Educational evaluation: the state of art of ensaio or ‘Ensaio Journal: evaluation and public policies in education’ (1993-2008)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borges, Regilson Maciel
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Calderon, Adolfo Ignacio
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/469
Resumo: This article presents the state of art of the scientific production in the field of educational evaluation published by ‘Ensaio Journal: evaluation and public education policies’, one of the leading journals that disseminates the Brazilian scientific production in the area of education evaluation. From a universe of 418 articles published by Ensaio,  204 articles about educational evaluation were selected identifying: predominant thematic axis, countries of origin, institutional origins, regional distribution and existing tendencies in terms of adopted research  methodologies. It was verified that the Journal in question is  essentially  a Brazilian publication, highlighting the large concentration of articles that address the educational evaluation at the institutional level  with significant prevalence of theoretical studies and the major concentration of scientific production in institutions from the axis RJ-MG, as well as Ceara, the latter being out of the southeast region of Brazil.
id CESGRANRIO_092da401b6437d60ffa22575b4acd9ad
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/469
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Educational evaluation: the state of art of ensaio or ‘Ensaio Journal: evaluation and public policies in education’ (1993-2008)Evaluacion educacional: el estado del conocimiento de la revista Ensayo: evaluacion y politicas públicas en educacion (1993-2008)Avaliação educacional: o estado do conhecimento da Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação (1993-2008)Avaliação educacional; Estado do Conhecimento; Revista EnsaioEducational Evaluation; The State of Art; Ensaio JournalEvaluacion educacional; Estado del Conocimiento; Revista EnsayoThis article presents the state of art of the scientific production in the field of educational evaluation published by ‘Ensaio Journal: evaluation and public education policies’, one of the leading journals that disseminates the Brazilian scientific production in the area of education evaluation. From a universe of 418 articles published by Ensaio,  204 articles about educational evaluation were selected identifying: predominant thematic axis, countries of origin, institutional origins, regional distribution and existing tendencies in terms of adopted research  methodologies. It was verified that the Journal in question is  essentially  a Brazilian publication, highlighting the large concentration of articles that address the educational evaluation at the institutional level  with significant prevalence of theoretical studies and the major concentration of scientific production in institutions from the axis RJ-MG, as well as Ceara, the latter being out of the southeast region of Brazil.Este artículo aborda el estado del conocimiento de la produccion cientifica en el area de la evaluacion educacional divulgada por la Revista Ensayo: Evaluacion y Politicas Públicas en Educacion, una de las principales revistas diseminadoras de la produccion cientifica brasileña en el area de la evaluacion de la educacion. De un universo de 418 textos publicados por la Revista en el periodo de 1993 a 2008, se seleccionaron 204 artículos sobre evaluacion educacional y se identificaron ejes  tematicos predominantes, paises de origen, procedencia institucional, distribucion  regional y tendencias existentes en relacion a las metodologias de investigación mas utilizadas. Se constato que la Revista abordada es una publicacion esencialmente brasileña y que se destaca por la gran concentracion de artículos sobre la evaluacion educacional en el ambito institucional, prevaleciendo significativamente los estudios de cuño teorico y una mayor concentracion de produccion cientifica en instituciones del circuito Rio de Janeiro - Minas Gerais, asi como del Estado de Ceara, este último fuera de la region sudeste del pais.Este artigo aborda o estado do conhecimento da produção cientifica na area de avaliação educacional veiculada pela Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação, um dos principais periodicos disseminadores da produção cientifica brasileira na area da avaliação da educação. De um universo de 418 textos publicados pela Revista, no periodo de 1993 a 2008, foram selecionados 204 artigos sobre avaliação educacional, identificando-se: eixos tematicos predominantes, paises de origem, procedencias institucionais, distribuicoes regionais e tendencias existentes em termos das metodologias de pesquisa adotadas. Constatou-se que a Revista em questao e uma publicação essencialmente brasileira, destacando-se pela grande concentração de artigos que abordam a avaliação educacional em nivel institucional, com prevalencia significativa dos estudos de cunho teorico e maior concentração de produção cientifica em instituicoes do eixo Rio de Janeiro-Minas Gerais, bem como do Ceara, este último fora da regiao sudeste do pais.Fundação CesgranrioBorges, Regilson MacielCalderon, Adolfo Ignacio2011-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/469Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 19, n. 70 (2011): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 43-561809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:20Zoai:ojs.localhost:article/469Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:20Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Educational evaluation: the state of art of ensaio or ‘Ensaio Journal: evaluation and public policies in education’ (1993-2008)
Evaluacion educacional: el estado del conocimiento de la revista Ensayo: evaluacion y politicas públicas en educacion (1993-2008)
Avaliação educacional: o estado do conhecimento da Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação (1993-2008)
title Educational evaluation: the state of art of ensaio or ‘Ensaio Journal: evaluation and public policies in education’ (1993-2008)
spellingShingle Educational evaluation: the state of art of ensaio or ‘Ensaio Journal: evaluation and public policies in education’ (1993-2008)
Borges, Regilson Maciel
Avaliação educacional; Estado do Conhecimento; Revista Ensaio
Educational Evaluation; The State of Art; Ensaio Journal
Evaluacion educacional; Estado del Conocimiento; Revista Ensayo
title_short Educational evaluation: the state of art of ensaio or ‘Ensaio Journal: evaluation and public policies in education’ (1993-2008)
title_full Educational evaluation: the state of art of ensaio or ‘Ensaio Journal: evaluation and public policies in education’ (1993-2008)
title_fullStr Educational evaluation: the state of art of ensaio or ‘Ensaio Journal: evaluation and public policies in education’ (1993-2008)
title_full_unstemmed Educational evaluation: the state of art of ensaio or ‘Ensaio Journal: evaluation and public policies in education’ (1993-2008)
title_sort Educational evaluation: the state of art of ensaio or ‘Ensaio Journal: evaluation and public policies in education’ (1993-2008)
author Borges, Regilson Maciel
author_facet Borges, Regilson Maciel
Calderon, Adolfo Ignacio
author_role author
author2 Calderon, Adolfo Ignacio
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Borges, Regilson Maciel
Calderon, Adolfo Ignacio
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação educacional; Estado do Conhecimento; Revista Ensaio
Educational Evaluation; The State of Art; Ensaio Journal
Evaluacion educacional; Estado del Conocimiento; Revista Ensayo
topic Avaliação educacional; Estado do Conhecimento; Revista Ensaio
Educational Evaluation; The State of Art; Ensaio Journal
Evaluacion educacional; Estado del Conocimiento; Revista Ensayo
description This article presents the state of art of the scientific production in the field of educational evaluation published by ‘Ensaio Journal: evaluation and public education policies’, one of the leading journals that disseminates the Brazilian scientific production in the area of education evaluation. From a universe of 418 articles published by Ensaio,  204 articles about educational evaluation were selected identifying: predominant thematic axis, countries of origin, institutional origins, regional distribution and existing tendencies in terms of adopted research  methodologies. It was verified that the Journal in question is  essentially  a Brazilian publication, highlighting the large concentration of articles that address the educational evaluation at the institutional level  with significant prevalence of theoretical studies and the major concentration of scientific production in institutions from the axis RJ-MG, as well as Ceara, the latter being out of the southeast region of Brazil.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-01-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/469
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/469
dc.language.iso.fl_str_mv pt; en; es
language_invalid_str_mv pt; en; es
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 19, n. 70 (2011): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 43-56
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832032726253568