“Not a box!”: Transformations of the senses assigned to a cardboard box

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Jacqueline da Silva
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Silva, Elenice de Brito Teixeira, Neves, Vanessa Ferraz de Almeida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/9934
Resumo: This article argues that play is an activity that produces subjectivities, meanings, narratives, and, therefore, human consciousness in historically and culturally situated conditions. From the historical-cultural theory and ethnography in education, we argue that play is an act of creating possibilities, both for participation in the social group and for the production of meanings for what happens in collective life, through the analysis of creation meanings for a cardboard box in the event “Não é uma caixa!” [“Not a box!”]. We conclude that play creates contradictions between the perceptive, narrative, and imaginary fields, expanding the possibilities of action, language, and social relations, which drives the cultural development of children.
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spelling “Not a box!”: Transformations of the senses assigned to a cardboard box“¡No es una caja!”: Transformaciones de los sentidos atribuidos a una caja de cartón «Ceci n’est pas une boîte!»: Transformations des significations attribuées à une boîte en carton“Não é uma caixa!”: Transformações dos sentidos atribuídos a uma caixa de papelãoBrincadeiraImaginaçãoTeoria Histórico-culturalEtnografiaPlayImaginationHistorical-cultural TheoryEthnographyplay and imaginationJeuxImaginationThéorie Historique et CulturelleEthnographiejeu et imaginationJuegoImaginaciónTeoría Histórica y CulturalEtnografíajuego e imaginacionThis article argues that play is an activity that produces subjectivities, meanings, narratives, and, therefore, human consciousness in historically and culturally situated conditions. From the historical-cultural theory and ethnography in education, we argue that play is an act of creating possibilities, both for participation in the social group and for the production of meanings for what happens in collective life, through the analysis of creation meanings for a cardboard box in the event “Não é uma caixa!” [“Not a box!”]. We conclude that play creates contradictions between the perceptive, narrative, and imaginary fields, expanding the possibilities of action, language, and social relations, which drives the cultural development of children.Este artículo tiene como objetivo argumentar que el juego es una actividad de producción de subjetividades, significados, narrativas y, por tanto, conciencia humana en condiciones histórica y culturalmente situadas. A partir de la teoría histórico-cultural y de la etnografía en educación, discutimos que el juego es un acto de creación de posibilidades, tanto de participación en el grupo social como de producción de significados para lo que sucede en la vida colectiva, a través del análisis de la creación de significados para un caja de cartón en el evento “¡Não é uma caixa!” [“¡No es una caja!”]. Concluimos que el juego crea contradicciones entre los campos perceptivo, narrativo e imaginario, ampliando las posibilidades de acción, lenguaje y relaciones sociales, lo que impulsa el desarrollo cultural de los niños.L’objectif de cet article est de démontrer que, dans des conditions historiques et culturelles données, les jeux produisent des subjectivités, des significations, des récits et, par conséquent, une conscience humaine. À partir de la théorie historico-culturelle et de l’ethnographie de l’éducation, nous considérons que les jeux sont un acte de création de possibilités, non seulement de participation dans le groupe social mais aussi de production des significations pour tout ce qui se passe dans la vie collective. En partant de l’événement intitulé «Não é uma caixa!» [«Ceci n’est pas une boîte!»], la recherche vise à analyser la création de significations pour une boîte en carton. Nous concluons que les jeux créent des contradictions dans les domaines perceptif, narratif et imaginaire qui élargissent les possibilités d’action, de langage et de relations sociales, favorisant ainsi le développement culturel des enfants.Este artigo tem como objetivo argumentar que a brincadeira é uma atividade de produção de subjetividades, significações, narrativas e, portanto, de consciência humana em condições histórica e culturalmente situadas. A partir da teoria histórico-cultural e da etnografia em educação, discutimos que a brincadeira é um ato de criação de possibilidades, tanto de participação no grupo social como de produção de sentidos para o que acontece na vida coletiva, por meio da análise de criação de sentidos para uma caixa de papelão no evento “Não é uma caixa!”. Concluímos que a brincadeira cria contradições entre os campos perceptivo, narrativo e imaginário, ampliando as possibilidades de ação, linguagem e relações sociais, o que impulsiona o desenvolvimento cultural das crianças.Fundação Carlos Chagas2023-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/9934Cadernos de Pesquisa; Vol. 53 (2023); e09934Cadernos de Pesquisa; Vol. 53 (2023); e09934Cadernos de Pesquisa; Vol. 53 (2023); e09934Cadernos de Pesquisa; v. 53 (2023); e099341980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. 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