Paths taken in three decades of large-scale assessment in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fritsch, Rosangela
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Vitelli, Ricardo Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7792
Resumo: This article aims to account for the paths taken in knowledge production since the implementation of large-scale assessment policies three decades ago. A bibliographic review was carried out in indexed journals on SciELO and Capes Periodical Portal using the descriptor “large-scale assessment”. The 98 articles published between 1990 and 2020 found in the review were later submitted to bibliometric and interpretative analysis. Then, the profile and production characteristics were outlined, as well as the synthesis of the results, giving visibility to the objects and focus of interest of the studies. It was found that studies which criticize the large-scale assessment model are predominant and that there is a tendency for investigations oriented to measure the effects and effectiveness of evaluations.
id FCC-2_0b7727ac6cc2cf9ab6d52668b62b41cf
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7792
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Paths taken in three decades of large-scale assessment in Brazil Caminos recorridos en tres décadas de evaluación en gran escala en Brasil Caminhos trilhados em três décadas de avaliação em larga escala no BrasilEvaluación de la Educación Evaluación Externa Política de la Educación ConocimientoAvaliação da EducaçãoAvaliação Externa Avaliação das Políticas EducacionaisProdução do ConhecimentoEducational Evaluation External Assessment Educational Policy KnowledgeThis article aims to account for the paths taken in knowledge production since the implementation of large-scale assessment policies three decades ago. A bibliographic review was carried out in indexed journals on SciELO and Capes Periodical Portal using the descriptor “large-scale assessment”. The 98 articles published between 1990 and 2020 found in the review were later submitted to bibliometric and interpretative analysis. Then, the profile and production characteristics were outlined, as well as the synthesis of the results, giving visibility to the objects and focus of interest of the studies. It was found that studies which criticize the large-scale assessment model are predominant and that there is a tendency for investigations oriented to measure the effects and effectiveness of evaluations.El objetivo de este artículo es catalogar los caminos recorridos en la producción del conocimiento, tres décadas después de la implementación de políticas de evaluación en amplia escala. Para ello, se efectuó una investigación bibliográfica en revistas indizadas en SciElo y en el Portal de Revistas Capes, por medio del descriptor “evaluación en amplia escala”, que resultó en 98 artículos publicados entre 1990 y 2020, que fueron posteriormente sometidos a un análisis bibliométrico e interpretativo. A partir de ello se delinearon el perfil y las características de la producción, así como las síntesis de los resultados, para hacer visibles los objetos y focos de interés de los estudios. Se observó que predominan estudios críticos a la evaluación de gran escala y que hay una tendencia de investigaciones orientadas a medir los efectos y la eficacia de las evaluaciones.O objetivo deste artigo é inventariar os caminhos trilhados na produção de conhecimento após três décadas da implantação das políticas de avaliação em larga escala. Para isso, procedeu-se a uma pesquisa bibliográfica, em revistas indexadas no SciELO e no Portal de Periódicos Capes, por meio do descritor “avaliação em larga escala”, que resultou em 98 artigos publicados entre 1990 e 2020, posteriormente submetidos à análise bibliométrica e interpretativa. A partir disso, delinearam-se o perfil e as características da produção, bem como as sínteses dos resultados, visibilizando os objetos e focos de interesse dos estudos. Notou-se que predominam estudos críticos à avaliação em larga escala e que há uma tendência de investigações orientadas para medir efeitos e eficácia das avaliações.Fundação Carlos Chagas2021-11-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/779210.18222/eae.v32.7792Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07792Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07792Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07792Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e07792Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e077921984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7792/4299Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFritsch, RosangelaVitelli, Ricardo Ferreira2021-12-22T18:49:07Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/7792Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2021-12-22T18:49:07Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Paths taken in three decades of large-scale assessment in Brazil
Caminos recorridos en tres décadas de evaluación en gran escala en Brasil
Caminhos trilhados em três décadas de avaliação em larga escala no Brasil
title Paths taken in three decades of large-scale assessment in Brazil
spellingShingle Paths taken in three decades of large-scale assessment in Brazil
Fritsch, Rosangela
Evaluación de la Educación
Evaluación Externa
Política de la Educación
Conocimiento
Avaliação da Educação
Avaliação Externa
Avaliação das Políticas Educacionais
Produção do Conhecimento
Educational Evaluation
External Assessment
Educational Policy
Knowledge
title_short Paths taken in three decades of large-scale assessment in Brazil
title_full Paths taken in three decades of large-scale assessment in Brazil
title_fullStr Paths taken in three decades of large-scale assessment in Brazil
title_full_unstemmed Paths taken in three decades of large-scale assessment in Brazil
title_sort Paths taken in three decades of large-scale assessment in Brazil
author Fritsch, Rosangela
author_facet Fritsch, Rosangela
Vitelli, Ricardo Ferreira
author_role author
author2 Vitelli, Ricardo Ferreira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fritsch, Rosangela
Vitelli, Ricardo Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Evaluación de la Educación
Evaluación Externa
Política de la Educación
Conocimiento
Avaliação da Educação
Avaliação Externa
Avaliação das Políticas Educacionais
Produção do Conhecimento
Educational Evaluation
External Assessment
Educational Policy
Knowledge
topic Evaluación de la Educación
Evaluación Externa
Política de la Educación
Conocimiento
Avaliação da Educação
Avaliação Externa
Avaliação das Políticas Educacionais
Produção do Conhecimento
Educational Evaluation
External Assessment
Educational Policy
Knowledge
description This article aims to account for the paths taken in knowledge production since the implementation of large-scale assessment policies three decades ago. A bibliographic review was carried out in indexed journals on SciELO and Capes Periodical Portal using the descriptor “large-scale assessment”. The 98 articles published between 1990 and 2020 found in the review were later submitted to bibliometric and interpretative analysis. Then, the profile and production characteristics were outlined, as well as the synthesis of the results, giving visibility to the objects and focus of interest of the studies. It was found that studies which criticize the large-scale assessment model are predominant and that there is a tendency for investigations oriented to measure the effects and effectiveness of evaluations.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7792
10.18222/eae.v32.7792
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7792
identifier_str_mv 10.18222/eae.v32.7792
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7792/4299
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07792
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07792
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 32 (2021); e07792
Estudos em Avaliação Educacional; V. 32 (2021); e07792
Estudos em Avaliação Educacional; v. 32 (2021); e07792
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423179829248