Scientific initiation: en evaluation methodology
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/580 |
Resumo: | The construction of an evaluation model for high school scientific initiation programs is proposed, regarding educational legislation and social demands, mainly those allowing the search for knowledge and the rising of a productive citizen in such a way to ensure his autonomous and critical participation. The article intends to contribute to the consolidation of young researchers in oriented programs that may contribute to their qualitative improvement, through the making of useful evaluation indicators. |
id |
CESGRANRIO_b2c2308ca66a56431672be4972ce8545 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/580 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Scientific initiation: en evaluation methodologyIniciacion cientifica: una metodologia de evaluacionIniciação cientifica: uma metodologia de avaliaçãoIniciacion Cientifica; Evaluacion; Programas; Metodologia. Indicadores cuantitativos y cualitativos; InstrumentosScientific Initiation programs; Evaluation; Methodology; Quantitative and qualitative indicators; Operational resourcesIniciação cientifica; Avaliação; Programas; Metodologia; Indicadores quantitativos e qualitativos; InstrumentosThe construction of an evaluation model for high school scientific initiation programs is proposed, regarding educational legislation and social demands, mainly those allowing the search for knowledge and the rising of a productive citizen in such a way to ensure his autonomous and critical participation. The article intends to contribute to the consolidation of young researchers in oriented programs that may contribute to their qualitative improvement, through the making of useful evaluation indicators.Empezamos la construcción de un modelo de evaluacion para programas de iniciacion cientifica de nivel intermediario, teniendo en consideracion la legislacion actual y las demandas sociales, y buscando al conocimiento y formacion del individuo ciudadano y productivo, para que se garantice su participacion en la sociedad de forma autonoma y critica. Se pretende, aqui, a partir de la elaboracion de indicadores estimativos, contribuir a la consolidacion de programas dirigidos a la preparacion de jovenes investigadores y su perfeccionamiento cualitativo.Apresentamos a construção de um modelo de avaliação para programas de iniciação cientifica em nivel medio, levando-se em consideração a legislação vigente e as demandas sociais. Tais elementos enfocam a busca de conhecimento e a formação do individuo cidadão e produtivo, para garantir sua participação na sociedade de forma autônoma e critica. A elaboração de indicadores avaliativos buscou contribuir com a consolidação de programas voltados para a preparação de jovens pesquisadores e com seu aprimoramento qualitativo.Fundação CesgranrioOhayon, Pierrede Aquino, Lygia V.Maravalhas, Ana Lúcia G.dos Santos, Beatriz B. MarquesBarreto, Edna A.Bezerra, Marlene J. S.2007-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/580Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 15, n. 54 (2007): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 127-1441809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-07-09T18:46:16Zoai:ojs.localhost:article/580Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-07-09T18:46:16Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Scientific initiation: en evaluation methodology Iniciacion cientifica: una metodologia de evaluacion Iniciação cientifica: uma metodologia de avaliação |
title |
Scientific initiation: en evaluation methodology |
spellingShingle |
Scientific initiation: en evaluation methodology Ohayon, Pierre Iniciacion Cientifica; Evaluacion; Programas; Metodologia. Indicadores cuantitativos y cualitativos; Instrumentos Scientific Initiation programs; Evaluation; Methodology; Quantitative and qualitative indicators; Operational resources Iniciação cientifica; Avaliação; Programas; Metodologia; Indicadores quantitativos e qualitativos; Instrumentos |
title_short |
Scientific initiation: en evaluation methodology |
title_full |
Scientific initiation: en evaluation methodology |
title_fullStr |
Scientific initiation: en evaluation methodology |
title_full_unstemmed |
Scientific initiation: en evaluation methodology |
title_sort |
Scientific initiation: en evaluation methodology |
author |
Ohayon, Pierre |
author_facet |
Ohayon, Pierre de Aquino, Lygia V. Maravalhas, Ana Lúcia G. dos Santos, Beatriz B. Marques Barreto, Edna A. Bezerra, Marlene J. S. |
author_role |
author |
author2 |
de Aquino, Lygia V. Maravalhas, Ana Lúcia G. dos Santos, Beatriz B. Marques Barreto, Edna A. Bezerra, Marlene J. S. |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ohayon, Pierre de Aquino, Lygia V. Maravalhas, Ana Lúcia G. dos Santos, Beatriz B. Marques Barreto, Edna A. Bezerra, Marlene J. S. |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Iniciacion Cientifica; Evaluacion; Programas; Metodologia. Indicadores cuantitativos y cualitativos; Instrumentos Scientific Initiation programs; Evaluation; Methodology; Quantitative and qualitative indicators; Operational resources Iniciação cientifica; Avaliação; Programas; Metodologia; Indicadores quantitativos e qualitativos; Instrumentos |
topic |
Iniciacion Cientifica; Evaluacion; Programas; Metodologia. Indicadores cuantitativos y cualitativos; Instrumentos Scientific Initiation programs; Evaluation; Methodology; Quantitative and qualitative indicators; Operational resources Iniciação cientifica; Avaliação; Programas; Metodologia; Indicadores quantitativos e qualitativos; Instrumentos |
description |
The construction of an evaluation model for high school scientific initiation programs is proposed, regarding educational legislation and social demands, mainly those allowing the search for knowledge and the rising of a productive citizen in such a way to ensure his autonomous and critical participation. The article intends to contribute to the consolidation of young researchers in oriented programs that may contribute to their qualitative improvement, through the making of useful evaluation indicators. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-01-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/580 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/580 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
pt; en; es |
language_invalid_str_mv |
pt; en; es |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 15, n. 54 (2007): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 127-144 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832034708062208 |