Educational evaluation: the state of art of ensaio or ‘Ensaio Journal: evaluation and public policies in education’ (1993-2008)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/469 |
Resumo: | This article presents the state of art of the scientific production in the field of educational evaluation published by ‘Ensaio Journal: evaluation and public education policies’, one of the leading journals that disseminates the Brazilian scientific production in the area of education evaluation. From a universe of 418 articles published by Ensaio, 204 articles about educational evaluation were selected identifying: predominant thematic axis, countries of origin, institutional origins, regional distribution and existing tendencies in terms of adopted research methodologies. It was verified that the Journal in question is essentially a Brazilian publication, highlighting the large concentration of articles that address the educational evaluation at the institutional level with significant prevalence of theoretical studies and the major concentration of scientific production in institutions from the axis RJ-MG, as well as Ceara, the latter being out of the southeast region of Brazil. |
id |
CESGRANRIO_092da401b6437d60ffa22575b4acd9ad |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/469 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educational evaluation: the state of art of ensaio or ‘Ensaio Journal: evaluation and public policies in education’ (1993-2008)Evaluacion educacional: el estado del conocimiento de la revista Ensayo: evaluacion y politicas públicas en educacion (1993-2008)Avaliação educacional: o estado do conhecimento da Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação (1993-2008)Avaliação educacional; Estado do Conhecimento; Revista EnsaioEducational Evaluation; The State of Art; Ensaio JournalEvaluacion educacional; Estado del Conocimiento; Revista EnsayoThis article presents the state of art of the scientific production in the field of educational evaluation published by ‘Ensaio Journal: evaluation and public education policies’, one of the leading journals that disseminates the Brazilian scientific production in the area of education evaluation. From a universe of 418 articles published by Ensaio, 204 articles about educational evaluation were selected identifying: predominant thematic axis, countries of origin, institutional origins, regional distribution and existing tendencies in terms of adopted research methodologies. It was verified that the Journal in question is essentially a Brazilian publication, highlighting the large concentration of articles that address the educational evaluation at the institutional level with significant prevalence of theoretical studies and the major concentration of scientific production in institutions from the axis RJ-MG, as well as Ceara, the latter being out of the southeast region of Brazil.Este artículo aborda el estado del conocimiento de la produccion cientifica en el area de la evaluacion educacional divulgada por la Revista Ensayo: Evaluacion y Politicas Públicas en Educacion, una de las principales revistas diseminadoras de la produccion cientifica brasileña en el area de la evaluacion de la educacion. De un universo de 418 textos publicados por la Revista en el periodo de 1993 a 2008, se seleccionaron 204 artículos sobre evaluacion educacional y se identificaron ejes tematicos predominantes, paises de origen, procedencia institucional, distribucion regional y tendencias existentes en relacion a las metodologias de investigación mas utilizadas. Se constato que la Revista abordada es una publicacion esencialmente brasileña y que se destaca por la gran concentracion de artículos sobre la evaluacion educacional en el ambito institucional, prevaleciendo significativamente los estudios de cuño teorico y una mayor concentracion de produccion cientifica en instituciones del circuito Rio de Janeiro - Minas Gerais, asi como del Estado de Ceara, este último fuera de la region sudeste del pais.Este artigo aborda o estado do conhecimento da produção cientifica na area de avaliação educacional veiculada pela Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação, um dos principais periodicos disseminadores da produção cientifica brasileira na area da avaliação da educação. De um universo de 418 textos publicados pela Revista, no periodo de 1993 a 2008, foram selecionados 204 artigos sobre avaliação educacional, identificando-se: eixos tematicos predominantes, paises de origem, procedencias institucionais, distribuicoes regionais e tendencias existentes em termos das metodologias de pesquisa adotadas. Constatou-se que a Revista em questao e uma publicação essencialmente brasileira, destacando-se pela grande concentração de artigos que abordam a avaliação educacional em nivel institucional, com prevalencia significativa dos estudos de cunho teorico e maior concentração de produção cientifica em instituicoes do eixo Rio de Janeiro-Minas Gerais, bem como do Ceara, este último fora da regiao sudeste do pais.Fundação CesgranrioBorges, Regilson MacielCalderon, Adolfo Ignacio2011-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/469Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 19, n. 70 (2011): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 43-561809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:20Zoai:ojs.localhost:article/469Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:20Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educational evaluation: the state of art of ensaio or ‘Ensaio Journal: evaluation and public policies in education’ (1993-2008) Evaluacion educacional: el estado del conocimiento de la revista Ensayo: evaluacion y politicas públicas en educacion (1993-2008) Avaliação educacional: o estado do conhecimento da Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação (1993-2008) |
title |
Educational evaluation: the state of art of ensaio or ‘Ensaio Journal: evaluation and public policies in education’ (1993-2008) |
spellingShingle |
Educational evaluation: the state of art of ensaio or ‘Ensaio Journal: evaluation and public policies in education’ (1993-2008) Borges, Regilson Maciel Avaliação educacional; Estado do Conhecimento; Revista Ensaio Educational Evaluation; The State of Art; Ensaio Journal Evaluacion educacional; Estado del Conocimiento; Revista Ensayo |
title_short |
Educational evaluation: the state of art of ensaio or ‘Ensaio Journal: evaluation and public policies in education’ (1993-2008) |
title_full |
Educational evaluation: the state of art of ensaio or ‘Ensaio Journal: evaluation and public policies in education’ (1993-2008) |
title_fullStr |
Educational evaluation: the state of art of ensaio or ‘Ensaio Journal: evaluation and public policies in education’ (1993-2008) |
title_full_unstemmed |
Educational evaluation: the state of art of ensaio or ‘Ensaio Journal: evaluation and public policies in education’ (1993-2008) |
title_sort |
Educational evaluation: the state of art of ensaio or ‘Ensaio Journal: evaluation and public policies in education’ (1993-2008) |
author |
Borges, Regilson Maciel |
author_facet |
Borges, Regilson Maciel Calderon, Adolfo Ignacio |
author_role |
author |
author2 |
Calderon, Adolfo Ignacio |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borges, Regilson Maciel Calderon, Adolfo Ignacio |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação educacional; Estado do Conhecimento; Revista Ensaio Educational Evaluation; The State of Art; Ensaio Journal Evaluacion educacional; Estado del Conocimiento; Revista Ensayo |
topic |
Avaliação educacional; Estado do Conhecimento; Revista Ensaio Educational Evaluation; The State of Art; Ensaio Journal Evaluacion educacional; Estado del Conocimiento; Revista Ensayo |
description |
This article presents the state of art of the scientific production in the field of educational evaluation published by ‘Ensaio Journal: evaluation and public education policies’, one of the leading journals that disseminates the Brazilian scientific production in the area of education evaluation. From a universe of 418 articles published by Ensaio, 204 articles about educational evaluation were selected identifying: predominant thematic axis, countries of origin, institutional origins, regional distribution and existing tendencies in terms of adopted research methodologies. It was verified that the Journal in question is essentially a Brazilian publication, highlighting the large concentration of articles that address the educational evaluation at the institutional level with significant prevalence of theoretical studies and the major concentration of scientific production in institutions from the axis RJ-MG, as well as Ceara, the latter being out of the southeast region of Brazil. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-01-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/469 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/469 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
pt; en; es |
language_invalid_str_mv |
pt; en; es |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 19, n. 70 (2011): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 43-56 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832032726253568 |