From the bureaucratic incoherence to the efficiency of a mechanism of supervision/formation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/362 |
Resumo: | University of Aveiro and the Ministry of Education established a partnership in 2009-2010 in order to have a group of researches supporting, evaluating and investigating the first year of implementation of the Probation Period, required in Portugal to get a permanent teaching position (PSAAPPP). In this paper results of the research developed are presented focusing the formative strategy that was implemented, the perceived outcomes and processes, and the perceptions of the participants. Thus paper the whole Program is presented, articulating the objectives of each article within this thematic folder, and establishing its coherence with the theoretical field of supervision, professional development and induction. |
id |
CESGRANRIO_8821767802aa04dad00b2aa65cd76e83 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/362 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
From the bureaucratic incoherence to the efficiency of a mechanism of supervision/formationDe la incoherencia burocratica a la eficácia de un dispositivo de supervision / formacion: estudio del desarrollo profesional en una situacion de induccionDa incoerencia burocratica à eficácia de um dispositivo de supervisao/formação: estudo do desenvolvimento profissional numa situação de induçãoPeriodo probatorio de profesores; Induccion; Desarrollo profesional; SupervisionProbation year; Induction; Professional development; SupervisionPeriodo probatorio; Indução; Desenvolvimento Professional; SupervisaoUniversity of Aveiro and the Ministry of Education established a partnership in 2009-2010 in order to have a group of researches supporting, evaluating and investigating the first year of implementation of the Probation Period, required in Portugal to get a permanent teaching position (PSAAPPP). In this paper results of the research developed are presented focusing the formative strategy that was implemented, the perceived outcomes and processes, and the perceptions of the participants. Thus paper the whole Program is presented, articulating the objectives of each article within this thematic folder, and establishing its coherence with the theoretical field of supervision, professional development and induction.En el año escolar 2009-2010, la Universidad de Aveiro y el Ministerio de Educacion de Portugal establecieron un convenio para que un equipo de investigadores coordinado por la Universidad supervisara, acompañara e investigara la primera experiencia anual probatoria, dispositivo necesario para ingresar a la carrera docente en Portugal – originandose asi el Programa de Supervision, Apoyo y Acompañamiento del Periodo Probatorio de Profesores (PSAAPPP). En el informe tematico que integra este número de la revista se presenta la investigación producida sobre los procesos formativos, los resultados obtenidos y las percepciones de los participantes. En este artículo se ubica la globalidad y el contexto del Programa, la logica que articula los diferentes artículos y su linea teorica en el campo de la induccion, tambien la supervision y el desarrollo profesional de los docentes.No ano letivo de 2009-2010, a Universidade de Aveiro e o Ministerio da Educação de Portugal estabeleceram um convenio para que uma equipe de investigadores coordenada pela Universidade supervisionasse, acompanhasse e investigasse o primeiro ano de implementação do ano probatorio, dispositivo requerido para aceder à carreira docente em Portugal – o Programa de Supervisao, Apoio e Acompanhamento do Periodo Probatorio de Professores (PSAAPPP). Da investigação produzida sobre os processos formativos, os resultados obtidos e as percepcoes dos intervenientes se da conta no dossie tematico que integra este número da revista. Neste artigo situa-se a globalidade e contexto do Programa, a logica que articula os diferentes artigos e o seu enquadramento no campo teorico da indução, da supervisao e do desenvolvimento profissional dos docentes.Fundação CesgranrioRoldao, Maria do CeuReis, PedroCosta, Nilza2012-07-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/362Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 20, n. 76 (2012): Revista Ensaio - Jul./Set.; 435-4581809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; es; enDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:16Zoai:ojs.localhost:article/362Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:16Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
From the bureaucratic incoherence to the efficiency of a mechanism of supervision/formation De la incoherencia burocratica a la eficácia de un dispositivo de supervision / formacion: estudio del desarrollo profesional en una situacion de induccion Da incoerencia burocratica à eficácia de um dispositivo de supervisao/formação: estudo do desenvolvimento profissional numa situação de indução |
title |
From the bureaucratic incoherence to the efficiency of a mechanism of supervision/formation |
spellingShingle |
From the bureaucratic incoherence to the efficiency of a mechanism of supervision/formation Roldao, Maria do Ceu Periodo probatorio de profesores; Induccion; Desarrollo profesional; Supervision Probation year; Induction; Professional development; Supervision Periodo probatorio; Indução; Desenvolvimento Professional; Supervisao |
title_short |
From the bureaucratic incoherence to the efficiency of a mechanism of supervision/formation |
title_full |
From the bureaucratic incoherence to the efficiency of a mechanism of supervision/formation |
title_fullStr |
From the bureaucratic incoherence to the efficiency of a mechanism of supervision/formation |
title_full_unstemmed |
From the bureaucratic incoherence to the efficiency of a mechanism of supervision/formation |
title_sort |
From the bureaucratic incoherence to the efficiency of a mechanism of supervision/formation |
author |
Roldao, Maria do Ceu |
author_facet |
Roldao, Maria do Ceu Reis, Pedro Costa, Nilza |
author_role |
author |
author2 |
Reis, Pedro Costa, Nilza |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Roldao, Maria do Ceu Reis, Pedro Costa, Nilza |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Periodo probatorio de profesores; Induccion; Desarrollo profesional; Supervision Probation year; Induction; Professional development; Supervision Periodo probatorio; Indução; Desenvolvimento Professional; Supervisao |
topic |
Periodo probatorio de profesores; Induccion; Desarrollo profesional; Supervision Probation year; Induction; Professional development; Supervision Periodo probatorio; Indução; Desenvolvimento Professional; Supervisao |
description |
University of Aveiro and the Ministry of Education established a partnership in 2009-2010 in order to have a group of researches supporting, evaluating and investigating the first year of implementation of the Probation Period, required in Portugal to get a permanent teaching position (PSAAPPP). In this paper results of the research developed are presented focusing the formative strategy that was implemented, the perceived outcomes and processes, and the perceptions of the participants. Thus paper the whole Program is presented, articulating the objectives of each article within this thematic folder, and establishing its coherence with the theoretical field of supervision, professional development and induction. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-07-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/362 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/362 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
pt; es; en |
language_invalid_str_mv |
pt; es; en |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 20, n. 76 (2012): Revista Ensaio - Jul./Set.; 435-458 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832034246688768 |