Teacher training and educational policy in higher education institutions in rio de janeiro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng spa |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/857 |
Resumo: | Teaching Educational Policy to future educators is a challenge, as teaching practices, whilst directly influenced by educational policies, are not always perceived as directed by them. The inclusion of this subject in initial teacher training, in addition to engaging trainee teachers as executors, encourages their involvement as active citizens in policy design and control. An analysis of relevant syllabi reveals how the dual role required of teachers is constructed. This paper is introduced with a brief discussion of the constitution of the field of Educational, based on the works of some authors who seek to define the field and its objects Subsequently, a content analysis of selected syllabi and associated bibliographies is presented. Findings indicate that the role of discipline is more informative than formative. |
id |
CESGRANRIO_24266cb3e54a6d765870d2e9c6c094f1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/857 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher training and educational policy in higher education institutions in rio de janeiroFormacion de profesores y educacion em politicas educativas em instituciones de educacion superior de Rio de JaneiroFormação docente e ensino de politica educacional em instituicoes de educação superior do Rio de JaneiroEducational policy; Teacher training; Policy educationPolitica educativa; Formacion de maestros; Educacion politicaEducação; politica educacional.Politica educacional; Formação docente; Ensino de politica.Teaching Educational Policy to future educators is a challenge, as teaching practices, whilst directly influenced by educational policies, are not always perceived as directed by them. The inclusion of this subject in initial teacher training, in addition to engaging trainee teachers as executors, encourages their involvement as active citizens in policy design and control. An analysis of relevant syllabi reveals how the dual role required of teachers is constructed. This paper is introduced with a brief discussion of the constitution of the field of Educational, based on the works of some authors who seek to define the field and its objects Subsequently, a content analysis of selected syllabi and associated bibliographies is presented. Findings indicate that the role of discipline is more informative than formative.La enseñanza de la “politica educativa” a futuros educadores es un reto exigente, mientras que las practicas de enseñanza, aunque directamente influenciadas por las politicas de educacion, no siempre son señaladas como dirigidas por ellas. La inclusion de esta materia en la formacion inicial del profesorado, ademas de su participacion como ejecutores, permitiria su compromiso como ciudadanos activos en su formulacion y control. El analisis de los programas de esta materia nos permite observar como se propone la doble funcion necesaria de los profesores. Inicialmente, se presenta una breve discusion de la constitucion del campo de la politica educativa, con base en los trabajos de algunos autores que se han ocupado de definir el campo y sus objetos.. A continuacion, se procede al analisis del contenido de los programas y de la bibliografia. Los resultados indican que el papel de la materia es mas informativo que formativo.O ensino de politica educacional a futuros educadores e um desafio exigente, conquanto as práticas docentes, embora influenciadas diretamente pelas politicas educativas, nem sempre sao percebidas como orientadas pelas mesmas. A inclusao dessa disciplina na formação inicial de professores, para alem de sua participação como executores permitiria seu envolvimento como cidadãos ativos em sua formulação e controle. A analise de ementas dessa disciplina permite observar como o duplo papel que se exige dos docentes e construido. O trabalho inicia-se com uma breve discussao sobre a constituicao do campo da politica educacional, com base no trabalho de alguns autores que tem se ocupado de definir o campo e seus objetos. Em seguida, procede-se à analise do conteúdo das ementas, bem como da bibliografia. As conclusoes indicam que o papel da disciplina e mais informativo do que formativo.Fundação CesgranrioMoreira, Laelia PortelaIulianelli, Jorge Atilio Silva2017-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/85710.1590/s0104-40362017002500857Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 25, n. 97 (2017): Revista Ensaio Out./Dez.; 854-8731809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/857/709https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/857/710https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/857/711Direitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2018-02-27T12:43:44Zoai:ojs.localhost:article/857Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2018-02-27T12:43:44Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher training and educational policy in higher education institutions in rio de janeiro Formacion de profesores y educacion em politicas educativas em instituciones de educacion superior de Rio de Janeiro Formação docente e ensino de politica educacional em instituicoes de educação superior do Rio de Janeiro |
title |
Teacher training and educational policy in higher education institutions in rio de janeiro |
spellingShingle |
Teacher training and educational policy in higher education institutions in rio de janeiro Moreira, Laelia Portela Educational policy; Teacher training; Policy education Politica educativa; Formacion de maestros; Educacion politica Educação; politica educacional. Politica educacional; Formação docente; Ensino de politica. |
title_short |
Teacher training and educational policy in higher education institutions in rio de janeiro |
title_full |
Teacher training and educational policy in higher education institutions in rio de janeiro |
title_fullStr |
Teacher training and educational policy in higher education institutions in rio de janeiro |
title_full_unstemmed |
Teacher training and educational policy in higher education institutions in rio de janeiro |
title_sort |
Teacher training and educational policy in higher education institutions in rio de janeiro |
author |
Moreira, Laelia Portela |
author_facet |
Moreira, Laelia Portela Iulianelli, Jorge Atilio Silva |
author_role |
author |
author2 |
Iulianelli, Jorge Atilio Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moreira, Laelia Portela Iulianelli, Jorge Atilio Silva |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational policy; Teacher training; Policy education Politica educativa; Formacion de maestros; Educacion politica Educação; politica educacional. Politica educacional; Formação docente; Ensino de politica. |
topic |
Educational policy; Teacher training; Policy education Politica educativa; Formacion de maestros; Educacion politica Educação; politica educacional. Politica educacional; Formação docente; Ensino de politica. |
description |
Teaching Educational Policy to future educators is a challenge, as teaching practices, whilst directly influenced by educational policies, are not always perceived as directed by them. The inclusion of this subject in initial teacher training, in addition to engaging trainee teachers as executors, encourages their involvement as active citizens in policy design and control. An analysis of relevant syllabi reveals how the dual role required of teachers is constructed. This paper is introduced with a brief discussion of the constitution of the field of Educational, based on the works of some authors who seek to define the field and its objects Subsequently, a content analysis of selected syllabi and associated bibliographies is presented. Findings indicate that the role of discipline is more informative than formative. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-10-02 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/857 10.1590/s0104-40362017002500857 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/857 |
identifier_str_mv |
10.1590/s0104-40362017002500857 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng spa |
language |
por eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/857/709 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/857/710 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/857/711 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 25, n. 97 (2017): Revista Ensaio Out./Dez.; 854-873 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832034205794304 |