Analysis of theses and dissertations on aesthetic education in continuing training Programs for early education teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Poliana Hreczynski
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Yaegashi, Solange Franci Raimundo, Francisco , Marcos Vinicius
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Pesquiseduca
Texto Completo: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1194
Resumo: This article aimed to analyze 2014-2019 theses and dissertations on Aesthetic Education in continuing training programs for early education teachers found in the Theses and Dissertations database at the platform of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Brazilian acronym, Capes) and in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (Brazilian acronym, BDTD). The theoretical and methodological framework included Historical and Cultural Psychology and Historical and Critical Pedagogy, since they provide subsidies to reflect on, plan and organize pedagogical praxis. Six research productions, namely, one thesis and five dissertations, met the aims of this article. Tables and graphs in which relevant information on current research may be retrieved were prepared for analysis. Content Analysis, provided by Bardin (2016), was also employed to create categories for analysis. Results show scanty scientific productions and the need for further study and research on the theme.
id EDUL-1_7865a68b60b2672424c26cdf5a326bae
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1194
network_acronym_str EDUL-1
network_name_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository_id_str
spelling Analysis of theses and dissertations on aesthetic education in continuing training Programs for early education teachers Análise de Teses e Dissertações sobre a Educação Estética na Formação Continuada de/as professores/as na Educação Infantil Educação Estética. Formação continuada. Educação Infantil. Teses e dissertações.Educação. Infância. Educação estéticaThis article aimed to analyze 2014-2019 theses and dissertations on Aesthetic Education in continuing training programs for early education teachers found in the Theses and Dissertations database at the platform of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Brazilian acronym, Capes) and in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (Brazilian acronym, BDTD). The theoretical and methodological framework included Historical and Cultural Psychology and Historical and Critical Pedagogy, since they provide subsidies to reflect on, plan and organize pedagogical praxis. Six research productions, namely, one thesis and five dissertations, met the aims of this article. Tables and graphs in which relevant information on current research may be retrieved were prepared for analysis. Content Analysis, provided by Bardin (2016), was also employed to create categories for analysis. Results show scanty scientific productions and the need for further study and research on the theme.Este artigo teve por objetivo analisar teses e dissertações depositadas no Banco de Teses e Dissertações do Portal da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes) e na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD) entre os anos de 2014 a 2019 sobre a Educação Estética na formação continuada de/as professores/as da Educação Infantil. Como referenciais teórico-metodológicos foram utilizados a psicologia histórico-cultural e a pedagogia histórico-crítica, pois essas teorias apresentam subsídios para refletir, planejar e organizar a práxis pedagógica. No processo de busca, encontrou-se um total de 06 trabalhos, sendo 01 tese e 05 dissertações. Para a análise das publicações foram elaborados quadros e gráficos, nos quais foram distribuídas informações relevantes sobre as pesquisas analisadas. Além disso, utilizou-se a técnica de Análise de Conteúdo, proposta por Bardin (2016), por meio da qual foram elaboradas categorias de análise. A partir dos resultados, verificou-se uma escassez de produções científicas e a necessidade de estudos e pesquisas sobre a temáticaEDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos2022-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/119410.58422/repesq.2021.e1194REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 32 (2021): FORMAÇÃO DOCENTE E PRÁTICAS EDUCACIONAIS EM ESPAÇOS PEDAGÓGICOS DE FORMAÇÃO; 1157-1175 2177-1626reponame:Revista Eletrônica Pesquiseducainstname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)instacron:EDULporhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1194/998https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Poliana HreczynskiYaegashi, Solange Franci RaimundoFrancisco , Marcos Vinicius 2023-06-20T22:18:10Zoai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1194Revistahttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/indexPRIhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/oai||pesquiseduca@unisantos.br2177-16262177-1626opendoar:2023-06-20T22:18:10Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)false
dc.title.none.fl_str_mv Analysis of theses and dissertations on aesthetic education in continuing training Programs for early education teachers
Análise de Teses e Dissertações sobre a Educação Estética na Formação Continuada de/as professores/as na Educação Infantil
title Analysis of theses and dissertations on aesthetic education in continuing training Programs for early education teachers
spellingShingle Analysis of theses and dissertations on aesthetic education in continuing training Programs for early education teachers
Ribeiro, Poliana Hreczynski
Educação Estética. Formação continuada. Educação Infantil. Teses e dissertações.
Educação. Infância. Educação estética
title_short Analysis of theses and dissertations on aesthetic education in continuing training Programs for early education teachers
title_full Analysis of theses and dissertations on aesthetic education in continuing training Programs for early education teachers
title_fullStr Analysis of theses and dissertations on aesthetic education in continuing training Programs for early education teachers
title_full_unstemmed Analysis of theses and dissertations on aesthetic education in continuing training Programs for early education teachers
title_sort Analysis of theses and dissertations on aesthetic education in continuing training Programs for early education teachers
author Ribeiro, Poliana Hreczynski
author_facet Ribeiro, Poliana Hreczynski
Yaegashi, Solange Franci Raimundo
Francisco , Marcos Vinicius
author_role author
author2 Yaegashi, Solange Franci Raimundo
Francisco , Marcos Vinicius
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Poliana Hreczynski
Yaegashi, Solange Franci Raimundo
Francisco , Marcos Vinicius
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Estética. Formação continuada. Educação Infantil. Teses e dissertações.
Educação. Infância. Educação estética
topic Educação Estética. Formação continuada. Educação Infantil. Teses e dissertações.
Educação. Infância. Educação estética
description This article aimed to analyze 2014-2019 theses and dissertations on Aesthetic Education in continuing training programs for early education teachers found in the Theses and Dissertations database at the platform of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Brazilian acronym, Capes) and in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (Brazilian acronym, BDTD). The theoretical and methodological framework included Historical and Cultural Psychology and Historical and Critical Pedagogy, since they provide subsidies to reflect on, plan and organize pedagogical praxis. Six research productions, namely, one thesis and five dissertations, met the aims of this article. Tables and graphs in which relevant information on current research may be retrieved were prepared for analysis. Content Analysis, provided by Bardin (2016), was also employed to create categories for analysis. Results show scanty scientific productions and the need for further study and research on the theme.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1194
10.58422/repesq.2021.e1194
url https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1194
identifier_str_mv 10.58422/repesq.2021.e1194
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1194/998
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 32 (2021): FORMAÇÃO DOCENTE E PRÁTICAS EDUCACIONAIS EM ESPAÇOS PEDAGÓGICOS DE FORMAÇÃO; 1157-1175
2177-1626
reponame:Revista Eletrônica Pesquiseduca
instname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron:EDUL
instname_str Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron_str EDUL
institution EDUL
reponame_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
collection Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
repository.mail.fl_str_mv ||pesquiseduca@unisantos.br
_version_ 1793890353337597952