Evaluation, agencies and experts: official standards of quality of higher education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rothen, Jose Carlos
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Barreyro, Glayds Beatriz
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/651
Resumo: This paper analyses the evaluative/regulating State in Brazil after the LDB/1996, focusing on the regulating agencies and institutions that define the quality standards in higher education. At the beginning of Fernando Henrique Cardoso‘s Administration, this role was first played by commissions integrated by experts from the Ministry of Education and, then, by INEP. During Lula´s administration, instances were created to coordinate the evaluation, however, MEC and CONAES were responsible for defining the quality criteria. Therefore, during the period post-LDB ad-hoc commissions of experts and academics were created, attempting to legitimate the evaluation through the professionalization
id CESGRANRIO_2b956f332f7436ddafce3a7f5d92dd90
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/651
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Evaluation, agencies and experts: official standards of quality of higher educationEvaluacion-agencias y especialistas: padrones de calidad de la educacion superiorAvaliação, agencias e especialistas: padroes oficiais de qualidade da educação superior*Educacion superior; Evaluacion y regulacion de la educacion superior; Padrones de calidadHigher education; Higher education evaluation and regulation; Quality standardsEducação superior; Avaliação e regulação da educação superior; Padroes de qualidadeThis paper analyses the evaluative/regulating State in Brazil after the LDB/1996, focusing on the regulating agencies and institutions that define the quality standards in higher education. At the beginning of Fernando Henrique Cardoso‘s Administration, this role was first played by commissions integrated by experts from the Ministry of Education and, then, by INEP. During Lula´s administration, instances were created to coordinate the evaluation, however, MEC and CONAES were responsible for defining the quality criteria. Therefore, during the period post-LDB ad-hoc commissions of experts and academics were created, attempting to legitimate the evaluation through the professionalizationEl texto discute la cuestion del estado evaluador/regulador en Brasil, en el periodo posterior a la Ley de Directrices y Bases de la Educacion Nacional de 1996, focalizando en las agencias e instituciones que juzgan y definen los padrones de calidad de la educacion. En el gobierno de Fernando Henrique Cardoso, al principio, la definicion ocurria en el ambito del Ministerio de la Educacion, realizada por Comisiones de Especialistas y despues, por el Instituto de Estudios e Investigaciones Educativas (INEP). En el gobierno de Lula da Silva, fueron creadas instancias con el rol de coordinar la evaluacion y fue establecida la competencia de las Secretarias del Ministerio de Educacion y de la CONAES (Comision Nacional de Evaluacion de la Educacion Superior), para la definicion de los criterios de calidad. Asi, durante todo el proceso posterior a la aprobacion de la LDB, la definicion de la calidad fue realizada por los academicos, reunidos en diversas comisiones que fueron formalizandose e institucionalizandose progresivamente con el objetivo de conseguir la legitimacion de la evaluacion por la via de la profesionalizacion.O texto discute a questao do estado avaliador/ regulador no Brasil apos a LDB/1996, focalizando as agencias e instituicoes que julgam e definem os padroes dequalidade da educação superior (graduação). No inicio do governo FHC, a definicaodestes padroes ocorria no âmbito do MEC, pelas Comissoes de Especialistas e, depois,pelo INEP. No governo Lula, foram criadas instâncias com o papel de coordenara avaliação, sendo a definicao dos criterios de qualidade, de competencia dasSecretarias do MEC e da CONAES. Assim, durante todo o processo pos-LDB, adefinicao da qualidade foi realizada por academicos, reunidos em diversas comissoes,que se foram formalizando e institucionalizando, visando à legitimação daavaliação pela profissionalização. (*) Este e uma versao revista e ampliada do trabalho apresentado no XXIII Simposio Brasileiro de Politica e Administração da Educação, promovido pela ANPAE e realizado na UFRGS de 11 a 14 de novembro de 2007. O texto e resultado do projeto de pesquisa “Avaliação das Instituicoes Brasileiras de Educação Superior: politica, historia, concepcoes, atores e marcos legislativos”, que contou com apoio da FAPEMIG para o subprojeto “Avaliação e Regulação da Educação Superior brasileira: historia e politicas” e da FAPESP para subprojeto “Avaliação e Regulação da Educação Superior: concepcoes e atores”.Fundação CesgranrioRothen, Jose CarlosBarreyro, Glayds Beatriz2009-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/651Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 17, n. 65 (2009): Revista Ensaio - Out./Dez.; 729-7521809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:22Zoai:ojs.localhost:article/651Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:22Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Evaluation, agencies and experts: official standards of quality of higher education
Evaluacion-agencias y especialistas: padrones de calidad de la educacion superior
Avaliação, agencias e especialistas: padroes oficiais de qualidade da educação superior*
title Evaluation, agencies and experts: official standards of quality of higher education
spellingShingle Evaluation, agencies and experts: official standards of quality of higher education
Rothen, Jose Carlos
Educacion superior; Evaluacion y regulacion de la educacion superior; Padrones de calidad
Higher education; Higher education evaluation and regulation; Quality standards
Educação superior; Avaliação e regulação da educação superior; Padroes de qualidade
title_short Evaluation, agencies and experts: official standards of quality of higher education
title_full Evaluation, agencies and experts: official standards of quality of higher education
title_fullStr Evaluation, agencies and experts: official standards of quality of higher education
title_full_unstemmed Evaluation, agencies and experts: official standards of quality of higher education
title_sort Evaluation, agencies and experts: official standards of quality of higher education
author Rothen, Jose Carlos
author_facet Rothen, Jose Carlos
Barreyro, Glayds Beatriz
author_role author
author2 Barreyro, Glayds Beatriz
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Rothen, Jose Carlos
Barreyro, Glayds Beatriz
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Educacion superior; Evaluacion y regulacion de la educacion superior; Padrones de calidad
Higher education; Higher education evaluation and regulation; Quality standards
Educação superior; Avaliação e regulação da educação superior; Padroes de qualidade
topic Educacion superior; Evaluacion y regulacion de la educacion superior; Padrones de calidad
Higher education; Higher education evaluation and regulation; Quality standards
Educação superior; Avaliação e regulação da educação superior; Padroes de qualidade
description This paper analyses the evaluative/regulating State in Brazil after the LDB/1996, focusing on the regulating agencies and institutions that define the quality standards in higher education. At the beginning of Fernando Henrique Cardoso‘s Administration, this role was first played by commissions integrated by experts from the Ministry of Education and, then, by INEP. During Lula´s administration, instances were created to coordinate the evaluation, however, MEC and CONAES were responsible for defining the quality criteria. Therefore, during the period post-LDB ad-hoc commissions of experts and academics were created, attempting to legitimate the evaluation through the professionalization
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-10-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/651
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/651
dc.language.iso.fl_str_mv pt; en; es
language_invalid_str_mv pt; en; es
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 17, n. 65 (2009): Revista Ensaio - Out./Dez.; 729-752
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832032755613696