What is the purpose of literacy tests?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/412 |
Resumo: | The paper analysis the literacy tests available in Brazil using the empirical evidence about what skills are involved in learning to read. The purpose of the paper is to identify the abilities measured by these tests, the implicit or explicit constructs implied in the indicators and the robustness of the test items in relation to the indicators. The results suggest that the various tests used in Brazil ignore the current literature about learning how to read, are not consistent with each other and, as a result, do not evaluate the same indicators. They also neither present construct validity nor sufficient items to measure the central skills associated to learning to read. The tests share and reflect a conceptual confusion between the constructs of reading and understanding. |
id |
CESGRANRIO_6815609de6e506b796a3f515754b4caa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/412 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
What is the purpose of literacy tests?¿Para que sirven los examenes de alfabetizacion?Para que servem os testes de alfabetização?Alfabetizacion; Examenes; Decodificacion; Comprension; PsicometriaLiteracy; Tests; Decodification; Understanding; PsychometricsAlfabetização; Testes; Decodificação; Compreensao; PsicometriaThe paper analysis the literacy tests available in Brazil using the empirical evidence about what skills are involved in learning to read. The purpose of the paper is to identify the abilities measured by these tests, the implicit or explicit constructs implied in the indicators and the robustness of the test items in relation to the indicators. The results suggest that the various tests used in Brazil ignore the current literature about learning how to read, are not consistent with each other and, as a result, do not evaluate the same indicators. They also neither present construct validity nor sufficient items to measure the central skills associated to learning to read. The tests share and reflect a conceptual confusion between the constructs of reading and understanding.El presente trabajo analiza los examenes de alfabetizacion disponibles en Brasil a la luz de la evidencia empirica sobre el tema. Tiene por objeto verificar cuales son las competencias que se miden en dichos examenes, analizar los constructos sobre alfabetizacion implicitos o explicitos de esos indicadores y la robustez de los items con relacion a ellos. Los resultados del analisis permiten concluir que los diferentes examenes utilizados en Brasil desconocen la literatura cientifica sobre el tema, no dialogan entre si y, consecuentemente, no evalúan los mismos indicadores, no presentan validez de constructo ni poseen items suficientes para medir las competencias centrales de la alfabetizacion. Esos examenes comparten y reflejan la confusion conceptual entre los constructos de alfabetizacion y comprension.O presente trabalho analisa os testes de alfabetização disponiveis no Brasil à luz da evidencia empirica sobre o tema. O objetivo e verificar quais competencias sao medidas nesses testes, os construtos sobre alfabetização implicitos ou explicitos pelos indicadores e a robustez dos itens em relação aos indicadores. Os resultados da analise permitem concluir que os diferentes testes usados no Brasil desconhecem a literatura cientifica sobre o tema, nao dialogam entre si e, consequentemente, nao avaliam os mesmos indicadores, nao apresentam validade de construto nem possuem itens suficientes para medir as competencias centrais da alfabetização. Em comum, esses testes compartilham e refletem a confusao conceitual entre os construtos de alfabetização e compreensao.Fundação Cesgranrioe Oliveira, Joao Batista Araujoda Silva, Luiz Carlos Faria2011-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/412Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 19, n. 73 (2011): Revista Ensaio - Out./Dez.; 827-8401809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; es; enDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:18Zoai:ojs.localhost:article/412Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:18Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
What is the purpose of literacy tests? ¿Para que sirven los examenes de alfabetizacion? Para que servem os testes de alfabetização? |
title |
What is the purpose of literacy tests? |
spellingShingle |
What is the purpose of literacy tests? e Oliveira, Joao Batista Araujo Alfabetizacion; Examenes; Decodificacion; Comprension; Psicometria Literacy; Tests; Decodification; Understanding; Psychometrics Alfabetização; Testes; Decodificação; Compreensao; Psicometria |
title_short |
What is the purpose of literacy tests? |
title_full |
What is the purpose of literacy tests? |
title_fullStr |
What is the purpose of literacy tests? |
title_full_unstemmed |
What is the purpose of literacy tests? |
title_sort |
What is the purpose of literacy tests? |
author |
e Oliveira, Joao Batista Araujo |
author_facet |
e Oliveira, Joao Batista Araujo da Silva, Luiz Carlos Faria |
author_role |
author |
author2 |
da Silva, Luiz Carlos Faria |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
e Oliveira, Joao Batista Araujo da Silva, Luiz Carlos Faria |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alfabetizacion; Examenes; Decodificacion; Comprension; Psicometria Literacy; Tests; Decodification; Understanding; Psychometrics Alfabetização; Testes; Decodificação; Compreensao; Psicometria |
topic |
Alfabetizacion; Examenes; Decodificacion; Comprension; Psicometria Literacy; Tests; Decodification; Understanding; Psychometrics Alfabetização; Testes; Decodificação; Compreensao; Psicometria |
description |
The paper analysis the literacy tests available in Brazil using the empirical evidence about what skills are involved in learning to read. The purpose of the paper is to identify the abilities measured by these tests, the implicit or explicit constructs implied in the indicators and the robustness of the test items in relation to the indicators. The results suggest that the various tests used in Brazil ignore the current literature about learning how to read, are not consistent with each other and, as a result, do not evaluate the same indicators. They also neither present construct validity nor sufficient items to measure the central skills associated to learning to read. The tests share and reflect a conceptual confusion between the constructs of reading and understanding. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-10-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/412 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/412 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
pt; es; en |
language_invalid_str_mv |
pt; es; en |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 19, n. 73 (2011): Revista Ensaio - Out./Dez.; 827-840 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832033663680512 |