Bullying among girls: relational frames of the construction of gender identities
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5708 |
Resumo: | Conducted in two lower secondary schools (for children aged approximately 11 to 14 years) in São Paulo and Salvador cities, this ethnographic study analyzes how adolescent girls negotiate gender identities in the relational frames of bullying. As a process of social control, bullying is based on difference games that lead to the learning of gender norms. Discussing bullying as gender violence shows how girls manipulate traditional female categorizations and attributes to promote social distinctions and power inequality between them. Power and status disputes not only contribute to the social ordering of the group by regulating sexuality and stereotyped behaviors of feminine delicacy and care, but also make it possible to claim egalitarian values and practices. |
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Bullying among girls: relational frames of the construction of gender identitiesAcoso escolar entre chicas: tramas relacionales de la construcción de identidades de géneroBullying chez les filles: complots relationnels de la construction des identités de genreBullying entre meninas: tramas relacionais da construção de identidades de gênerobullyinggênerosocializaçãoadolescênciaBullying e Construção da identidade de Gênerol'intimidationrelations de genresocialisationadolescenceintimidaciónrelaciones de génerosocializaciónadolescenciabullyinggendersocializationadolescenceConducted in two lower secondary schools (for children aged approximately 11 to 14 years) in São Paulo and Salvador cities, this ethnographic study analyzes how adolescent girls negotiate gender identities in the relational frames of bullying. As a process of social control, bullying is based on difference games that lead to the learning of gender norms. Discussing bullying as gender violence shows how girls manipulate traditional female categorizations and attributes to promote social distinctions and power inequality between them. Power and status disputes not only contribute to the social ordering of the group by regulating sexuality and stereotyped behaviors of feminine delicacy and care, but also make it possible to claim egalitarian values and practices.Este estudio etnográfico realizado en dos escuelas públicas de educación secundaria, en São Paulo y Salvador analiza cómo las adolescentes negocian identidades de género en las tramas relacionales del acoso escolar. Conformando un proceso de control social, el bullying se basa en juegos de diferencias que conducen a la aprehensión de normas de género. La discusión del acoso escolar como violencia de género muestra cómo las chicas manipulan categorizaciones y atributos femeninos tradicionales para promover distinciones sociales y desigualdades de poder entre ellas. Las disputas por poder y status subsidian el ordenamiento social del grupo, por medio de la regulación de la sexualidad y de comportamientos estereotipados de delicadeza y cuidado femenino, pero también posibilitan la reivindicación de valores y prácticas igualitarios.Cette étude ethnographique réalisée dans deux collèges publiques, à São Paulo et à Salvador, analyse comment les adolescentes négocient les identités de genre dans les complots relationnels de l’intimidation. A la façon d’un processus de contrôle social, l’intimidation est basée sur des jeux de différences qui conduisent à l’absorption des normes de genre. La discussion sur le bullying en tant que violence de genre montre comment les fi lles manipulent les catégorisations et les attributs féminins traditionnels pour promouvoir des distinctions sociales et des inégalités de pouvoir entre elles. Les confl its de pouvoir et de statut soutiennent l’ordre social du groupe par moyen de la régulation de la sexualité et les comportements stéréotypés de la délicatesse et des soins féminins, mais permettent aussi revendiquer des valeurs et des pratiques égalitaires.Este estudo etnográfico realizado em duas escolas públicas de ensino fundamental II, de São Paulo e Salvador, analisa como meninas adolescentes negociam identidades de gênero nas tramas relacionais do bullying. Conformando um processo de controle social, o bullying assenta-se em jogos de diferenças que conduzem à apreensão de normas de gênero. A discussão do bullying como violência de gênero mostra como meninas manipulam categorizações e atributos femininos tradicionais para promover distinções sociais e desigualdades de poder entre elas. As disputas por poder e status subsidiam o ordenamento social do grupo, por meio da regulação da sexualidade e de comportamentos estereotipados de delicadeza e cuidado feminino, mas também possibilitam a reivindicação de valores e práticas igualitários.Fundação Carlos Chagas2019-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5708Cadernos de Pesquisa; Vol. 49 No. 171: jan./mar.2019; 160-179Cadernos de Pesquisa; Vol. 49 Núm. 171: jan./mar.2019; 160-179Cadernos de Pesquisa; Vol. 49 No. 171: jan./mar.2019; 160-179Cadernos de Pesquisa; v. 49 n. 171: jan./mar.2019; 160-1791980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5708/pdfCopyright (c) 2019 Cadernos de Pesquisahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGuimarães, JamileCabral, Cristiane da Silva2022-11-04T14:54:18Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5708Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2022-11-04T14:54:18Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
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