Educación inclusiva en Brasil y España: discusión conceptual

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bondan, Daisy Eckhard
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Werle, Flávia Obino Côrrea, Molina-Saorín, Jesús
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3550
Resumo: This article presents a documental and comparative analysis of the historical context, based on legal documents dealing with the concept of inclusive Education in Brazil and Spain and based on the international agenda (1960 to 2020). We used the documental analysis and compared and took as reference the national and international documents on inclusive Education, organized into three categories: a) Human rights: subjects of law; b) Salamanca Declaration: integration and c) Convention on the Rights of Persons with Disabilities: inclusion. Different perceptions of the concept of inclusive Education are identified, proposing new paths for the effective exercise of the right to Education for all.
id CESGRANRIO_cf227f7201a2488c03bb5e8a8f1936b2
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/3550
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Educación inclusiva en Brasil y España: discusión conceptualEducación inclusiva en Brasil y España: discusión conceptualEducação inclusiva no Brasil e Espanha: discussão conceitualInclusion; Educational Needs; Public Education Policies; Educational ContextInclusión; Necesidades Educativas; Políticas Públicas de Educación; Contexto EducativoEducaçãoInclusão; Necessidades Educativas; Políticas Públicas de Educação; Contexto EducacionalThis article presents a documental and comparative analysis of the historical context, based on legal documents dealing with the concept of inclusive Education in Brazil and Spain and based on the international agenda (1960 to 2020). We used the documental analysis and compared and took as reference the national and international documents on inclusive Education, organized into three categories: a) Human rights: subjects of law; b) Salamanca Declaration: integration and c) Convention on the Rights of Persons with Disabilities: inclusion. Different perceptions of the concept of inclusive Education are identified, proposing new paths for the effective exercise of the right to Education for all.Este artículo presenta un análisis documental y comparativo del contexto histórico, basado en documentos legales que tratan el concepto de Educación inclusiva en Brasil y España y basado en la agenda internacional (1960 a 2020). Se utilizó el análisis documental y comparativo y se tomaron como referencia los documentos nacionales e internacionales sobre Educación inclusiva, organizados en tres categorías: a) Derechos humanos: sujetos de derecho; b) Declaración de Salamanca: integración y c) Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad: inclusión. Se identifican diferentes percepciones sobre el concepto de Educación inclusiva, proponiendo nuevos caminos para el ejercicio efectivo del derecho a la Educación para todos.Este artigo apresenta uma análise documental e comparada do contexto histórico, a partir de documentos legais que tratam do conceito de Educação inclusiva no Brasil e Espanha e com base na agenda internacional (1960 até 2020). Utilizamos a análise documental e comparada e tomamos como referência os documentos nacionais e internacionais sobre a Educação inclusiva, organizados em três categorias: a) Direitos humanos: sujeitos de direito; b) Declaração de Salamanca: integração e c) Convenção dos Direitos das Pessoas com Deficiência: inclusão. Identificam-se diferentes percepções do conceito de Educação inclusiva, propondo novos caminhos para o efetivo exercício do direito à Educação para todos.Fundação CesgranrioBondan, Daisy EckhardWerle, Flávia Obino CôrreaMolina-Saorín, Jesús2022-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/355010.1590/S0104-40362022003003550Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 30, n. 115 (2022): Revista Ensaio Abr./Jun.; 438-4571809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3550/1649https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3550/1650https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3550/1651Américas; EuropaCronológica e históricadocumental Brasil/EspanhaDireitos autorais 2022 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-05-05T19:14:30Zoai:ojs.localhost:article/3550Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2022-05-05T19:14:30Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Educación inclusiva en Brasil y España: discusión conceptual
Educación inclusiva en Brasil y España: discusión conceptual
Educação inclusiva no Brasil e Espanha: discussão conceitual
title Educación inclusiva en Brasil y España: discusión conceptual
spellingShingle Educación inclusiva en Brasil y España: discusión conceptual
Bondan, Daisy Eckhard
Inclusion; Educational Needs; Public Education Policies; Educational Context
Inclusión; Necesidades Educativas; Políticas Públicas de Educación; Contexto Educativo
Educação
Inclusão; Necessidades Educativas; Políticas Públicas de Educação; Contexto Educacional
title_short Educación inclusiva en Brasil y España: discusión conceptual
title_full Educación inclusiva en Brasil y España: discusión conceptual
title_fullStr Educación inclusiva en Brasil y España: discusión conceptual
title_full_unstemmed Educación inclusiva en Brasil y España: discusión conceptual
title_sort Educación inclusiva en Brasil y España: discusión conceptual
author Bondan, Daisy Eckhard
author_facet Bondan, Daisy Eckhard
Werle, Flávia Obino Côrrea
Molina-Saorín, Jesús
author_role author
author2 Werle, Flávia Obino Côrrea
Molina-Saorín, Jesús
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Bondan, Daisy Eckhard
Werle, Flávia Obino Côrrea
Molina-Saorín, Jesús
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Inclusion; Educational Needs; Public Education Policies; Educational Context
Inclusión; Necesidades Educativas; Políticas Públicas de Educación; Contexto Educativo
Educação
Inclusão; Necessidades Educativas; Políticas Públicas de Educação; Contexto Educacional
topic Inclusion; Educational Needs; Public Education Policies; Educational Context
Inclusión; Necesidades Educativas; Políticas Públicas de Educación; Contexto Educativo
Educação
Inclusão; Necessidades Educativas; Políticas Públicas de Educação; Contexto Educacional
description This article presents a documental and comparative analysis of the historical context, based on legal documents dealing with the concept of inclusive Education in Brazil and Spain and based on the international agenda (1960 to 2020). We used the documental analysis and compared and took as reference the national and international documents on inclusive Education, organized into three categories: a) Human rights: subjects of law; b) Salamanca Declaration: integration and c) Convention on the Rights of Persons with Disabilities: inclusion. Different perceptions of the concept of inclusive Education are identified, proposing new paths for the effective exercise of the right to Education for all.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-27
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3550
10.1590/S0104-40362022003003550
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3550
identifier_str_mv 10.1590/S0104-40362022003003550
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3550/1649
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3550/1650
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3550/1651
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2022 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2022 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv





Américas; Europa
Cronológica e histórica
documental Brasil/Espanha
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 30, n. 115 (2022): Revista Ensaio Abr./Jun.; 438-457
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832034223620096