Aversive effects of the school evaluation practices

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leite, Sergio Antônio da Silva
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Kager, Samantha
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/523
Resumo: This paper aims to discuss the effects which are averse to the traditional evaluation practices at schools. Based on research data, collected by interviews with high school students, thematic nucleus were formed to allow the identification of aversive aspects of the evaluation school process and its effects on the pupils. The discussion pointed out the concept of diagnostic evaluation as an alternate process for the teachers' work in class.
id CESGRANRIO_3f114b1d003e365bf7ffaa654fbfd70b
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/523
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Aversive effects of the school evaluation practicesEfectos aversivos de las practicas de evaluacion del aprendizaje escolarEfeitos aversivos das práticas de avaliação da aprendizagem escolarEvaluacion escolar; Afectividad; Mediacion pedagogica; Enseñanza – aprendizajeSchool evaluation; Affection; Pedagogic mediation; Teaching-learningAvaliação escolar; Afetividade; Mediação pedagogicaThis paper aims to discuss the effects which are averse to the traditional evaluation practices at schools. Based on research data, collected by interviews with high school students, thematic nucleus were formed to allow the identification of aversive aspects of the evaluation school process and its effects on the pupils. The discussion pointed out the concept of diagnostic evaluation as an alternate process for the teachers' work in class.El presente artículo discute los efectos aversivos de las practicas tradicionales de evaluacion del aprendizaje escolar. Con base en dados de investigación, colectados a traves de entrevistas con estudiantes de bachillerato, fueron definidos núcleos tematicos que permiten identificar los aspectos aversivos del proceso de evaluacion escolar, como tambien sus efectos en los alumnos. En la discusion, se apunta el proceso de evaluacion diagnostica como alternativa para el trabajo pedagogico del maestro en la escuela.O presente artigo tem como objetivo discutir os efeitos aversivos das práticas tradicionais de avaliação da aprendizagem escolar. Baseando-se em dados de pesquisa coletados atraves de entrevistas com jovens do último ano do ensino medio, organizaram-se núcleos tematicos que permitiram identificar os aspectos aversivos do processo de avaliação da aprendizagem escolar, bem como os seus efeitos nos alunos. Na discussao, aponta-se como alternativa o processo de avaliação diagnostica para o trabalho pedagogico dos professores.Fundação CesgranrioLeite, Sergio Antônio da SilvaKager, Samantha2009-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/523Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 17, n. 62 (2009): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 109-1341809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-07-08T16:04:48Zoai:ojs.localhost:article/523Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-07-08T16:04:48Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Aversive effects of the school evaluation practices
Efectos aversivos de las practicas de evaluacion del aprendizaje escolar
Efeitos aversivos das práticas de avaliação da aprendizagem escolar
title Aversive effects of the school evaluation practices
spellingShingle Aversive effects of the school evaluation practices
Leite, Sergio Antônio da Silva
Evaluacion escolar; Afectividad; Mediacion pedagogica; Enseñanza – aprendizaje
School evaluation; Affection; Pedagogic mediation; Teaching-learning
Avaliação escolar; Afetividade; Mediação pedagogica
title_short Aversive effects of the school evaluation practices
title_full Aversive effects of the school evaluation practices
title_fullStr Aversive effects of the school evaluation practices
title_full_unstemmed Aversive effects of the school evaluation practices
title_sort Aversive effects of the school evaluation practices
author Leite, Sergio Antônio da Silva
author_facet Leite, Sergio Antônio da Silva
Kager, Samantha
author_role author
author2 Kager, Samantha
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Leite, Sergio Antônio da Silva
Kager, Samantha
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Evaluacion escolar; Afectividad; Mediacion pedagogica; Enseñanza – aprendizaje
School evaluation; Affection; Pedagogic mediation; Teaching-learning
Avaliação escolar; Afetividade; Mediação pedagogica
topic Evaluacion escolar; Afectividad; Mediacion pedagogica; Enseñanza – aprendizaje
School evaluation; Affection; Pedagogic mediation; Teaching-learning
Avaliação escolar; Afetividade; Mediação pedagogica
description This paper aims to discuss the effects which are averse to the traditional evaluation practices at schools. Based on research data, collected by interviews with high school students, thematic nucleus were formed to allow the identification of aversive aspects of the evaluation school process and its effects on the pupils. The discussion pointed out the concept of diagnostic evaluation as an alternate process for the teachers' work in class.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-01-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/523
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/523
dc.language.iso.fl_str_mv pt; en; es
language_invalid_str_mv pt; en; es
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 17, n. 62 (2009): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 109-134
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832034733228032