Educational assessment: a view on academic production in the journal Ensaio (2009–2020)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng spa |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3662 |
Resumo: | The article addresses the state of knowledge in Educational Assessment by mapping the publications of the journal “Ensaio: Assessment and Public Policies in Education”, continuing and expanding the research on the subject. Of the 495 articles published from 2009 to 2020, 133 were selected, referring to Educational Assessment; they were classified according to education level, thematic category, country of origin, region, institution, and funding agency to which the research/author(s) are linked. It was found that the journal is substantially Brazilian, with publications that deal mostly with General Aspects of the Assessment and Assessment of Programs, Projects, and Public Policies. There was a decrease in publications on the subject in the period and in proportion to the total number of publications in the journal, especially after 2016. This coincides with the reduction of investments in education in the country, especially those related to programs and projects for Basic Education and Higher Education. |
id |
CESGRANRIO_310f26ef5535aa36cc3900a04baba5f6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/3662 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educational assessment: a view on academic production in the journal Ensaio (2009–2020)Evaluación educativa: una mirada a la producción académica en la revista Ensaio (2009–2020)Avaliação educacional: um olhar sobre a produção acadêmica na revista Ensaio (2009–2020)Educational Assessment; Journal Ensaio; Public Education PoliciesEvaluación Educacional; Revista Ensaio; Políticas Públicas EducativasEducação; Políticas EducacionaisAvaliação Educacional; Revista Ensaio; Políticas Públicas EducacionaisThe article addresses the state of knowledge in Educational Assessment by mapping the publications of the journal “Ensaio: Assessment and Public Policies in Education”, continuing and expanding the research on the subject. Of the 495 articles published from 2009 to 2020, 133 were selected, referring to Educational Assessment; they were classified according to education level, thematic category, country of origin, region, institution, and funding agency to which the research/author(s) are linked. It was found that the journal is substantially Brazilian, with publications that deal mostly with General Aspects of the Assessment and Assessment of Programs, Projects, and Public Policies. There was a decrease in publications on the subject in the period and in proportion to the total number of publications in the journal, especially after 2016. This coincides with the reduction of investments in education in the country, especially those related to programs and projects for Basic Education and Higher Education.El artículo aborda el estado del arte en Evaluación Educativa, a través del mapeo de publicaciones en la revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, continuando y ampliando la investigación sobre el tema. De los 495 artículos publicados de 2009 a 2020, 133 referentes a Evaluación Educativa fueron seleccionados y clasificados según el nivel de estudios, categoría temática, país de origen, región, institución y organismo financiador al que se vinculan las investigaciones y/o autores. Se constató que la revista es sustancialmente brasileña, con publicaciones que tratan en su mayoría de Aspectos Generales de la Evaluación y de la Evaluación de Programas, Proyectos y Políticas Públicas. Hubo una caída en las publicaciones sobre la Evaluación Educativa en el período investigado y, proporcionalmente, al número total de publicaciones en la revista, especialmente después de 2016, lo que coincide con la reducción de las inversiones en Educación en el país, especialmente las referidas a programas y proyectos de Educación Básica y Superior.O artigo aborda o estado da arte em Avaliação Educacional, por meio do mapeamento das publicações da revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, dando continuidade e ampliando pesquisas sobre a temática. Dos 495 artigos publicados, de 2009 a 2020, foram selecionados 133 referentes à Avaliação Educacional e classificados de acordo com o nível de Ensino, categoria temática, país de origem, região, instituição e agência de fomento a que a pesquisa e/ou autores estão vinculados. Certificou-se que a revista é substancialmente brasileira, com publicações que tratam, em sua maioria, de Aspectos Gerais da Avaliação e da Avaliação de Programas, Projetos e Políticas Públicas. Foi constatada uma queda das publicações sobre Avaliação Educacional no período pesquisado, e, proporcionalmente, ao total de publicações no periódico, especialmente após 2016, o que coincide com a redução de investimentos em Educação no país, em especial os referentes a programas e projetos para a Educação Básica e para o Ensino Superior.Fundação CesgranrioUniversidade Estadual de Feira de Santana, CNPq, FAPESBAraújo, Maria de Lourdes Haywanon SantosOliveira, Herica Luar da Silvados Santos, Ana Clara Almeida2022-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/366210.1590/S0104-40362022003003662Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 30, n. 117 (2022): Revista Ensaio Out./Dez.; 871-8961809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3662/1722https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3662/1723https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3662/https%3A%2F%2Fdoi.org%2F10.1590%2FS0104-40362022003003662BrasilCronológicaDocumental - Edições da Revista Ensaio de 2009 a 2020Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-12-13T19:42:14Zoai:ojs.localhost:article/3662Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2022-12-13T19:42:14Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educational assessment: a view on academic production in the journal Ensaio (2009–2020) Evaluación educativa: una mirada a la producción académica en la revista Ensaio (2009–2020) Avaliação educacional: um olhar sobre a produção acadêmica na revista Ensaio (2009–2020) |
title |
Educational assessment: a view on academic production in the journal Ensaio (2009–2020) |
spellingShingle |
Educational assessment: a view on academic production in the journal Ensaio (2009–2020) Araújo, Maria de Lourdes Haywanon Santos Educational Assessment; Journal Ensaio; Public Education Policies Evaluación Educacional; Revista Ensaio; Políticas Públicas Educativas Educação; Políticas Educacionais Avaliação Educacional; Revista Ensaio; Políticas Públicas Educacionais |
title_short |
Educational assessment: a view on academic production in the journal Ensaio (2009–2020) |
title_full |
Educational assessment: a view on academic production in the journal Ensaio (2009–2020) |
title_fullStr |
Educational assessment: a view on academic production in the journal Ensaio (2009–2020) |
title_full_unstemmed |
Educational assessment: a view on academic production in the journal Ensaio (2009–2020) |
title_sort |
Educational assessment: a view on academic production in the journal Ensaio (2009–2020) |
author |
Araújo, Maria de Lourdes Haywanon Santos |
author_facet |
Araújo, Maria de Lourdes Haywanon Santos Oliveira, Herica Luar da Silva dos Santos, Ana Clara Almeida |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Herica Luar da Silva dos Santos, Ana Clara Almeida |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Feira de Santana, CNPq, FAPESB |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Maria de Lourdes Haywanon Santos Oliveira, Herica Luar da Silva dos Santos, Ana Clara Almeida |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational Assessment; Journal Ensaio; Public Education Policies Evaluación Educacional; Revista Ensaio; Políticas Públicas Educativas Educação; Políticas Educacionais Avaliação Educacional; Revista Ensaio; Políticas Públicas Educacionais |
topic |
Educational Assessment; Journal Ensaio; Public Education Policies Evaluación Educacional; Revista Ensaio; Políticas Públicas Educativas Educação; Políticas Educacionais Avaliação Educacional; Revista Ensaio; Políticas Públicas Educacionais |
description |
The article addresses the state of knowledge in Educational Assessment by mapping the publications of the journal “Ensaio: Assessment and Public Policies in Education”, continuing and expanding the research on the subject. Of the 495 articles published from 2009 to 2020, 133 were selected, referring to Educational Assessment; they were classified according to education level, thematic category, country of origin, region, institution, and funding agency to which the research/author(s) are linked. It was found that the journal is substantially Brazilian, with publications that deal mostly with General Aspects of the Assessment and Assessment of Programs, Projects, and Public Policies. There was a decrease in publications on the subject in the period and in proportion to the total number of publications in the journal, especially after 2016. This coincides with the reduction of investments in education in the country, especially those related to programs and projects for Basic Education and Higher Education. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-22 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3662 10.1590/S0104-40362022003003662 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3662 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0104-40362022003003662 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng spa |
language |
por eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3662/1722 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3662/1723 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3662/https%3A%2F%2Fdoi.org%2F10.1590%2FS0104-40362022003003662 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brasil Cronológica Documental - Edições da Revista Ensaio de 2009 a 2020 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 30, n. 117 (2022): Revista Ensaio Out./Dez.; 871-896 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832034866397184 |