Scientific initiation: en evaluation methodology

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ohayon, Pierre
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: de Aquino, Lygia V., Maravalhas, Ana Lúcia G., dos Santos, Beatriz B. Marques, Barreto, Edna A., Bezerra, Marlene J. S.
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/580
Resumo: The construction of an evaluation model for high school scientific initiation programs is proposed, regarding educational legislation and social demands, mainly those allowing the search for knowledge and the rising of a productive citizen in such a way to ensure his autonomous and critical participation. The article intends to contribute to the consolidation of young researchers in oriented programs that may contribute to their qualitative improvement, through the making of useful evaluation indicators.
id CESGRANRIO_b2c2308ca66a56431672be4972ce8545
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/580
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Scientific initiation: en evaluation methodologyIniciacion cientifica: una metodologia de evaluacionIniciação cientifica: uma metodologia de avaliaçãoIniciacion Cientifica; Evaluacion; Programas; Metodologia. Indicadores cuantitativos y cualitativos; InstrumentosScientific Initiation programs; Evaluation; Methodology; Quantitative and qualitative indicators; Operational resourcesIniciação cientifica; Avaliação; Programas; Metodologia; Indicadores quantitativos e qualitativos; InstrumentosThe construction of an evaluation model for high school scientific initiation programs is proposed, regarding educational legislation and social demands, mainly those allowing the search for knowledge and the rising of a productive citizen in such a way to ensure his autonomous and critical participation. The article intends to contribute to the consolidation of young researchers in oriented programs that may contribute to their qualitative improvement, through the making of useful evaluation indicators.Empezamos la construcción de un modelo de evaluacion para programas de iniciacion cientifica de nivel intermediario, teniendo en consideracion la legislacion actual y las demandas sociales, y buscando al conocimiento y formacion del individuo ciudadano y productivo, para que se garantice su participacion en la sociedad de forma autonoma y critica. Se pretende, aqui, a partir de la elaboracion de indicadores estimativos, contribuir a la consolidacion de programas dirigidos a la preparacion de jovenes investigadores y su perfeccionamiento cualitativo.Apresentamos a construção de um modelo de avaliação para programas de iniciação cientifica em nivel medio, levando-se em consideração a legislação vigente e as demandas sociais. Tais elementos enfocam a busca de conhecimento e a formação do individuo cidadão e produtivo, para garantir sua participação na sociedade de forma autônoma e critica. A elaboração de indicadores avaliativos buscou contribuir com a consolidação de programas voltados para a preparação de jovens pesquisadores e com seu aprimoramento qualitativo.Fundação CesgranrioOhayon, Pierrede Aquino, Lygia V.Maravalhas, Ana Lúcia G.dos Santos, Beatriz B. MarquesBarreto, Edna A.Bezerra, Marlene J. S.2007-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/580Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 15, n. 54 (2007): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 127-1441809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-07-09T18:46:16Zoai:ojs.localhost:article/580Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-07-09T18:46:16Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Scientific initiation: en evaluation methodology
Iniciacion cientifica: una metodologia de evaluacion
Iniciação cientifica: uma metodologia de avaliação
title Scientific initiation: en evaluation methodology
spellingShingle Scientific initiation: en evaluation methodology
Ohayon, Pierre
Iniciacion Cientifica; Evaluacion; Programas; Metodologia. Indicadores cuantitativos y cualitativos; Instrumentos
Scientific Initiation programs; Evaluation; Methodology; Quantitative and qualitative indicators; Operational resources
Iniciação cientifica; Avaliação; Programas; Metodologia; Indicadores quantitativos e qualitativos; Instrumentos
title_short Scientific initiation: en evaluation methodology
title_full Scientific initiation: en evaluation methodology
title_fullStr Scientific initiation: en evaluation methodology
title_full_unstemmed Scientific initiation: en evaluation methodology
title_sort Scientific initiation: en evaluation methodology
author Ohayon, Pierre
author_facet Ohayon, Pierre
de Aquino, Lygia V.
Maravalhas, Ana Lúcia G.
dos Santos, Beatriz B. Marques
Barreto, Edna A.
Bezerra, Marlene J. S.
author_role author
author2 de Aquino, Lygia V.
Maravalhas, Ana Lúcia G.
dos Santos, Beatriz B. Marques
Barreto, Edna A.
Bezerra, Marlene J. S.
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Ohayon, Pierre
de Aquino, Lygia V.
Maravalhas, Ana Lúcia G.
dos Santos, Beatriz B. Marques
Barreto, Edna A.
Bezerra, Marlene J. S.
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Iniciacion Cientifica; Evaluacion; Programas; Metodologia. Indicadores cuantitativos y cualitativos; Instrumentos
Scientific Initiation programs; Evaluation; Methodology; Quantitative and qualitative indicators; Operational resources
Iniciação cientifica; Avaliação; Programas; Metodologia; Indicadores quantitativos e qualitativos; Instrumentos
topic Iniciacion Cientifica; Evaluacion; Programas; Metodologia. Indicadores cuantitativos y cualitativos; Instrumentos
Scientific Initiation programs; Evaluation; Methodology; Quantitative and qualitative indicators; Operational resources
Iniciação cientifica; Avaliação; Programas; Metodologia; Indicadores quantitativos e qualitativos; Instrumentos
description The construction of an evaluation model for high school scientific initiation programs is proposed, regarding educational legislation and social demands, mainly those allowing the search for knowledge and the rising of a productive citizen in such a way to ensure his autonomous and critical participation. The article intends to contribute to the consolidation of young researchers in oriented programs that may contribute to their qualitative improvement, through the making of useful evaluation indicators.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-01-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/580
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/580
dc.language.iso.fl_str_mv pt; en; es
language_invalid_str_mv pt; en; es
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 15, n. 54 (2007): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 127-144
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832034708062208