State Action and the Management of Science and Education Policies in Mexico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Díaz, José Antonio Ramírez
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Eletrônica Pesquiseduca
Texto Completo: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1046
Resumo: This article compares the characteristics of the processes undertaken to manage education and science policies in Mexico. In both cases, radical transformations are taking place and have implied a rethinking of the relationship between society and the State. Through them, the heterogeneity of the State’s capacities is analyzed with the purpose of deepening the study on the State’s response to sectoral demands. The text results from a research project about the impact of science policies on the educational sector. The methodology is based on a review of official documents and media information on policy design and decision-making. Its contribution is theoretical in political action research.  Keywords: State. Science. Political action. Management. Education.
id EDUL-1_6d66c61109bbf33f68798a03b74db160
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1046
network_acronym_str EDUL-1
network_name_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository_id_str
spelling State Action and the Management of Science and Education Policies in MexicoAcción de estado y gestión del cambio en las Políticas de Ciencia y Educación en México.Acción de estado y gestión del cambio en las Políticas de Ciencia y Educación en MéxicoEstado- ciencia- acción política- gestión- educaciónPolitíca educativa - Política científicaThis article compares the characteristics of the processes undertaken to manage education and science policies in Mexico. In both cases, radical transformations are taking place and have implied a rethinking of the relationship between society and the State. Through them, the heterogeneity of the State’s capacities is analyzed with the purpose of deepening the study on the State’s response to sectoral demands. The text results from a research project about the impact of science policies on the educational sector. The methodology is based on a review of official documents and media information on policy design and decision-making. Its contribution is theoretical in political action research.  Keywords: State. Science. Political action. Management. Education.El artículo compara las características de los procesos emprendidos para gestionar las políticas de educación y ciencia en México. En ambos casos, se han están llevando a cabo transformaciones radicales que implicaron un replanteamiento de la relación entre sociedad y Estado. A través de ellos, se problematiza la heterogeneidad de las capacidades estatales para profundizar en el estudio de la respuesta estatal ante las demandas sectoriales. El texto procede de una investigación sobre el impacto de las políticas de ciencia en el sector educativo. La metodología se basa en una revisión de documentos oficiales e información de medios sobre el diseño de la política y la toma de decisiones. Su contribución es teórica en el campo de la investigación de la acción política. Palabras clave: Estado. Ciencia. Acción política. Gestión. Educación.O artigo compara as características dos processos empreendidos para a gestão das políticas de educação e ciência no México. Em ambos os casos, estão ocorrendo transformações radicais que implicaram um repensar da relação entre a sociedade e o Estado. Por meio deles, problematiza-se a heterogeneidade das capacidades do Estado para aprofundar o estudo da resposta do Estado às demandas setoriais. O texto é fruto de uma pesquisa sobre o impacto das políticas científicas no setor educacional. A metodologia é baseada na revisão de documentos oficiais e informações da mídia sobre o desenho de políticas e a tomada de decisões. Sua contribuição é teórica no campo da pesquisa-ação política. Palavras-chave: Estado. Ciência. Ação política. Gestão. Educação.EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos2021-02-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/104610.58422/repesq.2020.e1046REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 12 n. 28 (2020): POLÍTICAS DE EDUCAÇÃO, INTERNACIONALIZAÇÃO E FORMAÇÃO DE PROFESSORES; 469-4882177-1626reponame:Revista Eletrônica Pesquiseducainstname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)instacron:EDULspahttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1046/861Copyright (c) 2021 REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCAhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDíaz, José Antonio Ramírez2023-06-26T22:42:37Zoai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1046Revistahttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/indexPRIhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/oai||pesquiseduca@unisantos.br2177-16262177-1626opendoar:2023-06-26T22:42:37Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)false
dc.title.none.fl_str_mv State Action and the Management of Science and Education Policies in Mexico
Acción de estado y gestión del cambio en las Políticas de Ciencia y Educación en México.
Acción de estado y gestión del cambio en las Políticas de Ciencia y Educación en México
title State Action and the Management of Science and Education Policies in Mexico
spellingShingle State Action and the Management of Science and Education Policies in Mexico
Díaz, José Antonio Ramírez
Estado- ciencia- acción política- gestión- educación
Politíca educativa - Política científica
title_short State Action and the Management of Science and Education Policies in Mexico
title_full State Action and the Management of Science and Education Policies in Mexico
title_fullStr State Action and the Management of Science and Education Policies in Mexico
title_full_unstemmed State Action and the Management of Science and Education Policies in Mexico
title_sort State Action and the Management of Science and Education Policies in Mexico
author Díaz, José Antonio Ramírez
author_facet Díaz, José Antonio Ramírez
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Díaz, José Antonio Ramírez
dc.subject.por.fl_str_mv Estado- ciencia- acción política- gestión- educación
Politíca educativa - Política científica
topic Estado- ciencia- acción política- gestión- educación
Politíca educativa - Política científica
description This article compares the characteristics of the processes undertaken to manage education and science policies in Mexico. In both cases, radical transformations are taking place and have implied a rethinking of the relationship between society and the State. Through them, the heterogeneity of the State’s capacities is analyzed with the purpose of deepening the study on the State’s response to sectoral demands. The text results from a research project about the impact of science policies on the educational sector. The methodology is based on a review of official documents and media information on policy design and decision-making. Its contribution is theoretical in political action research.  Keywords: State. Science. Political action. Management. Education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1046
10.58422/repesq.2020.e1046
url https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1046
identifier_str_mv 10.58422/repesq.2020.e1046
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1046/861
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 12 n. 28 (2020): POLÍTICAS DE EDUCAÇÃO, INTERNACIONALIZAÇÃO E FORMAÇÃO DE PROFESSORES; 469-488
2177-1626
reponame:Revista Eletrônica Pesquiseduca
instname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron:EDUL
instname_str Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron_str EDUL
institution EDUL
reponame_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
collection Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
repository.mail.fl_str_mv ||pesquiseduca@unisantos.br
_version_ 1793890352923410432