Educación inclusiva en Brasil y España: discusión conceptual
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng spa |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3550 |
Resumo: | This article presents a documental and comparative analysis of the historical context, based on legal documents dealing with the concept of inclusive Education in Brazil and Spain and based on the international agenda (1960 to 2020). We used the documental analysis and compared and took as reference the national and international documents on inclusive Education, organized into three categories: a) Human rights: subjects of law; b) Salamanca Declaration: integration and c) Convention on the Rights of Persons with Disabilities: inclusion. Different perceptions of the concept of inclusive Education are identified, proposing new paths for the effective exercise of the right to Education for all. |
id |
CESGRANRIO_cf227f7201a2488c03bb5e8a8f1936b2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/3550 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educación inclusiva en Brasil y España: discusión conceptualEducación inclusiva en Brasil y España: discusión conceptualEducação inclusiva no Brasil e Espanha: discussão conceitualInclusion; Educational Needs; Public Education Policies; Educational ContextInclusión; Necesidades Educativas; Políticas Públicas de Educación; Contexto EducativoEducaçãoInclusão; Necessidades Educativas; Políticas Públicas de Educação; Contexto EducacionalThis article presents a documental and comparative analysis of the historical context, based on legal documents dealing with the concept of inclusive Education in Brazil and Spain and based on the international agenda (1960 to 2020). We used the documental analysis and compared and took as reference the national and international documents on inclusive Education, organized into three categories: a) Human rights: subjects of law; b) Salamanca Declaration: integration and c) Convention on the Rights of Persons with Disabilities: inclusion. Different perceptions of the concept of inclusive Education are identified, proposing new paths for the effective exercise of the right to Education for all.Este artículo presenta un análisis documental y comparativo del contexto histórico, basado en documentos legales que tratan el concepto de Educación inclusiva en Brasil y España y basado en la agenda internacional (1960 a 2020). Se utilizó el análisis documental y comparativo y se tomaron como referencia los documentos nacionales e internacionales sobre Educación inclusiva, organizados en tres categorías: a) Derechos humanos: sujetos de derecho; b) Declaración de Salamanca: integración y c) Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad: inclusión. Se identifican diferentes percepciones sobre el concepto de Educación inclusiva, proponiendo nuevos caminos para el ejercicio efectivo del derecho a la Educación para todos.Este artigo apresenta uma análise documental e comparada do contexto histórico, a partir de documentos legais que tratam do conceito de Educação inclusiva no Brasil e Espanha e com base na agenda internacional (1960 até 2020). Utilizamos a análise documental e comparada e tomamos como referência os documentos nacionais e internacionais sobre a Educação inclusiva, organizados em três categorias: a) Direitos humanos: sujeitos de direito; b) Declaração de Salamanca: integração e c) Convenção dos Direitos das Pessoas com Deficiência: inclusão. Identificam-se diferentes percepções do conceito de Educação inclusiva, propondo novos caminhos para o efetivo exercício do direito à Educação para todos.Fundação CesgranrioBondan, Daisy EckhardWerle, Flávia Obino CôrreaMolina-Saorín, Jesús2022-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/355010.1590/S0104-40362022003003550Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 30, n. 115 (2022): Revista Ensaio Abr./Jun.; 438-4571809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3550/1649https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3550/1650https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3550/1651Américas; EuropaCronológica e históricadocumental Brasil/EspanhaDireitos autorais 2022 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-05-05T19:14:30Zoai:ojs.localhost:article/3550Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2022-05-05T19:14:30Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educación inclusiva en Brasil y España: discusión conceptual Educación inclusiva en Brasil y España: discusión conceptual Educação inclusiva no Brasil e Espanha: discussão conceitual |
title |
Educación inclusiva en Brasil y España: discusión conceptual |
spellingShingle |
Educación inclusiva en Brasil y España: discusión conceptual Bondan, Daisy Eckhard Inclusion; Educational Needs; Public Education Policies; Educational Context Inclusión; Necesidades Educativas; Políticas Públicas de Educación; Contexto Educativo Educação Inclusão; Necessidades Educativas; Políticas Públicas de Educação; Contexto Educacional |
title_short |
Educación inclusiva en Brasil y España: discusión conceptual |
title_full |
Educación inclusiva en Brasil y España: discusión conceptual |
title_fullStr |
Educación inclusiva en Brasil y España: discusión conceptual |
title_full_unstemmed |
Educación inclusiva en Brasil y España: discusión conceptual |
title_sort |
Educación inclusiva en Brasil y España: discusión conceptual |
author |
Bondan, Daisy Eckhard |
author_facet |
Bondan, Daisy Eckhard Werle, Flávia Obino Côrrea Molina-Saorín, Jesús |
author_role |
author |
author2 |
Werle, Flávia Obino Côrrea Molina-Saorín, Jesús |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bondan, Daisy Eckhard Werle, Flávia Obino Côrrea Molina-Saorín, Jesús |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inclusion; Educational Needs; Public Education Policies; Educational Context Inclusión; Necesidades Educativas; Políticas Públicas de Educación; Contexto Educativo Educação Inclusão; Necessidades Educativas; Políticas Públicas de Educação; Contexto Educacional |
topic |
Inclusion; Educational Needs; Public Education Policies; Educational Context Inclusión; Necesidades Educativas; Políticas Públicas de Educación; Contexto Educativo Educação Inclusão; Necessidades Educativas; Políticas Públicas de Educação; Contexto Educacional |
description |
This article presents a documental and comparative analysis of the historical context, based on legal documents dealing with the concept of inclusive Education in Brazil and Spain and based on the international agenda (1960 to 2020). We used the documental analysis and compared and took as reference the national and international documents on inclusive Education, organized into three categories: a) Human rights: subjects of law; b) Salamanca Declaration: integration and c) Convention on the Rights of Persons with Disabilities: inclusion. Different perceptions of the concept of inclusive Education are identified, proposing new paths for the effective exercise of the right to Education for all. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-27 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3550 10.1590/S0104-40362022003003550 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3550 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0104-40362022003003550 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng spa |
language |
por eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3550/1649 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3550/1650 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/3550/1651 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2022 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2022 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Américas; Europa Cronológica e histórica documental Brasil/Espanha |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 30, n. 115 (2022): Revista Ensaio Abr./Jun.; 438-457 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832034223620096 |