Federalism and educational planning in the application of PAR
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2952 |
Resumo: | This text belongs to the fi eld of studies on the evaluation of public policies and aims to analyze the educational planning carried out using PAR. More specifically, it intends to answer questions regarding the responsiveness of educational systems to the application of PAR and the ability of this planning tool to draw together the entities of the federation for the management of education. The analyses developed here are based on questions related to the process of centralizing/decentralizing educational policies. The implementation of PAR presents difficulties in achieving the goals of integration and collaboration between the entities of the Federation at the same time that it contributes to the development of planning and dialogue actions between educational systems. |
id |
FCC-1_7446aa65705504deb8ff3311d78462c9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2952 |
network_acronym_str |
FCC-1 |
network_name_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Federalism and educational planning in the application of PARFederalismo y planificación educativa en el ejercicio del PARFederalismo e planejamento educacional no exercício do PAREducation systemsEducational planningEducational policiesPlano de ações articuladasSistemas de educaciónPolíticas de la educaciónPlanificación de la educaciónPlano de acciones articuladasSistemas de educaçãopolíticas educacionaisPlanejamento da educaçãoPlano de ações articuladasThis text belongs to the fi eld of studies on the evaluation of public policies and aims to analyze the educational planning carried out using PAR. More specifically, it intends to answer questions regarding the responsiveness of educational systems to the application of PAR and the ability of this planning tool to draw together the entities of the federation for the management of education. The analyses developed here are based on questions related to the process of centralizing/decentralizing educational policies. The implementation of PAR presents difficulties in achieving the goals of integration and collaboration between the entities of the Federation at the same time that it contributes to the development of planning and dialogue actions between educational systems.Este texto es parte del campo de estudios sobre la evaluación de las políticas públicas y tiene como objetivo analizar la planificación educativa realizada por medio del PAR. Específicamente, pretende responder a las cuestiones sobre la receptividad de los sistemas educativos en la ejecución del PAR y la capacidad de este instrumento de planificación para articular los diferentes niveles de la federación en la gestión de la educación. Los análisis desarrollados tienen como eje temas relacionados con el proceso de centralización / descentralización de las políticas educativas. La implementación del PAR presenta difi cultades en la consecución de los objetivos de integración y colaboración entre los diferentes niveles de la federación, al tempo que contribuye al desarrollo de acciones de planifi cación y de diálogo entre los sistemas educativos.Este texto insere-se no campo de estudos sobre avaliação de políticas públicas e tem por objetivo analisar o planejamento educacional realizado por meio do PAR. Especificamente, pretende responder às questões sobre a receptividade dos sistemas educativos na execução do PAR e a capacidade desse instrumento de planejamento de articular os entes da federação para a gestão da educação. As análises desenvolvidas têm por eixo questões concernentes ao processo de centralização/descentralização das políticas educativas. A implantação do PAR apresenta dificuldades no alcance dos objetivos de integração e colaboração entre os entes da federação, ao mesmo tempo que contribui para o desenvolvimento de ações de planejamento e de diálogo entre os sistemas educativos.Fundação Carlos Chagas2014-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2952Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 No. 153: jul./set.2014; 602-623Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 Núm. 153: jul./set.2014; 602-623Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 No. 153: jul./set.2014; 602-623Cadernos de Pesquisa; v. 44 n. 153: jul./set.2014; 602-6231980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2952/2807https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Eliza Bartolozzi2023-11-13T15:33:53Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/2952Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2023-11-13T15:33:53Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Federalism and educational planning in the application of PAR Federalismo y planificación educativa en el ejercicio del PAR Federalismo e planejamento educacional no exercício do PAR |
title |
Federalism and educational planning in the application of PAR |
spellingShingle |
Federalism and educational planning in the application of PAR Ferreira, Eliza Bartolozzi Education systems Educational planning Educational policies Plano de ações articuladas Sistemas de educación Políticas de la educación Planificación de la educación Plano de acciones articuladas Sistemas de educação políticas educacionais Planejamento da educação Plano de ações articuladas |
title_short |
Federalism and educational planning in the application of PAR |
title_full |
Federalism and educational planning in the application of PAR |
title_fullStr |
Federalism and educational planning in the application of PAR |
title_full_unstemmed |
Federalism and educational planning in the application of PAR |
title_sort |
Federalism and educational planning in the application of PAR |
author |
Ferreira, Eliza Bartolozzi |
author_facet |
Ferreira, Eliza Bartolozzi |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Eliza Bartolozzi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education systems Educational planning Educational policies Plano de ações articuladas Sistemas de educación Políticas de la educación Planificación de la educación Plano de acciones articuladas Sistemas de educação políticas educacionais Planejamento da educação Plano de ações articuladas |
topic |
Education systems Educational planning Educational policies Plano de ações articuladas Sistemas de educación Políticas de la educación Planificación de la educación Plano de acciones articuladas Sistemas de educação políticas educacionais Planejamento da educação Plano de ações articuladas |
description |
This text belongs to the fi eld of studies on the evaluation of public policies and aims to analyze the educational planning carried out using PAR. More specifically, it intends to answer questions regarding the responsiveness of educational systems to the application of PAR and the ability of this planning tool to draw together the entities of the federation for the management of education. The analyses developed here are based on questions related to the process of centralizing/decentralizing educational policies. The implementation of PAR presents difficulties in achieving the goals of integration and collaboration between the entities of the Federation at the same time that it contributes to the development of planning and dialogue actions between educational systems. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-09-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2952 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2952 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2952/2807 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 No. 153: jul./set.2014; 602-623 Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 Núm. 153: jul./set.2014; 602-623 Cadernos de Pesquisa; Vol. 44 No. 153: jul./set.2014; 602-623 Cadernos de Pesquisa; v. 44 n. 153: jul./set.2014; 602-623 1980-5314 0100-1574 reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
collection |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br |
_version_ |
1795330314866786304 |