Federalism and educational planning in the application of PAR

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Eliza Bartolozzi
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2952
Resumo: This text belongs to the fi eld of studies on the evaluation of public policies and aims to analyze the educational planning carried out using PAR. More specifically, it intends to answer questions regarding the responsiveness of educational systems to the application of PAR and the ability of this planning tool to draw together the entities of the federation for the management of education. The analyses developed here are based on questions related to the process of centralizing/decentralizing educational policies. The implementation of PAR presents difficulties in achieving the goals of integration and collaboration between the entities of the Federation at the same time that it contributes to the development of planning and dialogue actions between educational systems.
id FCC-1_7446aa65705504deb8ff3311d78462c9
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2952
network_acronym_str FCC-1
network_name_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository_id_str
spelling Federalism and educational planning in the application of PARFederalismo y planificación educativa en el ejercicio del PARFederalismo e planejamento educacional no exercício do PAREducation systemsEducational planningEducational policiesPlano de ações articuladasSistemas de educaciónPolíticas de la educaciónPlanificación de la educaciónPlano de acciones articuladasSistemas de educaçãopolíticas educacionaisPlanejamento da educaçãoPlano de ações articuladasThis text belongs to the fi eld of studies on the evaluation of public policies and aims to analyze the educational planning carried out using PAR. More specifically, it intends to answer questions regarding the responsiveness of educational systems to the application of PAR and the ability of this planning tool to draw together the entities of the federation for the management of education. The analyses developed here are based on questions related to the process of centralizing/decentralizing educational policies. The implementation of PAR presents difficulties in achieving the goals of integration and collaboration between the entities of the Federation at the same time that it contributes to the development of planning and dialogue actions between educational systems.Este texto es parte del campo de estudios sobre la evaluación de las políticas públicas y tiene como objetivo analizar la planificación educativa realizada por medio del PAR. Específicamente, pretende responder a las cuestiones sobre la receptividad de los sistemas educativos en la ejecución del PAR y la capacidad de este instrumento de planificación para articular los diferentes niveles de la federación en la gestión de la educación. Los análisis desarrollados tienen como eje temas relacionados con el proceso de centralización / descentralización de las políticas educativas. La implementación del PAR presenta difi cultades en la consecución de los objetivos de integración y colaboración entre los diferentes niveles de la federación, al tempo que contribuye al desarrollo de acciones de planifi cación y de diálogo entre los sistemas educativos.Este texto insere-se no campo de estudos sobre avaliação de políticas públicas e tem por objetivo analisar o planejamento educacional realizado por meio do PAR. Especificamente, pretende responder às questões sobre a receptividade dos sistemas educativos na execução do PAR e a capacidade desse instrumento de planejamento de articular os entes da federação para a gestão da educação. As análises desenvolvidas têm por eixo questões concernentes ao processo de centralização/descentralização das políticas educativas. A implantação do PAR apresenta dificuldades no alcance dos objetivos de integração e colaboração entre os entes da federação, ao mesmo tempo que contribui para o desenvolvimento de ações de planejamento e de diálogo entre os sistemas educativos.Fundação Carlos Chagas2014-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2952Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 No. 153: jul./set.2014; 602-623Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 Núm. 153: jul./set.2014; 602-623Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 No. 153: jul./set.2014; 602-623Cadernos de Pesquisa; v. 44 n. 153: jul./set.2014; 602-6231980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2952/2807https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Eliza Bartolozzi2023-11-13T15:33:53Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2952Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2023-11-13T15:33:53Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Federalism and educational planning in the application of PAR
Federalismo y planificación educativa en el ejercicio del PAR
Federalismo e planejamento educacional no exercício do PAR
title Federalism and educational planning in the application of PAR
spellingShingle Federalism and educational planning in the application of PAR
Ferreira, Eliza Bartolozzi
Education systems
Educational planning
Educational policies
Plano de ações articuladas
Sistemas de educación
Políticas de la educación
Planificación de la educación
Plano de acciones articuladas
Sistemas de educação
políticas educacionais
Planejamento da educação
Plano de ações articuladas
title_short Federalism and educational planning in the application of PAR
title_full Federalism and educational planning in the application of PAR
title_fullStr Federalism and educational planning in the application of PAR
title_full_unstemmed Federalism and educational planning in the application of PAR
title_sort Federalism and educational planning in the application of PAR
author Ferreira, Eliza Bartolozzi
author_facet Ferreira, Eliza Bartolozzi
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Eliza Bartolozzi
dc.subject.por.fl_str_mv Education systems
Educational planning
Educational policies
Plano de ações articuladas
Sistemas de educación
Políticas de la educación
Planificación de la educación
Plano de acciones articuladas
Sistemas de educação
políticas educacionais
Planejamento da educação
Plano de ações articuladas
topic Education systems
Educational planning
Educational policies
Plano de ações articuladas
Sistemas de educación
Políticas de la educación
Planificación de la educación
Plano de acciones articuladas
Sistemas de educação
políticas educacionais
Planejamento da educação
Plano de ações articuladas
description This text belongs to the fi eld of studies on the evaluation of public policies and aims to analyze the educational planning carried out using PAR. More specifically, it intends to answer questions regarding the responsiveness of educational systems to the application of PAR and the ability of this planning tool to draw together the entities of the federation for the management of education. The analyses developed here are based on questions related to the process of centralizing/decentralizing educational policies. The implementation of PAR presents difficulties in achieving the goals of integration and collaboration between the entities of the Federation at the same time that it contributes to the development of planning and dialogue actions between educational systems.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2952
url https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2952
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2952/2807
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 No. 153: jul./set.2014; 602-623
Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 Núm. 153: jul./set.2014; 602-623
Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 No. 153: jul./set.2014; 602-623
Cadernos de Pesquisa; v. 44 n. 153: jul./set.2014; 602-623
1980-5314
0100-1574
reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
collection Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br
_version_ 1795330314866786304