The Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS)’ evaluation culture: between external evaluation and self-assessment
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng spa |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1814 |
Resumo: | This article proposes to carry out an assessment of the trajectory analysis UFRGS, from interviews with managers who were ahead of the Secretaria de Avaliação Institucional (SAI) since its inception in 2000 to 2016 (ie four managers). It highlights the more general context of national evaluation local initiatives that have been adapted to meet the demands for a more comprehensive evaluation through different administrations and their focus of its operations during the process. Wanted understand how UFRGS, over time, will constituting an evaluation culture. |
id |
CESGRANRIO_70a40d96482fc1908491804839e02129 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/1814 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS)’ evaluation culture: between external evaluation and self-assessmentLa cultura de evaluación de la Universidad Federal de Rio Grande do Sul (UFRGS): entre la evaluación externa y la autoevaluaciónA cultura de avaliação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS): entre a avaliação externa e a autoavaliaçãoInternal Culture; Self-evaluation; External Evaluation; Evaluation CultureCultura Interna; Autoevaluación; Evaluación Externa; Cultura de EvaluaciónEducação, Avaliação InstitucionalAvaliação Institucional; Avaliação Externa; Autoavaliação; SINAESThis article proposes to carry out an assessment of the trajectory analysis UFRGS, from interviews with managers who were ahead of the Secretaria de Avaliação Institucional (SAI) since its inception in 2000 to 2016 (ie four managers). It highlights the more general context of national evaluation local initiatives that have been adapted to meet the demands for a more comprehensive evaluation through different administrations and their focus of its operations during the process. Wanted understand how UFRGS, over time, will constituting an evaluation culture.Este artículo se propone llevar a cabo una evaluación de la trayectoria de la UFRGS, a partir de entrevistas con los gerentes que estuvieran a frente de la Secretaria de Avaliação Institucional (SAI), desde su creación en los años 2000 hasta 2016 (o sea, cuatro gestores). Se destaca del contexto más general de evaluacion nacional las iniciativas locales que han sido adaptadas para satisfacer las demandas por una evaluacion más global, a través de las administraciones, buscando conocer el foco de trabajo en los diferentes periodos. Busca-se compreender la manera como la UFRGS va construyendo una cultura de evaluación al decorrer del proceso.Este artigo propõe-se a realizar uma análise da trajetória da avaliação na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), a partir de entrevistas com os gestores que estiveram à frente da Secretaria de Avaliação Institucional (SAI), desde o seu surgimento nos anos 2000 até 2016 (ou seja, quatro gestores). Destacam-se do contexto mais geral de avaliação nacional as iniciativas locais que foram sendo adaptadas para atender às demandas por uma avaliação mais global, passando pelas diferentes gestões e o respectivo foco de sua atuação durante o processo. Procura-se compreender o modo como a UFRGS, ao longo do tempo, vai constituindo uma cultura de avaliação.Fundação CesgranrioMagalhães, Nara Maria EmanuelliRodrigues, Claudia Medianeira Cruz2020-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/181410.1590/s0104-40362020002801814Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 28, n. 109 (2020): Revista Ensaio Out./Dez.; 909-9311809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1814/1257https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1814/1258https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1814/1259Americas1980-2016Quali-quantiDireitos autorais 2020 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-02T14:54:26Zoai:ojs.localhost:article/1814Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2020-10-02T14:54:26Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS)’ evaluation culture: between external evaluation and self-assessment La cultura de evaluación de la Universidad Federal de Rio Grande do Sul (UFRGS): entre la evaluación externa y la autoevaluación A cultura de avaliação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS): entre a avaliação externa e a autoavaliação |
title |
The Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS)’ evaluation culture: between external evaluation and self-assessment |
spellingShingle |
The Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS)’ evaluation culture: between external evaluation and self-assessment Magalhães, Nara Maria Emanuelli Internal Culture; Self-evaluation; External Evaluation; Evaluation Culture Cultura Interna; Autoevaluación; Evaluación Externa; Cultura de Evaluación Educação, Avaliação Institucional Avaliação Institucional; Avaliação Externa; Autoavaliação; SINAES |
title_short |
The Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS)’ evaluation culture: between external evaluation and self-assessment |
title_full |
The Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS)’ evaluation culture: between external evaluation and self-assessment |
title_fullStr |
The Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS)’ evaluation culture: between external evaluation and self-assessment |
title_full_unstemmed |
The Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS)’ evaluation culture: between external evaluation and self-assessment |
title_sort |
The Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS)’ evaluation culture: between external evaluation and self-assessment |
author |
Magalhães, Nara Maria Emanuelli |
author_facet |
Magalhães, Nara Maria Emanuelli Rodrigues, Claudia Medianeira Cruz |
author_role |
author |
author2 |
Rodrigues, Claudia Medianeira Cruz |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Magalhães, Nara Maria Emanuelli Rodrigues, Claudia Medianeira Cruz |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Internal Culture; Self-evaluation; External Evaluation; Evaluation Culture Cultura Interna; Autoevaluación; Evaluación Externa; Cultura de Evaluación Educação, Avaliação Institucional Avaliação Institucional; Avaliação Externa; Autoavaliação; SINAES |
topic |
Internal Culture; Self-evaluation; External Evaluation; Evaluation Culture Cultura Interna; Autoevaluación; Evaluación Externa; Cultura de Evaluación Educação, Avaliação Institucional Avaliação Institucional; Avaliação Externa; Autoavaliação; SINAES |
description |
This article proposes to carry out an assessment of the trajectory analysis UFRGS, from interviews with managers who were ahead of the Secretaria de Avaliação Institucional (SAI) since its inception in 2000 to 2016 (ie four managers). It highlights the more general context of national evaluation local initiatives that have been adapted to meet the demands for a more comprehensive evaluation through different administrations and their focus of its operations during the process. Wanted understand how UFRGS, over time, will constituting an evaluation culture. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-02 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1814 10.1590/s0104-40362020002801814 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1814 |
identifier_str_mv |
10.1590/s0104-40362020002801814 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng spa |
language |
por eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1814/1257 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1814/1258 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1814/1259 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2020 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2020 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Americas 1980-2016 Quali-quanti |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 28, n. 109 (2020): Revista Ensaio Out./Dez.; 909-931 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832034738470912 |