200 years of education for rural people in Brazil: between achievements and challenges: entre conquistas e desafios
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em foco |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6484 |
Resumo: | This article aims to analyze the historicity of education aimed at field people in Brazil, in the last 200 years (1822-2022). For this, it will investigate the Brazilian rural context, how the school was designed for peasant people, the emergence of Rural Education, the discrepancies between Field Education and Rural Education and the public educational policies aimed at these subjects. Thus, it will discuss the historical contradictions between peasantry and agribusiness on the national scene throughout these 200 years of Brazilian Independence, the emergence of social movements and the achievements of public policies, as well as the challenges still faced in the current scenario. In this way, the study, in addition to problematizing the education of field people, will highlight the importance of the conquered legislation. |
id |
UEMG-2_3bb31b31119328af509b38d04df46160 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6484 |
network_acronym_str |
UEMG-2 |
network_name_str |
Educação em foco |
repository_id_str |
|
spelling |
200 years of education for rural people in Brazil: between achievements and challenges: entre conquistas e desafios200 años de educación para la población rural en Brasil: entre logros y desafíos: entre conquistas e desafios200 anos de educação para os povos do campo no Brasil: : entre conquistas e desafiosBrasileducación del campopolíticas públicasBrazilrural educationpublic policyBrasileducação do campopolíticas públicasThis article aims to analyze the historicity of education aimed at field people in Brazil, in the last 200 years (1822-2022). For this, it will investigate the Brazilian rural context, how the school was designed for peasant people, the emergence of Rural Education, the discrepancies between Field Education and Rural Education and the public educational policies aimed at these subjects. Thus, it will discuss the historical contradictions between peasantry and agribusiness on the national scene throughout these 200 years of Brazilian Independence, the emergence of social movements and the achievements of public policies, as well as the challenges still faced in the current scenario. In this way, the study, in addition to problematizing the education of field people, will highlight the importance of the conquered legislation.Este artículo tiene como objetivo analizar la historicidad de la educación dirigida a la población del campo en Brasil, en los últimos 200 años (1822-2022). Para ello, investigou el contexto rural brasileño, cómo la escuela fue diseñada para el pueblo campesino, el surgimiento de la Educación del Campo, las discrepancias entre Educación del Campo y Educación Rural y las políticas públicas educativas dirigidas a estos sujetos. Así, discutiu las contradicciones históricas entre el campesinado y el agronegocio en el escenario nacional a lo largo de estos 200 años de Brasil Independiente, el surgimiento de los movimientos sociales y las conquistas de las políticas públicas, así como los desafíos aún enfrentados en el escenario actual. De esta forma, el estudio, además de problematizar la educación de la población del campo, resaltou la importancia de la legislación conquistada.Este artigo tem como objetivo analisar a historicidade da educação destinada aos povos do campo no Brasil, nos últimos 200 anos (1822-2022). Para isso, investigamos o contexto rural brasileiro, como a escola fora pensada para povos campesinos, o surgimento da Educação do Campo, as discrepâncias entre Educação Rural e Educação do Campo e as políticas públicas educacionais destinadas a esses sujeitos. Assim, problematizamos as contradições históricas entre campesinato e agronegócio no cenário nacional ao longo destes 200 anos de Brasil Independente, a emergência dos movimentos sociais e as conquistas das políticas públicas, bem como os desafios ainda enfrentados em meio ao cenário atual. Desse modo, o estudo, além de problematizar a educação dos povos do campo, destacou a importância das legislações conquistadas.EDUEMG2022-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/648410.36704/eef.v25i46.6484Educação em Foco; Vol. 25 No. 46 (2022): Educação Em Foco; 34-60Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 46 (2022): Educação Em Foco; 34-60Educação em Foco; v. 25 n. 46 (2022): Educação Em Foco; 34-602317-00931519-332210.36704/eef.v25i46reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6484/4202Copyright (c) 2022 Jamile de Souza Soares, Arlete Ramos dos Santos, Claudio Pinto Nunesinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Souza Soares, JamileRamos dos Santos, ArletePinto Nunes, Claudio2022-08-30T13:07:59Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6484Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2022-08-30T13:07:59Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
200 years of education for rural people in Brazil: between achievements and challenges: entre conquistas e desafios 200 años de educación para la población rural en Brasil: entre logros y desafíos: entre conquistas e desafios 200 anos de educação para os povos do campo no Brasil: : entre conquistas e desafios |
title |
200 years of education for rural people in Brazil: between achievements and challenges: entre conquistas e desafios |
spellingShingle |
200 years of education for rural people in Brazil: between achievements and challenges: entre conquistas e desafios de Souza Soares, Jamile Brasil educación del campo políticas públicas Brazil rural education public policy Brasil educação do campo políticas públicas |
title_short |
200 years of education for rural people in Brazil: between achievements and challenges: entre conquistas e desafios |
title_full |
200 years of education for rural people in Brazil: between achievements and challenges: entre conquistas e desafios |
title_fullStr |
200 years of education for rural people in Brazil: between achievements and challenges: entre conquistas e desafios |
title_full_unstemmed |
200 years of education for rural people in Brazil: between achievements and challenges: entre conquistas e desafios |
title_sort |
200 years of education for rural people in Brazil: between achievements and challenges: entre conquistas e desafios |
author |
de Souza Soares, Jamile |
author_facet |
de Souza Soares, Jamile Ramos dos Santos, Arlete Pinto Nunes, Claudio |
author_role |
author |
author2 |
Ramos dos Santos, Arlete Pinto Nunes, Claudio |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Souza Soares, Jamile Ramos dos Santos, Arlete Pinto Nunes, Claudio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Brasil educación del campo políticas públicas Brazil rural education public policy Brasil educação do campo políticas públicas |
topic |
Brasil educación del campo políticas públicas Brazil rural education public policy Brasil educação do campo políticas públicas |
description |
This article aims to analyze the historicity of education aimed at field people in Brazil, in the last 200 years (1822-2022). For this, it will investigate the Brazilian rural context, how the school was designed for peasant people, the emergence of Rural Education, the discrepancies between Field Education and Rural Education and the public educational policies aimed at these subjects. Thus, it will discuss the historical contradictions between peasantry and agribusiness on the national scene throughout these 200 years of Brazilian Independence, the emergence of social movements and the achievements of public policies, as well as the challenges still faced in the current scenario. In this way, the study, in addition to problematizing the education of field people, will highlight the importance of the conquered legislation. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6484 10.36704/eef.v25i46.6484 |
url |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6484 |
identifier_str_mv |
10.36704/eef.v25i46.6484 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6484/4202 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Jamile de Souza Soares, Arlete Ramos dos Santos, Claudio Pinto Nunes info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Jamile de Souza Soares, Arlete Ramos dos Santos, Claudio Pinto Nunes |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Foco; Vol. 25 No. 46 (2022): Educação Em Foco; 34-60 Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 46 (2022): Educação Em Foco; 34-60 Educação em Foco; v. 25 n. 46 (2022): Educação Em Foco; 34-60 2317-0093 1519-3322 10.36704/eef.v25i46 reponame:Educação em foco instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) instacron:UEMG |
instname_str |
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
instacron_str |
UEMG |
institution |
UEMG |
reponame_str |
Educação em foco |
collection |
Educação em foco |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.educacaoemfoco@uemg.br |
_version_ |
1792205470437474304 |