Knowledge and use of educational indicators in the municipality of Rio de Janeiro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4104 |
Resumo: | This article aims to describe and analyze the results of a study that attempted to determine whether there was a relationship between technical knowledge on large-scale assessments and the effective use of indicators produced by them. We carried out a qualitative approach – focus groups and systematic observation in the context of a training course for school managers –, as well as a quantitative approach – a web survey conducted with principals, co-principals and pedagogical coordinators of municipal schools in Rio de Janeiro. Our main argument is that the expansion of knowledge on large-scale assessment systems tends to reduce resistance and allows the school management teams to use the data to guide their practical actions. |
id |
FCC-2_35402359efaff7da14b18ac4b92ddc56 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4104 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Knowledge and use of educational indicators in the municipality of Rio de JaneiroConocimiento y uso de indicadores educacionales en el município de Rio de JaneiroConhecimento e uso de indicadores educacionais no município do Rio de JaneiroIndicadores EducacionaisAvaliação da EducaçãoFormação ContinuadaGestão Escolar.Uso de indicadores e dados educacionaisIndicadores EducacionalesEvaluación de la EducaciónFormación ContinuadaGestión Escolar.Educational IndicatorsEducation AssessmentContinuing EducationSchool Management.This article aims to describe and analyze the results of a study that attempted to determine whether there was a relationship between technical knowledge on large-scale assessments and the effective use of indicators produced by them. We carried out a qualitative approach – focus groups and systematic observation in the context of a training course for school managers –, as well as a quantitative approach – a web survey conducted with principals, co-principals and pedagogical coordinators of municipal schools in Rio de Janeiro. Our main argument is that the expansion of knowledge on large-scale assessment systems tends to reduce resistance and allows the school management teams to use the data to guide their practical actions. El objetivo del artículo es describir y analizar los resultados de una investigación en la que intentábamos saber si había una relación entre el conocimiento técnico sobre las evaluaciones a gran escala y el uso efectivo de los indicadores que producen. Articulamos un abordaje cualitativo – grupos focales y observación sistemática en el marco de un curso de formación para gestores escolares – y cuantitativo – web survey realizado con directores, vicedirectores y coordinadores pedagógicos de escuelas de la red municipal de educación de Rio de Janeiro. Nuestro principal argumento es que la ampliación del conocimiento sobre los sistemas de evaluación a gran escala tiende a reducir las resistencias y permitir que los equipos de gestión escolar incorporen los datos como orientadores de sus acciones prácticas. O objetivo do artigo é descrever e analisar os resultados de uma pesquisa em que buscávamos saber se havia relação entre o conhecimento técnico sobre as avaliações em larga escala e o uso efetivo dos indicadores por elas produzidos. Articulamos abordagem qualitativa – grupos focais e observação sistemática no âmbito de um curso de formação para gestores escolares – e quantitativa – web survey realizado com diretores, vice-diretores e coordenadores pedagógicos de escolas da rede municipal de educação do Rio de Janeiro. Nosso principal argumento é que a ampliação do conhecimento sobre os sistemas de avaliação em larga escala tende a reduzir as resistências e permitir que as equipes de gestão escolar incorporem os dados como orientadores de suas ações práticas.Fundação Carlos Chagas2017-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/410410.18222/eae.v0ix.4104Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 926-968Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 69 (2017): set./dez. 2017; 926-968Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 926-968Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 69 (2017): set./dez. 2017; 926-968Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 69 (2017): set./dez. 2017; 926-9681984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4104/3474Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCerdeira, Diana Gomes da SilvaPrado, Ana Pires doRosistolato, Rodrigo Pereira da RochaTavares, Mayara de OliveiraCosta, Marcio da2024-01-22T15:38:47Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4104Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-22T15:38:47Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Knowledge and use of educational indicators in the municipality of Rio de Janeiro Conocimiento y uso de indicadores educacionales en el município de Rio de Janeiro Conhecimento e uso de indicadores educacionais no município do Rio de Janeiro |
title |
Knowledge and use of educational indicators in the municipality of Rio de Janeiro |
spellingShingle |
Knowledge and use of educational indicators in the municipality of Rio de Janeiro Cerdeira, Diana Gomes da Silva Indicadores Educacionais Avaliação da Educação Formação Continuada Gestão Escolar. Uso de indicadores e dados educacionais Indicadores Educacionales Evaluación de la Educación Formación Continuada Gestión Escolar. Educational Indicators Education Assessment Continuing Education School Management. |
title_short |
Knowledge and use of educational indicators in the municipality of Rio de Janeiro |
title_full |
Knowledge and use of educational indicators in the municipality of Rio de Janeiro |
title_fullStr |
Knowledge and use of educational indicators in the municipality of Rio de Janeiro |
title_full_unstemmed |
Knowledge and use of educational indicators in the municipality of Rio de Janeiro |
title_sort |
Knowledge and use of educational indicators in the municipality of Rio de Janeiro |
author |
Cerdeira, Diana Gomes da Silva |
author_facet |
Cerdeira, Diana Gomes da Silva Prado, Ana Pires do Rosistolato, Rodrigo Pereira da Rocha Tavares, Mayara de Oliveira Costa, Marcio da |
author_role |
author |
author2 |
Prado, Ana Pires do Rosistolato, Rodrigo Pereira da Rocha Tavares, Mayara de Oliveira Costa, Marcio da |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cerdeira, Diana Gomes da Silva Prado, Ana Pires do Rosistolato, Rodrigo Pereira da Rocha Tavares, Mayara de Oliveira Costa, Marcio da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Indicadores Educacionais Avaliação da Educação Formação Continuada Gestão Escolar. Uso de indicadores e dados educacionais Indicadores Educacionales Evaluación de la Educación Formación Continuada Gestión Escolar. Educational Indicators Education Assessment Continuing Education School Management. |
topic |
Indicadores Educacionais Avaliação da Educação Formação Continuada Gestão Escolar. Uso de indicadores e dados educacionais Indicadores Educacionales Evaluación de la Educación Formación Continuada Gestión Escolar. Educational Indicators Education Assessment Continuing Education School Management. |
description |
This article aims to describe and analyze the results of a study that attempted to determine whether there was a relationship between technical knowledge on large-scale assessments and the effective use of indicators produced by them. We carried out a qualitative approach – focus groups and systematic observation in the context of a training course for school managers –, as well as a quantitative approach – a web survey conducted with principals, co-principals and pedagogical coordinators of municipal schools in Rio de Janeiro. Our main argument is that the expansion of knowledge on large-scale assessment systems tends to reduce resistance and allows the school management teams to use the data to guide their practical actions. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4104 10.18222/eae.v0ix.4104 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4104 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v0ix.4104 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4104/3474 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 926-968 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 Núm. 69 (2017): set./dez. 2017; 926-968 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 28 No. 69 (2017): set./dez. 2017; 926-968 Estudos em Avaliação Educacional; V. 28 N. 69 (2017): set./dez. 2017; 926-968 Estudos em Avaliação Educacional; v. 28 n. 69 (2017): set./dez. 2017; 926-968 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332422489866240 |