The program’s training for mentors: conception and planning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leite, Teresa
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/363
Resumo: This article defines and frames theoretically the main purposes and the methodological guidelines of the training program of mentors who have accompanied teachers on the probationary period. Those guidelines were constructed around the different dimensions of the act of teaching. The training methodology was organized from the concept of professional development, considering the mentor as object and subject of training and seeking to articulate the formative process and supervision work developed by mentors on the field. Training sessions have been strategically planned from guiding questions which sought to respond through a range of activities and materials. During the implementation of the probationary period, the participants delivered a considerable set of documents, which were worked on during training.
id CESGRANRIO_798cc786dc8f9ac2b980f0030b3d6af2
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/363
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling The program’s training for mentors: conception and planningEl programa de formacion de los mentores: concepcion y planificacionO programa de formação dos mentores: concecao e planeamentoFormacion docente; Desarrollo profesional; Supervision; Dimensiones de la enseñanzaTeachers’ education; Professional development; Supervision; Teaching dimensionsFormação de professores; Desenvolvimento profissional; Supervisao; Dimensoes do ensinoThis article defines and frames theoretically the main purposes and the methodological guidelines of the training program of mentors who have accompanied teachers on the probationary period. Those guidelines were constructed around the different dimensions of the act of teaching. The training methodology was organized from the concept of professional development, considering the mentor as object and subject of training and seeking to articulate the formative process and supervision work developed by mentors on the field. Training sessions have been strategically planned from guiding questions which sought to respond through a range of activities and materials. During the implementation of the probationary period, the participants delivered a considerable set of documents, which were worked on during training.Este texto define y enfoca teoricamente las principales finalidades y orientaciones metodologicas del programa de formacion de los mentores que acompañaron a los profesores en el periodo probatorio. La referencia formativa de los mentores se construyo en torno de las distintas dimensiones del hecho de enseñar. La metodologia formativa se organizo a partir del concepto de desarrollo profesional, considerando al mentor como objeto y sujeto de la formacion y buscando articular el proceso formativo y el trabajo de supervision desarrollado por los mentores, en el terreno. Las sesiones de formacion se proyectaron estrategicamente a partir de planteos orientadores, a los cuales se les dio respuesta a traves de un conjunto de actividades y materiales. Durante la implementacion del periodo probatorio, los participantes produjeron un considerable conjunto de documentos que se elaboraron durante la formacion.Este texto define e enquadra teoricamente as principais finalidades e orientacoes metodologicas do programa de formação dos mentores que acompanharam os professores em periodo probatorio. O referencial de formação dos mentores construiu-se em torno das diferentes dimensoes do ato de ensinar. A metodologia de formação organizou-se a partir do conceito de desenvolvimento profissional, considerando o mentor como objeto e sujeito da formação e procurando articular o processo formativo e o trabalho de supervisao desenvolvido pelos mentores, no terreno. As sessoes de formação foram planeadas estrategicamente a partir de questoes orientadoras às quais se procurou dar resposta atraves de um conjunto de atividades e materiais. Durante a implementação do periodo probatorio foi produzido pelos intervenientes um conjunto consideravel de documentos que foram trabalhados durante a formação.Fundação CesgranrioLeite, Teresa2012-07-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/363Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 20, n. 76 (2012): Revista Ensaio - Jul./Set.; 459-4801809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; es; enDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:16Zoai:ojs.localhost:article/363Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:16Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv The program’s training for mentors: conception and planning
El programa de formacion de los mentores: concepcion y planificacion
O programa de formação dos mentores: concecao e planeamento
title The program’s training for mentors: conception and planning
spellingShingle The program’s training for mentors: conception and planning
Leite, Teresa
Formacion docente; Desarrollo profesional; Supervision; Dimensiones de la enseñanza
Teachers’ education; Professional development; Supervision; Teaching dimensions
Formação de professores; Desenvolvimento profissional; Supervisao; Dimensoes do ensino
title_short The program’s training for mentors: conception and planning
title_full The program’s training for mentors: conception and planning
title_fullStr The program’s training for mentors: conception and planning
title_full_unstemmed The program’s training for mentors: conception and planning
title_sort The program’s training for mentors: conception and planning
author Leite, Teresa
author_facet Leite, Teresa
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Leite, Teresa
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Formacion docente; Desarrollo profesional; Supervision; Dimensiones de la enseñanza
Teachers’ education; Professional development; Supervision; Teaching dimensions
Formação de professores; Desenvolvimento profissional; Supervisao; Dimensoes do ensino
topic Formacion docente; Desarrollo profesional; Supervision; Dimensiones de la enseñanza
Teachers’ education; Professional development; Supervision; Teaching dimensions
Formação de professores; Desenvolvimento profissional; Supervisao; Dimensoes do ensino
description This article defines and frames theoretically the main purposes and the methodological guidelines of the training program of mentors who have accompanied teachers on the probationary period. Those guidelines were constructed around the different dimensions of the act of teaching. The training methodology was organized from the concept of professional development, considering the mentor as object and subject of training and seeking to articulate the formative process and supervision work developed by mentors on the field. Training sessions have been strategically planned from guiding questions which sought to respond through a range of activities and materials. During the implementation of the probationary period, the participants delivered a considerable set of documents, which were worked on during training.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-07-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/363
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/363
dc.language.iso.fl_str_mv pt; es; en
language_invalid_str_mv pt; es; en
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 20, n. 76 (2012): Revista Ensaio - Jul./Set.; 459-480
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832030031413248