A startup enxuta como metodologia para desenvolver produtos digitais : uma análise exploratória sobre o uso da metodologia por empresas em operação no Brasil
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM |
Texto Completo: | http://tede2.espm.br/handle/tede/514 |
Resumo: | It is estimated that about 40% of new products that involve some type of software construction fail to launch. In an effort to eliminate the waste often found in product development processes, the lean startup method offers companies a ways to reduce uncertainty and increase success rates in launching a product. In order to explore the perceived effectiveness in the performance of digital products as the use of the methodology, we conducted this research with 98 people in high management positions in companies, predominantly medium and large, and identified gaps in understanding and use of the lean startup. 69% of the sample invested in projects of up to R $ 1 million and, for 56% of the respondents, the development efforts were concentrated on the launch of new digital products for the company. Although most managers recognize that the lean startup influences product performance, the methodology is not fully applicable with only six of the eleven listed techniques used. Even so, the results obtained allowed to identify that the (partial) adoption of the methodology has effects on the product's performance. There was no evidence that the dominance in the company's management model for one of the dimensions of entrepreneurial orientation (OE) could be indicative of the empirical use of lean startup, however, it was possible to infer that three out of five dimensions, regardless of the methodology used, bring effects on product performance. |
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Dissertação ( Programa de Mestrado Profissional em Comportamento do Consumidor) - Escola Superior de Propaganda e Marketing, [São Paulo] .http://tede2.espm.br/handle/tede/514It is estimated that about 40% of new products that involve some type of software construction fail to launch. In an effort to eliminate the waste often found in product development processes, the lean startup method offers companies a ways to reduce uncertainty and increase success rates in launching a product. In order to explore the perceived effectiveness in the performance of digital products as the use of the methodology, we conducted this research with 98 people in high management positions in companies, predominantly medium and large, and identified gaps in understanding and use of the lean startup. 69% of the sample invested in projects of up to R $ 1 million and, for 56% of the respondents, the development efforts were concentrated on the launch of new digital products for the company. Although most managers recognize that the lean startup influences product performance, the methodology is not fully applicable with only six of the eleven listed techniques used. Even so, the results obtained allowed to identify that the (partial) adoption of the methodology has effects on the product's performance. There was no evidence that the dominance in the company's management model for one of the dimensions of entrepreneurial orientation (OE) could be indicative of the empirical use of lean startup, however, it was possible to infer that three out of five dimensions, regardless of the methodology used, bring effects on product performance.Estima-se que cerca de 40% dos novos produtos que envolvam algum tipo de construção de software falhem no lançamento. Em um esforço para eliminar o desperdício frequentemente encontrado em processos de desenvolvimento de produtos, o método da startup enxuta oferece às empresas meios para reduzir incertezas e aumentar as taxas de sucesso no lançamento de um produto. Com o objetivo de explorar a eficácia percebida no desempenho de produtos digitais como o uso da metodologia, realizamos esta pesquisa com 98 pessoas em elevados cargos de gestão em empresas, predominantemente, de médio e grande porte e identificamos lacunas de compreensão e uso da startup enxuta. 69% da amostra investiram em projetos de até R$ 1 milhão e, para 56% dos respondentes, os esforços de desenvolvimento estiveram concentrados no lançamento de produtos digitais inéditos para a empresa. Embora a maioria dos gestores reconheçam que a startup enxuta influencia no desempenho do produto, a metodologia não tem aplicação plena com apenas seis das onze técnicas listadas utilizadas. Ainda assim, os resultados obtidos permitiram identificar que a adoção (parcial) da metodologia tem efeitos no desempenho do produto. Não foram encontradas evidências que a dominância no modelo de gestão da empresa para uma das dimensões da orientação empreendedora (OE) possa ser indicativa de uso empírico da startup enxuta, contudo, foi possível inferir que três das cinco dimensões, independente da metodologia utilizada, trouxeram efeitos à performance do produto.Submitted by Adriana Alves Rodrigues (aalves@espm.br) on 2020-11-09T11:39:06Z No. of bitstreams: 1 Marcelo de Oliveira Carota.pdf: 2053366 bytes, checksum: 8edc8b5f772b1e3f4daf24bdb63d982f (MD5)Approved for entry into archive by Adriana Alves Rodrigues (aalves@espm.br) on 2020-11-09T11:40:35Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Marcelo de Oliveira Carota.pdf: 2053366 bytes, checksum: 8edc8b5f772b1e3f4daf24bdb63d982f (MD5)Approved for entry into archive by Adriana Alves Rodrigues (aalves@espm.br) on 2020-11-09T11:40:48Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Marcelo de Oliveira Carota.pdf: 2053366 bytes, checksum: 8edc8b5f772b1e3f4daf24bdb63d982f (MD5)Made available in DSpace on 2020-11-09T11:40:57Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Marcelo de Oliveira Carota.pdf: 2053366 bytes, checksum: 8edc8b5f772b1e3f4daf24bdb63d982f (MD5) Previous issue date: 2020-03-03application/pdfhttp://tede2.espm.br/retrieve/1732/Marcelo%20de%20Oliveira%20Carota.pdf.jpgporEscola Superior de Propaganda e MarketingPrograma de Mestrado Profissional em Comportamento do ConsumidorESPMBrasilESPM::Pós-Graduação Stricto Sensustartup enxuta; gerenciamento de produtos; orientação empreendedora; desenvolvimento de clientes, produtos digitaislean startup; product management; entrepreneurial orientation; customer development; digital productsCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOA startup enxuta como metodologia para desenvolver produtos digitais : uma análise exploratória sobre o uso da metodologia por empresas em operação no BrasilThe lean startup as a methodology for developing digital products: an exploratory analysis on the use of the methodology by companies operating in Brazilinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-5003969050085565866500500600-44551937530918523288024035432632778221info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPMinstname:Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)instacron:ESPMTHUMBNAILMarcelo de Oliveira Carota.pdf.jpgMarcelo de Oliveira Carota.pdf.jpgimage/jpeg4546http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/514/4/Marcelo+de+Oliveira+Carota.pdf.jpg0c7c3cfd89e765b1ad0fa72ff93b63e9MD54TEXTMarcelo de Oliveira Carota.pdf.txtMarcelo de Oliveira Carota.pdf.txttext/plain125689http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/514/3/Marcelo+de+Oliveira+Carota.pdf.txtfe7131a9614eb8fa5354c835bb23c23cMD53ORIGINALMarcelo de Oliveira Carota.pdfMarcelo de Oliveira Carota.pdfapplication/pdf2053366http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/514/2/Marcelo+de+Oliveira+Carota.pdf8edc8b5f772b1e3f4daf24bdb63d982fMD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81912http://tede2.espm.br:8080/tede/bitstream/tede/514/1/license.txt652c58b294e08ded719d10bdbc42f8ceMD51tede/5142020-11-10 02:00:17.512oai:tede2.espm.br: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://tede2.espm.br/http://tede2.espm.br/oai/requestacervodigital@espm.br||hribeiro@espm.bropendoar:2020-11-10T04:00:17Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM)false |
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