Educational assessment: a view on academic production in the journal Ensaio (2009–2020)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Maria de Lourdes Haywanon Santos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Oliveira, Herica Luar da Silva, dos Santos, Ana Clara Almeida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3662
Resumo: The article addresses the state of knowledge in Educational Assessment by mapping the publications of the journal “Ensaio: Assessment and Public Policies in Education”, continuing and expanding the research on the subject. Of the 495 articles published from 2009 to 2020, 133 were selected, referring to Educational Assessment; they were classified according to education level, thematic category, country of origin, region, institution, and funding agency to which the research/author(s) are linked. It was found that the journal is substantially Brazilian, with publications that deal mostly with General Aspects of the Assessment and Assessment of Programs, Projects, and Public Policies. There was a decrease in publications on the subject in the period and in proportion to the total number of publications in the journal, especially after 2016. This coincides with the reduction of investments in education in the country, especially those related to programs and projects for Basic Education and Higher Education.
id CESGRANRIO_310f26ef5535aa36cc3900a04baba5f6
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/3662
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Educational assessment: a view on academic production in the journal Ensaio (2009–2020)Evaluación educativa: una mirada a la producción académica en la revista Ensaio (2009–2020)Avaliação educacional: um olhar sobre a produção acadêmica na revista Ensaio (2009–2020)Educational Assessment; Journal Ensaio; Public Education PoliciesEvaluación Educacional; Revista Ensaio; Políticas Públicas EducativasEducação; Políticas EducacionaisAvaliação Educacional; Revista Ensaio; Políticas Públicas EducacionaisThe article addresses the state of knowledge in Educational Assessment by mapping the publications of the journal “Ensaio: Assessment and Public Policies in Education”, continuing and expanding the research on the subject. Of the 495 articles published from 2009 to 2020, 133 were selected, referring to Educational Assessment; they were classified according to education level, thematic category, country of origin, region, institution, and funding agency to which the research/author(s) are linked. It was found that the journal is substantially Brazilian, with publications that deal mostly with General Aspects of the Assessment and Assessment of Programs, Projects, and Public Policies. There was a decrease in publications on the subject in the period and in proportion to the total number of publications in the journal, especially after 2016. This coincides with the reduction of investments in education in the country, especially those related to programs and projects for Basic Education and Higher Education.El artículo aborda el estado del arte en Evaluación Educativa, a través del mapeo de publicaciones en la revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, continuando y ampliando la investigación sobre el tema. De los 495 artículos publicados de 2009 a 2020, 133 referentes a Evaluación Educativa fueron seleccionados y clasificados según el nivel de estudios, categoría temática, país de origen, región, institución y organismo financiador al que se vinculan las investigaciones y/o autores. Se constató que la revista es sustancialmente brasileña, con publicaciones que tratan en su mayoría de Aspectos Generales de la Evaluación y de la Evaluación de Programas, Proyectos y Políticas Públicas. Hubo una caída en las publicaciones sobre la Evaluación Educativa en el período investigado y, proporcionalmente, al número total de publicaciones en la revista, especialmente después de 2016, lo que coincide con la reducción de las inversiones en Educación en el país, especialmente las referidas a programas y proyectos de Educación Básica y Superior.O artigo aborda o estado da arte em Avaliação Educacional, por meio do mapeamento das publicações da revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, dando continuidade e ampliando pesquisas sobre a temática. Dos 495 artigos publicados, de 2009 a 2020, foram selecionados 133 referentes à Avaliação Educacional e classificados de acordo com o nível de Ensino, categoria temática, país de origem, região, instituição e agência de fomento a que a pesquisa e/ou autores estão vinculados. Certificou-se que a revista é substancialmente brasileira, com publicações que tratam, em sua maioria, de Aspectos Gerais da Avaliação e da Avaliação de Programas, Projetos e Políticas Públicas. Foi constatada uma queda das publicações sobre Avaliação Educacional no período pesquisado, e, proporcionalmente, ao total de publicações no periódico, especialmente após 2016, o que coincide com a redução de investimentos em Educação no país, em especial os referentes a programas e projetos para a Educação Básica e para o Ensino Superior.Fundação CesgranrioUniversidade Estadual de Feira de Santana, CNPq, FAPESBAraújo, Maria de Lourdes Haywanon SantosOliveira, Herica Luar da Silvados Santos, Ana Clara Almeida2022-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/366210.1590/S0104-40362022003003662Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 30, n. 117 (2022): Revista Ensaio Out./Dez.; 871-8961809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3662/1722https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3662/1723https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3662/https%3A%2F%2Fdoi.org%2F10.1590%2FS0104-40362022003003662BrasilCronológicaDocumental - Edições da Revista Ensaio de 2009 a 2020Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-12-13T19:42:14Zoai:ojs.localhost:article/3662Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2022-12-13T19:42:14Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Educational assessment: a view on academic production in the journal Ensaio (2009–2020)
Evaluación educativa: una mirada a la producción académica en la revista Ensaio (2009–2020)
Avaliação educacional: um olhar sobre a produção acadêmica na revista Ensaio (2009–2020)
title Educational assessment: a view on academic production in the journal Ensaio (2009–2020)
spellingShingle Educational assessment: a view on academic production in the journal Ensaio (2009–2020)
Araújo, Maria de Lourdes Haywanon Santos
Educational Assessment; Journal Ensaio; Public Education Policies
Evaluación Educacional; Revista Ensaio; Políticas Públicas Educativas
Educação; Políticas Educacionais
Avaliação Educacional; Revista Ensaio; Políticas Públicas Educacionais
title_short Educational assessment: a view on academic production in the journal Ensaio (2009–2020)
title_full Educational assessment: a view on academic production in the journal Ensaio (2009–2020)
title_fullStr Educational assessment: a view on academic production in the journal Ensaio (2009–2020)
title_full_unstemmed Educational assessment: a view on academic production in the journal Ensaio (2009–2020)
title_sort Educational assessment: a view on academic production in the journal Ensaio (2009–2020)
author Araújo, Maria de Lourdes Haywanon Santos
author_facet Araújo, Maria de Lourdes Haywanon Santos
Oliveira, Herica Luar da Silva
dos Santos, Ana Clara Almeida
author_role author
author2 Oliveira, Herica Luar da Silva
dos Santos, Ana Clara Almeida
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

Universidade Estadual de Feira de Santana, CNPq, FAPESB
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Maria de Lourdes Haywanon Santos
Oliveira, Herica Luar da Silva
dos Santos, Ana Clara Almeida
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Educational Assessment; Journal Ensaio; Public Education Policies
Evaluación Educacional; Revista Ensaio; Políticas Públicas Educativas
Educação; Políticas Educacionais
Avaliação Educacional; Revista Ensaio; Políticas Públicas Educacionais
topic Educational Assessment; Journal Ensaio; Public Education Policies
Evaluación Educacional; Revista Ensaio; Políticas Públicas Educativas
Educação; Políticas Educacionais
Avaliação Educacional; Revista Ensaio; Políticas Públicas Educacionais
description The article addresses the state of knowledge in Educational Assessment by mapping the publications of the journal “Ensaio: Assessment and Public Policies in Education”, continuing and expanding the research on the subject. Of the 495 articles published from 2009 to 2020, 133 were selected, referring to Educational Assessment; they were classified according to education level, thematic category, country of origin, region, institution, and funding agency to which the research/author(s) are linked. It was found that the journal is substantially Brazilian, with publications that deal mostly with General Aspects of the Assessment and Assessment of Programs, Projects, and Public Policies. There was a decrease in publications on the subject in the period and in proportion to the total number of publications in the journal, especially after 2016. This coincides with the reduction of investments in education in the country, especially those related to programs and projects for Basic Education and Higher Education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-22
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3662
10.1590/S0104-40362022003003662
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3662
identifier_str_mv 10.1590/S0104-40362022003003662
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3662/1722
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3662/1723
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3662/https%3A%2F%2Fdoi.org%2F10.1590%2FS0104-40362022003003662
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv





Brasil
Cronológica
Documental - Edições da Revista Ensaio de 2009 a 2020
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 30, n. 117 (2022): Revista Ensaio Out./Dez.; 871-896
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832034866397184