Engineering students: between empowerment and gender binarism

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moraes, Adriana Zomer de
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Cruz, Tânia Mara
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5159
Resumo: This article, based on interviews with ninth semester engineering students (2014), deals with their academic experiences and conceptions of gender in the professional field. The dialectical and historical materialism, as a reference, aims to establish connections between the private and the social totality and between subjectivity and objectivity in the historical process of transformations and permanence. The increase in the number of admissions of women in engineering programs demands a continuous confrontation of female students who express empowerment strategies paradoxically accompanied by attributes supported by gender binarism. In turn, colleagues and teachers tend to reinforce the sexual division of work in new ways.
id FCC-1_f524234db8c4f66fe1be1f50b3fd8f0a
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5159
network_acronym_str FCC-1
network_name_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository_id_str
spelling Engineering students: between empowerment and gender binarismEstudiantes de ingeniería: entre el empoderamiento y el binarismo de géneroÉtudiants ingénieurs: entre l’autonomisation et le binarisme de genreEstudantes de engenharia: entre o empoderamento e o binarismo de gêneroEstudiantesIngenieríaTrabajoRelaciones de GéneroÉtudiantesIngénierieTravailRelations de GenreStudentsEngineeringLabourGender RelationsEstudantesEngenhariaTrabalhoRelações de Gêneroengenhariaeducação superiorgêneroThis article, based on interviews with ninth semester engineering students (2014), deals with their academic experiences and conceptions of gender in the professional field. The dialectical and historical materialism, as a reference, aims to establish connections between the private and the social totality and between subjectivity and objectivity in the historical process of transformations and permanence. The increase in the number of admissions of women in engineering programs demands a continuous confrontation of female students who express empowerment strategies paradoxically accompanied by attributes supported by gender binarism. In turn, colleagues and teachers tend to reinforce the sexual division of work in new ways.Este artículo trata, a partir de entrevistas con estudiantes de Ingeniería del noveno periodo (2014), de sus experiencias académicas y concepciones de género en relación al campo profesional. El materialismo histórico y dialéctico, como referencial, pretende establecer las conexiones entre lo particular y la totalidad social, y entre la subjetividad y la objetividad en el proceso histórico de transformaciones y permanencias. El aumento del ingreso de las mujeres en las Ingenierías exige continuo enfrentamiento de las estudiantes, que expresan estrategias de empoderamiento contradictoriamente acompañadas de atributos sustentados en binarismos de género. Por su parte, colegas y profesores tienden a reforzar la división sexual del trabajo en nuevas formas.Cet article présente une analyse, menée à partir d’entretiens avec des femmes étudiants ingénieurs (2014) sur leurs expériences académiques et leurs conceptions sur l’égalité des genres dans le domaine professionnel. En prenant comme référentiel le matérialisme historique et dialectique, cette étude vise à établir les connexions entre le particulier et la totatilité du social, ainsi qu’entre la subjectivité et l’objectivité dans le processus historique de transformations et de permanences. La présence accrue des femmes dans les cours d’ingénierie implique des affrontements continus de la part des étudiantes qui ont recours à des stratégies d’empowerment, paradoxalement accompagnées d’attributs renvoyant au binarisme de genre. De leur côté, leurs collègues mâles et les enseignants ont tendance à renforcer la division sexuelle du travail par de nouveaux moyens. Este artigo trata, a partir de entrevistas com estudantes de Engenharia (2014), de suas experiências acadêmicas e concepções de gênero em relação ao campo profissional. O materialismo histórico e dialético, como referencial, visa a estabelecer as conexões entre o particular e a totalidade social, e entre a subjetividade e a objetividade no processo histórico de transformações e permanências. O aumento do ingresso das mulheres nas engenharias exige contínuo enfrentamento das estudantes, que expressam estratégias de empoderamento contraditoriamente acompanhadas de atributos sustentados em binarismos de gênero. Por sua vez, os colegas e os professores tendem a reforçar a divisão sexual do trabalho em novas formas.Fundação Carlos Chagas2018-07-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5159Cadernos de Pesquisa; Vol. 48 No. 168: abr./jun.2018; 572-598Cadernos de Pesquisa; Vol. 48 Núm. 168: abr./jun.2018; 572-598Cadernos de Pesquisa; Vol. 48 No. 168: abr./jun.2018; 572-598Cadernos de Pesquisa; v. 48 n. 168: abr./jun.2018; 572-5981980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5159/pdfCopyright (c) 2018 Cadernos de Pesquisahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoraes, Adriana Zomer deCruz, Tânia Mara2022-12-01T15:28:28Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5159Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2022-12-01T15:28:28Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Engineering students: between empowerment and gender binarism
Estudiantes de ingeniería: entre el empoderamiento y el binarismo de género
Étudiants ingénieurs: entre l’autonomisation et le binarisme de genre
Estudantes de engenharia: entre o empoderamento e o binarismo de gênero
title Engineering students: between empowerment and gender binarism
spellingShingle Engineering students: between empowerment and gender binarism
Moraes, Adriana Zomer de
Estudiantes
Ingeniería
Trabajo
Relaciones de Género
Étudiantes
Ingénierie
Travail
Relations de Genre
Students
Engineering
Labour
Gender Relations
Estudantes
Engenharia
Trabalho
Relações de Gênero
engenharia
educação superior
gênero
title_short Engineering students: between empowerment and gender binarism
title_full Engineering students: between empowerment and gender binarism
title_fullStr Engineering students: between empowerment and gender binarism
title_full_unstemmed Engineering students: between empowerment and gender binarism
title_sort Engineering students: between empowerment and gender binarism
author Moraes, Adriana Zomer de
author_facet Moraes, Adriana Zomer de
Cruz, Tânia Mara
author_role author
author2 Cruz, Tânia Mara
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moraes, Adriana Zomer de
Cruz, Tânia Mara
dc.subject.por.fl_str_mv Estudiantes
Ingeniería
Trabajo
Relaciones de Género
Étudiantes
Ingénierie
Travail
Relations de Genre
Students
Engineering
Labour
Gender Relations
Estudantes
Engenharia
Trabalho
Relações de Gênero
engenharia
educação superior
gênero
topic Estudiantes
Ingeniería
Trabajo
Relaciones de Género
Étudiantes
Ingénierie
Travail
Relations de Genre
Students
Engineering
Labour
Gender Relations
Estudantes
Engenharia
Trabalho
Relações de Gênero
engenharia
educação superior
gênero
description This article, based on interviews with ninth semester engineering students (2014), deals with their academic experiences and conceptions of gender in the professional field. The dialectical and historical materialism, as a reference, aims to establish connections between the private and the social totality and between subjectivity and objectivity in the historical process of transformations and permanence. The increase in the number of admissions of women in engineering programs demands a continuous confrontation of female students who express empowerment strategies paradoxically accompanied by attributes supported by gender binarism. In turn, colleagues and teachers tend to reinforce the sexual division of work in new ways.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5159
url https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5159
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5159/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Cadernos de Pesquisa
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Cadernos de Pesquisa
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa; Vol. 48 No. 168: abr./jun.2018; 572-598
Cadernos de Pesquisa; Vol. 48 Núm. 168: abr./jun.2018; 572-598
Cadernos de Pesquisa; Vol. 48 No. 168: abr./jun.2018; 572-598
Cadernos de Pesquisa; v. 48 n. 168: abr./jun.2018; 572-598
1980-5314
0100-1574
reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
collection Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br
_version_ 1795330315974082560