Engineering students: between empowerment and gender binarism
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5159 |
Resumo: | This article, based on interviews with ninth semester engineering students (2014), deals with their academic experiences and conceptions of gender in the professional field. The dialectical and historical materialism, as a reference, aims to establish connections between the private and the social totality and between subjectivity and objectivity in the historical process of transformations and permanence. The increase in the number of admissions of women in engineering programs demands a continuous confrontation of female students who express empowerment strategies paradoxically accompanied by attributes supported by gender binarism. In turn, colleagues and teachers tend to reinforce the sexual division of work in new ways. |
id |
FCC-1_f524234db8c4f66fe1be1f50b3fd8f0a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5159 |
network_acronym_str |
FCC-1 |
network_name_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Engineering students: between empowerment and gender binarismEstudiantes de ingeniería: entre el empoderamiento y el binarismo de géneroÉtudiants ingénieurs: entre l’autonomisation et le binarisme de genreEstudantes de engenharia: entre o empoderamento e o binarismo de gêneroEstudiantesIngenieríaTrabajoRelaciones de GéneroÉtudiantesIngénierieTravailRelations de GenreStudentsEngineeringLabourGender RelationsEstudantesEngenhariaTrabalhoRelações de Gêneroengenhariaeducação superiorgêneroThis article, based on interviews with ninth semester engineering students (2014), deals with their academic experiences and conceptions of gender in the professional field. The dialectical and historical materialism, as a reference, aims to establish connections between the private and the social totality and between subjectivity and objectivity in the historical process of transformations and permanence. The increase in the number of admissions of women in engineering programs demands a continuous confrontation of female students who express empowerment strategies paradoxically accompanied by attributes supported by gender binarism. In turn, colleagues and teachers tend to reinforce the sexual division of work in new ways.Este artículo trata, a partir de entrevistas con estudiantes de Ingeniería del noveno periodo (2014), de sus experiencias académicas y concepciones de género en relación al campo profesional. El materialismo histórico y dialéctico, como referencial, pretende establecer las conexiones entre lo particular y la totalidad social, y entre la subjetividad y la objetividad en el proceso histórico de transformaciones y permanencias. El aumento del ingreso de las mujeres en las Ingenierías exige continuo enfrentamiento de las estudiantes, que expresan estrategias de empoderamiento contradictoriamente acompañadas de atributos sustentados en binarismos de género. Por su parte, colegas y profesores tienden a reforzar la división sexual del trabajo en nuevas formas.Cet article présente une analyse, menée à partir d’entretiens avec des femmes étudiants ingénieurs (2014) sur leurs expériences académiques et leurs conceptions sur l’égalité des genres dans le domaine professionnel. En prenant comme référentiel le matérialisme historique et dialectique, cette étude vise à établir les connexions entre le particulier et la totatilité du social, ainsi qu’entre la subjectivité et l’objectivité dans le processus historique de transformations et de permanences. La présence accrue des femmes dans les cours d’ingénierie implique des affrontements continus de la part des étudiantes qui ont recours à des stratégies d’empowerment, paradoxalement accompagnées d’attributs renvoyant au binarisme de genre. De leur côté, leurs collègues mâles et les enseignants ont tendance à renforcer la division sexuelle du travail par de nouveaux moyens. Este artigo trata, a partir de entrevistas com estudantes de Engenharia (2014), de suas experiências acadêmicas e concepções de gênero em relação ao campo profissional. O materialismo histórico e dialético, como referencial, visa a estabelecer as conexões entre o particular e a totalidade social, e entre a subjetividade e a objetividade no processo histórico de transformações e permanências. O aumento do ingresso das mulheres nas engenharias exige contínuo enfrentamento das estudantes, que expressam estratégias de empoderamento contraditoriamente acompanhadas de atributos sustentados em binarismos de gênero. Por sua vez, os colegas e os professores tendem a reforçar a divisão sexual do trabalho em novas formas.Fundação Carlos Chagas2018-07-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5159Cadernos de Pesquisa; Vol. 48 No. 168: abr./jun.2018; 572-598Cadernos de Pesquisa; Vol. 48 Núm. 168: abr./jun.2018; 572-598Cadernos de Pesquisa; Vol. 48 No. 168: abr./jun.2018; 572-598Cadernos de Pesquisa; v. 48 n. 168: abr./jun.2018; 572-5981980-53140100-1574reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online)instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5159/pdfCopyright (c) 2018 Cadernos de Pesquisahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoraes, Adriana Zomer deCruz, Tânia Mara2022-12-01T15:28:28Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5159Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/indexhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpcadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br1980-53140100-1574opendoar:2022-12-01T15:28:28Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Engineering students: between empowerment and gender binarism Estudiantes de ingeniería: entre el empoderamiento y el binarismo de género Étudiants ingénieurs: entre l’autonomisation et le binarisme de genre Estudantes de engenharia: entre o empoderamento e o binarismo de gênero |
title |
Engineering students: between empowerment and gender binarism |
spellingShingle |
Engineering students: between empowerment and gender binarism Moraes, Adriana Zomer de Estudiantes Ingeniería Trabajo Relaciones de Género Étudiantes Ingénierie Travail Relations de Genre Students Engineering Labour Gender Relations Estudantes Engenharia Trabalho Relações de Gênero engenharia educação superior gênero |
title_short |
Engineering students: between empowerment and gender binarism |
title_full |
Engineering students: between empowerment and gender binarism |
title_fullStr |
Engineering students: between empowerment and gender binarism |
title_full_unstemmed |
Engineering students: between empowerment and gender binarism |
title_sort |
Engineering students: between empowerment and gender binarism |
author |
Moraes, Adriana Zomer de |
author_facet |
Moraes, Adriana Zomer de Cruz, Tânia Mara |
author_role |
author |
author2 |
Cruz, Tânia Mara |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moraes, Adriana Zomer de Cruz, Tânia Mara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estudiantes Ingeniería Trabajo Relaciones de Género Étudiantes Ingénierie Travail Relations de Genre Students Engineering Labour Gender Relations Estudantes Engenharia Trabalho Relações de Gênero engenharia educação superior gênero |
topic |
Estudiantes Ingeniería Trabajo Relaciones de Género Étudiantes Ingénierie Travail Relations de Genre Students Engineering Labour Gender Relations Estudantes Engenharia Trabalho Relações de Gênero engenharia educação superior gênero |
description |
This article, based on interviews with ninth semester engineering students (2014), deals with their academic experiences and conceptions of gender in the professional field. The dialectical and historical materialism, as a reference, aims to establish connections between the private and the social totality and between subjectivity and objectivity in the historical process of transformations and permanence. The increase in the number of admissions of women in engineering programs demands a continuous confrontation of female students who express empowerment strategies paradoxically accompanied by attributes supported by gender binarism. In turn, colleagues and teachers tend to reinforce the sexual division of work in new ways. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-07-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5159 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5159 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5159/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Cadernos de Pesquisa https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Cadernos de Pesquisa https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa; Vol. 48 No. 168: abr./jun.2018; 572-598 Cadernos de Pesquisa; Vol. 48 Núm. 168: abr./jun.2018; 572-598 Cadernos de Pesquisa; Vol. 48 No. 168: abr./jun.2018; 572-598 Cadernos de Pesquisa; v. 48 n. 168: abr./jun.2018; 572-598 1980-5314 0100-1574 reponame:Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
collection |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Online) - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadpesq@fcc.org.br||cadpesq@fcc.org.br |
_version_ |
1795330315974082560 |