Sharing the education of young children in early childhood schools
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3052 |
Resumo: | This article discusses how early childhood education is shared between families and educators, in pre-schools. The investigation consisted of qualitative research, by means of an ethnographic case study, conducted in 2010 and 2011, in a Centro de Educação Infantil – CEI (Early Childhood Center-ECC), a public municipal school in São Paulo, which accepts children aged from 0 to 4 years. The methodological procedures combined participant observation, document analysis and semi-structured interviews with the CEI team and with the families. The results showed that the relationship between educators and families is permeated by conflicts and, for the establishment of a partnership, it is necessary to promote actions to ensure an ongoing dialogue about collective education of children. |
id |
FCC-1_cb1fc27eaf0e47806ee8c3b5ef9717d4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3052 |
network_acronym_str |
FCC-1 |
network_name_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Sharing the education of young children in early childhood schoolsLa puesta en común de la educación de los niños pequeños en las instituciones de educación infantilO compartilhamento da educação das crianças pequenas nas instituições de educação infantilEducação InfantilRelações Escola-FamíliaCuidados com a CriançaEducación InfantilRelación Padres-EscuelaCuidado de NiñosEarly Childhood EducationFamily school relationshipChild CareThis article discusses how early childhood education is shared between families and educators, in pre-schools. The investigation consisted of qualitative research, by means of an ethnographic case study, conducted in 2010 and 2011, in a Centro de Educação Infantil – CEI (Early Childhood Center-ECC), a public municipal school in São Paulo, which accepts children aged from 0 to 4 years. The methodological procedures combined participant observation, document analysis and semi-structured interviews with the CEI team and with the families. The results showed that the relationship between educators and families is permeated by conflicts and, for the establishment of a partnership, it is necessary to promote actions to ensure an ongoing dialogue about collective education of children.En este artículo se discute la puesta en común, entre familias y educadores, de la educación de niños pequeños en las instituciones de educación infantil. Se supone que tal interacción en el marco de las instituciones de educación infantil es uno de los elementos clave para la constitución de una educación infantil democrática y de calidad. El trabajo consistió en una investigación cualitativa, mediante estudio de caso de cuño etnográfico, efectuado en el periodo del 2010 al 2011 en un Centro de Educación Infantil – CEI – público de la red municipal de São Paulo, que atiende a niños de 0 a 4 años. Los procedimientos metodológicos conjugaron observación participante, análisis documental y entrevista semiestructurada con el equipo del CEI y las familias. Los resultados pusieron en evidencia que la relación entre educadores y familiares está permeada por conflictos, y para que haya efectivamente una relación entre aliados hay que comprender cómo los profesionales y las familias conciben la puesta en común de la educación y el cuidado de los niños pequeños, así como promover acciones que aseguren un diálogo permanente en lo que concierne a la educación colectiva de este niño.Neste artigo discute-se o compartilhamento, entre famílias e educadores, da educação de crianças pequenas nas instituições de educação infantil. A investigação consistiu em uma pesquisa qualitativa, mediante estudo de caso de cunho etnográfico, realizado no período de 2010 e 2011, em um Centro de Educação Infantil – CEI – da rede municipal de São Paulo, que atende crianças de 0 a 4 anos. Os procedimentos metodológicos conjugaram observação participante, análise documental e entrevista semiestruturada com a equipe do CEI e com as famílias. Os resultados evidenciaram que a relação entre educadores e familiares é permeada por conflitos, e para a efetivação de uma relação de parceria, é preciso promover ações que garantam um diálogo permanente a respeito da educação coletiva das crianças.Fundação Carlos Chagas2015-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3052Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 157: jul./set.2015; 652-679Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 Núm. 157: jul./set.2015; 652-679Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 157: jul./set.2015; 652-679Cadernos de Pesquisa; v. 45 n. 157: jul./set.2015; 652-6791980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3052/pdf12Copyright (c) 2015 Cadernos de Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessMonção, Maria Aparecida Guedes2015-10-01T13:53:27Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3052Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2015-10-01T13:53:27Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sharing the education of young children in early childhood schools La puesta en común de la educación de los niños pequeños en las instituciones de educación infantil O compartilhamento da educação das crianças pequenas nas instituições de educação infantil |
title |
Sharing the education of young children in early childhood schools |
spellingShingle |
Sharing the education of young children in early childhood schools Monção, Maria Aparecida Guedes Educação Infantil Relações Escola-Família Cuidados com a Criança Educación Infantil Relación Padres-Escuela Cuidado de Niños Early Childhood Education Family school relationship Child Care |
title_short |
Sharing the education of young children in early childhood schools |
title_full |
Sharing the education of young children in early childhood schools |
title_fullStr |
Sharing the education of young children in early childhood schools |
title_full_unstemmed |
Sharing the education of young children in early childhood schools |
title_sort |
Sharing the education of young children in early childhood schools |
author |
Monção, Maria Aparecida Guedes |
author_facet |
Monção, Maria Aparecida Guedes |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Monção, Maria Aparecida Guedes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Infantil Relações Escola-Família Cuidados com a Criança Educación Infantil Relación Padres-Escuela Cuidado de Niños Early Childhood Education Family school relationship Child Care |
topic |
Educação Infantil Relações Escola-Família Cuidados com a Criança Educación Infantil Relación Padres-Escuela Cuidado de Niños Early Childhood Education Family school relationship Child Care |
description |
This article discusses how early childhood education is shared between families and educators, in pre-schools. The investigation consisted of qualitative research, by means of an ethnographic case study, conducted in 2010 and 2011, in a Centro de Educação Infantil – CEI (Early Childhood Center-ECC), a public municipal school in São Paulo, which accepts children aged from 0 to 4 years. The methodological procedures combined participant observation, document analysis and semi-structured interviews with the CEI team and with the families. The results showed that the relationship between educators and families is permeated by conflicts and, for the establishment of a partnership, it is necessary to promote actions to ensure an ongoing dialogue about collective education of children. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-09-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3052 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3052 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3052/pdf12 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Cadernos de Pesquisa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Cadernos de Pesquisa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 157: jul./set.2015; 652-679 Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 Núm. 157: jul./set.2015; 652-679 Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 157: jul./set.2015; 652-679 Cadernos de Pesquisa; v. 45 n. 157: jul./set.2015; 652-679 1980-5314 0100-1574 reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
collection |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br |
_version_ |
1795330314880417793 |