Sharing the education of young children in early childhood schools

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Monção, Maria Aparecida Guedes
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3052
Resumo: This article discusses how early childhood education is shared between families and educators, in pre-schools. The investigation consisted of qualitative research, by means of an ethnographic case study, conducted in 2010 and 2011, in a Centro de Educação Infantil – CEI (Early Childhood Center-ECC), a public municipal school in São Paulo, which accepts children aged from 0 to 4 years. The methodological procedures combined participant observation, document analysis and semi-structured interviews with the CEI team and with the families. The results showed that the relationship between educators and families is permeated by conflicts and, for the establishment of a partnership, it is necessary to promote actions to ensure an ongoing dialogue about collective education of children.
id FCC-1_cb1fc27eaf0e47806ee8c3b5ef9717d4
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3052
network_acronym_str FCC-1
network_name_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository_id_str
spelling Sharing the education of young children in early childhood schoolsLa puesta en común de la educación de los niños pequeños en las instituciones de educación infantilO compartilhamento da educação das crianças pequenas nas instituições de educação infantilEducação InfantilRelações Escola-FamíliaCuidados com a CriançaEducación InfantilRelación Padres-EscuelaCuidado de NiñosEarly Childhood EducationFamily school relationshipChild CareThis article discusses how early childhood education is shared between families and educators, in pre-schools. The investigation consisted of qualitative research, by means of an ethnographic case study, conducted in 2010 and 2011, in a Centro de Educação Infantil – CEI (Early Childhood Center-ECC), a public municipal school in São Paulo, which accepts children aged from 0 to 4 years. The methodological procedures combined participant observation, document analysis and semi-structured interviews with the CEI team and with the families. The results showed that the relationship between educators and families is permeated by conflicts and, for the establishment of a partnership, it is necessary to promote actions to ensure an ongoing dialogue about collective education of children.En este artículo se discute la puesta en común, entre familias y educadores, de la educación de niños pequeños en las instituciones de educación infantil. Se supone que tal interacción en el marco de las instituciones de educación infantil es uno de los elementos clave para la constitución de una educación infantil democrática y de calidad. El trabajo consistió en una investigación cualitativa, mediante estudio de caso de cuño etnográfico, efectuado en el periodo del 2010 al 2011 en un Centro de Educación Infantil – CEI – público de la red municipal de São Paulo, que atiende a niños de 0 a 4 años. Los procedimientos metodológicos conjugaron observación participante, análisis documental y entrevista semiestructurada con el equipo del CEI y las familias. Los resultados pusieron en evidencia que la relación entre educadores y familiares está permeada por conflictos, y para que haya efectivamente una relación entre aliados hay que comprender cómo los profesionales y las familias conciben la puesta en común de la educación y el cuidado de los niños pequeños, así como promover acciones que aseguren un diálogo permanente en lo que concierne a la educación colectiva de este niño.Neste artigo discute-se o compartilhamento, entre famílias e educadores, da educação de crianças pequenas nas instituições de educação infantil. A investigação consistiu em uma pesquisa qualitativa, mediante estudo de caso de cunho etnográfico, realizado no período de 2010 e 2011, em um Centro de Educação Infantil – CEI – da rede municipal de São Paulo, que atende crianças de 0 a 4 anos. Os procedimentos metodológicos conjugaram observação participante, análise documental e entrevista semiestruturada com a equipe do CEI e com as famílias.  Os resultados evidenciaram que a relação entre educadores e familiares é permeada por conflitos, e para a efetivação de uma relação de parceria, é preciso promover ações que garantam um diálogo permanente a respeito da educação coletiva das crianças.Fundação Carlos Chagas2015-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3052Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 157: jul./set.2015; 652-679Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 Núm. 157: jul./set.2015; 652-679Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 157: jul./set.2015; 652-679Cadernos de Pesquisa; v. 45 n. 157: jul./set.2015; 652-6791980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3052/pdf12Copyright (c) 2015 Cadernos de Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessMonção, Maria Aparecida Guedes2015-10-01T13:53:27Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3052Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2015-10-01T13:53:27Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Sharing the education of young children in early childhood schools
La puesta en común de la educación de los niños pequeños en las instituciones de educación infantil
O compartilhamento da educação das crianças pequenas nas instituições de educação infantil
title Sharing the education of young children in early childhood schools
spellingShingle Sharing the education of young children in early childhood schools
Monção, Maria Aparecida Guedes
Educação Infantil
Relações Escola-Família
Cuidados com a Criança
Educación Infantil
Relación Padres-Escuela
Cuidado de Niños
Early Childhood Education
Family school relationship
Child Care
title_short Sharing the education of young children in early childhood schools
title_full Sharing the education of young children in early childhood schools
title_fullStr Sharing the education of young children in early childhood schools
title_full_unstemmed Sharing the education of young children in early childhood schools
title_sort Sharing the education of young children in early childhood schools
author Monção, Maria Aparecida Guedes
author_facet Monção, Maria Aparecida Guedes
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Monção, Maria Aparecida Guedes
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Infantil
Relações Escola-Família
Cuidados com a Criança
Educación Infantil
Relación Padres-Escuela
Cuidado de Niños
Early Childhood Education
Family school relationship
Child Care
topic Educação Infantil
Relações Escola-Família
Cuidados com a Criança
Educación Infantil
Relación Padres-Escuela
Cuidado de Niños
Early Childhood Education
Family school relationship
Child Care
description This article discusses how early childhood education is shared between families and educators, in pre-schools. The investigation consisted of qualitative research, by means of an ethnographic case study, conducted in 2010 and 2011, in a Centro de Educação Infantil – CEI (Early Childhood Center-ECC), a public municipal school in São Paulo, which accepts children aged from 0 to 4 years. The methodological procedures combined participant observation, document analysis and semi-structured interviews with the CEI team and with the families. The results showed that the relationship between educators and families is permeated by conflicts and, for the establishment of a partnership, it is necessary to promote actions to ensure an ongoing dialogue about collective education of children.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3052
url https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3052
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3052/pdf12
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Cadernos de Pesquisa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Cadernos de Pesquisa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 157: jul./set.2015; 652-679
Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 Núm. 157: jul./set.2015; 652-679
Cadernos de Pesquisa; Vol. 45 No. 157: jul./set.2015; 652-679
Cadernos de Pesquisa; v. 45 n. 157: jul./set.2015; 652-679
1980-5314
0100-1574
reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
collection Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br
_version_ 1795330314880417793