Formação e valorização de funcionários/as da educação básica pública: como enfrentar desafios já conhecidos, porém não superados?
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Retratos da Escola (Online) |
Texto Completo: | https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1780 |
Resumo: | This article, the result of a Stricto sensu research, deals with the training and valorization of public basic education employees, under the view of educational policies, and problematizes a question: how to face challenges already known, but not overcome? The objective of the article is to discuss the formation and valorization of teachers, based on an analysis of goals 15, 16, 17 and 18 of the National Education Plan (PNE) The article is organized in three thematic sections that address respectively educational policies since 1990 and the challenges of training and valuing teachers; the goals of the PNE (2014-2024) aimed at this purpose; and the confrontation of challenges already known, but not overcome. It’s in this context, analytical-interpretative, that the article seeks to answer the question announced. In doing so, the article points out three situations that can, deserve to be observed by education professionals and Brazilian society. |
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Formação e valorização de funcionários/as da educação básica pública: como enfrentar desafios já conhecidos, porém não superados?Educação.Políticas Educacionais.Formação docente.Educación. Políticas Educativas. Formación del profesorado.Education. Educational Policies. Teacher Training.This article, the result of a Stricto sensu research, deals with the training and valorization of public basic education employees, under the view of educational policies, and problematizes a question: how to face challenges already known, but not overcome? The objective of the article is to discuss the formation and valorization of teachers, based on an analysis of goals 15, 16, 17 and 18 of the National Education Plan (PNE) The article is organized in three thematic sections that address respectively educational policies since 1990 and the challenges of training and valuing teachers; the goals of the PNE (2014-2024) aimed at this purpose; and the confrontation of challenges already known, but not overcome. It’s in this context, analytical-interpretative, that the article seeks to answer the question announced. In doing so, the article points out three situations that can, deserve to be observed by education professionals and Brazilian society.Este artículo, fruto de una investigación Stricto sensu, trata de la formación y valorización de los empleados públicos de la educación básica, bajo la óptica de las políticas educativas, y problematiza una cuestión: ¿cómo enfrentar los desafíos ya conocidos, pero no superados? El objetivo del artículo es discutir sobre la formación y valorización de los profesores, a partir del análisis de las metas 15, 16, 17 y 18 del Plan Nacional de Educación (PNE). El artículo está organizado en tres secciones temáticas que abordan, respectivamente, las políticas educacionales a partir de 1990 y los desafíos de la formación y valorización de los profesores; las metas del PNE (2014-2024) dirigidas a este propósito; y el enfrentamiento de los desafíos ya conocidos, pero no superados. Es en este contexto, analítico-interpretativo, que el artículo busca responder a la pregunta anunciada. Al hacerlo, el artículo señala tres situaciones que pueden y deben ser observadas por los profesionales de la educación y por la sociedad brasileña.Este artigo trata da formação e da valorização de funcionários/as da educação básica pública sob o olhar das políticas educacionais, problematizando a questão: como enfrentar desafios já conhecidos, porém não superados? Buscou-se discutir sobre a formação e a valorização docente, a partir da análise das metas 15, 16, 17 e 18 do Plano Nacional de Educação – PNE, em três seções temáticas que abordam as políticas educacionais a partir de 1990 e os desafios da formação e da valorização docente; as metas do PNE (2014-2024); e o enfrentamento de desafios não superados. O artigo sinaliza três situações que podem e merecem ser observadas pelos/as profissionais da educação e a sociedade brasileira.CNTE2023-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/178010.22420/rde.v17i39.1780Retratos da Escola; v. 17 n. 39 (2023): Processos educativos em suas dimensões éticas, estéticas, políticas e poéticas2238-439110.22420/rde.v17i39reponame:Retratos da Escola (Online)instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)instacron:CNTEporhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1780/1222dos Santos, ClaudecirCasagrande, Jéssica Luanainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-29T19:48:46Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1780Revistahttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rdeONGhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/oailscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com2238-43911982-131Xopendoar:2023-12-29T19:48:46Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)false |
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