Educational indicators for teacher training: the use of longitudinal data

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rabelo, Rachel Pereira
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Cavenaghi, Suzana Marta
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4084
Resumo: This paper proposes a methodology for using longitudinal data taken from the censuses of basic and higher education to calculate indicators, that allows for design an overview of teacher training for basic education in Brazil. Therefore, we conducted a study of the paths taken by undergraduate students and teachers of physics, chemistry, biology and mathematics. The study used prospective analyses of databases, due to the potential for longitudinal follow-up of students and teachers. The results found for the proposed indicators point to a difficulty of increasing the number of teachers in the subjects studied. This results from the low completion rate of the undergraduate courses analyzed, together with the longer completion time for these courses between 2009 and 2013 as well as the low retention of teachers in the disciplines studied in basic education.
id FCC-2_5f3050dc878d92a0ad03d616a822a3b3
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4084
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Educational indicators for teacher training: the use of longitudinal dataIndicadores educacionales para la formación de docentes: uso de datos longitudinalesIndicadores educacionais para formação de docentes: uso de dados longitudinaisFormação de ProfessoresEducação BásicaEnsino SuperiorIndicadores Educacionais.Indicadores educacionaisFormación de ProfesoresEducación BásicaEducación SuperiorIndicadores Educacionales.Teacher TrainingBasic EducationHigher EducationEducational Indicators.This paper proposes a methodology for using longitudinal data taken from the censuses of basic and higher education to calculate indicators, that allows for design an overview of teacher training for basic education in Brazil. Therefore, we conducted a study of the paths taken by undergraduate students and teachers of physics, chemistry, biology and mathematics. The study used prospective analyses of databases, due to the potential for longitudinal follow-up of students and teachers. The results found for the proposed indicators point to a difficulty of increasing the number of teachers in the subjects studied. This results from the low completion rate of the undergraduate courses analyzed, together with the longer completion time for these courses between 2009 and 2013 as well as the low retention of teachers in the disciplines studied in basic education.Este artículo propone una metodología de uso de los datos longitudinales de los censos de educación básica y superior para el cálculo de indicadores que permiten trazar un panorama sobre la formación de docentes para la educación básica en Brasil. Para ello, realizó un estudio de la trayectoria escolar de los alumnos de los cursos de licenciatura y de la trayectoria profesional de los docentes de las asignaturas de Física, Química, Biología y Matemáticas, utilizando análisis prospectivos de las bases de datos, en vista de la potencialidad del seguimiento longitudinal de alumnos y docentes. Los resultados encontrados para los indicadores propuestos señalan una dificultad de aumento de la oferta de docentes en las disciplinas estudiadas, en función de las bajas tasas de conclusión en los cursos de licenciatura analizados, además del aumento del tiempo de conclusión en tales cursos entre los años de 2009 y 2013 y, por otro lado, de la baja permanencia de docentes en la regencia de las asignaturas estudiadas en puestos de la educación básica.Este artigo propõe uma metodologia de uso dos dados longitudinais dos censos da educação básica e da superior para o cálculo de indicadores que permitem traçar um panorama sobre a formação de docentes no ensino básico no Brasil. Para isso, realizou um estudo da trajetória escolar dos alunos dos cursos de licenciatura e da trajetória profissional dos docentes das disciplinas de Física, Química, Biologia e Matemática, utilizando análises prospectivas das bases de dados, vista a potencialidade do acompanhamento longitudinal dos alunos e docentes. Os resultados encontrados para os indicadores propostos apontam para uma dificuldade de aumento da oferta de docentes nas disciplinas estudadas, em função das baixas taxas de conclusão nos cursos de licenciatura analisados, acompanhadas ainda do aumento do tempo de conclusão nesses cursos entre os anos de 2009 e 2013 e, por outro lado, da baixa permanência de docentes na regência das disciplinas estudadas em postos da educação básica.Fundação Carlos Chagas2016-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/408410.18222/eae.v0ix.4084Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 66 (2016): set./dez. 2016; 816-850Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 66 (2016): set./dez. 2016; 816-850Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 66 (2016): set./dez. 2016; 816-850Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 66 (2016): set./dez. 2016; 816-850Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 66 (2016): set./dez. 2016; 816-8501984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4084/3274Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRabelo, Rachel PereiraCavenaghi, Suzana Marta2024-01-22T14:47:38Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/4084Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-22T14:47:38Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Educational indicators for teacher training: the use of longitudinal data
Indicadores educacionales para la formación de docentes: uso de datos longitudinales
Indicadores educacionais para formação de docentes: uso de dados longitudinais
title Educational indicators for teacher training: the use of longitudinal data
spellingShingle Educational indicators for teacher training: the use of longitudinal data
Rabelo, Rachel Pereira
Formação de Professores
Educação Básica
Ensino Superior
Indicadores Educacionais.
Indicadores educacionais
Formación de Profesores
Educación Básica
Educación Superior
Indicadores Educacionales.
Teacher Training
Basic Education
Higher Education
Educational Indicators.
title_short Educational indicators for teacher training: the use of longitudinal data
title_full Educational indicators for teacher training: the use of longitudinal data
title_fullStr Educational indicators for teacher training: the use of longitudinal data
title_full_unstemmed Educational indicators for teacher training: the use of longitudinal data
title_sort Educational indicators for teacher training: the use of longitudinal data
author Rabelo, Rachel Pereira
author_facet Rabelo, Rachel Pereira
Cavenaghi, Suzana Marta
author_role author
author2 Cavenaghi, Suzana Marta
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rabelo, Rachel Pereira
Cavenaghi, Suzana Marta
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de Professores
Educação Básica
Ensino Superior
Indicadores Educacionais.
Indicadores educacionais
Formación de Profesores
Educación Básica
Educación Superior
Indicadores Educacionales.
Teacher Training
Basic Education
Higher Education
Educational Indicators.
topic Formação de Professores
Educação Básica
Ensino Superior
Indicadores Educacionais.
Indicadores educacionais
Formación de Profesores
Educación Básica
Educación Superior
Indicadores Educacionales.
Teacher Training
Basic Education
Higher Education
Educational Indicators.
description This paper proposes a methodology for using longitudinal data taken from the censuses of basic and higher education to calculate indicators, that allows for design an overview of teacher training for basic education in Brazil. Therefore, we conducted a study of the paths taken by undergraduate students and teachers of physics, chemistry, biology and mathematics. The study used prospective analyses of databases, due to the potential for longitudinal follow-up of students and teachers. The results found for the proposed indicators point to a difficulty of increasing the number of teachers in the subjects studied. This results from the low completion rate of the undergraduate courses analyzed, together with the longer completion time for these courses between 2009 and 2013 as well as the low retention of teachers in the disciplines studied in basic education.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4084
10.18222/eae.v0ix.4084
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4084
identifier_str_mv 10.18222/eae.v0ix.4084
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4084/3274
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 66 (2016): set./dez. 2016; 816-850
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 66 (2016): set./dez. 2016; 816-850
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 66 (2016): set./dez. 2016; 816-850
Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 66 (2016): set./dez. 2016; 816-850
Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 66 (2016): set./dez. 2016; 816-850
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422477283328