Educational indicators for teacher training: the use of longitudinal data
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4084 |
Resumo: | This paper proposes a methodology for using longitudinal data taken from the censuses of basic and higher education to calculate indicators, that allows for design an overview of teacher training for basic education in Brazil. Therefore, we conducted a study of the paths taken by undergraduate students and teachers of physics, chemistry, biology and mathematics. The study used prospective analyses of databases, due to the potential for longitudinal follow-up of students and teachers. The results found for the proposed indicators point to a difficulty of increasing the number of teachers in the subjects studied. This results from the low completion rate of the undergraduate courses analyzed, together with the longer completion time for these courses between 2009 and 2013 as well as the low retention of teachers in the disciplines studied in basic education. |
id |
FCC-2_5f3050dc878d92a0ad03d616a822a3b3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4084 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Educational indicators for teacher training: the use of longitudinal dataIndicadores educacionales para la formación de docentes: uso de datos longitudinalesIndicadores educacionais para formação de docentes: uso de dados longitudinaisFormação de ProfessoresEducação BásicaEnsino SuperiorIndicadores Educacionais.Indicadores educacionaisFormación de ProfesoresEducación BásicaEducación SuperiorIndicadores Educacionales.Teacher TrainingBasic EducationHigher EducationEducational Indicators.This paper proposes a methodology for using longitudinal data taken from the censuses of basic and higher education to calculate indicators, that allows for design an overview of teacher training for basic education in Brazil. Therefore, we conducted a study of the paths taken by undergraduate students and teachers of physics, chemistry, biology and mathematics. The study used prospective analyses of databases, due to the potential for longitudinal follow-up of students and teachers. The results found for the proposed indicators point to a difficulty of increasing the number of teachers in the subjects studied. This results from the low completion rate of the undergraduate courses analyzed, together with the longer completion time for these courses between 2009 and 2013 as well as the low retention of teachers in the disciplines studied in basic education.Este artículo propone una metodología de uso de los datos longitudinales de los censos de educación básica y superior para el cálculo de indicadores que permiten trazar un panorama sobre la formación de docentes para la educación básica en Brasil. Para ello, realizó un estudio de la trayectoria escolar de los alumnos de los cursos de licenciatura y de la trayectoria profesional de los docentes de las asignaturas de Física, Química, Biología y Matemáticas, utilizando análisis prospectivos de las bases de datos, en vista de la potencialidad del seguimiento longitudinal de alumnos y docentes. Los resultados encontrados para los indicadores propuestos señalan una dificultad de aumento de la oferta de docentes en las disciplinas estudiadas, en función de las bajas tasas de conclusión en los cursos de licenciatura analizados, además del aumento del tiempo de conclusión en tales cursos entre los años de 2009 y 2013 y, por otro lado, de la baja permanencia de docentes en la regencia de las asignaturas estudiadas en puestos de la educación básica.Este artigo propõe uma metodologia de uso dos dados longitudinais dos censos da educação básica e da superior para o cálculo de indicadores que permitem traçar um panorama sobre a formação de docentes no ensino básico no Brasil. Para isso, realizou um estudo da trajetória escolar dos alunos dos cursos de licenciatura e da trajetória profissional dos docentes das disciplinas de Física, Química, Biologia e Matemática, utilizando análises prospectivas das bases de dados, vista a potencialidade do acompanhamento longitudinal dos alunos e docentes. Os resultados encontrados para os indicadores propostos apontam para uma dificuldade de aumento da oferta de docentes nas disciplinas estudadas, em função das baixas taxas de conclusão nos cursos de licenciatura analisados, acompanhadas ainda do aumento do tempo de conclusão nesses cursos entre os anos de 2009 e 2013 e, por outro lado, da baixa permanência de docentes na regência das disciplinas estudadas em postos da educação básica.Fundação Carlos Chagas2016-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/408410.18222/eae.v0ix.4084Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 66 (2016): set./dez. 2016; 816-850Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 66 (2016): set./dez. 2016; 816-850Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 66 (2016): set./dez. 2016; 816-850Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 66 (2016): set./dez. 2016; 816-850Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 66 (2016): set./dez. 2016; 816-8501984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4084/3274Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRabelo, Rachel PereiraCavenaghi, Suzana Marta2024-01-22T14:47:38Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4084Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-22T14:47:38Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educational indicators for teacher training: the use of longitudinal data Indicadores educacionales para la formación de docentes: uso de datos longitudinales Indicadores educacionais para formação de docentes: uso de dados longitudinais |
title |
Educational indicators for teacher training: the use of longitudinal data |
spellingShingle |
Educational indicators for teacher training: the use of longitudinal data Rabelo, Rachel Pereira Formação de Professores Educação Básica Ensino Superior Indicadores Educacionais. Indicadores educacionais Formación de Profesores Educación Básica Educación Superior Indicadores Educacionales. Teacher Training Basic Education Higher Education Educational Indicators. |
title_short |
Educational indicators for teacher training: the use of longitudinal data |
title_full |
Educational indicators for teacher training: the use of longitudinal data |
title_fullStr |
Educational indicators for teacher training: the use of longitudinal data |
title_full_unstemmed |
Educational indicators for teacher training: the use of longitudinal data |
title_sort |
Educational indicators for teacher training: the use of longitudinal data |
author |
Rabelo, Rachel Pereira |
author_facet |
Rabelo, Rachel Pereira Cavenaghi, Suzana Marta |
author_role |
author |
author2 |
Cavenaghi, Suzana Marta |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rabelo, Rachel Pereira Cavenaghi, Suzana Marta |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de Professores Educação Básica Ensino Superior Indicadores Educacionais. Indicadores educacionais Formación de Profesores Educación Básica Educación Superior Indicadores Educacionales. Teacher Training Basic Education Higher Education Educational Indicators. |
topic |
Formação de Professores Educação Básica Ensino Superior Indicadores Educacionais. Indicadores educacionais Formación de Profesores Educación Básica Educación Superior Indicadores Educacionales. Teacher Training Basic Education Higher Education Educational Indicators. |
description |
This paper proposes a methodology for using longitudinal data taken from the censuses of basic and higher education to calculate indicators, that allows for design an overview of teacher training for basic education in Brazil. Therefore, we conducted a study of the paths taken by undergraduate students and teachers of physics, chemistry, biology and mathematics. The study used prospective analyses of databases, due to the potential for longitudinal follow-up of students and teachers. The results found for the proposed indicators point to a difficulty of increasing the number of teachers in the subjects studied. This results from the low completion rate of the undergraduate courses analyzed, together with the longer completion time for these courses between 2009 and 2013 as well as the low retention of teachers in the disciplines studied in basic education. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4084 10.18222/eae.v0ix.4084 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4084 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v0ix.4084 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4084/3274 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 66 (2016): set./dez. 2016; 816-850 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 66 (2016): set./dez. 2016; 816-850 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 66 (2016): set./dez. 2016; 816-850 Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 66 (2016): set./dez. 2016; 816-850 Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 66 (2016): set./dez. 2016; 816-850 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332422477283328 |