Advertising platformisation in virtual reality immersive
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
Texto Completo: | https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2733 |
Resumo: | This article approaches the advertising communication in immersive Virtual Reality (VR). In a theoretical and empirical research, reflections are tensioned and articulated on brands appropriation of VR medium characteristics – based on the phenomenon of believability – to produce communication experiences with potential consumers. In addition to theoretical review on advertising and promotional industries, VR and the concept of believability in immersive environments (metaverses, simulators, videogames), the article does a practical exercise to explore an advertising case. Based on qualitative data, the plataformisation in immersive environments is discussed, as well the role of believability dimensions to study brand communication in VR. |
id |
ESPM-3_c4145e56dc57765dfb7418a02ed39178 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistacmc.espm.br:article/2733 |
network_acronym_str |
ESPM-3 |
network_name_str |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Advertising platformisation in virtual reality immersive Plataformização da publicidade em ambientes imersivos da realidade virtual: metaversos, marcas e acreditabilidadeRealidade virtualmetaversopublicidadeindústrias promocionaiscomunicação das marcasVirtual realitymetaverseadvertisingpromotional industrybrand communicationThis article approaches the advertising communication in immersive Virtual Reality (VR). In a theoretical and empirical research, reflections are tensioned and articulated on brands appropriation of VR medium characteristics – based on the phenomenon of believability – to produce communication experiences with potential consumers. In addition to theoretical review on advertising and promotional industries, VR and the concept of believability in immersive environments (metaverses, simulators, videogames), the article does a practical exercise to explore an advertising case. Based on qualitative data, the plataformisation in immersive environments is discussed, as well the role of believability dimensions to study brand communication in VR.O artigo aborda a comunicação publicitária em plataformas imersivas da Realidade Virtual (RV). Numa pesquisa teórica e empírica são tensionadas e articuladas reflexões sobre as marcas se apropriarem das características do meio RV – a partir do fenômeno da acreditabilidade – para produzir experiências de comunicação com potenciais consumidores. Além da revisão teórica sobre publicidade e indústrias promocionais, da RV e do conceito de acreditabilidade em ambientes imersivos (metaversos, simuladores e videogames), o artigo faz exercício prático de exploração a uma peça publicitária. Assim, a partir de dados qualitativos, discute-se a plataformização da publicidade em ambientes imersivos, bem como o papel de dimensões da acreditabilidade para estudar a comunicação das marcas em RV.Escola Superior de Propaganda e Marketing2023-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/273310.18568/cmc.v20i57.2733Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 20 No. 57 (2023): JANEIRO/ABRILComunicação Mídia e Consumo; Vol. 20 Núm. 57 (2023): JANEIRO/ABRILComunicação Mídia e Consumo; v. 20 n. 57 (2023): JANEIRO/ABRIL1983-707010.18568/cmc.v20i57reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online)instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMporenghttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2733/1217https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2733/1220Copyright (c) 2023 Comunicação Mídia e Consumoinfo:eu-repo/semantics/openAccessZilles Borba, Eduardo2024-02-12T13:30:24Zoai:ojs.revistacmc.espm.br:article/2733Revistahttps://revistacmc.espm.br/revistacmc/oaiPRIhttp://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/oaithoff@espm.br||revistacmc@espm.br1983-70701806-4981opendoar:2024-02-12T13:30:24Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Advertising platformisation in virtual reality immersive Plataformização da publicidade em ambientes imersivos da realidade virtual: metaversos, marcas e acreditabilidade |
title |
Advertising platformisation in virtual reality immersive |
spellingShingle |
Advertising platformisation in virtual reality immersive Zilles Borba, Eduardo Realidade virtual metaverso publicidade indústrias promocionais comunicação das marcas Virtual reality metaverse advertising promotional industry brand communication |
title_short |
Advertising platformisation in virtual reality immersive |
title_full |
Advertising platformisation in virtual reality immersive |
title_fullStr |
Advertising platformisation in virtual reality immersive |
title_full_unstemmed |
Advertising platformisation in virtual reality immersive |
title_sort |
Advertising platformisation in virtual reality immersive |
author |
Zilles Borba, Eduardo |
author_facet |
Zilles Borba, Eduardo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zilles Borba, Eduardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Realidade virtual metaverso publicidade indústrias promocionais comunicação das marcas Virtual reality metaverse advertising promotional industry brand communication |
topic |
Realidade virtual metaverso publicidade indústrias promocionais comunicação das marcas Virtual reality metaverse advertising promotional industry brand communication |
description |
This article approaches the advertising communication in immersive Virtual Reality (VR). In a theoretical and empirical research, reflections are tensioned and articulated on brands appropriation of VR medium characteristics – based on the phenomenon of believability – to produce communication experiences with potential consumers. In addition to theoretical review on advertising and promotional industries, VR and the concept of believability in immersive environments (metaverses, simulators, videogames), the article does a practical exercise to explore an advertising case. Based on qualitative data, the plataformisation in immersive environments is discussed, as well the role of believability dimensions to study brand communication in VR. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2733 10.18568/cmc.v20i57.2733 |
url |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2733 |
identifier_str_mv |
10.18568/cmc.v20i57.2733 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2733/1217 https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2733/1220 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Comunicação Mídia e Consumo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Comunicação Mídia e Consumo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Propaganda e Marketing |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 20 No. 57 (2023): JANEIRO/ABRIL Comunicação Mídia e Consumo; Vol. 20 Núm. 57 (2023): JANEIRO/ABRIL Comunicação Mídia e Consumo; v. 20 n. 57 (2023): JANEIRO/ABRIL 1983-7070 10.18568/cmc.v20i57 reponame:Comunicação, Mídia e Consumo (Online) instname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) instacron:ESPM |
instname_str |
Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
instacron_str |
ESPM |
institution |
ESPM |
reponame_str |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
collection |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação, Mídia e Consumo (Online) - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) |
repository.mail.fl_str_mv |
thoff@espm.br||revistacmc@espm.br |
_version_ |
1793890301013655552 |