The Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS)’ evaluation culture: between external evaluation and self-assessment

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Magalhães, Nara Maria Emanuelli
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Rodrigues, Claudia Medianeira Cruz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1814
Resumo: This article proposes to carry out an assessment of the trajectory analysis UFRGS, from interviews with managers who were ahead of the Secretaria de Avaliação Institucional (SAI) since its inception in 2000 to 2016 (ie four managers). It highlights the more general context of national evaluation local initiatives that have been adapted to meet the demands for a more comprehensive evaluation through different administrations and their focus of its operations during the process. Wanted understand how UFRGS, over time, will constituting an evaluation culture.
id CESGRANRIO_70a40d96482fc1908491804839e02129
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/1814
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling The Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS)’ evaluation culture: between external evaluation and self-assessmentLa cultura de evaluación de la Universidad Federal de Rio Grande do Sul (UFRGS): entre la evaluación externa y la autoevaluaciónA cultura de avaliação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS): entre a avaliação externa e a autoavaliaçãoInternal Culture; Self-evaluation; External Evaluation; Evaluation CultureCultura Interna; Autoevaluación; Evaluación Externa; Cultura de EvaluaciónEducação, Avaliação InstitucionalAvaliação Institucional; Avaliação Externa; Autoavaliação; SINAESThis article proposes to carry out an assessment of the trajectory analysis UFRGS, from interviews with managers who were ahead of the Secretaria de Avaliação Institucional (SAI) since its inception in 2000 to 2016 (ie four managers). It highlights the more general context of national evaluation local initiatives that have been adapted to meet the demands for a more comprehensive evaluation through different administrations and their focus of its operations during the process. Wanted understand how UFRGS, over time, will constituting an evaluation culture.Este artículo se propone llevar a cabo una evaluación de la trayectoria de la UFRGS, a partir de entrevistas con los gerentes que estuvieran a frente de la Secretaria de Avaliação Institucional (SAI), desde su creación en los años 2000 hasta 2016 (o sea, cuatro gestores). Se destaca del contexto más general de evaluacion nacional las iniciativas locales que han sido adaptadas para satisfacer las demandas por una evaluacion más global, a través de las administraciones, buscando conocer el foco de trabajo en los diferentes periodos. Busca-se compreender la manera como la UFRGS va construyendo una cultura de evaluación al decorrer del proceso.Este artigo propõe-se a realizar uma análise da trajetória da avaliação na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), a partir de entrevistas com os gestores que estiveram à frente da Secretaria de Avaliação Institucional (SAI), desde o seu surgimento nos anos 2000 até 2016 (ou seja, quatro gestores). Destacam-se do contexto mais geral de avaliação nacional as iniciativas locais que foram sendo adaptadas para atender às demandas por uma avaliação mais global, passando pelas diferentes gestões e o respectivo foco de sua atuação durante o processo. Procura-se compreender o modo como a UFRGS, ao longo do tempo, vai constituindo uma cultura de avaliação.Fundação CesgranrioMagalhães, Nara Maria EmanuelliRodrigues, Claudia Medianeira Cruz2020-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/181410.1590/s0104-40362020002801814Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 28, n. 109 (2020): Revista Ensaio Out./Dez.; 909-9311809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1814/1257https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1814/1258https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1814/1259Americas1980-2016Quali-quantiDireitos autorais 2020 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-02T14:54:26Zoai:ojs.localhost:article/1814Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2020-10-02T14:54:26Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv The Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS)’ evaluation culture: between external evaluation and self-assessment
La cultura de evaluación de la Universidad Federal de Rio Grande do Sul (UFRGS): entre la evaluación externa y la autoevaluación
A cultura de avaliação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS): entre a avaliação externa e a autoavaliação
title The Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS)’ evaluation culture: between external evaluation and self-assessment
spellingShingle The Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS)’ evaluation culture: between external evaluation and self-assessment
Magalhães, Nara Maria Emanuelli
Internal Culture; Self-evaluation; External Evaluation; Evaluation Culture
Cultura Interna; Autoevaluación; Evaluación Externa; Cultura de Evaluación
Educação, Avaliação Institucional
Avaliação Institucional; Avaliação Externa; Autoavaliação; SINAES
title_short The Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS)’ evaluation culture: between external evaluation and self-assessment
title_full The Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS)’ evaluation culture: between external evaluation and self-assessment
title_fullStr The Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS)’ evaluation culture: between external evaluation and self-assessment
title_full_unstemmed The Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS)’ evaluation culture: between external evaluation and self-assessment
title_sort The Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS)’ evaluation culture: between external evaluation and self-assessment
author Magalhães, Nara Maria Emanuelli
author_facet Magalhães, Nara Maria Emanuelli
Rodrigues, Claudia Medianeira Cruz
author_role author
author2 Rodrigues, Claudia Medianeira Cruz
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Magalhães, Nara Maria Emanuelli
Rodrigues, Claudia Medianeira Cruz
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Internal Culture; Self-evaluation; External Evaluation; Evaluation Culture
Cultura Interna; Autoevaluación; Evaluación Externa; Cultura de Evaluación
Educação, Avaliação Institucional
Avaliação Institucional; Avaliação Externa; Autoavaliação; SINAES
topic Internal Culture; Self-evaluation; External Evaluation; Evaluation Culture
Cultura Interna; Autoevaluación; Evaluación Externa; Cultura de Evaluación
Educação, Avaliação Institucional
Avaliação Institucional; Avaliação Externa; Autoavaliação; SINAES
description This article proposes to carry out an assessment of the trajectory analysis UFRGS, from interviews with managers who were ahead of the Secretaria de Avaliação Institucional (SAI) since its inception in 2000 to 2016 (ie four managers). It highlights the more general context of national evaluation local initiatives that have been adapted to meet the demands for a more comprehensive evaluation through different administrations and their focus of its operations during the process. Wanted understand how UFRGS, over time, will constituting an evaluation culture.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-02
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1814
10.1590/s0104-40362020002801814
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1814
identifier_str_mv 10.1590/s0104-40362020002801814
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1814/1257
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1814/1258
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1814/1259
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2020 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2020 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv





Americas
1980-2016
Quali-quanti
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 28, n. 109 (2020): Revista Ensaio Out./Dez.; 909-931
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832034738470912