An analysis of daycare principal’s perceptions about nursery quality improvements

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Lucilene
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Garcia, Paulo Sergio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Pesquiseduca
Texto Completo: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1084
Resumo: This study aims to analyze the perceptions of a group of daycare principals about nursery quality improvements. A qualitative questionnaire was conducted for data collection. The results showed that the principals consider several issues to improve the quality of nurseries. Among them are improvements in school infrastructure, in teachers and principals’ education, in the principal’s work, towards a closer rapport between family and daycare centers, and in educational authorities’ actions. A matter of concern is the fact that these professionals do not recognize improvements in a social space as a condition for improving the quality of nurseries. This finding constitutes a relevant part of this study, as it places the daycare center as the only one responsible for the babies’ and children’s education and development. The data from this study can be used in the context of preservice and further/continuing education. Keywords: Day care center. Education. Nursery. Principals. Quality
id EDUL-1_50e880099d354542c04cbdffdadf2ef0
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1084
network_acronym_str EDUL-1
network_name_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository_id_str
spelling An analysis of daycare principal’s perceptions about nursery quality improvementsUma análise das percepções de diretoras de creche sobre as melhorias da qualidade do berçário Educação. Qualidade na educação infantil. Berçário. Avaliação da qualidade. DiretoresQualidade na educação infantil. Berçário. Avaliação da qualidade. DiretoresThis study aims to analyze the perceptions of a group of daycare principals about nursery quality improvements. A qualitative questionnaire was conducted for data collection. The results showed that the principals consider several issues to improve the quality of nurseries. Among them are improvements in school infrastructure, in teachers and principals’ education, in the principal’s work, towards a closer rapport between family and daycare centers, and in educational authorities’ actions. A matter of concern is the fact that these professionals do not recognize improvements in a social space as a condition for improving the quality of nurseries. This finding constitutes a relevant part of this study, as it places the daycare center as the only one responsible for the babies’ and children’s education and development. The data from this study can be used in the context of preservice and further/continuing education. Keywords: Day care center. Education. Nursery. Principals. QualityEste estudo tem o objetivo de analisar as percepções de um grupo de diretoras de creches sobre a melhoria da qualidade do berçário. Para coleta de dados foi elaborado um questionário qualitativo. Os resultados mostraram que as diretoras consideram várias questões para melhoria da qualidade dos berçários. Entre elas, a melhoria da infraestrutura, da formação de professores e de diretores, da mediação do diretor, na aproximação entre família e creche, nas ações das autoridades educacionais. Uma questão preocupante trata-se do fato de que as profissionais não reconhecem a melhoria do espaço social como condição para a melhoria da qualidade do berçário. Esse achado se constitui em uma parte relevante desta pesquisa, pois situa a creche como única responsável pela formação e pelo desenvolvimento de bebês e crianças. Os dados deste presente estudo podem ser utilizados no contexto de formação inicial e continuada. Palavras-chave: Qualidade na educação infantil. Berçário. Avaliação da qualidade. DiretoresEDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos2021-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1084REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 30 (2021): FORMAÇÃO DE EDUCADORES EM CONTEXTO DE MUDANÇAS: POLÍTICAS EDUCACIONAIS, TEORIAS E PRÁTICAS; 653-6792177-1626reponame:Revista Eletrônica Pesquiseducainstname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)instacron:EDULporhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1084/948Ferreira, Lucilene Garcia, Paulo Sergioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-09-15T20:10:49Zoai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1084Revistahttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/indexPRIhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/oai||pesquiseduca@unisantos.br2177-16262177-1626opendoar:2021-09-15T20:10:49Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)false
dc.title.none.fl_str_mv An analysis of daycare principal’s perceptions about nursery quality improvements
Uma análise das percepções de diretoras de creche sobre as melhorias da qualidade do berçário
title An analysis of daycare principal’s perceptions about nursery quality improvements
spellingShingle An analysis of daycare principal’s perceptions about nursery quality improvements
Ferreira, Lucilene
Educação. Qualidade na educação infantil. Berçário. Avaliação da qualidade. Diretores
Qualidade na educação infantil. Berçário. Avaliação da qualidade. Diretores
title_short An analysis of daycare principal’s perceptions about nursery quality improvements
title_full An analysis of daycare principal’s perceptions about nursery quality improvements
title_fullStr An analysis of daycare principal’s perceptions about nursery quality improvements
title_full_unstemmed An analysis of daycare principal’s perceptions about nursery quality improvements
title_sort An analysis of daycare principal’s perceptions about nursery quality improvements
author Ferreira, Lucilene
author_facet Ferreira, Lucilene
Garcia, Paulo Sergio
author_role author
author2 Garcia, Paulo Sergio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Lucilene
Garcia, Paulo Sergio
dc.subject.por.fl_str_mv Educação. Qualidade na educação infantil. Berçário. Avaliação da qualidade. Diretores
Qualidade na educação infantil. Berçário. Avaliação da qualidade. Diretores
topic Educação. Qualidade na educação infantil. Berçário. Avaliação da qualidade. Diretores
Qualidade na educação infantil. Berçário. Avaliação da qualidade. Diretores
description This study aims to analyze the perceptions of a group of daycare principals about nursery quality improvements. A qualitative questionnaire was conducted for data collection. The results showed that the principals consider several issues to improve the quality of nurseries. Among them are improvements in school infrastructure, in teachers and principals’ education, in the principal’s work, towards a closer rapport between family and daycare centers, and in educational authorities’ actions. A matter of concern is the fact that these professionals do not recognize improvements in a social space as a condition for improving the quality of nurseries. This finding constitutes a relevant part of this study, as it places the daycare center as the only one responsible for the babies’ and children’s education and development. The data from this study can be used in the context of preservice and further/continuing education. Keywords: Day care center. Education. Nursery. Principals. Quality
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1084
url https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1084
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1084/948
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 30 (2021): FORMAÇÃO DE EDUCADORES EM CONTEXTO DE MUDANÇAS: POLÍTICAS EDUCACIONAIS, TEORIAS E PRÁTICAS; 653-679
2177-1626
reponame:Revista Eletrônica Pesquiseduca
instname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron:EDUL
instname_str Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron_str EDUL
institution EDUL
reponame_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
collection Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
repository.mail.fl_str_mv ||pesquiseduca@unisantos.br
_version_ 1793890353251614720