Literary reading program for literacy and literacy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Retratos da Escola (Online) |
Texto Completo: | https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1763 |
Resumo: | Articles and experience reports must present Reading Literature makes it possible to know the world verbally and non-verbally, in different ways. The interpretation of books helps the subject to create ideas through the words of others, as a socially shared meaning. Thus, this program aims at in-service training of literacy teachers in the use of literary reading, as a facilitator of their pedagogical work. Under a compilation of ideas from education theorists, the educational proposal derives from an unusual way of teaching how to learn, through Literature, re-signifying the old into the new, through a discursive perspective of literacy, understanding teaching as progressive, motivational and constructivist. As a result, we understand that the historical moment should translate into a time of satisfaction for the group, to enjoy an action, the story itself, and the situation, the story, with the help of group songs and poetry, observing the active methodologies, a pedagogical architecture and assistive technologies. Therefore, Literature is an auxiliary tool in the process of children's literacy, when children are learning to read and write. |
id |
CNTE-1_bdc32806c1cc8a199708f5f88d0cd57e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1763 |
network_acronym_str |
CNTE-1 |
network_name_str |
Retratos da Escola (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Literary reading program for literacy and literacyPrograma de lectura literaria para alfabetización y alfabetizaciónPrograma de leitura literária para alfabetização e letramentoEducaçãoEnsinoPolíticas EducacionaisEducaciónEnseñandoPolíticas EducativasEducationTeachingEducational PoliciesArticles and experience reports must present Reading Literature makes it possible to know the world verbally and non-verbally, in different ways. The interpretation of books helps the subject to create ideas through the words of others, as a socially shared meaning. Thus, this program aims at in-service training of literacy teachers in the use of literary reading, as a facilitator of their pedagogical work. Under a compilation of ideas from education theorists, the educational proposal derives from an unusual way of teaching how to learn, through Literature, re-signifying the old into the new, through a discursive perspective of literacy, understanding teaching as progressive, motivational and constructivist. As a result, we understand that the historical moment should translate into a time of satisfaction for the group, to enjoy an action, the story itself, and the situation, the story, with the help of group songs and poetry, observing the active methodologies, a pedagogical architecture and assistive technologies. Therefore, Literature is an auxiliary tool in the process of children's literacy, when children are learning to read and write.Los artículos y relatos de experiencia deben presentar La lectura literaria posibilita conocer el mundo verbal y no verbalmente, de diferentes maneras. La interpretación de libros ayuda al sujeto a crear ideas a través de las palabras de otros, como un significado socialmente compartido. Así, este programa tiene como objetivo la formación en servicio de los alfabetizadores en el uso de la lectura literaria, como facilitador de su labor pedagógica. Bajo una recopilación de ideas de teóricos de la educación, la propuesta educativa parte de una forma insólita de enseñar a aprender, a través de la Literatura, resignificando lo viejo en lo nuevo, a través de una perspectiva discursiva de la alfabetización, entendiendo la enseñanza como progresiva, motivacional y constructivista. . En consecuencia, entendemos que el momento histórico debe traducirse en un tiempo de satisfacción para el grupo, para disfrutar de una acción, de la historia en sí, y de la situación, de la historia, con la ayuda de canciones y poesías grupales, observando las metodologías activas. , una arquitectura pedagógica y tecnologías de apoyo. Por lo tanto, la Literatura es una herramienta auxiliar en el proceso de alfabetización de los niños, cuando los niños están aprendiendo a leer y escribir.A Literatura possibilita conhecer o mundo de diferentes maneiras, verbalmente e não verbalmente, sendo ferramenta fundamental no processo do letramento de crianças em alfabetização. Em busca de um resultado concreto, por meio de dados fidedignos de avaliação, trabalhamos na produção inicial de um projeto para uma Rede Municipal de Educação, por intermédio da extinta Coordenação de Programas Artístico-literários, no ano de 2022, ansiando, em prospecção, à sua aplicabilidade em 2023. Tendo por base o dialogismo e a interatividade, a proposição não apresenta a leitura literária como recurso pedagogizante, mas um mote para a construção do conhecimento. Realizamos um trabalho de interação para um efetivo aprendizado, com expansão do repertório do/da estudante direcionado ao letramento. Entendemos que investir nas competências socioemocionais beneficia não só a criança na sua integralidade cognitiva/acadêmica, mas a fortalece e a potencializa para um ideal de sociedade pró-social, ou seja, para atuar em uma comunidade onde sejam promovidos o desenvolvimento humano e a cidadania.CNTE2023-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/176310.22420/rde.v17i39.1763Retratos da Escola; v. 17 n. 39 (2023): Processos educativos em suas dimensões éticas, estéticas, políticas e poéticas2238-439110.22420/rde.v17i39reponame:Retratos da Escola (Online)instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)instacron:CNTEporhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1763/1225de Faria Barros Ramos, JacquelineFurtado de Oliveira, AlessandraMariani Braz, Ruth Mariainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-29T19:48:46Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1763Revistahttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rdeONGhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/oailscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com2238-43911982-131Xopendoar:2023-12-29T19:48:46Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Literary reading program for literacy and literacy Programa de lectura literaria para alfabetización y alfabetización Programa de leitura literária para alfabetização e letramento |
title |
Literary reading program for literacy and literacy |
spellingShingle |
Literary reading program for literacy and literacy de Faria Barros Ramos, Jacqueline Educação Ensino Políticas Educacionais Educación Enseñando Políticas Educativas Education Teaching Educational Policies |
title_short |
Literary reading program for literacy and literacy |
title_full |
Literary reading program for literacy and literacy |
title_fullStr |
Literary reading program for literacy and literacy |
title_full_unstemmed |
Literary reading program for literacy and literacy |
title_sort |
Literary reading program for literacy and literacy |
author |
de Faria Barros Ramos, Jacqueline |
author_facet |
de Faria Barros Ramos, Jacqueline Furtado de Oliveira, Alessandra Mariani Braz, Ruth Maria |
author_role |
author |
author2 |
Furtado de Oliveira, Alessandra Mariani Braz, Ruth Maria |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Faria Barros Ramos, Jacqueline Furtado de Oliveira, Alessandra Mariani Braz, Ruth Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Ensino Políticas Educacionais Educación Enseñando Políticas Educativas Education Teaching Educational Policies |
topic |
Educação Ensino Políticas Educacionais Educación Enseñando Políticas Educativas Education Teaching Educational Policies |
description |
Articles and experience reports must present Reading Literature makes it possible to know the world verbally and non-verbally, in different ways. The interpretation of books helps the subject to create ideas through the words of others, as a socially shared meaning. Thus, this program aims at in-service training of literacy teachers in the use of literary reading, as a facilitator of their pedagogical work. Under a compilation of ideas from education theorists, the educational proposal derives from an unusual way of teaching how to learn, through Literature, re-signifying the old into the new, through a discursive perspective of literacy, understanding teaching as progressive, motivational and constructivist. As a result, we understand that the historical moment should translate into a time of satisfaction for the group, to enjoy an action, the story itself, and the situation, the story, with the help of group songs and poetry, observing the active methodologies, a pedagogical architecture and assistive technologies. Therefore, Literature is an auxiliary tool in the process of children's literacy, when children are learning to read and write. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1763 10.22420/rde.v17i39.1763 |
url |
https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1763 |
identifier_str_mv |
10.22420/rde.v17i39.1763 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1763/1225 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CNTE |
publisher.none.fl_str_mv |
CNTE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Retratos da Escola; v. 17 n. 39 (2023): Processos educativos em suas dimensões éticas, estéticas, políticas e poéticas 2238-4391 10.22420/rde.v17i39 reponame:Retratos da Escola (Online) instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE) instacron:CNTE |
instname_str |
Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE) |
instacron_str |
CNTE |
institution |
CNTE |
reponame_str |
Retratos da Escola (Online) |
collection |
Retratos da Escola (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE) |
repository.mail.fl_str_mv |
lscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com |
_version_ |
1793890340555456512 |