Public instruction on the “female sex” in Maranhão: In the Diretório dos Índios and the beginning of the 19th century

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cruz, Mariléia dos Santos
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10141
Resumo: Public education for women in Maranhão is addressed, from the period that includes the publication of the Diretório dos Índios, during the Pombaline government, in the 18th century, to the beginning of the 19th century, from 1822 to the 1830s. The results indicate a need for greater attention to the effects of the publication of the Diretório dos Índios on female public schooling and record information about the first public female teachers in Maranhão in the 19th century. The study concludes by relativizing the current statement in historiography that attributes to the Lei das Escolas de Primeiras Letras [Law of First Language Schools], of 1827, the initial demarcation of female public schooling in Brazil.
id FCC-1_628e859e88d4cfdc5fa3cf860ecd0399
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10141
network_acronym_str FCC-1
network_name_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository_id_str
spelling Public instruction on the “female sex” in Maranhão: In the Diretório dos Índios and the beginning of the 19th centuryInstrucción pública del “sexo femenino” en el Maranhão: En el Diretório dos Índios y el comienzo del siglo XIX Instruction publique du “sexe féminin” à l’état de Maranhão: Dans le Diretório dos Índios et au début du 19ème siècleInstrução pública do “sexo feminino” no Maranhão: No Diretório dos Índios e início do século XIXHistória da EducaçãoEducação da MulherLegislação do EnsinoEducaçãoHistory of EducationWomen’s EducationEducation LegislationHistoria de la EducaciónEducación de la MujerLegislación EducativaHistoire de l’EnseignementEnseignement FémininLégislation sur l’ÉducationPublic education for women in Maranhão is addressed, from the period that includes the publication of the Diretório dos Índios, during the Pombaline government, in the 18th century, to the beginning of the 19th century, from 1822 to the 1830s. The results indicate a need for greater attention to the effects of the publication of the Diretório dos Índios on female public schooling and record information about the first public female teachers in Maranhão in the 19th century. The study concludes by relativizing the current statement in historiography that attributes to the Lei das Escolas de Primeiras Letras [Law of First Language Schools], of 1827, the initial demarcation of female public schooling in Brazil.Se aborda la instrucción pública femenina en el Maranhão, desde el período que abarca la publicación del Diretório dos Índios [Directorio de los Indios], durante el gobierno pombalino, en el siglo XVIII, hasta el inicio del siglo XIX, desde 1822 hasta la década de 1830. La investigación contempló un análisis documental del Diretório dos Índios de 1757, la imprenta del Maranhão (1822-1838), cartas de profesores, documentos parroquiales y la legislación brasileña y portuguesa. Los resultados indican la necesidad de una mayor atención a los efectos de la publicación del Diretório dos Índios sobre la escolarización pública femenina y registran informaciones sobre las primeras profesoras públicas del Maranhão del siglo XIX. Se concluye por la relativización de la afirmación corriente en la historiografía que atribuye a la Lei das Escolas de Primeiras Letras [Ley de las Escuelas de Primeras Letras], de 1827, la demarcación inicial de la escolarización pública femenina en el Brasil.Cet étude porte sur l’instruction publique féminine à l’état de Maranhão pendant la période qui s’étend de la publication du Diretório dos Índios [Directoire des Indigènes], pendant le gouvernement du Marquis de Pombal, au XVIII siècle, jusqu’au début du XIX siècle – de 1822 aux années 1830. La recherche a compris l’analyse documentaire du Diretório dos Índios de 1757, la presse de l’état de Maranhão (1822-1838), des documents officiels des instituteurs, des documents paroissiaux et les législations brésilienne et portugaise. Les résultats qui en découlent signalent qu’il faut faire plus d’attention aux effets du Diretório dos Índios sur l’enseignement public féminin et nous renseignent sur les premières institutrices publiques au Maranhão du XIX siècle. On conclut qu’il faut relativiser l’affirmation historiographique courante selon laquelle la Lei das Escolas de Primeiras Letras [Loi des écoles de premières lettres], publiée en 1827, a été le premier jalon de l’instruction publique féminine au Brésil.Aborda-se a instrução pública feminina no Maranhão, do período que abrange a publicação do Diretório dos Índios, durante o governo pombalino, no século XVIII, ao início do século XIX, de 1822 até a década de 1830. A pesquisa contemplou análise documental do Diretório dos Índios de 1757, imprensa do Maranhão (1822-1838), ofícios de professores, documentos paroquiais e legislações brasileira e portuguesa. Os resultados indicam necessidade de maior atenção aos efeitos da publicação do Diretório dos Índios sobre a escolarização pública feminina e registram informações sobre as primeiras professoras públicas maranhenses do século XIX. Conclui-se pela relativização da afirmação corrente na historiografia que atribui à Lei das Escolas de Primeiras Letras, de 1827, a demarcação inicial da escolarização pública feminina no Brasil.Fundação Carlos Chagas2023-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10141Cadernos de Pesquisa; Vol. 53 (2023); e10141Cadernos de Pesquisa; Vol. 53 (2023); e10141Cadernos de Pesquisa; Vol. 53 (2023); e10141Cadernos de Pesquisa; v. 53 (2023); e101411980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporenghttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10141/4648https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10141/4649https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10141/4774https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10141/4775https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10141/4776https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10141/4777Copyright (c) 2023 Cadernos de Pesquisahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCruz, Mariléia dos Santos2024-02-06T17:35:02Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10141Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2024-02-06T17:35:02Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Public instruction on the “female sex” in Maranhão: In the Diretório dos Índios and the beginning of the 19th century
Instrucción pública del “sexo femenino” en el Maranhão: En el Diretório dos Índios y el comienzo del siglo XIX
Instruction publique du “sexe féminin” à l’état de Maranhão: Dans le Diretório dos Índios et au début du 19ème siècle
Instrução pública do “sexo feminino” no Maranhão: No Diretório dos Índios e início do século XIX
title Public instruction on the “female sex” in Maranhão: In the Diretório dos Índios and the beginning of the 19th century
spellingShingle Public instruction on the “female sex” in Maranhão: In the Diretório dos Índios and the beginning of the 19th century
Cruz, Mariléia dos Santos
História da Educação
Educação da Mulher
Legislação do Ensino
Educação
History of Education
Women’s Education
Education Legislation
Historia de la Educación
Educación de la Mujer
Legislación Educativa
Histoire de l’Enseignement
Enseignement Féminin
Législation sur l’Éducation
title_short Public instruction on the “female sex” in Maranhão: In the Diretório dos Índios and the beginning of the 19th century
title_full Public instruction on the “female sex” in Maranhão: In the Diretório dos Índios and the beginning of the 19th century
title_fullStr Public instruction on the “female sex” in Maranhão: In the Diretório dos Índios and the beginning of the 19th century
title_full_unstemmed Public instruction on the “female sex” in Maranhão: In the Diretório dos Índios and the beginning of the 19th century
title_sort Public instruction on the “female sex” in Maranhão: In the Diretório dos Índios and the beginning of the 19th century
author Cruz, Mariléia dos Santos
author_facet Cruz, Mariléia dos Santos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cruz, Mariléia dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv História da Educação
Educação da Mulher
Legislação do Ensino
Educação
History of Education
Women’s Education
Education Legislation
Historia de la Educación
Educación de la Mujer
Legislación Educativa
Histoire de l’Enseignement
Enseignement Féminin
Législation sur l’Éducation
topic História da Educação
Educação da Mulher
Legislação do Ensino
Educação
History of Education
Women’s Education
Education Legislation
Historia de la Educación
Educación de la Mujer
Legislación Educativa
Histoire de l’Enseignement
Enseignement Féminin
Législation sur l’Éducation
description Public education for women in Maranhão is addressed, from the period that includes the publication of the Diretório dos Índios, during the Pombaline government, in the 18th century, to the beginning of the 19th century, from 1822 to the 1830s. The results indicate a need for greater attention to the effects of the publication of the Diretório dos Índios on female public schooling and record information about the first public female teachers in Maranhão in the 19th century. The study concludes by relativizing the current statement in historiography that attributes to the Lei das Escolas de Primeiras Letras [Law of First Language Schools], of 1827, the initial demarcation of female public schooling in Brazil.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10141
url https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10141
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10141/4648
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10141/4649
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10141/4774
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10141/4775
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10141/4776
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/10141/4777
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Cadernos de Pesquisa
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Cadernos de Pesquisa
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa; Vol. 53 (2023); e10141
Cadernos de Pesquisa; Vol. 53 (2023); e10141
Cadernos de Pesquisa; Vol. 53 (2023); e10141
Cadernos de Pesquisa; v. 53 (2023); e10141
1980-5314
0100-1574
reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
collection Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br
_version_ 1795330317735690240