The participation of the pedagogical sub-area in stricto sensu graduate programs in Physical Education in Brasil from 2013 througt 2016
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Pesquiseduca |
Texto Completo: | https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1241 |
Resumo: | The aim of this article is to analyze the participation of the pedagogical sub-area in stricto sensu graduate programs in Physical Education in Brazil from 2013 through 2016. A survey was carried out on the CAPES “Sucupira” Platform, in graduate programs in physical education, and in the LATTES curricula of pedagogical sub-area teachers. Most teachers are linked to lines of research focusing on biodynamics. We analyzed the pedagogical sub-area teachers’ production and realized that most of it is related to sociocultural themes. We conclude that greater production in other areas may indicate a migration process based on the teachers’ survival attempt to remain as advisors in postgraduate programs that belong in area 21. |
id |
EDUL-1_280096315b9b54336805fd5a01660d95 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1241 |
network_acronym_str |
EDUL-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Pesquiseduca |
repository_id_str |
|
spelling |
The participation of the pedagogical sub-area in stricto sensu graduate programs in Physical Education in Brasil from 2013 througt 2016 A participação da subárea pedagógica nos programas de pós-graduação stricto sensu em Educação Física no Brasil no quadriênio 2013-2016Pós-graduação. Subárea pedagógica. Educação Física. AvaliaçãoEducação. Pós-Graduação. Educação FísicaThe aim of this article is to analyze the participation of the pedagogical sub-area in stricto sensu graduate programs in Physical Education in Brazil from 2013 through 2016. A survey was carried out on the CAPES “Sucupira” Platform, in graduate programs in physical education, and in the LATTES curricula of pedagogical sub-area teachers. Most teachers are linked to lines of research focusing on biodynamics. We analyzed the pedagogical sub-area teachers’ production and realized that most of it is related to sociocultural themes. We conclude that greater production in other areas may indicate a migration process based on the teachers’ survival attempt to remain as advisors in postgraduate programs that belong in area 21.O objetivo deste artigo é analisar a participação da subárea pedagógica nos programas de pós-graduação stricto sensu no Brasil no quadriênio 2013-2016 na Educação Física. Foi realizado um levantamento na Capes, Plataforma Sucupira, programas de pós-graduação da área da Educação Física e no currículo lattes dos docentes da subárea pedagógica. A maior parte dos docentes estão vinculados a linhas de pesquisa dedicadas ao tema da biodinâmica. Analisamos a produção dos docentes da subárea pedagógica e percebemos que eles possuem a sua maior produção na temática sociocultural. Concluímos que a maior produção em outras áreas pode indicar um processo migratório com base na sobrevivência dos docentes para permanecerem como orientadores nos Programas de Pós-Graduação da área 21.EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos2022-05-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/124110.58422/repesq.2022.e1241REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 14 n. 34 (2022): EDUCAÇÃO, TECNOLOGIAS E FORMAÇÃO HUMANA; 424-440 2177-1626reponame:Revista Eletrônica Pesquiseducainstname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)instacron:EDULporhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1241/1035https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Diego LuizSoares, Antonio Jorge Gonçalves 2023-06-20T20:39:40Zoai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1241Revistahttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/indexPRIhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/oai||pesquiseduca@unisantos.br2177-16262177-1626opendoar:2023-06-20T20:39:40Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The participation of the pedagogical sub-area in stricto sensu graduate programs in Physical Education in Brasil from 2013 througt 2016 A participação da subárea pedagógica nos programas de pós-graduação stricto sensu em Educação Física no Brasil no quadriênio 2013-2016 |
title |
The participation of the pedagogical sub-area in stricto sensu graduate programs in Physical Education in Brasil from 2013 througt 2016 |
spellingShingle |
The participation of the pedagogical sub-area in stricto sensu graduate programs in Physical Education in Brasil from 2013 througt 2016 Moura, Diego Luiz Pós-graduação. Subárea pedagógica. Educação Física. Avaliação Educação. Pós-Graduação. Educação Física |
title_short |
The participation of the pedagogical sub-area in stricto sensu graduate programs in Physical Education in Brasil from 2013 througt 2016 |
title_full |
The participation of the pedagogical sub-area in stricto sensu graduate programs in Physical Education in Brasil from 2013 througt 2016 |
title_fullStr |
The participation of the pedagogical sub-area in stricto sensu graduate programs in Physical Education in Brasil from 2013 througt 2016 |
title_full_unstemmed |
The participation of the pedagogical sub-area in stricto sensu graduate programs in Physical Education in Brasil from 2013 througt 2016 |
title_sort |
The participation of the pedagogical sub-area in stricto sensu graduate programs in Physical Education in Brasil from 2013 througt 2016 |
author |
Moura, Diego Luiz |
author_facet |
Moura, Diego Luiz Soares, Antonio Jorge Gonçalves |
author_role |
author |
author2 |
Soares, Antonio Jorge Gonçalves |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moura, Diego Luiz Soares, Antonio Jorge Gonçalves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pós-graduação. Subárea pedagógica. Educação Física. Avaliação Educação. Pós-Graduação. Educação Física |
topic |
Pós-graduação. Subárea pedagógica. Educação Física. Avaliação Educação. Pós-Graduação. Educação Física |
description |
The aim of this article is to analyze the participation of the pedagogical sub-area in stricto sensu graduate programs in Physical Education in Brazil from 2013 through 2016. A survey was carried out on the CAPES “Sucupira” Platform, in graduate programs in physical education, and in the LATTES curricula of pedagogical sub-area teachers. Most teachers are linked to lines of research focusing on biodynamics. We analyzed the pedagogical sub-area teachers’ production and realized that most of it is related to sociocultural themes. We conclude that greater production in other areas may indicate a migration process based on the teachers’ survival attempt to remain as advisors in postgraduate programs that belong in area 21. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1241 10.58422/repesq.2022.e1241 |
url |
https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1241 |
identifier_str_mv |
10.58422/repesq.2022.e1241 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1241/1035 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 14 n. 34 (2022): EDUCAÇÃO, TECNOLOGIAS E FORMAÇÃO HUMANA; 424-440 2177-1626 reponame:Revista Eletrônica Pesquiseduca instname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS) instacron:EDUL |
instname_str |
Universidade Católica de Santos (UNISANTOS) |
instacron_str |
EDUL |
institution |
EDUL |
reponame_str |
Revista Eletrônica Pesquiseduca |
collection |
Revista Eletrônica Pesquiseduca |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||pesquiseduca@unisantos.br |
_version_ |
1793890353394221056 |