Psychogenesis of written language: a much needed analysis
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/4361 |
Resumo: | In Psicogênese da Língua Escrita [Psychogenesis of Written Language], Ferreiro and Teberosky describe a study on the development of reading and writing. The theoretical and methodological framework is provided by the Constructivism of Piaget: the active child builds their knowledge interacting with the environment – in this case the written language – and develops it throughout different stages. From Chomsky, the authors borrow the idea of an innate device for language acquisition, generalizing for the acquisition of reading, which would be learned as naturally as speaking. A third interpretive landmark is the Whole Language approach, whose main focus of reading must be the search for meaning. We present an analysis of internal contradictions of the text and a comparison of this text with some of the literature referenced in the work itself. |
id |
FCC-1_014195fdcc4ef4645b24184db1dc24ea |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4361 |
network_acronym_str |
FCC-1 |
network_name_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Psychogenesis of written language: a much needed analysisPsicogénesis de la lengua escrita: un análisis necesarioPsychogenèse de la langue écrite: une analyse nécessairePsicogênese da língua escrita: uma análise necessáriaLenguajeLecturaEscrituraConstructivismoLangageLectureEcritureConstructivismeLanguageReadingWritingConstructivismLinguagemLeituraEscritaConstrutivismoDesenvolvimento da leituradesenvolvimento da escritaconstrutivismoPsicologia da LinguagemIn Psicogênese da Língua Escrita [Psychogenesis of Written Language], Ferreiro and Teberosky describe a study on the development of reading and writing. The theoretical and methodological framework is provided by the Constructivism of Piaget: the active child builds their knowledge interacting with the environment – in this case the written language – and develops it throughout different stages. From Chomsky, the authors borrow the idea of an innate device for language acquisition, generalizing for the acquisition of reading, which would be learned as naturally as speaking. A third interpretive landmark is the Whole Language approach, whose main focus of reading must be the search for meaning. We present an analysis of internal contradictions of the text and a comparison of this text with some of the literature referenced in the work itself.En Psicogénesis de la Lengua Escrita, Herrero y Teberosky relatan una investigación sobre el desarrollo de la lectura-escritura. La estructura teóricometodológica es proporcionada por el constructivismo de Piaget: el niño activo construye su conocimiento en la interacción con el medio - en este caso la lengua escrita - y se desarrolla a lo largo de etapas. De Chomsky, las autoras toman la idea de un dispositivo innato para la adquisición del lenguaje, generalizándola para la adquisición de la lectura, que sería aprendida tan naturalmente como el habla. Un tercer marco interpretativo es el enfoque Whole Language, cuyo foco principal de la lectura debe ser la búsqueda del significado. Se presentan un análisis de contradicciones internas del texto y una confrontación de éste con parte de la literatura referenciada en la propia obra.Dans Psychogenèse de la Langue Écrite, Ferreiro et Teberosky présentent une recherche sur le développement de la lecture-écriture. La structure théorique et méthodologique y est fondée sur le constructivisme de Piaget : l’enfant actif construit ses connaissances dans l’interaction avec le milieu, dans ce cas précis la langue écrite – et se développe par étapes. Les auteures ont emprunté à Chomsky l’idée d’un dispositif inné d’acquisition du langage, en la généralisant à l’acquisition de la lecture qui serait apprise aussi naturellement que la parole. Un troisième jalon interprétatif est l’approche Whole Language, qui met l’accent sur la recherche du sens en lecture. Cet article analyse des contradictions internes de l´oeuvre et les confronte avec la littérature qu‘y est mentionnée.Em Psicogênese da Língua Escrita, Ferreiro e Teberosky relatam uma pesquisa sobre o desenvolvimento da leitura-escrita. A estrutura teórico-metodológica é fornecida pelo construtivismo de Piaget: a criança ativa constrói seu conhecimento na interação com o meio – neste caso a língua escrita – e se desenvolve ao longo de estágios. De Chomsky, as autoras emprestam a ideia de um dispositivo inato para a aquisição da linguagem, generalizando-a para a aquisição da leitura, que seria aprendida tão naturalmente quanto a fala. Um terceiro marco interpretativo é a abordagem Whole Language, cujo foco principal da leitura deve ser a busca pelo significado. Apresentam-se uma análise de contradições internas do texto e uma confrontação deste com parte da literatura referenciada na própria obra.Fundação Carlos Chagas2017-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/4361Cadernos de Pesquisa; Vol. 47 No. 166: out./dez.2017; 1416-1439Cadernos de Pesquisa; Vol. 47 Núm. 166: out./dez.2017; 1416-1439Cadernos de Pesquisa; Vol. 47 No. 166: out./dez.2017; 1416-1439Cadernos de Pesquisa; v. 47 n. 166: out./dez.2017; 1416-14391980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/4361/pdfCopyright (c) 2017 Cadernos de Pesquisahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Paulo EstevãoAndrade, Olga Valéria Campana dos AnjosPrado, Paulo Sérgio Teixeira2022-12-02T14:12:02Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4361Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2022-12-02T14:12:02Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Psychogenesis of written language: a much needed analysis Psicogénesis de la lengua escrita: un análisis necesario Psychogenèse de la langue écrite: une analyse nécessaire Psicogênese da língua escrita: uma análise necessária |
title |
Psychogenesis of written language: a much needed analysis |
spellingShingle |
Psychogenesis of written language: a much needed analysis Andrade, Paulo Estevão Lenguaje Lectura Escritura Constructivismo Langage Lecture Ecriture Constructivisme Language Reading Writing Constructivism Linguagem Leitura Escrita Construtivismo Desenvolvimento da leitura desenvolvimento da escrita construtivismo Psicologia da Linguagem |
title_short |
Psychogenesis of written language: a much needed analysis |
title_full |
Psychogenesis of written language: a much needed analysis |
title_fullStr |
Psychogenesis of written language: a much needed analysis |
title_full_unstemmed |
Psychogenesis of written language: a much needed analysis |
title_sort |
Psychogenesis of written language: a much needed analysis |
author |
Andrade, Paulo Estevão |
author_facet |
Andrade, Paulo Estevão Andrade, Olga Valéria Campana dos Anjos Prado, Paulo Sérgio Teixeira |
author_role |
author |
author2 |
Andrade, Olga Valéria Campana dos Anjos Prado, Paulo Sérgio Teixeira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade, Paulo Estevão Andrade, Olga Valéria Campana dos Anjos Prado, Paulo Sérgio Teixeira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Lenguaje Lectura Escritura Constructivismo Langage Lecture Ecriture Constructivisme Language Reading Writing Constructivism Linguagem Leitura Escrita Construtivismo Desenvolvimento da leitura desenvolvimento da escrita construtivismo Psicologia da Linguagem |
topic |
Lenguaje Lectura Escritura Constructivismo Langage Lecture Ecriture Constructivisme Language Reading Writing Constructivism Linguagem Leitura Escrita Construtivismo Desenvolvimento da leitura desenvolvimento da escrita construtivismo Psicologia da Linguagem |
description |
In Psicogênese da Língua Escrita [Psychogenesis of Written Language], Ferreiro and Teberosky describe a study on the development of reading and writing. The theoretical and methodological framework is provided by the Constructivism of Piaget: the active child builds their knowledge interacting with the environment – in this case the written language – and develops it throughout different stages. From Chomsky, the authors borrow the idea of an innate device for language acquisition, generalizing for the acquisition of reading, which would be learned as naturally as speaking. A third interpretive landmark is the Whole Language approach, whose main focus of reading must be the search for meaning. We present an analysis of internal contradictions of the text and a comparison of this text with some of the literature referenced in the work itself. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/4361 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/4361 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/4361/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Cadernos de Pesquisa https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Cadernos de Pesquisa https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa; Vol. 47 No. 166: out./dez.2017; 1416-1439 Cadernos de Pesquisa; Vol. 47 Núm. 166: out./dez.2017; 1416-1439 Cadernos de Pesquisa; Vol. 47 No. 166: out./dez.2017; 1416-1439 Cadernos de Pesquisa; v. 47 n. 166: out./dez.2017; 1416-1439 1980-5314 0100-1574 reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
collection |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br |
_version_ |
1795330315871322112 |