militarization of public schools in ES: tension and resistance.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Retratos da Escola (Online) |
Texto Completo: | https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1647 |
Resumo: | This paper investigates the process of militarization of public schools in Espírito Santo, since the literature on the implementation of Civic-Military Schools (ECIM) in this state is almost non-existent. To this end, we consider the concept of rigor in Freire and Shor (2000), which underlies the progressive pedagogy, in order to reflect on the rigitity that is aligned with the militarization. As an exploratory study, of a qualitative nature, it uses a bibliographic review and document analysis as a methodological option. We analyze sources from the newspaper Século Diário, from 2019 to 2022, which deal with themes directly linked to militarization in ES. These journalistic texts show the tensions and resistance that entities, political representatives and groups have faced when acting against the rigidity of militarization in the ES state. However, these movements have been insufficient to contain the militarization of society and its effects, such as the increase of the military in politics, the persecution of culture and education and changes in the ways of punishment in ES. |
id |
CNTE-1_de44bc38fcf6fe9d222f015b9a7457d3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1647 |
network_acronym_str |
CNTE-1 |
network_name_str |
Retratos da Escola (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
militarization of public schools in ES: tension and resistance.militarización de las escuelas públicas en ES: tensiones y resistencias.Militarização das escolas públicas no Espírito Santo: tension and resistance.Escolas cívico-militaresEspírito SantoMilitarizaçãoRigorSociedadeEscuelas Cívico-Militares. Educación. Militarización. Rigor metodológico. SociedadCivic-Military schools. Education. Militarization. Metodological Rigor. Society.This paper investigates the process of militarization of public schools in Espírito Santo, since the literature on the implementation of Civic-Military Schools (ECIM) in this state is almost non-existent. To this end, we consider the concept of rigor in Freire and Shor (2000), which underlies the progressive pedagogy, in order to reflect on the rigitity that is aligned with the militarization. As an exploratory study, of a qualitative nature, it uses a bibliographic review and document analysis as a methodological option. We analyze sources from the newspaper Século Diário, from 2019 to 2022, which deal with themes directly linked to militarization in ES. These journalistic texts show the tensions and resistance that entities, political representatives and groups have faced when acting against the rigidity of militarization in the ES state. However, these movements have been insufficient to contain the militarization of society and its effects, such as the increase of the military in politics, the persecution of culture and education and changes in the ways of punishment in ES.Este artículo investiga el proceso de militarización de las escuelas públicas en Espírito Santo, ya que la literatura sobre la implementación de las Escuelas Cívico-Militares - ECIM sobre este estado, es casi inexistente. Para esto, se toma como base de la pedagogía progresista el concepto de rigor de Freire y Shor (2000), con el fin de reflexionar sobre la rigidez alineada con la militarización. Como estudio exploratorio, de carácter cualitativo, se utiliza como opción metodológica la revisión bibliográfica y el análisis documental. Se analizan fuentes del diario “Século Diário”, de 2019 a 2022, que tratan temas directamente vinculados a la militarización en ES. Los recortes periodísticos muestran las tensiones y resistencias que entidades, representantes políticos y colectivos de base han enfrentado al actuar contra la rigidez de la militarización en el estado. Sin embargo, la acción de estos movimientos ha sido insuficiente para contener la militarización de la sociedad y sus efectos, como el incremento de los militares en la política, la persecución de la cultura, la educación y los cambios en los modos de castigo.Este artigo investiga o processo de militarização de escolas públicas no Espírito Santo – ES, visto que a literatura sobre a implementação das Escolas Cívico-Militares no estado é quase inexistente. Toma-se como fundamento o conceito de rigor em Paulo Freire, para refletir sobre a rigidez alinhada à militarização. Como um estudo exploratório, de caráter qualitativo, lança-se mão da revisão bibliográfica e da análise documental como opção metodológica. São analisadas fontes oriundas do jornal Século Diário, no período de 2019 a 2022, que pautam temas ligados à militarização no ES. Os recortes jornalísticos mostram as tensões e resistências que entidades, representantes políticose coletivos de base têm enfrentado ao agirem contra a rigidez da militarização no estado. Porém, a ação desses movimentos é insuficiente para conter a militarização da sociedade e seus efeitos (aumento de militares na política, perseguições à cultura e educação e mudançasnos modos de punição).CNTE2023-05-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/164710.22420/rde.v17i37.1647Retratos da Escola; v. 17 n. 37 (2023): Militarização das escolas públicas no Brasil; 141-1602238-439110.22420/rde.v17i37reponame:Retratos da Escola (Online)instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)instacron:CNTEporhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1647/1165Cardoso Oliose, IvanCastro de Oliveira, Ednainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-05-08T02:48:13Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1647Revistahttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rdeONGhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/oailscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com2238-43911982-131Xopendoar:2023-05-08T02:48:13Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
militarization of public schools in ES: tension and resistance. militarización de las escuelas públicas en ES: tensiones y resistencias. Militarização das escolas públicas no Espírito Santo: tension and resistance. |
title |
militarization of public schools in ES: tension and resistance. |
spellingShingle |
militarization of public schools in ES: tension and resistance. Cardoso Oliose, Ivan Escolas cívico-militares Espírito Santo Militarização Rigor Sociedade Escuelas Cívico-Militares. Educación. Militarización. Rigor metodológico. Sociedad Civic-Military schools. Education. Militarization. Metodological Rigor. Society. |
title_short |
militarization of public schools in ES: tension and resistance. |
title_full |
militarization of public schools in ES: tension and resistance. |
title_fullStr |
militarization of public schools in ES: tension and resistance. |
title_full_unstemmed |
militarization of public schools in ES: tension and resistance. |
title_sort |
militarization of public schools in ES: tension and resistance. |
author |
Cardoso Oliose, Ivan |
author_facet |
Cardoso Oliose, Ivan Castro de Oliveira, Edna |
author_role |
author |
author2 |
Castro de Oliveira, Edna |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cardoso Oliose, Ivan Castro de Oliveira, Edna |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escolas cívico-militares Espírito Santo Militarização Rigor Sociedade Escuelas Cívico-Militares. Educación. Militarización. Rigor metodológico. Sociedad Civic-Military schools. Education. Militarization. Metodological Rigor. Society. |
topic |
Escolas cívico-militares Espírito Santo Militarização Rigor Sociedade Escuelas Cívico-Militares. Educación. Militarización. Rigor metodológico. Sociedad Civic-Military schools. Education. Militarization. Metodological Rigor. Society. |
description |
This paper investigates the process of militarization of public schools in Espírito Santo, since the literature on the implementation of Civic-Military Schools (ECIM) in this state is almost non-existent. To this end, we consider the concept of rigor in Freire and Shor (2000), which underlies the progressive pedagogy, in order to reflect on the rigitity that is aligned with the militarization. As an exploratory study, of a qualitative nature, it uses a bibliographic review and document analysis as a methodological option. We analyze sources from the newspaper Século Diário, from 2019 to 2022, which deal with themes directly linked to militarization in ES. These journalistic texts show the tensions and resistance that entities, political representatives and groups have faced when acting against the rigidity of militarization in the ES state. However, these movements have been insufficient to contain the militarization of society and its effects, such as the increase of the military in politics, the persecution of culture and education and changes in the ways of punishment in ES. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1647 10.22420/rde.v17i37.1647 |
url |
https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1647 |
identifier_str_mv |
10.22420/rde.v17i37.1647 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1647/1165 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CNTE |
publisher.none.fl_str_mv |
CNTE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Retratos da Escola; v. 17 n. 37 (2023): Militarização das escolas públicas no Brasil; 141-160 2238-4391 10.22420/rde.v17i37 reponame:Retratos da Escola (Online) instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE) instacron:CNTE |
instname_str |
Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE) |
instacron_str |
CNTE |
institution |
CNTE |
reponame_str |
Retratos da Escola (Online) |
collection |
Retratos da Escola (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE) |
repository.mail.fl_str_mv |
lscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com |
_version_ |
1793890340533436416 |