Why evaluate? Training educator evaluators

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Albuquerque, Helena Machado de Paula
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5941
Resumo: The article presents the results of a study conducted into daily teaching activities, with student researchers in a Pedagogy course, in a thematic unit focused on institutional evaluation. Concepts of institutional evaluation, external and internal to the school in- stitution, were developed so that students could understand the pedagogical meaning of institutional evaluation and its political and social dimension, using methodology with ethnographic characteristics. In developing the thematic unit, the teacher simultaneously assumed a position favorable to the students’ learning development, from a conception of selective and classificatory evaluation to the understanding of its formative potential. This was based on the problematization of data collected in curricular stages, analyzed in the light of the theoretical references studied, with emphasis on the encompassing character of institutional evaluation and its connection with learning evaluation.
id FCC-2_130314ca380666c84850c7486eda245c
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5941
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Why evaluate? Training educator evaluators¿Evaluar, para qué? Formación de educadores evaluadoresAvaliar, para quê? Formação de educadores avaliadoresAvaliação InstitucionalPrática DocenteFormação de ProfessoresAprendizadoEvaluación InstitucionalPráctica DocenteFormación de ProfesoresAprendizajeInstitutional EvaluationTeaching PracticeTeacher TrainingLearningThe article presents the results of a study conducted into daily teaching activities, with student researchers in a Pedagogy course, in a thematic unit focused on institutional evaluation. Concepts of institutional evaluation, external and internal to the school in- stitution, were developed so that students could understand the pedagogical meaning of institutional evaluation and its political and social dimension, using methodology with ethnographic characteristics. In developing the thematic unit, the teacher simultaneously assumed a position favorable to the students’ learning development, from a conception of selective and classificatory evaluation to the understanding of its formative potential. This was based on the problematization of data collected in curricular stages, analyzed in the light of the theoretical references studied, with emphasis on the encompassing character of institutional evaluation and its connection with learning evaluation.El artículo presenta resultados de una investigación que se llevó a cabo en el cotidiano de la acción docente, con estudiantes investigadores de un curso de Pedagogía, en una uni- dad temática direccionada a la evaluación institucional. Se abordaron conceptos de evalu- ación institucional – externa y interna a la institución escolar –, con el objetivo de que los estudiantes comprendieran el significado pedagógico de la evaluación institucional y de su dimensión política y social, utilizando metodología con características etnográficas. En el desarrollo de la unidad temática, la docente asumió, simultáneamente, una postura favorecedora de la evolución del aprendizaje de los alumnos – de una concepción de evalu- ación selectiva y clasificatoria a la comprensión de su potencial formador –, sobre todo a partir de la problematización de datos recogidos en las fases curriculares analizadas a la luz de los referentes teóricos estudiados, con énfasis en el carácter abarcador de la evalu- ación institucional y su no desvinculación de la evaluación del aprendizaje.O artigo apresenta resultados de investigação realizada no cotidiano da ação docente, com estudantes pesquisadores de um curso de Pedagogia, em unidade temática direcionada à avaliação institucional. Foram abordados conceitos de avaliação institucional – externa e interna à instituição escolar –, com o objetivo de apreensão pelos estudantes do signifi- cado pedagógico da avaliação institucional e de sua dimensão política e social, utilizando metodologia com características etnográficas. No desenvolvimento da unidade temática, a docente assumiu, simultaneamente, postura favorecedora de evolução do aprendizado dos estudantes – de uma concepção de avaliação seletiva e classificatória para a com- preensão do seu potencial formador –, a partir, em especial, da problematização de dados coletados em estágios curriculares, analisados à luz dos referenciais teóricos estudados, com ênfase no caráter englobador da avaliação institucional e sua não desvinculação da avaliação da aprendizagem.Fundação Carlos Chagas2019-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/594110.18222/eae.v30i75.5941Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 800-830Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 75 (2019): set./dez. 2019; 800-830Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 800-830Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 75 (2019): set./dez. 2019; 800-830Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 75 (2019): set./dez. 2019; 800-8301984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5941/3906Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlbuquerque, Helena Machado de Paula2024-01-24T13:37:52Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5941Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T13:37:52Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Why evaluate? Training educator evaluators
¿Evaluar, para qué? Formación de educadores evaluadores
Avaliar, para quê? Formação de educadores avaliadores
title Why evaluate? Training educator evaluators
spellingShingle Why evaluate? Training educator evaluators
Albuquerque, Helena Machado de Paula
Avaliação Institucional
Prática Docente
Formação de Professores
Aprendizado
Evaluación Institucional
Práctica Docente
Formación de Profesores
Aprendizaje
Institutional Evaluation
Teaching Practice
Teacher Training
Learning
title_short Why evaluate? Training educator evaluators
title_full Why evaluate? Training educator evaluators
title_fullStr Why evaluate? Training educator evaluators
title_full_unstemmed Why evaluate? Training educator evaluators
title_sort Why evaluate? Training educator evaluators
author Albuquerque, Helena Machado de Paula
author_facet Albuquerque, Helena Machado de Paula
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Albuquerque, Helena Machado de Paula
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação Institucional
Prática Docente
Formação de Professores
Aprendizado
Evaluación Institucional
Práctica Docente
Formación de Profesores
Aprendizaje
Institutional Evaluation
Teaching Practice
Teacher Training
Learning
topic Avaliação Institucional
Prática Docente
Formação de Professores
Aprendizado
Evaluación Institucional
Práctica Docente
Formación de Profesores
Aprendizaje
Institutional Evaluation
Teaching Practice
Teacher Training
Learning
description The article presents the results of a study conducted into daily teaching activities, with student researchers in a Pedagogy course, in a thematic unit focused on institutional evaluation. Concepts of institutional evaluation, external and internal to the school in- stitution, were developed so that students could understand the pedagogical meaning of institutional evaluation and its political and social dimension, using methodology with ethnographic characteristics. In developing the thematic unit, the teacher simultaneously assumed a position favorable to the students’ learning development, from a conception of selective and classificatory evaluation to the understanding of its formative potential. This was based on the problematization of data collected in curricular stages, analyzed in the light of the theoretical references studied, with emphasis on the encompassing character of institutional evaluation and its connection with learning evaluation.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5941
10.18222/eae.v30i75.5941
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5941
identifier_str_mv 10.18222/eae.v30i75.5941
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5941/3906
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 800-830
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 75 (2019): set./dez. 2019; 800-830
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 800-830
Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 75 (2019): set./dez. 2019; 800-830
Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 75 (2019): set./dez. 2019; 800-830
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423022542848