente trabalho e fruto de estudo em andamento vinculado à linha de pesquisa Avaliação das Tecnologias de Informação e Comunicação, do Curso de Mestrado Profissional em Avaliação da Fundação Cesgranrio. O artigo tem por objetivo discutir a avaliação da aprendizagem em ambientes virtuais. Para isso, apresenta de forma breve as geracoes da Educação a Distância (EAD), enfatizando os atuais recursos tecnologicos disponibilizados em AVA.  Destaca, tambem, o processo evolutivo da EAD no Brasil, observando-se uma tendencia marcante para a criação de consorcios, principalmente na esfera pública. Percebe-se que os cursos de graduação oferecidos na modalidade EAD, de forma geral, adotam abordagens avaliativas tradicionais, atribuindo um peso maior às provas finais presenciais, revelando influencia dos principios tecnicistas, mesmo quando os referidos cursos se autodenominam construtivistas.  A partir do quadro exposto, discutem-se abordagens alternativas de avaliação em ambientes virtuais. Finaliza-se o artigo reafirmando a necessidade de se reavaliar as politicas públicas do setor, que muito mais obstaculizam do que contribuem para a qualidade da Educação a Distância no pais.Fundação CesgranrioCarrancho, AngelaLeite, Ligia SilvaSilva, Christina Marília Teixeira da2009-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/mswordhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/4210.22347/2175-2753v1i2.42Revista Meta: Avaliação; v. 1, n. 2 (2009): Revista Meta: Avaliacao; 237-2482175-2753reponame:Meta: avaliação (Rio de Janeiro)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIOporhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/42/20Direitos autorais 2015 Fundação Cesgranriohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2010-08-05T12:38:24Zoai:ojs.localhost:article/42Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/indexPRIhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/oaimetaavaliacao@cesgranrio.org.br2175-27532175-2753opendoar:2010-08-05T12:38:24Meta: avaliação (Rio de Janeiro) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Learning assessment in virtual environments: it
Evaluacion del aprendizaje in ambientes virtuales: es posible innovar?
Avaliação da Aprendizagem em Ambientes Virtuais: e possivel inovar?
title Learning assessment in virtual environments: it
spellingShingle Learning assessment in virtual environments: it
Carrancho, Angela
Distance education; Virtual learning environments; Learning evaluation; Alternative evaluation
Educacion a distancia; Ambientes virtuales de aprendizaje; Evaluacion de aprendizaje; Evaluacion alternativa
Educação à distância; Ambientes virtuais de aprendizagem; Avaliação da aprendizagem; Abordagens alternativas de avaliação.
title_short Learning assessment in virtual environments: it
title_full Learning assessment in virtual environments: it
title_fullStr Learning assessment in virtual environments: it
title_full_unstemmed Learning assessment in virtual environments: it
title_sort Learning assessment in virtual environments: it
author Carrancho, Angela
author_facet Carrancho, Angela
Leite, Ligia Silva
Silva, Christina Marília Teixeira da
author_role author
author2 Leite, Ligia Silva
Silva, Christina Marília Teixeira da
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Carrancho, Angela
Leite, Ligia Silva
Silva, Christina Marília Teixeira da
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv Distance education; Virtual learning environments; Learning evaluation; Alternative evaluation
Educacion a distancia; Ambientes virtuales de aprendizaje; Evaluacion de aprendizaje; Evaluacion alternativa
Educação à distância; Ambientes virtuais de aprendizagem; Avaliação da aprendizagem; Abordagens alternativas de avaliação.
topic Distance education; Virtual learning environments; Learning evaluation; Alternative evaluation
Educacion a distancia; Ambientes virtuales de aprendizaje; Evaluacion de aprendizaje; Evaluacion alternativa
Educação à distância; Ambientes virtuais de aprendizagem; Avaliação da aprendizagem; Abordagens alternativas de avaliação.
description This article is based on a study that is being developed by a research group named Evaluation of Information and Communication Technologies, at the Professional Master's Course in Evaluation at CESGRANRIO Foundation. The article aims to debate learning assessment in virtual environments. It presents a brief description of distance education generations, emphasizing the actual resources available in these learning environments. It presents the evolutional process of Distance Education in Brazil, observing a strong tendency for the creation of partnerships, mainly among public institutions. It shows that undergraduate courses offered from a distance in general adopt traditional evaluative approaches, which give stronger emphasis to the final exam, revealing a technicist influence, even when they claim to be constructivist. Based on these ideas, the article presents alternative approaches for learning assessment in virtual environments. It ends reassuring the need to reevaluate public policies for the field that, at the moment, seem more to interfere than to help improve the quality of Distance Education in the country.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-10-01
dc.type.none.fl_str_mv


dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/42
10.22347/2175-2753v1i2.42
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/42
identifier_str_mv 10.22347/2175-2753v1i2.42
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/42/20
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2015 Fundação Cesgranrio
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2015 Fundação Cesgranrio
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/msword
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Revista Meta: Avaliação; v. 1, n. 2 (2009): Revista Meta: Avaliacao; 237-248
2175-2753
reponame:Meta: avaliação (Rio de Janeiro)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO
institution CESGRANRIO
reponame_str Meta: avaliação (Rio de Janeiro)
collection Meta: avaliação (Rio de Janeiro)
repository.name.fl_str_mv Meta: avaliação (Rio de Janeiro) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv metaavaliacao@cesgranrio.org.br
_version_ 1754845673073672192