Social Insertion: in search of senses and indicators for the evaluation of post-graduation in the Education area

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferraço, Carlos Eduardo
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Farias, Isabel Maria Sabino
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2413
Resumo: The article problematizes the theme social insertion in the evaluative process of Stricto Sensu post-graduation in Education in Brazil. From the examination of the Assessment Form of the quadrennium 2013-2016, it shows how the social insertion question is there objectified, triangulated analysis with the debates arising from the I and II Seminars “The Brazilian Postgraduate Evaluation System” promoted by ANPED (2017 and 2018) and with data obtained from the Sucupira Platform in 168 education programs, in the 2016 annual report sent by the PPGEs to Capes, of the actions identified in their practices as concretizers of this item. What should be considered in this regard is still the subject of little consensus, an agenda that becomes more complex with changes in the Capes Evaluation System, which proposes to evaluate it based on its impact.
id CESGRANRIO_7926b3506a0f4362274107333ee907cf
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/2413
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Social Insertion: in search of senses and indicators for the evaluation of post-graduation in the Education areaInserción social: en busca de significados e indicadores para la evaluación de los Estudios de Posgrado en el campo de la EducaciónInserção Social: em busca de sentidos e de indicadores para a avaliação da pós-graduação na área da EducaçãoSocial Insertion; Evaluation; Postgraduate studies; EducationInserción social; Evaluación; Posgraduación; EducaciónEducaçãoInserção Social; Avaliação; Pós-Graduação; EducaçãoThe article problematizes the theme social insertion in the evaluative process of Stricto Sensu post-graduation in Education in Brazil. From the examination of the Assessment Form of the quadrennium 2013-2016, it shows how the social insertion question is there objectified, triangulated analysis with the debates arising from the I and II Seminars “The Brazilian Postgraduate Evaluation System” promoted by ANPED (2017 and 2018) and with data obtained from the Sucupira Platform in 168 education programs, in the 2016 annual report sent by the PPGEs to Capes, of the actions identified in their practices as concretizers of this item. What should be considered in this regard is still the subject of little consensus, an agenda that becomes more complex with changes in the Capes Evaluation System, which proposes to evaluate it based on its impact.El artículo discute el tema de la inclusión social en el proceso de evaluación del Programa de Posgrado en Educación Stricto Sensu en Brasil. Parte del examen del Formulario de Evaluación para el cuatrienio 2013-2016 para mostrar cómo se plantea la cuestión de la inserción social, análisis cruzado con los debates surgidos en el 1º y 2º Seminarios “El Sistema de Evaluación de los Posgrados Brasileños” promovido por ANPED ( 2017 y 2018) y con datos de la encuesta realizada en la Plataforma Sucupira en 168 programas del campo de la Educación, en el informe anual de 2016, enviado por los PPGE a Capes, de las acciones identificadas en sus prácticas como puntuales de este ítem. Lo que se debe considerar al respecto sigue siendo tema de poco consenso, una agenda que se vuelve más compleja con los cambios en el Sistema de Evaluación de Capes, que propone evaluarlo en función de su impacto.O artigo problematiza o tema inserção social no processo avaliativo da pós-graduação stricto sensu em Educação no Brasil. Parte do exame da Ficha de Avaliação do quadriênio 2013-2016 para evidenciar como o quesito a inserção social está ali objetivado, análise cruzada com os debates decorrentes do I e II Seminários “O Sistema de Avaliação da Pós-Graduação Brasileira” promovidos pela Anped (2017 e 2018) e com dados de levantamento realizado na Plataforma Sucupira em 168 programas da área da Educação, no relatório anual de 2016, encaminhado pelos PPGE à Capes, das ações identificadas em suas práticas como objetivantes desse item. O que deve ser considerado neste quesito ainda é objeto de pouco consenso, agenda que se complexifica com as mudanças no Sistema de Avaliação da Capes, que propõe avaliá-lo a partir do seu impacto.Fundação CesgranrioFerraço, Carlos EduardoFarias, Isabel Maria Sabino2021-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/241310.1590/s0104-40362020002802413Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 111 (2021): Revista Ensaio Abr./Jun.; 420-4401809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2413/1359https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2413/1360https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2413/1361BrasilDireitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-07-02T18:03:19Zoai:ojs.localhost:article/2413Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2021-07-02T18:03:19Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Social Insertion: in search of senses and indicators for the evaluation of post-graduation in the Education area
Inserción social: en busca de significados e indicadores para la evaluación de los Estudios de Posgrado en el campo de la Educación
Inserção Social: em busca de sentidos e de indicadores para a avaliação da pós-graduação na área da Educação
title Social Insertion: in search of senses and indicators for the evaluation of post-graduation in the Education area
spellingShingle Social Insertion: in search of senses and indicators for the evaluation of post-graduation in the Education area
Ferraço, Carlos Eduardo
Social Insertion; Evaluation; Postgraduate studies; Education
Inserción social; Evaluación; Posgraduación; Educación
Educação
Inserção Social; Avaliação; Pós-Graduação; Educação
title_short Social Insertion: in search of senses and indicators for the evaluation of post-graduation in the Education area
title_full Social Insertion: in search of senses and indicators for the evaluation of post-graduation in the Education area
title_fullStr Social Insertion: in search of senses and indicators for the evaluation of post-graduation in the Education area
title_full_unstemmed Social Insertion: in search of senses and indicators for the evaluation of post-graduation in the Education area
title_sort Social Insertion: in search of senses and indicators for the evaluation of post-graduation in the Education area
author Ferraço, Carlos Eduardo
author_facet Ferraço, Carlos Eduardo
Farias, Isabel Maria Sabino
author_role author
author2 Farias, Isabel Maria Sabino
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Ferraço, Carlos Eduardo
Farias, Isabel Maria Sabino
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Social Insertion; Evaluation; Postgraduate studies; Education
Inserción social; Evaluación; Posgraduación; Educación
Educação
Inserção Social; Avaliação; Pós-Graduação; Educação
topic Social Insertion; Evaluation; Postgraduate studies; Education
Inserción social; Evaluación; Posgraduación; Educación
Educação
Inserção Social; Avaliação; Pós-Graduação; Educação
description The article problematizes the theme social insertion in the evaluative process of Stricto Sensu post-graduation in Education in Brazil. From the examination of the Assessment Form of the quadrennium 2013-2016, it shows how the social insertion question is there objectified, triangulated analysis with the debates arising from the I and II Seminars “The Brazilian Postgraduate Evaluation System” promoted by ANPED (2017 and 2018) and with data obtained from the Sucupira Platform in 168 education programs, in the 2016 annual report sent by the PPGEs to Capes, of the actions identified in their practices as concretizers of this item. What should be considered in this regard is still the subject of little consensus, an agenda that becomes more complex with changes in the Capes Evaluation System, which proposes to evaluate it based on its impact.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-26
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2413
10.1590/s0104-40362020002802413
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2413
identifier_str_mv 10.1590/s0104-40362020002802413
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2413/1359
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2413/1360
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2413/1361
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv





Brasil


dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 111 (2021): Revista Ensaio Abr./Jun.; 420-440
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832032787070976