Teacher training and educational policy in higher education institutions in rio de janeiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreira, Laelia Portela
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Iulianelli, Jorge Atilio Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/857
Resumo: Teaching Educational Policy to future educators is a challenge, as teaching practices, whilst directly influenced by educational policies, are not always perceived as directed by them. The inclusion of this subject in initial teacher training, in addition to engaging trainee teachers as executors, encourages their involvement as active citizens in policy design and control. An analysis of relevant syllabi reveals how the dual role required of teachers is constructed. This paper is introduced with a brief discussion of the constitution of the field of Educational, based on the works of some authors who seek to define the field and its objects Subsequently, a content analysis of selected syllabi and associated bibliographies is presented. Findings indicate that the role of discipline is more informative than formative.
id CESGRANRIO_24266cb3e54a6d765870d2e9c6c094f1
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/857
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Teacher training and educational policy in higher education institutions in rio de janeiroFormacion de profesores y educacion em politicas educativas em instituciones de educacion superior de Rio de JaneiroFormação docente e ensino de politica educacional em instituicoes de educação superior do Rio de JaneiroEducational policy; Teacher training; Policy educationPolitica educativa; Formacion de maestros; Educacion politicaEducação; politica educacional.Politica educacional; Formação docente; Ensino de politica.Teaching Educational Policy to future educators is a challenge, as teaching practices, whilst directly influenced by educational policies, are not always perceived as directed by them. The inclusion of this subject in initial teacher training, in addition to engaging trainee teachers as executors, encourages their involvement as active citizens in policy design and control. An analysis of relevant syllabi reveals how the dual role required of teachers is constructed. This paper is introduced with a brief discussion of the constitution of the field of Educational, based on the works of some authors who seek to define the field and its objects Subsequently, a content analysis of selected syllabi and associated bibliographies is presented. Findings indicate that the role of discipline is more informative than formative.La enseñanza de la “politica educativa” a futuros educadores es un reto exigente, mientras que las practicas de enseñanza, aunque directamente influenciadas por las politicas de educacion, no siempre son señaladas como dirigidas por ellas. La inclusion de esta materia en la formacion inicial del profesorado, ademas de su participacion como ejecutores, permitiria su compromiso como ciudadanos activos en su formulacion y control. El analisis de los programas de esta materia nos permite observar como se propone la doble funcion necesaria de los profesores. Inicialmente, se presenta una breve discusion de la constitucion del campo de la politica educativa, con base en los trabajos de algunos autores que se han ocupado de definir el campo y sus objetos.. A continuacion, se procede al analisis del contenido de los programas y de la bibliografia. Los resultados indican que el papel de la materia es mas informativo que formativo.O ensino de politica educacional a futuros educadores e um desafio exigente, conquanto as práticas docentes, embora influenciadas diretamente pelas politicas educativas, nem sempre sao percebidas como orientadas pelas mesmas. A inclusao dessa disciplina na formação inicial de professores, para alem de sua participação como executores permitiria seu envolvimento como cidadãos ativos em sua formulação e controle. A analise de ementas dessa disciplina permite observar como o duplo papel que se exige dos docentes e construido. O trabalho inicia-se com uma breve discussao sobre a constituicao do campo da politica educacional, com base no trabalho de alguns autores que tem se ocupado de definir o campo e seus objetos. Em seguida, procede-se à analise do conteúdo das ementas, bem como da bibliografia. As conclusoes indicam que o papel da disciplina e mais informativo do que formativo.Fundação CesgranrioMoreira, Laelia PortelaIulianelli, Jorge Atilio Silva2017-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/85710.1590/s0104-40362017002500857Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 25, n. 97 (2017): Revista Ensaio Out./Dez.; 854-8731809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/857/709https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/857/710https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/857/711Direitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2018-02-27T12:43:44Zoai:ojs.localhost:article/857Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2018-02-27T12:43:44Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Teacher training and educational policy in higher education institutions in rio de janeiro
Formacion de profesores y educacion em politicas educativas em instituciones de educacion superior de Rio de Janeiro
Formação docente e ensino de politica educacional em instituicoes de educação superior do Rio de Janeiro
title Teacher training and educational policy in higher education institutions in rio de janeiro
spellingShingle Teacher training and educational policy in higher education institutions in rio de janeiro
Moreira, Laelia Portela
Educational policy; Teacher training; Policy education
Politica educativa; Formacion de maestros; Educacion politica
Educação; politica educacional.
Politica educacional; Formação docente; Ensino de politica.
title_short Teacher training and educational policy in higher education institutions in rio de janeiro
title_full Teacher training and educational policy in higher education institutions in rio de janeiro
title_fullStr Teacher training and educational policy in higher education institutions in rio de janeiro
title_full_unstemmed Teacher training and educational policy in higher education institutions in rio de janeiro
title_sort Teacher training and educational policy in higher education institutions in rio de janeiro
author Moreira, Laelia Portela
author_facet Moreira, Laelia Portela
Iulianelli, Jorge Atilio Silva
author_role author
author2 Iulianelli, Jorge Atilio Silva
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Moreira, Laelia Portela
Iulianelli, Jorge Atilio Silva
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Educational policy; Teacher training; Policy education
Politica educativa; Formacion de maestros; Educacion politica
Educação; politica educacional.
Politica educacional; Formação docente; Ensino de politica.
topic Educational policy; Teacher training; Policy education
Politica educativa; Formacion de maestros; Educacion politica
Educação; politica educacional.
Politica educacional; Formação docente; Ensino de politica.
description Teaching Educational Policy to future educators is a challenge, as teaching practices, whilst directly influenced by educational policies, are not always perceived as directed by them. The inclusion of this subject in initial teacher training, in addition to engaging trainee teachers as executors, encourages their involvement as active citizens in policy design and control. An analysis of relevant syllabi reveals how the dual role required of teachers is constructed. This paper is introduced with a brief discussion of the constitution of the field of Educational, based on the works of some authors who seek to define the field and its objects Subsequently, a content analysis of selected syllabi and associated bibliographies is presented. Findings indicate that the role of discipline is more informative than formative.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-10-02
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/857
10.1590/s0104-40362017002500857
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/857
identifier_str_mv 10.1590/s0104-40362017002500857
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/857/709
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/857/710
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/857/711
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 25, n. 97 (2017): Revista Ensaio Out./Dez.; 854-873
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832034205794304