Knowledge and use of educational indicators in the municipality of Rio de Janeiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cerdeira, Diana Gomes da Silva
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Prado, Ana Pires do, Rosistolato, Rodrigo Pereira da Rocha, Tavares, Mayara de Oliveira, Costa, Marcio da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4104
Resumo: This article aims to describe and analyze the results of a study that attempted to determine whether there was a relationship between technical knowledge on large-scale assessments and the effective use of indicators produced by them. We carried out a qualitative approach – focus groups and systematic observation in the context of a training course for school managers –, as well as a quantitative approach – a web survey conducted with principals, co-principals and pedagogical coordinators of municipal schools in Rio de Janeiro. Our main argument is that the expansion of knowledge on large-scale assessment systems tends to reduce resistance and allows the school management teams to use the data to guide their practical actions.  
id FCC-2_35402359efaff7da14b18ac4b92ddc56
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4104
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Knowledge and use of educational indicators in the municipality of Rio de JaneiroConocimiento y uso de indicadores educacionales en el município de Rio de JaneiroConhecimento e uso de indicadores educacionais no município do Rio de JaneiroIndicadores EducacionaisAvaliação da EducaçãoFormação ContinuadaGestão Escolar.Uso de indicadores e dados educacionaisIndicadores EducacionalesEvaluación de la EducaciónFormación ContinuadaGestión Escolar.Educational IndicatorsEducation AssessmentContinuing EducationSchool Management.This article aims to describe and analyze the results of a study that attempted to determine whether there was a relationship between technical knowledge on large-scale assessments and the effective use of indicators produced by them. We carried out a qualitative approach – focus groups and systematic observation in the context of a training course for school managers –, as well as a quantitative approach – a web survey conducted with principals, co-principals and pedagogical coordinators of municipal schools in Rio de Janeiro. Our main argument is that the expansion of knowledge on large-scale assessment systems tends to reduce resistance and allows the school management teams to use the data to guide their practical actions.  El objetivo del artículo es describir y analizar los resultados de una investigación en la que intentábamos saber si había una relación entre el conocimiento técnico sobre las evaluaciones a gran escala y el uso efectivo de los indicadores que producen. Articulamos un abordaje cualitativo – grupos focales y observación sistemática en el marco de un curso de formación para gestores escolares – y cuantitativo – web survey realizado con directores, vicedirectores y coordinadores pedagógicos de escuelas de la red municipal de educación de Rio de Janeiro. Nuestro principal argumento es que la ampliación del conocimiento sobre los sistemas de evaluación a gran escala tiende a reducir las resistencias y permitir que los equipos de gestión escolar incorporen los datos como orientadores de sus acciones prácticas.  O objetivo do artigo é descrever e analisar os resultados de uma pesquisa em que buscávamos saber se havia relação entre o conhecimento técnico sobre as avaliações em larga escala e o uso efetivo dos indicadores por elas produzidos. Articulamos abordagem qualitativa – grupos focais e observação sistemática no âmbito de um curso de formação para gestores escolares – e quantitativa – web survey realizado com diretores, vice-diretores e coordenadores pedagógicos de escolas da rede municipal de educação do Rio de Janeiro. Nosso principal argumento é que a ampliação do conhecimento sobre os sistemas de avaliação em larga escala tende a reduzir as resistências e permitir que as equipes de gestão escolar incorporem os dados como orientadores de suas ações práticas.Fundação Carlos Chagas2017-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/410410.18222/eae.v0ix.4104Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 926-968Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 69 (2017): set./dez. 2017; 926-968Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 926-968Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 69 (2017): set./dez. 2017; 926-968Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 69 (2017): set./dez. 2017; 926-9681984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4104/3474Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCerdeira, Diana Gomes da SilvaPrado, Ana Pires doRosistolato, Rodrigo Pereira da RochaTavares, Mayara de OliveiraCosta, Marcio da2024-01-22T15:38:47Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4104Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-22T15:38:47Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Knowledge and use of educational indicators in the municipality of Rio de Janeiro
Conocimiento y uso de indicadores educacionales en el município de Rio de Janeiro
Conhecimento e uso de indicadores educacionais no município do Rio de Janeiro
title Knowledge and use of educational indicators in the municipality of Rio de Janeiro
spellingShingle Knowledge and use of educational indicators in the municipality of Rio de Janeiro
Cerdeira, Diana Gomes da Silva
Indicadores Educacionais
Avaliação da Educação
Formação Continuada
Gestão Escolar.
Uso de indicadores e dados educacionais
Indicadores Educacionales
Evaluación de la Educación
Formación Continuada
Gestión Escolar.
Educational Indicators
Education Assessment
Continuing Education
School Management.
title_short Knowledge and use of educational indicators in the municipality of Rio de Janeiro
title_full Knowledge and use of educational indicators in the municipality of Rio de Janeiro
title_fullStr Knowledge and use of educational indicators in the municipality of Rio de Janeiro
title_full_unstemmed Knowledge and use of educational indicators in the municipality of Rio de Janeiro
title_sort Knowledge and use of educational indicators in the municipality of Rio de Janeiro
author Cerdeira, Diana Gomes da Silva
author_facet Cerdeira, Diana Gomes da Silva
Prado, Ana Pires do
Rosistolato, Rodrigo Pereira da Rocha
Tavares, Mayara de Oliveira
Costa, Marcio da
author_role author
author2 Prado, Ana Pires do
Rosistolato, Rodrigo Pereira da Rocha
Tavares, Mayara de Oliveira
Costa, Marcio da
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cerdeira, Diana Gomes da Silva
Prado, Ana Pires do
Rosistolato, Rodrigo Pereira da Rocha
Tavares, Mayara de Oliveira
Costa, Marcio da
dc.subject.por.fl_str_mv Indicadores Educacionais
Avaliação da Educação
Formação Continuada
Gestão Escolar.
Uso de indicadores e dados educacionais
Indicadores Educacionales
Evaluación de la Educación
Formación Continuada
Gestión Escolar.
Educational Indicators
Education Assessment
Continuing Education
School Management.
topic Indicadores Educacionais
Avaliação da Educação
Formação Continuada
Gestão Escolar.
Uso de indicadores e dados educacionais
Indicadores Educacionales
Evaluación de la Educación
Formación Continuada
Gestión Escolar.
Educational Indicators
Education Assessment
Continuing Education
School Management.
description This article aims to describe and analyze the results of a study that attempted to determine whether there was a relationship between technical knowledge on large-scale assessments and the effective use of indicators produced by them. We carried out a qualitative approach – focus groups and systematic observation in the context of a training course for school managers –, as well as a quantitative approach – a web survey conducted with principals, co-principals and pedagogical coordinators of municipal schools in Rio de Janeiro. Our main argument is that the expansion of knowledge on large-scale assessment systems tends to reduce resistance and allows the school management teams to use the data to guide their practical actions.  
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4104
10.18222/eae.v0ix.4104
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4104
identifier_str_mv 10.18222/eae.v0ix.4104
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4104/3474
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 926-968
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 69 (2017): set./dez. 2017; 926-968
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 926-968
Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 69 (2017): set./dez. 2017; 926-968
Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 69 (2017): set./dez. 2017; 926-968
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422489866240