Aversive effects of the school evaluation practices
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/523 |
Resumo: | This paper aims to discuss the effects which are averse to the traditional evaluation practices at schools. Based on research data, collected by interviews with high school students, thematic nucleus were formed to allow the identification of aversive aspects of the evaluation school process and its effects on the pupils. The discussion pointed out the concept of diagnostic evaluation as an alternate process for the teachers' work in class. |
id |
CESGRANRIO_3f114b1d003e365bf7ffaa654fbfd70b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/523 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Aversive effects of the school evaluation practicesEfectos aversivos de las practicas de evaluacion del aprendizaje escolarEfeitos aversivos das práticas de avaliação da aprendizagem escolarEvaluacion escolar; Afectividad; Mediacion pedagogica; Enseñanza – aprendizajeSchool evaluation; Affection; Pedagogic mediation; Teaching-learningAvaliação escolar; Afetividade; Mediação pedagogicaThis paper aims to discuss the effects which are averse to the traditional evaluation practices at schools. Based on research data, collected by interviews with high school students, thematic nucleus were formed to allow the identification of aversive aspects of the evaluation school process and its effects on the pupils. The discussion pointed out the concept of diagnostic evaluation as an alternate process for the teachers' work in class.El presente artículo discute los efectos aversivos de las practicas tradicionales de evaluacion del aprendizaje escolar. Con base en dados de investigación, colectados a traves de entrevistas con estudiantes de bachillerato, fueron definidos núcleos tematicos que permiten identificar los aspectos aversivos del proceso de evaluacion escolar, como tambien sus efectos en los alumnos. En la discusion, se apunta el proceso de evaluacion diagnostica como alternativa para el trabajo pedagogico del maestro en la escuela.O presente artigo tem como objetivo discutir os efeitos aversivos das práticas tradicionais de avaliação da aprendizagem escolar. Baseando-se em dados de pesquisa coletados atraves de entrevistas com jovens do último ano do ensino medio, organizaram-se núcleos tematicos que permitiram identificar os aspectos aversivos do processo de avaliação da aprendizagem escolar, bem como os seus efeitos nos alunos. Na discussao, aponta-se como alternativa o processo de avaliação diagnostica para o trabalho pedagogico dos professores.Fundação CesgranrioLeite, Sergio Antônio da SilvaKager, Samantha2009-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/523Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 17, n. 62 (2009): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 109-1341809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-07-08T16:04:48Zoai:ojs.localhost:article/523Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-07-08T16:04:48Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aversive effects of the school evaluation practices Efectos aversivos de las practicas de evaluacion del aprendizaje escolar Efeitos aversivos das práticas de avaliação da aprendizagem escolar |
title |
Aversive effects of the school evaluation practices |
spellingShingle |
Aversive effects of the school evaluation practices Leite, Sergio Antônio da Silva Evaluacion escolar; Afectividad; Mediacion pedagogica; Enseñanza – aprendizaje School evaluation; Affection; Pedagogic mediation; Teaching-learning Avaliação escolar; Afetividade; Mediação pedagogica |
title_short |
Aversive effects of the school evaluation practices |
title_full |
Aversive effects of the school evaluation practices |
title_fullStr |
Aversive effects of the school evaluation practices |
title_full_unstemmed |
Aversive effects of the school evaluation practices |
title_sort |
Aversive effects of the school evaluation practices |
author |
Leite, Sergio Antônio da Silva |
author_facet |
Leite, Sergio Antônio da Silva Kager, Samantha |
author_role |
author |
author2 |
Kager, Samantha |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leite, Sergio Antônio da Silva Kager, Samantha |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Evaluacion escolar; Afectividad; Mediacion pedagogica; Enseñanza – aprendizaje School evaluation; Affection; Pedagogic mediation; Teaching-learning Avaliação escolar; Afetividade; Mediação pedagogica |
topic |
Evaluacion escolar; Afectividad; Mediacion pedagogica; Enseñanza – aprendizaje School evaluation; Affection; Pedagogic mediation; Teaching-learning Avaliação escolar; Afetividade; Mediação pedagogica |
description |
This paper aims to discuss the effects which are averse to the traditional evaluation practices at schools. Based on research data, collected by interviews with high school students, thematic nucleus were formed to allow the identification of aversive aspects of the evaluation school process and its effects on the pupils. The discussion pointed out the concept of diagnostic evaluation as an alternate process for the teachers' work in class. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-01-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/523 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/523 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
pt; en; es |
language_invalid_str_mv |
pt; en; es |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 17, n. 62 (2009): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 109-134 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832034733228032 |