An analysis of gendered discursive production in “Escola Sem Partido”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fraga, Melina Costa Lima
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Souza, Ana Paula Abrahamian de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7040
Resumo: This study part of the discursive field of gender studies and is based on Foucault’s assumptions (2009) about “production of truths” and discourse analysis in an archeogenealogical perspective. It is an analytical effort focused on the discourse network of Escola Sem Partido, aiming at share reflections on the group’s motivations, the knowledge involved and the “truth-effects” produced by it. Based on the concept of “lesson” we consider that the statements marked by the genre (re)produced by the “movement”, in interaction with the subjects, cause processes of identity subjectivation. Here we note that the syntagma “gender ideology” constitutes a powerful pedagogical device used by the ideologists of Escola Sem Partido as a way of producing heteronormatized identities.
id FCC-1_4b46d2a4ed6064531d482debe4b7d83b
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7040
network_acronym_str FCC-1
network_name_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository_id_str
spelling An analysis of gendered discursive production in “Escola Sem Partido”Un análisis de la producción discursiva generificada en el“Escola Sem Partido”Une analyse de la production discursive genree de l’“Escola Sem Partido”Uma análise da produção discursiva generificada no “Escola Sem Partido”GêneroEducaçãoPrograma Escola Sem PartidoIdeologiaRelations de GenreEducationPrograma Escola Sem PartidoIdéologieGéneroEducaciónPrograma Escola Sem PartidoIdeologíaGenderEducationPrograma Escola Sem PartidoIdeologyThis study part of the discursive field of gender studies and is based on Foucault’s assumptions (2009) about “production of truths” and discourse analysis in an archeogenealogical perspective. It is an analytical effort focused on the discourse network of Escola Sem Partido, aiming at share reflections on the group’s motivations, the knowledge involved and the “truth-effects” produced by it. Based on the concept of “lesson” we consider that the statements marked by the genre (re)produced by the “movement”, in interaction with the subjects, cause processes of identity subjectivation. Here we note that the syntagma “gender ideology” constitutes a powerful pedagogical device used by the ideologists of Escola Sem Partido as a way of producing heteronormatized identities.Este estudio es parte del campo discursivo de los estudios de género y se basa en las premisas de Foucault (2009) sobre “producción de verdades” y en el análisis del discurso desde una perspectiva arqueogenealógica. Se trata de un esfuerzo analítico enfocado en la red de discursos de la Escola Sem Partido [Escuela Sin Partido], teniendo el objetivo de compartir reflexiones sobre las motivaciones del grupo, los conocimientos involucrados y los “efectos de verdad” elaborados por aquel. Con base en el concepto de “lección”, consideramos que las afirmaciones marcadas por el género (re) producido por el “movimiento”, en interacción con los sujetos, causan procesos de subjetivación de la identidad. Observamos, aquí, que el sintagma “ideología de género” constituye un poderoso dispositivo pedagógico usado por los ideólogos de la Escola Sem Partido como forma de producir identidades heteronormatizadas.Cette étude s’inscrit dans le champ discursif des études de genre et s’appuie sur les hypothèses de Foucault (2009) sur la “production de vérités” ainsi que sur l’analyse du discours dans une perspective archéo-généalogique. Cet effort d’analyse axé sur le réseau de discours de l’Escola Sem Partido [École Sans Parti] vise à réfléchir sur les motivations du groupe, les connaissances impliquées et les “effets de vérité” qu’il produit. À partir du concept larrosien de “leçon”, nous considérons que les affirmations marquées par le genre (re) émises par le “mouvement”, en interaction avec les sujets, provoquent des processus de subjectivation de l’identité. Nous observons ici que le syntagme “idéologie du genre” constitue un puissant dispositif pédagogique utilisé par les idéologues de l’Escola Sem Partido comme moyen de produire des identités hétéronormatives.Este estudo faz parte do campo discursivo dos estudos de gênero e baseia-se nas premissas de Foucault (2009) sobre “produção de verdades” e análise de discurso em uma perspectiva arqueogenealógica. Trata-se de um esforço analítico focado na rede de discursos da Escola Sem Partido, com o objetivo de compartilhar reflexões sobre as motivações do grupo, os conhecimentos envolvidos e os “efeitos de verdade” produzidos por ele. Com base no conceito de “lição”, consideramos que as afirmações marcadas pelo gênero (re) produzido pelo “movimento”, em interação com os sujeitos, causam processos de subjetivação da identidade. Observamos aqui que o sintagma “ideologia de gênero” constitui um poderoso dispositivo pedagógico usado pelos ideólogos da Escola Sem Partido como forma de produzir identidades heteronormatizadas.Fundação Carlos Chagas2020-08-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7040Cadernos de Pesquisa; Vol. 50 No. 176: abr./jun.2020; 375-395Cadernos de Pesquisa; Vol. 50 Núm. 176: abr./jun.2020; 375-395Cadernos de Pesquisa; Vol. 50 No. 176: abr./jun.2020; 375-395Cadernos de Pesquisa; v. 50 n. 176: abr./jun.2020; 375-3951980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporenghttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7040/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7040/pdf_1Copyright (c) 2020 Cadernos de Pesquisahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFraga, Melina Costa LimaSouza, Ana Paula Abrahamian de2022-09-14T15:51:34Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7040Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2022-09-14T15:51:34Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv An analysis of gendered discursive production in “Escola Sem Partido”
Un análisis de la producción discursiva generificada en el“Escola Sem Partido”
Une analyse de la production discursive genree de l’“Escola Sem Partido”
Uma análise da produção discursiva generificada no “Escola Sem Partido”
title An analysis of gendered discursive production in “Escola Sem Partido”
spellingShingle An analysis of gendered discursive production in “Escola Sem Partido”
Fraga, Melina Costa Lima
Gênero
Educação
Programa Escola Sem Partido
Ideologia
Relations de Genre
Education
Programa Escola Sem Partido
Idéologie
Género
Educación
Programa Escola Sem Partido
Ideología
Gender
Education
Programa Escola Sem Partido
Ideology
title_short An analysis of gendered discursive production in “Escola Sem Partido”
title_full An analysis of gendered discursive production in “Escola Sem Partido”
title_fullStr An analysis of gendered discursive production in “Escola Sem Partido”
title_full_unstemmed An analysis of gendered discursive production in “Escola Sem Partido”
title_sort An analysis of gendered discursive production in “Escola Sem Partido”
author Fraga, Melina Costa Lima
author_facet Fraga, Melina Costa Lima
Souza, Ana Paula Abrahamian de
author_role author
author2 Souza, Ana Paula Abrahamian de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fraga, Melina Costa Lima
Souza, Ana Paula Abrahamian de
dc.subject.por.fl_str_mv Gênero
Educação
Programa Escola Sem Partido
Ideologia
Relations de Genre
Education
Programa Escola Sem Partido
Idéologie
Género
Educación
Programa Escola Sem Partido
Ideología
Gender
Education
Programa Escola Sem Partido
Ideology
topic Gênero
Educação
Programa Escola Sem Partido
Ideologia
Relations de Genre
Education
Programa Escola Sem Partido
Idéologie
Género
Educación
Programa Escola Sem Partido
Ideología
Gender
Education
Programa Escola Sem Partido
Ideology
description This study part of the discursive field of gender studies and is based on Foucault’s assumptions (2009) about “production of truths” and discourse analysis in an archeogenealogical perspective. It is an analytical effort focused on the discourse network of Escola Sem Partido, aiming at share reflections on the group’s motivations, the knowledge involved and the “truth-effects” produced by it. Based on the concept of “lesson” we consider that the statements marked by the genre (re)produced by the “movement”, in interaction with the subjects, cause processes of identity subjectivation. Here we note that the syntagma “gender ideology” constitutes a powerful pedagogical device used by the ideologists of Escola Sem Partido as a way of producing heteronormatized identities.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7040
url https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7040
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7040/pdf
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7040/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Cadernos de Pesquisa
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Cadernos de Pesquisa
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa; Vol. 50 No. 176: abr./jun.2020; 375-395
Cadernos de Pesquisa; Vol. 50 Núm. 176: abr./jun.2020; 375-395
Cadernos de Pesquisa; Vol. 50 No. 176: abr./jun.2020; 375-395
Cadernos de Pesquisa; v. 50 n. 176: abr./jun.2020; 375-395
1980-5314
0100-1574
reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
collection Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br
_version_ 1795330316981764096