Literary reading program for literacy and literacy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Faria Barros Ramos, Jacqueline
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Furtado de Oliveira, Alessandra, Mariani Braz, Ruth Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Retratos da Escola (Online)
Texto Completo: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1763
Resumo: Articles and experience reports must present Reading Literature makes it possible to know the world verbally and non-verbally, in different ways. The interpretation of books helps the subject to create ideas through the words of others, as a socially shared meaning. Thus, this program aims at in-service training of literacy teachers in the use of literary reading, as a facilitator of their pedagogical work. Under a compilation of ideas from education theorists, the educational proposal derives from an unusual way of teaching how to learn, through Literature, re-signifying the old into the new, through a discursive perspective of literacy, understanding teaching as progressive, motivational and constructivist. As a result, we understand that the historical moment should translate into a time of satisfaction for the group, to enjoy an action, the story itself, and the situation, the story, with the help of group songs and poetry, observing the active methodologies, a pedagogical architecture and assistive technologies. Therefore, Literature is an auxiliary tool in the process of children's literacy, when children are learning to read and write.
id CNTE-1_bdc32806c1cc8a199708f5f88d0cd57e
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1763
network_acronym_str CNTE-1
network_name_str Retratos da Escola (Online)
repository_id_str
spelling Literary reading program for literacy and literacyPrograma de lectura literaria para alfabetización y alfabetizaciónPrograma de leitura literária para alfabetização e letramentoEducaçãoEnsinoPolíticas EducacionaisEducaciónEnseñandoPolíticas EducativasEducationTeachingEducational PoliciesArticles and experience reports must present Reading Literature makes it possible to know the world verbally and non-verbally, in different ways. The interpretation of books helps the subject to create ideas through the words of others, as a socially shared meaning. Thus, this program aims at in-service training of literacy teachers in the use of literary reading, as a facilitator of their pedagogical work. Under a compilation of ideas from education theorists, the educational proposal derives from an unusual way of teaching how to learn, through Literature, re-signifying the old into the new, through a discursive perspective of literacy, understanding teaching as progressive, motivational and constructivist. As a result, we understand that the historical moment should translate into a time of satisfaction for the group, to enjoy an action, the story itself, and the situation, the story, with the help of group songs and poetry, observing the active methodologies, a pedagogical architecture and assistive technologies. Therefore, Literature is an auxiliary tool in the process of children's literacy, when children are learning to read and write.Los artículos y relatos de experiencia deben presentar La lectura literaria posibilita conocer el mundo verbal y no verbalmente, de diferentes maneras. La interpretación de libros ayuda al sujeto a crear ideas a través de las palabras de otros, como un significado socialmente compartido. Así, este programa tiene como objetivo la formación en servicio de los alfabetizadores en el uso de la lectura literaria, como facilitador de su labor pedagógica. Bajo una recopilación de ideas de teóricos de la educación, la propuesta educativa parte de una forma insólita de enseñar a aprender, a través de la Literatura, resignificando lo viejo en lo nuevo, a través de una perspectiva discursiva de la alfabetización, entendiendo la enseñanza como progresiva, motivacional y constructivista. . En consecuencia, entendemos que el momento histórico debe traducirse en un tiempo de satisfacción para el grupo, para disfrutar de una acción, de la historia en sí, y de la situación, de la historia, con la ayuda de canciones y poesías grupales, observando las metodologías activas. , una arquitectura pedagógica y tecnologías de apoyo. Por lo tanto, la Literatura es una herramienta auxiliar en el proceso de alfabetización de los niños, cuando los niños están aprendiendo a leer y escribir.A Literatura possibilita conhecer o mundo de diferentes maneiras, verbalmente e não verbalmente, sendo ferramenta fundamental no processo do letramento de crianças em alfabetização. Em busca de um resultado concreto, por meio de dados fidedignos de avaliação, trabalhamos na produção inicial de um projeto para uma Rede Municipal de Educação, por intermédio da extinta Coordenação de Programas Artístico-literários, no ano de 2022, ansiando, em prospecção, à sua aplicabilidade em 2023. Tendo por base o dialogismo e a interatividade, a proposição não apresenta a leitura literária como recurso pedagogizante, mas um mote para a construção do conhecimento. Realizamos um trabalho de interação para um efetivo aprendizado, com expansão do repertório do/da estudante direcionado ao letramento. Entendemos que investir nas competências socioemocionais beneficia não só a criança na sua integralidade cognitiva/acadêmica, mas a fortalece e a potencializa para um ideal de sociedade pró-social, ou seja, para atuar em uma comunidade onde sejam promovidos o desenvolvimento humano e a cidadania.CNTE2023-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/176310.22420/rde.v17i39.1763Retratos da Escola; v. 17 n. 39 (2023): Processos educativos em suas dimensões éticas, estéticas, políticas e poéticas2238-439110.22420/rde.v17i39reponame:Retratos da Escola (Online)instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)instacron:CNTEporhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1763/1225de Faria Barros Ramos, JacquelineFurtado de Oliveira, AlessandraMariani Braz, Ruth Mariainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-29T19:48:46Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1763Revistahttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rdeONGhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/oailscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com2238-43911982-131Xopendoar:2023-12-29T19:48:46Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)false
dc.title.none.fl_str_mv Literary reading program for literacy and literacy
Programa de lectura literaria para alfabetización y alfabetización
Programa de leitura literária para alfabetização e letramento
title Literary reading program for literacy and literacy
spellingShingle Literary reading program for literacy and literacy
de Faria Barros Ramos, Jacqueline
Educação
Ensino
Políticas Educacionais
Educación
Enseñando
Políticas Educativas
Education
Teaching
Educational Policies
title_short Literary reading program for literacy and literacy
title_full Literary reading program for literacy and literacy
title_fullStr Literary reading program for literacy and literacy
title_full_unstemmed Literary reading program for literacy and literacy
title_sort Literary reading program for literacy and literacy
author de Faria Barros Ramos, Jacqueline
author_facet de Faria Barros Ramos, Jacqueline
Furtado de Oliveira, Alessandra
Mariani Braz, Ruth Maria
author_role author
author2 Furtado de Oliveira, Alessandra
Mariani Braz, Ruth Maria
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Faria Barros Ramos, Jacqueline
Furtado de Oliveira, Alessandra
Mariani Braz, Ruth Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Ensino
Políticas Educacionais
Educación
Enseñando
Políticas Educativas
Education
Teaching
Educational Policies
topic Educação
Ensino
Políticas Educacionais
Educación
Enseñando
Políticas Educativas
Education
Teaching
Educational Policies
description Articles and experience reports must present Reading Literature makes it possible to know the world verbally and non-verbally, in different ways. The interpretation of books helps the subject to create ideas through the words of others, as a socially shared meaning. Thus, this program aims at in-service training of literacy teachers in the use of literary reading, as a facilitator of their pedagogical work. Under a compilation of ideas from education theorists, the educational proposal derives from an unusual way of teaching how to learn, through Literature, re-signifying the old into the new, through a discursive perspective of literacy, understanding teaching as progressive, motivational and constructivist. As a result, we understand that the historical moment should translate into a time of satisfaction for the group, to enjoy an action, the story itself, and the situation, the story, with the help of group songs and poetry, observing the active methodologies, a pedagogical architecture and assistive technologies. Therefore, Literature is an auxiliary tool in the process of children's literacy, when children are learning to read and write.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1763
10.22420/rde.v17i39.1763
url https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1763
identifier_str_mv 10.22420/rde.v17i39.1763
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1763/1225
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CNTE
publisher.none.fl_str_mv CNTE
dc.source.none.fl_str_mv Retratos da Escola; v. 17 n. 39 (2023): Processos educativos em suas dimensões éticas, estéticas, políticas e poéticas
2238-4391
10.22420/rde.v17i39
reponame:Retratos da Escola (Online)
instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)
instacron:CNTE
instname_str Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)
instacron_str CNTE
institution CNTE
reponame_str Retratos da Escola (Online)
collection Retratos da Escola (Online)
repository.name.fl_str_mv Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)
repository.mail.fl_str_mv lscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com
_version_ 1793890340555456512