What is the purpose of literacy tests?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: e Oliveira, Joao Batista Araujo
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: da Silva, Luiz Carlos Faria
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/412
Resumo: The paper analysis the literacy tests available in Brazil using the empirical evidence about what skills are involved in learning to read.  The purpose of the paper is to identify the abilities measured by these tests, the implicit or explicit constructs implied in the indicators and the robustness of the test items in relation to the indicators. The results suggest that the various tests used in Brazil ignore the current literature about learning how to read, are not consistent with each other and, as a result, do not evaluate the same indicators. They also neither present construct validity nor sufficient items to measure the central skills associated to learning to read. The tests share and reflect a conceptual confusion between the constructs of reading and understanding.
id CESGRANRIO_6815609de6e506b796a3f515754b4caa
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/412
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling What is the purpose of literacy tests?¿Para que sirven los examenes de alfabetizacion?Para que servem os testes de alfabetização?Alfabetizacion; Examenes; Decodificacion; Comprension; PsicometriaLiteracy; Tests; Decodification; Understanding; PsychometricsAlfabetização; Testes; Decodificação; Compreensao; PsicometriaThe paper analysis the literacy tests available in Brazil using the empirical evidence about what skills are involved in learning to read.  The purpose of the paper is to identify the abilities measured by these tests, the implicit or explicit constructs implied in the indicators and the robustness of the test items in relation to the indicators. The results suggest that the various tests used in Brazil ignore the current literature about learning how to read, are not consistent with each other and, as a result, do not evaluate the same indicators. They also neither present construct validity nor sufficient items to measure the central skills associated to learning to read. The tests share and reflect a conceptual confusion between the constructs of reading and understanding.El presente trabajo analiza los examenes  de alfabetizacion disponibles en Brasil a la luz de la evidencia empirica sobre el tema. Tiene por objeto verificar cuales son las competencias que se miden en dichos examenes, analizar los constructos sobre alfabetizacion implicitos o explicitos de esos indicadores y la robustez de los items con relacion a ellos. Los resultados del analisis permiten concluir que los diferentes examenes  utilizados en Brasil desconocen la literatura cientifica sobre el tema, no dialogan entre si y, consecuentemente, no evalúan los mismos indicadores, no presentan validez de constructo ni poseen items suficientes para medir las competencias centrales de la alfabetizacion. Esos examenes comparten y reflejan la confusion conceptual entre los constructos de alfabetizacion y comprension.O presente trabalho analisa os testes de alfabetização disponiveis no Brasil à luz da evidencia empirica sobre o tema. O objetivo e verificar quais competencias sao medidas nesses testes, os construtos sobre alfabetização implicitos ou explicitos pelos indicadores e a robustez dos itens em relação aos indicadores.  Os resultados da analise permitem concluir que os diferentes testes usados no Brasil desconhecem a literatura cientifica sobre o tema, nao dialogam entre si e, consequentemente, nao avaliam os mesmos indicadores, nao apresentam validade de construto nem possuem itens suficientes para medir as competencias centrais da alfabetização. Em comum, esses testes compartilham e refletem a confusao conceitual entre os construtos de alfabetização e compreensao.Fundação Cesgranrioe Oliveira, Joao Batista Araujoda Silva, Luiz Carlos Faria2011-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/412Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 19, n. 73 (2011): Revista Ensaio - Out./Dez.; 827-8401809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; es; enDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:18Zoai:ojs.localhost:article/412Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:18Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv What is the purpose of literacy tests?
¿Para que sirven los examenes de alfabetizacion?
Para que servem os testes de alfabetização?
title What is the purpose of literacy tests?
spellingShingle What is the purpose of literacy tests?
e Oliveira, Joao Batista Araujo
Alfabetizacion; Examenes; Decodificacion; Comprension; Psicometria
Literacy; Tests; Decodification; Understanding; Psychometrics
Alfabetização; Testes; Decodificação; Compreensao; Psicometria
title_short What is the purpose of literacy tests?
title_full What is the purpose of literacy tests?
title_fullStr What is the purpose of literacy tests?
title_full_unstemmed What is the purpose of literacy tests?
title_sort What is the purpose of literacy tests?
author e Oliveira, Joao Batista Araujo
author_facet e Oliveira, Joao Batista Araujo
da Silva, Luiz Carlos Faria
author_role author
author2 da Silva, Luiz Carlos Faria
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv e Oliveira, Joao Batista Araujo
da Silva, Luiz Carlos Faria
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Alfabetizacion; Examenes; Decodificacion; Comprension; Psicometria
Literacy; Tests; Decodification; Understanding; Psychometrics
Alfabetização; Testes; Decodificação; Compreensao; Psicometria
topic Alfabetizacion; Examenes; Decodificacion; Comprension; Psicometria
Literacy; Tests; Decodification; Understanding; Psychometrics
Alfabetização; Testes; Decodificação; Compreensao; Psicometria
description The paper analysis the literacy tests available in Brazil using the empirical evidence about what skills are involved in learning to read.  The purpose of the paper is to identify the abilities measured by these tests, the implicit or explicit constructs implied in the indicators and the robustness of the test items in relation to the indicators. The results suggest that the various tests used in Brazil ignore the current literature about learning how to read, are not consistent with each other and, as a result, do not evaluate the same indicators. They also neither present construct validity nor sufficient items to measure the central skills associated to learning to read. The tests share and reflect a conceptual confusion between the constructs of reading and understanding.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-10-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/412
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/412
dc.language.iso.fl_str_mv pt; es; en
language_invalid_str_mv pt; es; en
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 19, n. 73 (2011): Revista Ensaio - Out./Dez.; 827-840
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832033663680512