The participation of the pedagogical sub-area in stricto sensu graduate programs in Physical Education in Brasil from 2013 througt 2016

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moura, Diego Luiz
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Soares, Antonio Jorge Gonçalves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Pesquiseduca
Texto Completo: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1241
Resumo: The aim of this article is to analyze the participation of the pedagogical sub-area in stricto sensu graduate programs in Physical Education in Brazil from 2013 through 2016. A survey was carried out on the CAPES “Sucupira” Platform, in graduate programs in physical education, and in the LATTES curricula of pedagogical sub-area teachers. Most teachers are linked to lines of research focusing on biodynamics. We analyzed the pedagogical sub-area teachers’ production and realized that most of it is related to sociocultural themes. We conclude that greater production in other areas may indicate a migration process based on the teachers’ survival attempt to remain as advisors in postgraduate programs that belong in area 21.
id EDUL-1_280096315b9b54336805fd5a01660d95
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1241
network_acronym_str EDUL-1
network_name_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository_id_str
spelling The participation of the pedagogical sub-area in stricto sensu graduate programs in Physical Education in Brasil from 2013 througt 2016 A participação da subárea pedagógica nos programas de pós-graduação stricto sensu em Educação Física no Brasil no quadriênio 2013-2016Pós-graduação. Subárea pedagógica. Educação Física. AvaliaçãoEducação. Pós-Graduação. Educação FísicaThe aim of this article is to analyze the participation of the pedagogical sub-area in stricto sensu graduate programs in Physical Education in Brazil from 2013 through 2016. A survey was carried out on the CAPES “Sucupira” Platform, in graduate programs in physical education, and in the LATTES curricula of pedagogical sub-area teachers. Most teachers are linked to lines of research focusing on biodynamics. We analyzed the pedagogical sub-area teachers’ production and realized that most of it is related to sociocultural themes. We conclude that greater production in other areas may indicate a migration process based on the teachers’ survival attempt to remain as advisors in postgraduate programs that belong in area 21.O objetivo deste artigo é analisar a participação da subárea pedagógica nos programas de pós-graduação stricto sensu no Brasil no quadriênio 2013-2016 na Educação Física. Foi realizado um levantamento na Capes, Plataforma Sucupira, programas de pós-graduação da área da Educação Física e no currículo lattes dos docentes da subárea pedagógica. A maior parte dos docentes estão vinculados a linhas de pesquisa dedicadas ao tema da biodinâmica. Analisamos a produção dos docentes da subárea pedagógica e percebemos que eles possuem a sua maior produção na temática sociocultural. Concluímos que a maior produção em outras áreas pode indicar um processo migratório com base na sobrevivência dos docentes para permanecerem como orientadores nos Programas de Pós-Graduação da área 21.EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos2022-05-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/124110.58422/repesq.2022.e1241REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 14 n. 34 (2022): EDUCAÇÃO, TECNOLOGIAS E FORMAÇÃO HUMANA; 424-440 2177-1626reponame:Revista Eletrônica Pesquiseducainstname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)instacron:EDULporhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1241/1035https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Diego LuizSoares, Antonio Jorge Gonçalves 2023-06-20T20:39:40Zoai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1241Revistahttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/indexPRIhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/oai||pesquiseduca@unisantos.br2177-16262177-1626opendoar:2023-06-20T20:39:40Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)false
dc.title.none.fl_str_mv The participation of the pedagogical sub-area in stricto sensu graduate programs in Physical Education in Brasil from 2013 througt 2016
A participação da subárea pedagógica nos programas de pós-graduação stricto sensu em Educação Física no Brasil no quadriênio 2013-2016
title The participation of the pedagogical sub-area in stricto sensu graduate programs in Physical Education in Brasil from 2013 througt 2016
spellingShingle The participation of the pedagogical sub-area in stricto sensu graduate programs in Physical Education in Brasil from 2013 througt 2016
Moura, Diego Luiz
Pós-graduação. Subárea pedagógica. Educação Física. Avaliação
Educação. Pós-Graduação. Educação Física
title_short The participation of the pedagogical sub-area in stricto sensu graduate programs in Physical Education in Brasil from 2013 througt 2016
title_full The participation of the pedagogical sub-area in stricto sensu graduate programs in Physical Education in Brasil from 2013 througt 2016
title_fullStr The participation of the pedagogical sub-area in stricto sensu graduate programs in Physical Education in Brasil from 2013 througt 2016
title_full_unstemmed The participation of the pedagogical sub-area in stricto sensu graduate programs in Physical Education in Brasil from 2013 througt 2016
title_sort The participation of the pedagogical sub-area in stricto sensu graduate programs in Physical Education in Brasil from 2013 througt 2016
author Moura, Diego Luiz
author_facet Moura, Diego Luiz
Soares, Antonio Jorge Gonçalves
author_role author
author2 Soares, Antonio Jorge Gonçalves
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moura, Diego Luiz
Soares, Antonio Jorge Gonçalves
dc.subject.por.fl_str_mv Pós-graduação. Subárea pedagógica. Educação Física. Avaliação
Educação. Pós-Graduação. Educação Física
topic Pós-graduação. Subárea pedagógica. Educação Física. Avaliação
Educação. Pós-Graduação. Educação Física
description The aim of this article is to analyze the participation of the pedagogical sub-area in stricto sensu graduate programs in Physical Education in Brazil from 2013 through 2016. A survey was carried out on the CAPES “Sucupira” Platform, in graduate programs in physical education, and in the LATTES curricula of pedagogical sub-area teachers. Most teachers are linked to lines of research focusing on biodynamics. We analyzed the pedagogical sub-area teachers’ production and realized that most of it is related to sociocultural themes. We conclude that greater production in other areas may indicate a migration process based on the teachers’ survival attempt to remain as advisors in postgraduate programs that belong in area 21.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1241
10.58422/repesq.2022.e1241
url https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1241
identifier_str_mv 10.58422/repesq.2022.e1241
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1241/1035
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 14 n. 34 (2022): EDUCAÇÃO, TECNOLOGIAS E FORMAÇÃO HUMANA; 424-440
2177-1626
reponame:Revista Eletrônica Pesquiseduca
instname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron:EDUL
instname_str Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron_str EDUL
institution EDUL
reponame_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
collection Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
repository.mail.fl_str_mv ||pesquiseduca@unisantos.br
_version_ 1793890353394221056