The media and body image: proposal of media critical reading activities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrelo, Roseane
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Almeida, Ligia Beatriz Carvalho de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
Texto Completo: https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/797
Resumo: In this paper, theoretical and practical frameworks for the development of actions for young people media education are offered. The goal is to improve criticality considering the relationship between young people and the media, especially when there is entanglement between aestheticization of the body and the thematic guided by the media. Thus, an experience developed in a high school is described and an activity to be applied in educational settings is presented, both having the construction of the female image as a theme.
id ESPM-3_6524e1d5e0f11c426002011b80b46a4d
oai_identifier_str oai:ojs.revistacmc.espm.br:article/797
network_acronym_str ESPM-3
network_name_str Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
repository_id_str
spelling The media and body image: proposal of media critical reading activitiesA mídia e a representação do corpo: leitura crítica dos meios de comunicaçãoMedia literacyConsumptionBody representationBeautyMagazineMídia-educaçãoConsumoRepresentação do corpoBelezaRevistaIn this paper, theoretical and practical frameworks for the development of actions for young people media education are offered. The goal is to improve criticality considering the relationship between young people and the media, especially when there is entanglement between aestheticization of the body and the thematic guided by the media. Thus, an experience developed in a high school is described and an activity to be applied in educational settings is presented, both having the construction of the female image as a theme.Neste texto são oferecidas referências teórico-práticas para o desenvolvimento de ações de mídia-educação com jovens. O objetivo é elevar a criticidade na relação do jovem com a mídia, principalmente quando há entrelaçamento entre a estetização do corpo e os temas pautados pelos meios de comunicação. Assim, expõe-se um relato de experiência desenvolvida em escola de ensino médio e apresenta-se uma sugestão de atividade a ser aplicada em ambientes educativos, ambas com foco na construção da imagem feminina.Escola Superior de Propaganda e Marketing2015-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/79710.18568/cmc.v12i34.797Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 12 No. 34 (2015): MAIO/AGOSTO; 46-66Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 12 Núm. 34 (2015): MAIO/AGOSTO; 46-66Comunicação Mídia e Consumo; v. 12 n. 34 (2015): MAIO/AGOSTO; 46-661983-707010.18568/cmc.v12i34reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/797/pdf_66https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/797/490Copyright (c) 2015 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAndrelo, RoseaneAlmeida, Ligia Beatriz Carvalho de2015-10-02T15:14:47Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/797Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2015-10-02T15:14:47Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false
dc.title.none.fl_str_mv The media and body image: proposal of media critical reading activities
A mídia e a representação do corpo: leitura crítica dos meios de comunicação
title The media and body image: proposal of media critical reading activities
spellingShingle The media and body image: proposal of media critical reading activities
Andrelo, Roseane
Media literacy
Consumption
Body representation
Beauty
Magazine
Mídia-educação
Consumo
Representação do corpo
Beleza
Revista
title_short The media and body image: proposal of media critical reading activities
title_full The media and body image: proposal of media critical reading activities
title_fullStr The media and body image: proposal of media critical reading activities
title_full_unstemmed The media and body image: proposal of media critical reading activities
title_sort The media and body image: proposal of media critical reading activities
author Andrelo, Roseane
author_facet Andrelo, Roseane
Almeida, Ligia Beatriz Carvalho de
author_role author
author2 Almeida, Ligia Beatriz Carvalho de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrelo, Roseane
Almeida, Ligia Beatriz Carvalho de
dc.subject.por.fl_str_mv Media literacy
Consumption
Body representation
Beauty
Magazine
Mídia-educação
Consumo
Representação do corpo
Beleza
Revista
topic Media literacy
Consumption
Body representation
Beauty
Magazine
Mídia-educação
Consumo
Representação do corpo
Beleza
Revista
description In this paper, theoretical and practical frameworks for the development of actions for young people media education are offered. The goal is to improve criticality considering the relationship between young people and the media, especially when there is entanglement between aestheticization of the body and the thematic guided by the media. Thus, an experience developed in a high school is described and an activity to be applied in educational settings is presented, both having the construction of the female image as a theme.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-08-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/797
10.18568/cmc.v12i34.797
url https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/797
identifier_str_mv 10.18568/cmc.v12i34.797
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/797/pdf_66
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/797/490
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Comunicação Mídia e Consumo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Comunicação Mídia e Consumo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Propaganda e Marketing
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 12 No. 34 (2015): MAIO/AGOSTO; 46-66
Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 12 Núm. 34 (2015): MAIO/AGOSTO; 46-66
Comunicação Mídia e Consumo; v. 12 n. 34 (2015): MAIO/AGOSTO; 46-66
1983-7070
10.18568/cmc.v12i34
reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron:ESPM
instname_str Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
instacron_str ESPM
institution ESPM
reponame_str Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
collection Comunicação, Mídia e Consumo (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)
repository.mail.fl_str_mv thoff@espm.br||revistacmc@espm.br
_version_ 1793890300019605504