References and criteria for the teaching action

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Vandré Gomes da
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Almeida, Patrícia Cristina Albieri de, Gatti, Bernardete Angelina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3415
Resumo: The study presented in this article has aimed to construct category parameters which could not only guide and ground initial or continuing teacher education, but also support the monitoring and assessment of the teaching action from a formative perspective. The support for this came from the contribution of experienced teachers working at various levels and areas, as well as coordinators and teacher educators. The guiding idea of the research was to conduct the proposed problematics from the reality of work in schools to construct references about the teaching action observed in its various aspects, in order to conceptualize the basic elements which distinguish it as qualified professional performance.  
id FCC-1_3d817ca96420bd92102c158fd92a7461
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3415
network_acronym_str FCC-1
network_name_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository_id_str
spelling References and criteria for the teaching actionReferentes y criterios para la acción docenteRéférents et critères pour l’action enseignanteReferentes e critérios para a ação docenteTeacher EducationTeacher StandardsProfessionalization of Teaching.Formação de ProfessoresReferentes de Ação DocenteProfissionalização Docentereferentes ação docenteFormation des EnseignantsParamètres de l’Action EnseignanteProfessionnalisation des EnseignantsFormación de DocentesParámetros del Acción DocenteProfesionalización del DocenteThe study presented in this article has aimed to construct category parameters which could not only guide and ground initial or continuing teacher education, but also support the monitoring and assessment of the teaching action from a formative perspective. The support for this came from the contribution of experienced teachers working at various levels and areas, as well as coordinators and teacher educators. The guiding idea of the research was to conduct the proposed problematics from the reality of work in schools to construct references about the teaching action observed in its various aspects, in order to conceptualize the basic elements which distinguish it as qualified professional performance.   El estudio que se presenta en este artículo tuvo el objetivo de construir parámetros categoriales que pudiesen orientar y fundamentar procesos de formación inicial o continuada de profesores, así como apoyar el seguimiento y la evaluación de la acción docente desde una perspectiva formativa. El soporte para ello provino del aporte de profesores que actúan en varios niveles y áreas, además de la contribución de coordinadores pedagógicos e de formadores de docentes de cursos de licenciatura. La idea orientadora de la investigación fue la de encaminar la problemática propuesta a partir de la realidad del trabajo en las escuelas hacia la consustanciación de referentes sobre la acción docente observada en sus varios aspectos, a fin de conceptualizar los elementos básicos que la distinguen como una actuación profesional cualificada.     L'étude présentée dans cet article vise la construction de paramètres catégoriels qui puissent non seulement guider et soutenir les processus de formation initiale ou continue des enseignants, mais aussi servir de base pour le suivi et l'évaluation de l'action enseignante dans une perspective de formation. Le texte s’appuie  sur la contribution de professeurs expérimentés travaillant à différents niveaux et domaines, ainsi que de coordinateurs pédagogiques et de formateurs d'enseignants. L'idée directrice de cette recherche est de traiter cette problématique à partir de la réalité du travail dans les écoles pour la consubstantialité des référents sur l'action enseignante observée sous ses divers aspects, dans le but de conceptualiser les éléments de base qui la distinguent comme activité professionnelle qualifiée.O estudo apresentado neste artigo teve por objetivo a construção de parâmetros categoriais que pudessem nortear e fundamentar processos de formação inicial ou continuada de professores, bem como apoiar o acompanhamento e a avaliação da ação docente em uma perspectiva formativa. O suporte para tanto veio da contribuição de professores atuantes em vários níveis e áreas, além de coordenadores pedagógicos e de formadores de professores de cursos de licenciatura. A ideia norteadora da investigação foi encaminhar a problemática proposta a partir da realidade do trabalho nas escolas para a consubstanciação de referentes sobre a ação docente observada em seus vários aspectos, a fim de conceituar os elementos básicos que a distinguem como uma atuação profissional qualificada.Fundação Carlos Chagas2016-06-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3415Cadernos de Pesquisa; Vol. 46 No. 160: abr./jun.2016; 286-311Cadernos de Pesquisa; Vol. 46 Núm. 160: abr./jun.2016; 286-311Cadernos de Pesquisa; Vol. 46 No. 160: abr./jun.2016; 286-311Cadernos de Pesquisa; v. 46 n. 160: abr./jun.2016; 286-3111980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporenghttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3415/pdf_1https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3415/pdf_2Copyright (c) 2016 Cadernos de Pesquisahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Vandré Gomes daAlmeida, Patrícia Cristina Albieri deGatti, Bernardete Angelina2022-12-08T13:05:34Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3415Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2022-12-08T13:05:34Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv References and criteria for the teaching action
Referentes y criterios para la acción docente
Référents et critères pour l’action enseignante
Referentes e critérios para a ação docente
title References and criteria for the teaching action
spellingShingle References and criteria for the teaching action
Silva, Vandré Gomes da
Teacher Education
Teacher Standards
Professionalization of Teaching.
Formação de Professores
Referentes de Ação Docente
Profissionalização Docente
referentes ação docente
Formation des Enseignants
Paramètres de l’Action Enseignante
Professionnalisation des Enseignants
Formación de Docentes
Parámetros del Acción Docente
Profesionalización del Docente
title_short References and criteria for the teaching action
title_full References and criteria for the teaching action
title_fullStr References and criteria for the teaching action
title_full_unstemmed References and criteria for the teaching action
title_sort References and criteria for the teaching action
author Silva, Vandré Gomes da
author_facet Silva, Vandré Gomes da
Almeida, Patrícia Cristina Albieri de
Gatti, Bernardete Angelina
author_role author
author2 Almeida, Patrícia Cristina Albieri de
Gatti, Bernardete Angelina
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Vandré Gomes da
Almeida, Patrícia Cristina Albieri de
Gatti, Bernardete Angelina
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher Education
Teacher Standards
Professionalization of Teaching.
Formação de Professores
Referentes de Ação Docente
Profissionalização Docente
referentes ação docente
Formation des Enseignants
Paramètres de l’Action Enseignante
Professionnalisation des Enseignants
Formación de Docentes
Parámetros del Acción Docente
Profesionalización del Docente
topic Teacher Education
Teacher Standards
Professionalization of Teaching.
Formação de Professores
Referentes de Ação Docente
Profissionalização Docente
referentes ação docente
Formation des Enseignants
Paramètres de l’Action Enseignante
Professionnalisation des Enseignants
Formación de Docentes
Parámetros del Acción Docente
Profesionalización del Docente
description The study presented in this article has aimed to construct category parameters which could not only guide and ground initial or continuing teacher education, but also support the monitoring and assessment of the teaching action from a formative perspective. The support for this came from the contribution of experienced teachers working at various levels and areas, as well as coordinators and teacher educators. The guiding idea of the research was to conduct the proposed problematics from the reality of work in schools to construct references about the teaching action observed in its various aspects, in order to conceptualize the basic elements which distinguish it as qualified professional performance.  
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-06-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3415
url https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3415
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3415/pdf_1
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3415/pdf_2
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Cadernos de Pesquisa
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Cadernos de Pesquisa
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa; Vol. 46 No. 160: abr./jun.2016; 286-311
Cadernos de Pesquisa; Vol. 46 Núm. 160: abr./jun.2016; 286-311
Cadernos de Pesquisa; Vol. 46 No. 160: abr./jun.2016; 286-311
Cadernos de Pesquisa; v. 46 n. 160: abr./jun.2016; 286-311
1980-5314
0100-1574
reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
collection Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br
_version_ 1795330315284119552