Understanding the Simave in the light of the three generations of basic education evaluation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Franco, Karla Oliveira
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Calderón, Adolfo Ignacio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3826
Resumo: This article presents an overview of the deployment process of the Sistema Mineiro de Avaliação da Educação Pública (Simave), in order to understand its development in the light of three generations of evaluation of Basic Education in Brazil. These generations were identified through a bibliographical study of the Simave deployment process. The first generation was identified in experiments undertaken before Simave and in the first years of this system (2000-2002), period guided by the diagnostic nature of the evaluations. The second generation of evaluation was identified between 2003 and 2007 and marked by the beginning of the Results Agreement Program of the Government of Minas Gerais involving performance targets and results management. The third generation, started in 2007, was marked by a second phase of the Results Agreement Program, involving the payment of the productivity bonus linked to the performance of students in the Simave evaluation tests.
id FCC-2_092c305e9aa0a6a7a119957b2eee76b4
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3826
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Understanding the Simave in the light of the three generations of basic education evaluationSimave a la luz de las tres generaciones de evaluación de la educación básicaO Simave à luz das três gerações de avaliação da educação básicaSimaveAvaliação em Larga EscalaEducação BásicaAvaliação de Sistemas.Avaliação de SistemasSimaveEvaluación en Gran EscalaEducación BásicaEvaluación de Sistemas.SimaveLarge-Scale EvaluationBasic EducationEvaluation Systems.This article presents an overview of the deployment process of the Sistema Mineiro de Avaliação da Educação Pública (Simave), in order to understand its development in the light of three generations of evaluation of Basic Education in Brazil. These generations were identified through a bibliographical study of the Simave deployment process. The first generation was identified in experiments undertaken before Simave and in the first years of this system (2000-2002), period guided by the diagnostic nature of the evaluations. The second generation of evaluation was identified between 2003 and 2007 and marked by the beginning of the Results Agreement Program of the Government of Minas Gerais involving performance targets and results management. The third generation, started in 2007, was marked by a second phase of the Results Agreement Program, involving the payment of the productivity bonus linked to the performance of students in the Simave evaluation tests.Este artículo presenta un panorama del proceso de implantación del Sistema Mineiro de Avaliação da Educação Pública (Simave), con el objetivo de comprender su trayectoria a la luz de las tres generaciones de evaluación de la educación básica en Brasil en el periodo que abarca del 2000 al 2013. Por medio de estudio bibliográfico, se constató la existencia de dichas generaciones en el proceso de implantación del Simave. La primera fue identificada en experiencias anteriores al Simave y en los primeros años del referido sistema (2000-2002), periodo pautado por el carácter diagnóstico de las evaluaciones. Entre 2003 y 2007 se identificó la segunda generación, marcada por el inicio del programa Acuerdo de Resultados del Gobierno de Minas Gerais, que involucraba metas de desempeño y gestión por resultados. La tercera, iniciada en 2007, fue marcada por la segunda fase del Acuerdo de Resultados e implicaba el pago del premio por productividad vinculado al desempeño de los alumnos en las pruebas evaluativas de Simave.Este artigo apresenta um panorama do processo de implantação do Sistema Mineiro de Avaliação da Educação Pública (Simave), com objetivo de compreender sua trajetória à luz das três gerações de avaliação da educação básica no Brasil, no período entre 2000 e 2013. Por meio de estudo bibliográfico, constatou-se a existência dessas gerações no processo de implantação do Simave. A primeira foi identificada em experiências anteriores ao Simave e nos primeiros anos do referido sistema (2000-2002), período pautado pelo caráter diagnóstico das avaliações. Entre 2003 e 2007, foi identificada a segunda geração, marcada pelo início do programa Acordo de Resultados do Governo de Minas Gerais, envolvendo metas de desempenho e gestão por resultados. A terceira, iniciada em 2007, foi marcada pela segunda fase do Acordo de Resultados, envolvendo o pagamento do prêmio por produtividade atrelado ao desempenho dos alunos nos testes avaliativos do Simave.Fundação Carlos Chagas2017-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/382610.18222/eae.v0ix.3826Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 67 (2017): jan./abr. 2017; 132-159Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 67 (2017): jan./abr. 2017; 132-159Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 67 (2017): jan./abr. 2017; 132-159Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 67 (2017): jan./abr. 2017; 132-159Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 67 (2017): jan./abr. 2017; 132-1591984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3826/3345Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFranco, Karla OliveiraCalderón, Adolfo Ignacio2024-01-22T15:03:22Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3826Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-22T15:03:22Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Understanding the Simave in the light of the three generations of basic education evaluation
Simave a la luz de las tres generaciones de evaluación de la educación básica
O Simave à luz das três gerações de avaliação da educação básica
title Understanding the Simave in the light of the three generations of basic education evaluation
spellingShingle Understanding the Simave in the light of the three generations of basic education evaluation
Franco, Karla Oliveira
Simave
Avaliação em Larga Escala
Educação Básica
Avaliação de Sistemas.
Avaliação de Sistemas
Simave
Evaluación en Gran Escala
Educación Básica
Evaluación de Sistemas.
Simave
Large-Scale Evaluation
Basic Education
Evaluation Systems.
title_short Understanding the Simave in the light of the three generations of basic education evaluation
title_full Understanding the Simave in the light of the three generations of basic education evaluation
title_fullStr Understanding the Simave in the light of the three generations of basic education evaluation
title_full_unstemmed Understanding the Simave in the light of the three generations of basic education evaluation
title_sort Understanding the Simave in the light of the three generations of basic education evaluation
author Franco, Karla Oliveira
author_facet Franco, Karla Oliveira
Calderón, Adolfo Ignacio
author_role author
author2 Calderón, Adolfo Ignacio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Franco, Karla Oliveira
Calderón, Adolfo Ignacio
dc.subject.por.fl_str_mv Simave
Avaliação em Larga Escala
Educação Básica
Avaliação de Sistemas.
Avaliação de Sistemas
Simave
Evaluación en Gran Escala
Educación Básica
Evaluación de Sistemas.
Simave
Large-Scale Evaluation
Basic Education
Evaluation Systems.
topic Simave
Avaliação em Larga Escala
Educação Básica
Avaliação de Sistemas.
Avaliação de Sistemas
Simave
Evaluación en Gran Escala
Educación Básica
Evaluación de Sistemas.
Simave
Large-Scale Evaluation
Basic Education
Evaluation Systems.
description This article presents an overview of the deployment process of the Sistema Mineiro de Avaliação da Educação Pública (Simave), in order to understand its development in the light of three generations of evaluation of Basic Education in Brazil. These generations were identified through a bibliographical study of the Simave deployment process. The first generation was identified in experiments undertaken before Simave and in the first years of this system (2000-2002), period guided by the diagnostic nature of the evaluations. The second generation of evaluation was identified between 2003 and 2007 and marked by the beginning of the Results Agreement Program of the Government of Minas Gerais involving performance targets and results management. The third generation, started in 2007, was marked by a second phase of the Results Agreement Program, involving the payment of the productivity bonus linked to the performance of students in the Simave evaluation tests.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3826
10.18222/eae.v0ix.3826
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3826
identifier_str_mv 10.18222/eae.v0ix.3826
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3826/3345
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 67 (2017): jan./abr. 2017; 132-159
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 67 (2017): jan./abr. 2017; 132-159
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 67 (2017): jan./abr. 2017; 132-159
Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 67 (2017): jan./abr. 2017; 132-159
Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 67 (2017): jan./abr. 2017; 132-159
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422410174464