A startup enxuta como metodologia para desenvolver produtos digitais : uma análise exploratória sobre o uso da metodologia por empresas em operação no Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carota, Marcelo de Oliveira
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM
Texto Completo: http://tede2.espm.br/handle/tede/514
Resumo: It is estimated that about 40% of new products that involve some type of software construction fail to launch. In an effort to eliminate the waste often found in product development processes, the lean startup method offers companies a ways to reduce uncertainty and increase success rates in launching a product. In order to explore the perceived effectiveness in the performance of digital products as the use of the methodology, we conducted this research with 98 people in high management positions in companies, predominantly medium and large, and identified gaps in understanding and use of the lean startup. 69% of the sample invested in projects of up to R $ 1 million and, for 56% of the respondents, the development efforts were concentrated on the launch of new digital products for the company. Although most managers recognize that the lean startup influences product performance, the methodology is not fully applicable with only six of the eleven listed techniques used. Even so, the results obtained allowed to identify that the (partial) adoption of the methodology has effects on the product's performance. There was no evidence that the dominance in the company's management model for one of the dimensions of entrepreneurial orientation (OE) could be indicative of the empirical use of lean startup, however, it was possible to infer that three out of five dimensions, regardless of the methodology used, bring effects on product performance.
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Dissertação ( Programa de Mestrado Profissional em Comportamento do Consumidor) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, [São Paulo] .http://tede2.espm.br/handle/tede/514It is estimated that about 40% of new products that involve some type of software construction fail to launch. In an effort to eliminate the waste often found in product development processes, the lean startup method offers companies a ways to reduce uncertainty and increase success rates in launching a product. In order to explore the perceived effectiveness in the performance of digital products as the use of the methodology, we conducted this research with 98 people in high management positions in companies, predominantly medium and large, and identified gaps in understanding and use of the lean startup. 69% of the sample invested in projects of up to R $ 1 million and, for 56% of the respondents, the development efforts were concentrated on the launch of new digital products for the company. Although most managers recognize that the lean startup influences product performance, the methodology is not fully applicable with only six of the eleven listed techniques used. Even so, the results obtained allowed to identify that the (partial) adoption of the methodology has effects on the product's performance. There was no evidence that the dominance in the company's management model for one of the dimensions of entrepreneurial orientation (OE) could be indicative of the empirical use of lean startup, however, it was possible to infer that three out of five dimensions, regardless of the methodology used, bring effects on product performance.Estima-se que cerca de 40% dos novos produtos que envolvam algum tipo de construção de software falhem no lançamento. Em um esforço para eliminar o desperdício frequentemente encontrado em processos de desenvolvimento de produtos, o método da startup enxuta oferece às empresas meios para reduzir incertezas e aumentar as taxas de sucesso no lançamento de um produto. Com o objetivo de explorar a eficácia percebida no desempenho de produtos digitais como o uso da metodologia, realizamos esta pesquisa com 98 pessoas em elevados cargos de gestão em empresas, predominantemente, de médio e grande porte e identificamos lacunas de compreensão e uso da startup enxuta. 69% da amostra investiram em projetos de até R$ 1 milhão e, para 56% dos respondentes, os esforços de desenvolvimento estiveram concentrados no lançamento de produtos digitais inéditos para a empresa. Embora a maioria dos gestores reconheçam que a startup enxuta influencia no desempenho do produto, a metodologia não tem aplicação plena com apenas seis das onze técnicas listadas utilizadas. Ainda assim, os resultados obtidos permitiram identificar que a adoção (parcial) da metodologia tem efeitos no desempenho do produto. Não foram encontradas evidências que a dominância no modelo de gestão da empresa para uma das dimensões da orientação empreendedora (OE) possa ser indicativa de uso empírico da startup enxuta, contudo, foi possível inferir que três das cinco dimensões, independente da metodologia utilizada, trouxeram efeitos à performance do produto.Submitted by Adriana Alves Rodrigues (aalves@espm.br) on 2020-11-09T11:39:06Z No. of bitstreams: 1 Marcelo de Oliveira Carota.pdf: 2053366 bytes, checksum: 8edc8b5f772b1e3f4daf24bdb63d982f (MD5)Approved for entry into archive by Adriana Alves Rodrigues (aalves@espm.br) on 2020-11-09T11:40:35Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Marcelo de Oliveira Carota.pdf: 2053366 bytes, checksum: 8edc8b5f772b1e3f4daf24bdb63d982f (MD5)Approved for entry into archive by Adriana Alves Rodrigues (aalves@espm.br) on 2020-11-09T11:40:48Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Marcelo de Oliveira Carota.pdf: 2053366 bytes, checksum: 8edc8b5f772b1e3f4daf24bdb63d982f (MD5)Made available in DSpace on 2020-11-09T11:40:57Z (GMT). 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