militarization of public schools in ES: tension and resistance.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardoso Oliose, Ivan
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Castro de Oliveira, Edna
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Retratos da Escola (Online)
Texto Completo: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1647
Resumo: This paper investigates the process of militarization of public schools in Espírito Santo, since the literature on the implementation of Civic-Military Schools (ECIM) in this state is almost non-existent. To this end, we consider the concept of rigor in Freire and Shor (2000), which underlies the progressive pedagogy, in order to reflect on the rigitity that is aligned with the militarization. As an exploratory study, of a qualitative nature, it uses a bibliographic review and document analysis as a methodological option. We analyze sources from the newspaper Século Diário, from 2019 to 2022, which deal with themes directly linked to militarization in ES. These journalistic texts show the tensions and resistance that entities, political representatives and groups have faced when acting against the rigidity of militarization in the ES state. However, these movements have been insufficient to contain the militarization of society and its effects, such as the increase of the military in politics, the persecution of culture and education and changes in the ways of punishment in ES.
id CNTE-1_de44bc38fcf6fe9d222f015b9a7457d3
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1647
network_acronym_str CNTE-1
network_name_str Retratos da Escola (Online)
repository_id_str
spelling militarization of public schools in ES: tension and resistance.militarización de las escuelas públicas en ES: tensiones y resistencias.Militarização das escolas públicas no Espírito Santo: tension and resistance.Escolas cívico-militaresEspírito SantoMilitarizaçãoRigorSociedadeEscuelas Cívico-Militares. Educación. Militarización. Rigor metodológico. SociedadCivic-Military schools. Education. Militarization. Metodological Rigor. Society.This paper investigates the process of militarization of public schools in Espírito Santo, since the literature on the implementation of Civic-Military Schools (ECIM) in this state is almost non-existent. To this end, we consider the concept of rigor in Freire and Shor (2000), which underlies the progressive pedagogy, in order to reflect on the rigitity that is aligned with the militarization. As an exploratory study, of a qualitative nature, it uses a bibliographic review and document analysis as a methodological option. We analyze sources from the newspaper Século Diário, from 2019 to 2022, which deal with themes directly linked to militarization in ES. These journalistic texts show the tensions and resistance that entities, political representatives and groups have faced when acting against the rigidity of militarization in the ES state. However, these movements have been insufficient to contain the militarization of society and its effects, such as the increase of the military in politics, the persecution of culture and education and changes in the ways of punishment in ES.Este artículo investiga el proceso de militarización de las escuelas públicas en Espírito Santo, ya que la literatura sobre la implementación de las Escuelas Cívico-Militares - ECIM sobre este estado, es casi inexistente. Para esto, se toma como base de la pedagogía progresista el concepto de rigor de Freire y Shor (2000), con el fin de reflexionar sobre la rigidez alineada con la militarización. Como estudio exploratorio, de carácter cualitativo, se utiliza como opción metodológica la revisión bibliográfica y el análisis documental. Se analizan fuentes del diario “Século Diário”, de 2019 a 2022, que tratan temas directamente vinculados a la militarización en ES. Los recortes periodísticos muestran las tensiones y resistencias que entidades, representantes políticos y colectivos de base han enfrentado al actuar contra la rigidez de la militarización en el estado. Sin embargo, la acción de estos movimientos ha sido insuficiente para contener la militarización de la sociedad y sus efectos, como el incremento de los militares en la política, la persecución de la cultura, la educación y los cambios en los modos de castigo.Este artigo investiga o processo de militarização de escolas públicas no Espírito Santo – ES, visto que a literatura sobre a implementação das Escolas Cívico-Militares no estado é quase inexistente. Toma-se como fundamento o conceito de rigor em Paulo Freire, para refletir sobre a rigidez alinhada à militarização. Como um estudo exploratório, de caráter qualitativo, lança-se mão da revisão bibliográfica e da análise documental como opção metodológica. São analisadas fontes oriundas do jornal Século Diário, no período de 2019 a 2022, que pautam temas ligados à militarização no ES. Os recortes jornalísticos mostram as tensões e resistências que entidades, representantes políticose coletivos de base têm enfrentado ao agirem contra a rigidez da militarização no estado. Porém, a ação desses movimentos é insuficiente para conter a militarização da sociedade e seus efeitos (aumento de militares na política, perseguições à cultura e educação e mudançasnos modos de punição).CNTE2023-05-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/164710.22420/rde.v17i37.1647Retratos da Escola; v. 17 n. 37 (2023): Militarização das escolas públicas no Brasil; 141-1602238-439110.22420/rde.v17i37reponame:Retratos da Escola (Online)instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)instacron:CNTEporhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1647/1165Cardoso Oliose, IvanCastro de Oliveira, Ednainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-05-08T02:48:13Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1647Revistahttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rdeONGhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/oailscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com2238-43911982-131Xopendoar:2023-05-08T02:48:13Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)false
dc.title.none.fl_str_mv militarization of public schools in ES: tension and resistance.
militarización de las escuelas públicas en ES: tensiones y resistencias.
Militarização das escolas públicas no Espírito Santo: tension and resistance.
title militarization of public schools in ES: tension and resistance.
spellingShingle militarization of public schools in ES: tension and resistance.
Cardoso Oliose, Ivan
Escolas cívico-militares
Espírito Santo
Militarização
Rigor
Sociedade
Escuelas Cívico-Militares. Educación. Militarización. Rigor metodológico. Sociedad
Civic-Military schools. Education. Militarization. Metodological Rigor. Society.
title_short militarization of public schools in ES: tension and resistance.
title_full militarization of public schools in ES: tension and resistance.
title_fullStr militarization of public schools in ES: tension and resistance.
title_full_unstemmed militarization of public schools in ES: tension and resistance.
title_sort militarization of public schools in ES: tension and resistance.
author Cardoso Oliose, Ivan
author_facet Cardoso Oliose, Ivan
Castro de Oliveira, Edna
author_role author
author2 Castro de Oliveira, Edna
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cardoso Oliose, Ivan
Castro de Oliveira, Edna
dc.subject.por.fl_str_mv Escolas cívico-militares
Espírito Santo
Militarização
Rigor
Sociedade
Escuelas Cívico-Militares. Educación. Militarización. Rigor metodológico. Sociedad
Civic-Military schools. Education. Militarization. Metodological Rigor. Society.
topic Escolas cívico-militares
Espírito Santo
Militarização
Rigor
Sociedade
Escuelas Cívico-Militares. Educación. Militarización. Rigor metodológico. Sociedad
Civic-Military schools. Education. Militarization. Metodological Rigor. Society.
description This paper investigates the process of militarization of public schools in Espírito Santo, since the literature on the implementation of Civic-Military Schools (ECIM) in this state is almost non-existent. To this end, we consider the concept of rigor in Freire and Shor (2000), which underlies the progressive pedagogy, in order to reflect on the rigitity that is aligned with the militarization. As an exploratory study, of a qualitative nature, it uses a bibliographic review and document analysis as a methodological option. We analyze sources from the newspaper Século Diário, from 2019 to 2022, which deal with themes directly linked to militarization in ES. These journalistic texts show the tensions and resistance that entities, political representatives and groups have faced when acting against the rigidity of militarization in the ES state. However, these movements have been insufficient to contain the militarization of society and its effects, such as the increase of the military in politics, the persecution of culture and education and changes in the ways of punishment in ES.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1647
10.22420/rde.v17i37.1647
url https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1647
identifier_str_mv 10.22420/rde.v17i37.1647
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1647/1165
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CNTE
publisher.none.fl_str_mv CNTE
dc.source.none.fl_str_mv Retratos da Escola; v. 17 n. 37 (2023): Militarização das escolas públicas no Brasil; 141-160
2238-4391
10.22420/rde.v17i37
reponame:Retratos da Escola (Online)
instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)
instacron:CNTE
instname_str Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)
instacron_str CNTE
institution CNTE
reponame_str Retratos da Escola (Online)
collection Retratos da Escola (Online)
repository.name.fl_str_mv Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)
repository.mail.fl_str_mv lscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com
_version_ 1793890340533436416