From policies to everyday life: barriers and opportunities for country education to access the rural schools

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cavalcante, Ludmila Oliveira Holanda
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/484
Resumo: This present article aims to discuss the viability of country education policies at the rural territories. Between the rights policies and the cultural perception of rights, we believe that the "country education" when obtained the legal and verbal respect at brazilian education policies in the twenty century, was in fact a little bit a way to achieve these on the rural of Brasil as a whole. This article defines the importance of this debate, when questioning how efficient can be policies which achieve most of the social roots movements instead of the rural population as a whole.
id CESGRANRIO_85e1fd540f8dbc523db184396def2726
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/484
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling From policies to everyday life: barriers and opportunities for country education to access the rural schoolsDe las politicas a la vida cotidiana: obstaculos y oportunidades para que la educacion del campo alcance las escuelas ruralesDas politicas ao cotidiano: entraves e possibilidades para a educação do campo alcancar as escolas no ruralEducacion rural; Educacion del campo; Politicas públicasRural education; Country education; Public policiesEducação rural; Educação do campo; Politicas públicasThis present article aims to discuss the viability of country education policies at the rural territories. Between the rights policies and the cultural perception of rights, we believe that the "country education" when obtained the legal and verbal respect at brazilian education policies in the twenty century, was in fact a little bit a way to achieve these on the rural of Brasil as a whole. This article defines the importance of this debate, when questioning how efficient can be policies which achieve most of the social roots movements instead of the rural population as a whole.Este artículo pretende aportar al debate de los planteos relacionados con la viabilidad de las politicas de educacion del campo en las zonas rurales de Brasil. Entre la politica de derechos y la cultura de derechos vale la reflexion de como la "Educacion del campo", al alcanzar el universo retorico y legalista de la politica educativa brasileña ya en el siglo XXI, puede, de hecho, ser apropiada por partes (significativas) de la poblacion rural que no estan en "movimiento" (este mundo rural, todavia bajo la logica de la produccion capitalista, muchas veces, ajeno al mundo de los afanes y las luchas de los movimientos sociales en los distintos rincones de Brasil en los últimos veinte años) . El texto señala la necesidad de estimular el debate sobre cuestiones importantes de la educacion de la zona rural que se convierte en "campo" y que, ironicamente, aún puede estar lejos de ser implementada entre la nocion de un campo u otro.O presente artigo visa a trazer para o debate os questionamentos em torno da viabilidade das politicas de educação do campo nos territorios do rural brasileiro. Entre a politica de direitos e a cultura de direitos, vale a reflexão de como a "educação do campo", ao alcancar o universo retorico e legalista das politicas educacionais brasileiras ja no seculo XXI, pode de fato ser apropriada pelos (significativos) pedacos do rural que nao se encontram em "movimento" (este rural ainda sob a logica da produção capitalista, muitas vezes inerte ao mundo de lutas e labutas dos movimentos sociais em diferentes cantos do Brasil nos últimos vinte anos). O texto aponta para a necessidade de agucar o debate sobre questoes importantes que circundam a educação do rural que se transforma em "campo" e que, ironicamente, pode estar ainda longe de ser implementada entre a nocao de um campo ou outro.Fundação CesgranrioCavalcante, Ludmila Oliveira Holanda2010-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/484Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 18, n. 68 (2010): Revista Ensaio - Jul./Set.; 549-5641809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:21Zoai:ojs.localhost:article/484Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:21Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv From policies to everyday life: barriers and opportunities for country education to access the rural schools
De las politicas a la vida cotidiana: obstaculos y oportunidades para que la educacion del campo alcance las escuelas rurales
Das politicas ao cotidiano: entraves e possibilidades para a educação do campo alcancar as escolas no rural
title From policies to everyday life: barriers and opportunities for country education to access the rural schools
spellingShingle From policies to everyday life: barriers and opportunities for country education to access the rural schools
Cavalcante, Ludmila Oliveira Holanda
Educacion rural; Educacion del campo; Politicas públicas
Rural education; Country education; Public policies
Educação rural; Educação do campo; Politicas públicas
title_short From policies to everyday life: barriers and opportunities for country education to access the rural schools
title_full From policies to everyday life: barriers and opportunities for country education to access the rural schools
title_fullStr From policies to everyday life: barriers and opportunities for country education to access the rural schools
title_full_unstemmed From policies to everyday life: barriers and opportunities for country education to access the rural schools
title_sort From policies to everyday life: barriers and opportunities for country education to access the rural schools
author Cavalcante, Ludmila Oliveira Holanda
author_facet Cavalcante, Ludmila Oliveira Holanda
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Cavalcante, Ludmila Oliveira Holanda
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Educacion rural; Educacion del campo; Politicas públicas
Rural education; Country education; Public policies
Educação rural; Educação do campo; Politicas públicas
topic Educacion rural; Educacion del campo; Politicas públicas
Rural education; Country education; Public policies
Educação rural; Educação do campo; Politicas públicas
description This present article aims to discuss the viability of country education policies at the rural territories. Between the rights policies and the cultural perception of rights, we believe that the "country education" when obtained the legal and verbal respect at brazilian education policies in the twenty century, was in fact a little bit a way to achieve these on the rural of Brasil as a whole. This article defines the importance of this debate, when questioning how efficient can be policies which achieve most of the social roots movements instead of the rural population as a whole.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-07-30
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/484
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/484
dc.language.iso.fl_str_mv pt; en; es
language_invalid_str_mv pt; en; es
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 18, n. 68 (2010): Revista Ensaio - Jul./Set.; 549-564
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832034855911424