Analysis of theses and dissertations on aesthetic education in continuing training Programs for early education teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Pesquiseduca |
Texto Completo: | https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1194 |
Resumo: | This article aimed to analyze 2014-2019 theses and dissertations on Aesthetic Education in continuing training programs for early education teachers found in the Theses and Dissertations database at the platform of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Brazilian acronym, Capes) and in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (Brazilian acronym, BDTD). The theoretical and methodological framework included Historical and Cultural Psychology and Historical and Critical Pedagogy, since they provide subsidies to reflect on, plan and organize pedagogical praxis. Six research productions, namely, one thesis and five dissertations, met the aims of this article. Tables and graphs in which relevant information on current research may be retrieved were prepared for analysis. Content Analysis, provided by Bardin (2016), was also employed to create categories for analysis. Results show scanty scientific productions and the need for further study and research on the theme. |
id |
EDUL-1_7865a68b60b2672424c26cdf5a326bae |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1194 |
network_acronym_str |
EDUL-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Pesquiseduca |
repository_id_str |
|
spelling |
Analysis of theses and dissertations on aesthetic education in continuing training Programs for early education teachers Análise de Teses e Dissertações sobre a Educação Estética na Formação Continuada de/as professores/as na Educação Infantil Educação Estética. Formação continuada. Educação Infantil. Teses e dissertações.Educação. Infância. Educação estéticaThis article aimed to analyze 2014-2019 theses and dissertations on Aesthetic Education in continuing training programs for early education teachers found in the Theses and Dissertations database at the platform of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Brazilian acronym, Capes) and in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (Brazilian acronym, BDTD). The theoretical and methodological framework included Historical and Cultural Psychology and Historical and Critical Pedagogy, since they provide subsidies to reflect on, plan and organize pedagogical praxis. Six research productions, namely, one thesis and five dissertations, met the aims of this article. Tables and graphs in which relevant information on current research may be retrieved were prepared for analysis. Content Analysis, provided by Bardin (2016), was also employed to create categories for analysis. Results show scanty scientific productions and the need for further study and research on the theme.Este artigo teve por objetivo analisar teses e dissertações depositadas no Banco de Teses e Dissertações do Portal da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes) e na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD) entre os anos de 2014 a 2019 sobre a Educação Estética na formação continuada de/as professores/as da Educação Infantil. Como referenciais teórico-metodológicos foram utilizados a psicologia histórico-cultural e a pedagogia histórico-crítica, pois essas teorias apresentam subsídios para refletir, planejar e organizar a práxis pedagógica. No processo de busca, encontrou-se um total de 06 trabalhos, sendo 01 tese e 05 dissertações. Para a análise das publicações foram elaborados quadros e gráficos, nos quais foram distribuídas informações relevantes sobre as pesquisas analisadas. Além disso, utilizou-se a técnica de Análise de Conteúdo, proposta por Bardin (2016), por meio da qual foram elaboradas categorias de análise. A partir dos resultados, verificou-se uma escassez de produções científicas e a necessidade de estudos e pesquisas sobre a temáticaEDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos2022-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/119410.58422/repesq.2021.e1194REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 32 (2021): FORMAÇÃO DOCENTE E PRÁTICAS EDUCACIONAIS EM ESPAÇOS PEDAGÓGICOS DE FORMAÇÃO; 1157-1175 2177-1626reponame:Revista Eletrônica Pesquiseducainstname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)instacron:EDULporhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1194/998https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Poliana HreczynskiYaegashi, Solange Franci RaimundoFrancisco , Marcos Vinicius 2023-06-20T22:18:10Zoai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1194Revistahttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/indexPRIhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/oai||pesquiseduca@unisantos.br2177-16262177-1626opendoar:2023-06-20T22:18:10Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Analysis of theses and dissertations on aesthetic education in continuing training Programs for early education teachers Análise de Teses e Dissertações sobre a Educação Estética na Formação Continuada de/as professores/as na Educação Infantil |
title |
Analysis of theses and dissertations on aesthetic education in continuing training Programs for early education teachers |
spellingShingle |
Analysis of theses and dissertations on aesthetic education in continuing training Programs for early education teachers Ribeiro, Poliana Hreczynski Educação Estética. Formação continuada. Educação Infantil. Teses e dissertações. Educação. Infância. Educação estética |
title_short |
Analysis of theses and dissertations on aesthetic education in continuing training Programs for early education teachers |
title_full |
Analysis of theses and dissertations on aesthetic education in continuing training Programs for early education teachers |
title_fullStr |
Analysis of theses and dissertations on aesthetic education in continuing training Programs for early education teachers |
title_full_unstemmed |
Analysis of theses and dissertations on aesthetic education in continuing training Programs for early education teachers |
title_sort |
Analysis of theses and dissertations on aesthetic education in continuing training Programs for early education teachers |
author |
Ribeiro, Poliana Hreczynski |
author_facet |
Ribeiro, Poliana Hreczynski Yaegashi, Solange Franci Raimundo Francisco , Marcos Vinicius |
author_role |
author |
author2 |
Yaegashi, Solange Franci Raimundo Francisco , Marcos Vinicius |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Poliana Hreczynski Yaegashi, Solange Franci Raimundo Francisco , Marcos Vinicius |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Estética. Formação continuada. Educação Infantil. Teses e dissertações. Educação. Infância. Educação estética |
topic |
Educação Estética. Formação continuada. Educação Infantil. Teses e dissertações. Educação. Infância. Educação estética |
description |
This article aimed to analyze 2014-2019 theses and dissertations on Aesthetic Education in continuing training programs for early education teachers found in the Theses and Dissertations database at the platform of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Brazilian acronym, Capes) and in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (Brazilian acronym, BDTD). The theoretical and methodological framework included Historical and Cultural Psychology and Historical and Critical Pedagogy, since they provide subsidies to reflect on, plan and organize pedagogical praxis. Six research productions, namely, one thesis and five dissertations, met the aims of this article. Tables and graphs in which relevant information on current research may be retrieved were prepared for analysis. Content Analysis, provided by Bardin (2016), was also employed to create categories for analysis. Results show scanty scientific productions and the need for further study and research on the theme. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1194 10.58422/repesq.2021.e1194 |
url |
https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1194 |
identifier_str_mv |
10.58422/repesq.2021.e1194 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1194/998 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 32 (2021): FORMAÇÃO DOCENTE E PRÁTICAS EDUCACIONAIS EM ESPAÇOS PEDAGÓGICOS DE FORMAÇÃO; 1157-1175 2177-1626 reponame:Revista Eletrônica Pesquiseduca instname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS) instacron:EDUL |
instname_str |
Universidade Católica de Santos (UNISANTOS) |
instacron_str |
EDUL |
institution |
EDUL |
reponame_str |
Revista Eletrônica Pesquiseduca |
collection |
Revista Eletrônica Pesquiseduca |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||pesquiseduca@unisantos.br |
_version_ |
1793890353337597952 |